اخبار عمومی
اعلام وصول 2
4863
تاریخ انتشار: 1394/02/20 13:39
نوجوان اندیمشکی پس از حادثه تصادف و مصدوم شدن از ناحیه پا به بیمارستان‌های اندیمشک،دزفول و اهواز منتقل می شوداما با بی‌توجهی محض عوامل بیمارستان‌ها، نسبت به مداوای خود روبه رو می‌شود.

به گزارش عصرجهان، ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که حوالی ساعت 19 روز پنجشنبه در یکی از خیابان‌های شهرستان اندیمشک، برخورد یک خودرو پژو با موتورسیکلت حادثه‌ساز می‌شود و در اثر آن، نوجوان موتورسوار از ناحیه پا به شدت مصدوم و روانه بیمارستان امام علی اندیمشک می‌شود، اما به جای پذیرش و مداوای بیمار که حال جسمانی خوبی ندارد قضیه جور دیگری رقم می‌خورد.

*به فرزندم هیچگونه توجهی نشد
پدر نوجوان حادثه‌دیده اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، فرزندم را روانه بیمارستان امام علی کردیم اما پرسنل این بیمارستان اعلام کردند که کشیک ارتوپد حضور ندارد و به همین دلیل ما مجبور شدیم با دو متخصص ارتوپد در اندیمشک تماس بگیریم و از آنها تقاضای کمک کنیم.
ظهراب‌نژاد با بیان اینکه به دلیل وضع بدجسمانی فرزندم از ناحیه پا، نمی‌توانستیم وی را به مطب پزشکان مذکور ببریم، افزود: متاسفانه پس از یک ساعت گفت‌وگوی تلفنی و اصرار فراوان، هر دو متخصص با بی‌خیالی هر چه تمام‌تر از آمدن بر بالین فرزندم امتناع کردند و ما نیز مجبور شدیم با مسئولان شبکه بهداشت اندیمشک تماس بگیریم که از این طرف نیز هیچ نتیجه‌ای عایدمان نشد.
وی اضافه کرد: بعد از چندین تماس و پیگیری‌های فراوان با فرماندار و نماینده مجلس اندیمشک مقرر شد تا فرزندم برای مداوا به بیمارستان گنجویان دزفول اعزام شود اما این بیمارستان نیز تنها به یک ویزیت ساده اقدام کرد و اعلام کردند که چون بیمارستان اندیمشک تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز است بنابراین ما مداوای بیمار را بر عهده نمی‌گیریم.
این شهروند اندیمشکی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از بی‌محلی کارکنان بیمارستان گنجویان، فرزندم را از طریق اورژانس این بیمارستان به اهواز انتقال دادیم، تصریح کرد: در بیمارستان اهواز نیز به دلیل ازدحام بیماران مداوای فرزندم صورت نگرفت تا اینکه یک شب پس از حضور در اهواز، عوامل بیمارستان گفتند به دلیل پربودن ظرفیت باید تا روز دوشنبه منتظر بمانید و یا بیمار را به بیمارستان خصوصی انتقال دهید.
ظهراب‌نژاد افزود: من از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستم بنابراین چگونه می‌توانستم پسرم را به یک بیمارستان خصوصی با هزینه‌های سرسام آور می‌بردم در حالی که با توجه به وضعیت بدجسمانی‌اش، وی باید در اولویت درمان قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: بعد از این ماجراها با پیگیری‌های فراوان خانواده راننده‌ای که به فرزندم برخورد کرده بود، توانستیم رضایت عوامل بیمارستان گنجویان را جلب و فرزندم را ظهر روز جمعه مجددا به دزفول انتقال دهیم.
این شهروند اندیمشکی تصریح کرد: با وجود اینکه بعد از حادثه تصادف و کروکی پلیس مشخص شد که پسرم مقصر حادثه بوده اما خانواده فرد خودروسوار در تمام مراحل یاور ما بودند و تمام پیگیری‌ها از جانب آنها بود.
ظهراب‌نژاد ادامه داد: در حالی که پزشکان و بیمارستان‌هایی که به آنها مراجعه کردیم در عین ناباوری و با کمال بی‌توجهی نسبت به سلامتی پسر 14 ساله‌ام از مداوای وی سر باز زدند.
وی با بیان اینکه نمی‌دانم پزشکان که اینگونه من و خانواده‌ام را عذاب داده‌اند سوگندنامه پزشکی خود را برای چه مواردی به جا آورده‌اند افزود: یک پزشک در صورت لزوم حتی باید به دشمن خود نیز کمک کند چه برسد به نوجوان بی‌گناه من که پایش از شدت ضربه، سیاه و کبود شده بود.
این شهروند اندیمشکی در پایان گفت: نمی‌دانم شاید اگر از نظر مالی در وضعیت بهتری به سر می‌بردم و یا آشنایی در این بیمارستان‌ها داشتم فرزندم اینگونه درد نمی‌کشید.

