اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5177
تاریخ انتشار: 1394/03/13 14:29
کناره گیری ژوزف سپ بلاتر از ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال ( فیفا ) که سه شنبه شب صورت گرفت ؛ با استقبال گسترده اروپایی ها و کشورهای غربی مواجه شد، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا بار دیگر با حمایت از بلاتر اعلام کرد که با کشورهای عضو در این باره مشورت می کند.

بازتاب سیاسی و ورزشی استعفای بلاتر در جهان
به گزارش عصرجهان، سپ بلاتر که اواخر هفته گذشته برای پنجمین دوره چهارساله در شصت و پنجمین کنگره فیفا به ریاست این نهاد حاکم بر فوتبال جهان رسید و با فشارها وانتقادهای زیاد کشورهای غربی بویژه آمریکا وانگلیس روبرو شد، شب گذشته اعلام کرد که از این سمت کناره گیری می کند.

پلیس سوییس یک روز قبل از برگزاری کنگره فیفا 9 نفر از مسوولان ارشد این نهاد را به جرم فساد مالی و دریافت رشوه دستگیر و اعلام کرد که این اقدام با درخواست دادگستری آمریکا صورت گرفته است و آنان تحویل این کشور خواهند شد.

**مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا: فشاری برای استعفا به بلاتر وارد نکردیم

ماری هارف، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور ارتباطات راهبردی روز سه شنبه تکذیب کرد که واشنگتن بر سپ بلاتر فشار آورده است تا از ریاست فیفا استعفا کند.

وی در پاسخ به سوالی در باره این که آیا آمریکا به بلاتر فشار آورد تا استعفا کند گفت: خیر.

**پراگ: مطمئن نیستم دوباره نامزد ریاست فیفا شوم

رئیس فدراسیون فوتبال هلند و یکی از رقبای بلاتر برای احراز ریاست فیفا نیز روز سه شنبه، استعفای بلاتر را خبری بسیار خوب توصیف کرد و گفت مطمئن نیست دوباره به صحنه انتخابات ریاست فیفا بازگردد.

میشل فان پراگ که قبلا نامزد ریاست فیفا شده بود، افزود: باید روز شنبه در برلین در نشست هیئت اجرایی یوفا حضور یابم و پس از آن، برنامه خود را مشخص کنم.

وی همزمان با لوییس فیگوی پرتغالی از انتخابات ریاست فیفا کناره گرفت تا زمینه را برای انتخاب بن علی اردنی به ریاست فیفا، هموار سازد.

بلاتر رئیس 79 ساله سوئیسی که 17 سال در این مسند در فیفا بوده است و روز جمعه باز هم به ریاست فیفا انتخاب شد در بیانیه استعفای خود گفت کنگره ای ویژه برای انتخاب رئیس بعدی، در اولین فرصت ممکن، تشکیل می شود.

بلاتر گفت رسوایی اخیر فیفا، نیازمند بازنگری عمیق است و وی از زمان انتخاب دوباره اش، ریاست خود را به طور کلی بازنگری کرده است.

** کنفدراسیون فوتبال آسیا: با کشورهای آسیایی مشورت می کنیم

کنفدراسیون فوتبال آسیا روز چهارشنبه اعلام کرد برای یافتن بهترین مسیر به سمت جلو، با فوتبال جهان همراه خواهد بود.

این کنفدراسیون دربیانیه ای کوتاه که در آن از بلاتر حمایت شده است اعلام کرد انگیزه بلاتر از استعفا را بررسی خواهد کرد، ولی از موضع گیری درباره استعفای بلاتر خودداری کرد.

ای اف سی افزود: این کنفدراسیون وضعیت را از نزدیک کنترل می کند و با فدراسیون های فوتبال آسیا و دیگر کنفدراسیون ها مشورت خواهد کرد تا بهترین روش برای پیشرفت فوتبال جهان و فیفا رابیابد.

**تحقیق پلیس آمریکا در باره فساد مالی بلاتر

رسانه های آمریکا سه شنبه شب و اندکی پس از اعلام استعفای غیرمنتظره سپ بلاتر از سمت ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) اعلام کردند وی در کانون تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) درباره فساد مالی قرار دارد.

سخنگوی اف بی آی از اظهارنظر درباره سخنان هفته پیش لورتالینچ، دادستان کل آمریکا و جیمز کومی، رئیس اف بی آی در خصوص تحقیق درباره فساد مالی مقامات فیفا خودداری کرد.

هنوز به طور علنی اعلام نشده است که بلاتر نیز هدف این تحقیقات قرار دارد یا خیر.

روزنامه نیویورک تایمز و شبکه ای بی سی نیوزبه نقل از مقامات ناشناس نهادهای مجری قانون آمریکا و منابع آگاه گزارش کردند که چنین تحقیقاتی آغاز شده است، اما جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکردند.

** استقبال رییس فدراسیون فوتبال آلمان

ولفسگانگ نیرزباخ رئیس فدراسیون فوتبال آلمان روزسه شنبه با استقبال ازاستعفای بلاتر از ریاست فیفا گفت این کار را می شد زودتر انجام داد.

وی که از منتقدان بلاتر بود گفت اکنون فیفا به رئیسی جدید نیازمند است تا به بازسازی این سازمان مهم جهانی، اقدام کند.

راینهارد رائوبال رئیس لیگ فوتبال آلمان نیز هشدار داد، با استعفای بلاتر، همه مشکلات فیفا حل نخواهد شد.

رائوبال گفت: امروز، روزی خوب برای جهان فوتبال است؛ سپ بلاتر با استعفای خود، خدمتی بزرگ به فیفا کرد.

**استقبال کمیته بین المللی المپیک

توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک که روز پنجشنبه گذشته از فیفا خواسته بود موضوع اتهامات فساد مالی را بررسی کند، از خبر استعفای بلاتر، استقبال کرد.

وی گفت: ما به تصمیم بلاتر برای استعفا، بسیار احترام می گذاریم و منتظریم که رئیس جدید فیفا، اصلاحات را آغاز کند.

**بکن باوئر: استعفای بلاتر، تصمیمی عاقلانه بود.

قیصر فوتبال آلمان نیز از استعفای بلاتر استقبال کرد و گفت: این اقدام تصمیم عاقلانه ای است.

** فیگو: تغییرات فیفا در راه است

فیگو که یک هفته پیش ازانتخابات ریاست فیفا، از نامزدی این سمت استعفا کرد، در صفحه فیس بوک خود نوشت: امروز، روزی خوب برای فیفا و برای فوتبال است تغییر در راه است؛ من گفته بودم که چنین روزی، دیر یا زود خواهد رسید و اکنون آن روز رسید.

**رییس اتحادیه فوتبال روسیه: پلاتینی بهترین گزینه جانشینی بلاتر است

یکیتا سیمونیان رئیس اتحادیه فوتبال روسیه گفت میشل پلاتینی رئیس اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا، بهترین گزینه برای جانشینی بلاتر در فیفا است.

وی افزود: در روزهای آینده، خواهیم دید چه پیش می آید؛ در این زمان، دشوار است شرایط را پیش بینی کنیم؛ مهم است که چه کسی جانشین بلاتر می شود؛ هر چیزی ممکن است؛ من بر این باورم که میشل پلاتینی بهترین گزینه برای جانشینی بلاتر در فیفا است؛ وی بسیار آماده و ورزیده تر از هر کس دیگری است.
منبع: ایرنا



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*