*کم‌کاری از پرسنل بیمارستان گنجویان نبوده است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول، با بیان اینکه پذیرش بیمار از دو بیمارستان مختلف باید مطابق با ضوابط و با هماهنگی قبلی بیمارستان مبدا با بیمارستان مقصد صورت بگیرد، اظهار کرد: پس از اتفاقات رخ داده روز جمعه با مکاتبه مدیر شبکه بهداشت اندیمشک با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی دزفول انتقال مجدد نوجوان مصدوم شده از اهواز به بیمارستان گنجویان میسر شد.
یوسف پریدار که برای شرکت در همایش پزشکی در تهران به سر می‌برد و از طریق خبرنگار فارس در دزفول از حادثه آگاه و پس از پیگیری با بیمارستان گنجویان از جزییات این اتفاق باخبر شد، عنوان کرد: با انتقال مجدد و البته قانونی بیمار به گنجویان، اقداماتی از جمله فشار، اورتوپدی و بررسی ضایعات عروقی و عصبی بر روی وی صورت گرفت که مشخص شد مشکل جدی ندارد، ما نیز پس از این اقدامات بیمار را برای مداوای هر چه بهتر به یکی از بیمارستان‌های اهواز انتقال دادیم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی دزفول تنها شهرستان‌های دزفول، شوش و گتوند را تحت پوشش درمانی خود دارد، اظهار کرد: بنابراین، بیمارستان امام علی اندیمشک چون تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار دارد، باید بیماران انتقالی خود را به اهواز اعزام کند و اگر قرار باشد بیماری به دزفول منتقل شود باید در چارچوب قوانین و هماهنگی دو بیمارستان باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه هر چند از نظر مسافت دزفول به اندیمشک نزدیک‌تر است و از نظر اخلاقی ما نیز موظف به پذیرش بیماران این شهرستان هستیم، افزود: زمانی که دانشگاه علوم پزشکی دزفول تاسیس شد مقرر شد تا اندیمشک نیز تحت پوشش ما قرار بگیرد اما این امر با مخالفت برخی از مسئولان اندیمشکی مواجه شد و در نتیجه اندیمشک تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار گرفت.
پریدار اضافه کرد: با وجود این تصمیم‌گیری اما روزانه ما پذیرای خیل عظیم بیماران از اندیمشک، شوشتر و حتی ایلام هستیم که سبب ازدحام زیاد در بخش اورژانس بیمارستان شده و در نتیجه باعث نارضایتی مردم و عدم توان پزشکان ما برای مداوای هر چه بهتر بیماران می‌شود.
وی، مشخص شدن تکلیف دانشگاه علوم پزشکی دزفول نسبت به پذیرش بیماران از شهرهایی که تحت پوشش این دانشگاه نیستند را ازسوی دستگاه‌های متولی خواستار شد و اعلام کرد: در تمام ماجرایی که برای نوجوان اندیمشکی رخ داد پرسنل بیمارستان گنجویان مقصرنیستند و تنها ضوابط قانونی پذیرش بیمار را رعایت کرده و مشکل اصلی فقدان کشیک ارتوپد در بیمارستان امام علی اندیمشک بوده که مسئولان شهر مذکور بایدخودشان نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پایان بیان کرد: به محض برگشت از تهران این اتفاق را در کمیته بیمارستان گنجویان بررسی و حکم را صادر می‌کنیم هر چند به هیچ‌وجه کم‌کاری از سوی پرسنل بیمارستان ما نبوده است.

*سلامت نوجوان اندیمشکی زیرتیغ بی‌توجهی‌ها
 در حادثه‌ای که برای نوجوان اندیمشکی رخ داد بی‌توجهی و شانه خالی کردن برخی‌ها از زیر بار مسئولیت خود، موج می‌زند و هیچ نشانه‌ای از حس انسان دوستی و عدالت پزشکی دیده نمی‌شود، موضوعی که اگر بخواهد باز هم تکرار شود مرگ عدالت پزشکی را رقم خواهد شد.
از سویی دیگر، نبود پزشک ارتوپد در بیمارستان امام علی اندیمشک که چشم و امید یک شهرستان به آن بوده، مشکلی است که قطعا باید نسبت به رفع آن هر چه زودتر اقدام کرد تا مبادا حامدهای دیگری نیز سلامتشان بازیچه این آشفته بازار کمبودها شود.
منبع:فارس
گزارش از: رویا رجبی



متن سوگند بقراط
”من به آپولون، پزشک آسکلیپوس، هیژیا و پاناکیا سوگند یاد میکنم و تمام خدایان و الهه ها را گواه می گیریم که در حدود قدرت و بر حسب قضاوت خود مفاد این سوگند نامه و تعهد کتبی را اجرا نمایم.
من سوگند نامه و تعهد کتبی را اجرا نمایم. من سوکند  یاد میکنم که شخصی را که به من حرفه پزشکی خواهد آموخت مانند والدین خود فرض کنم و در صورت که محتاج باشد درآمد خود را با وی تقسیم کنم و احتیاجات وی را مرتفع سازم.
 پسرانش را مانند برادران خود بدانم و در صورتی که بخواهند به تحصیل پزشکی بپردازند بدون مزد یا قراردادی حرفه پزشکی را به آنها بیاموزم.
اصول دستورهای کلی، دروس شفاهی و تمام معلومات پزشکی را جز پسران خود، پسران استادم شاگردانی که طبق قانون پزشکی پذیرفته شده و سوگند یاد کرده اند به دیگری نیاموزم.
پرهیز غذایی را بر حسب توانایی و قضاوت خود به نفع ب یماران تجویز خواهم کرد نه برای ضرر و زیان آنها و به خواهش اشخاص به هیچ کس داروی کشنده نخواهم داد و مبتکر تلقین چنین فکری نخواهم بود.
همچنین وسیله سقط جنین در اختیار هیچ یک از زنان نخواهم گذاشت.
با پرهیزگاری و تقدس زندگی وحرفه خودر ا نجات خواهم داد.
بیماران سنگ دار را عمل نخواهنم کرد و این عمل را به اهل فن واگذار خواهم نمود.
در هر خانه ای که باید داخل شوم برای مفید بودن به حال بیماران وارد خواهم شد و از هر کار زشت ارادی و آلوده کننده به خصوص اعمال ناهنجار  با زنان و مردان خواه آزاد و خواه برده باشند ،  اجتناب خواهم کرد.
آنچه در حین انجام دادن حرفه خود و حتی خارج از  آن درباره زندگی مردم خواهم دید یا خواهم شنید که نباید فاش شود به هیچ کس نخواهم گفت زیرا این قبیل مطالب را باید به گنجینه اسرار سپرد.
اگر تمام این سوگند نامه  را اجرا  کنم  و به آن افتخار کنم از ثمرات زندگی و حرفه خود برخوردار شوم و همیشه بین مردان مفتخر و سربلند باشم، ولی اگر آن را نقص کنم و به سوگند عمل نکنم از ثمرات زندگی وحرفه خود بهره نبرم و همیشه بین مردان سرافکنده و شرمسار یاشم.“




بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*