اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5191
تاریخ انتشار: 1394/03/14 11:49
پس از 17جدی ترین و محتمل ترین گزینه برای رسیدن به ریاست فیفا این مرد 59 ساله است. فوتبالیست سابق و مدیر فعلی فرانسوی.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، کمتر از 7 ماه دیگر تکلیف رئیس جدید فیفا مشخص می شود. با پایان امپراتوری بلاتر ، بسیاری سودای ریاست بر فیفا را دارند. ستاره های بزرگ فوتبال می گویند راه نجات فوتبال ، سپرده شدن اختیارش به فوتبالی هاست و البته دولت های بزرگ دنیا هم دنبال سهم خواهی از این پوپولیستی ترین بنگاه تولید پول دنیا هستند.در این گزارش به جدی ترین گزینه های تصاحب عالی ترین مقام فوتبالی نگاهی کلی می‌اندازیم و سابقه آن ها را کمی مرور می کنیم.

میشل پلاتینی

جدی ترین و محتمل ترین گزینه برای رسیدن به ریاست فیفا این مرد 59 ساله است. فوتبالیست سابق و مدیر فعلی فرانسوی.

پلاتینی مرد ایده های جدید است. اصلاح طلبی که مخالفان زیادی هم در یوفا دارد. از زمان شروع ریاستش در یوفا، چالش های زیادی را پشت سر گذاشته است. تصویب قانون فیرپلی مالی و همینطور افزایش تیم های حاضر در رقابت های جام ملت های اروپا به 24 تیم، از تصمیمات انقلابی پلاتینی بوده اند.

پلاتینی اقدام بلاتر در روز سه شنبه را «تصمیمی شجاعانه، دشوار و عاقلانه» توصیف کرده است. او پله پله مسیر پیشرفت را طی کرده و این که روزی او را قدرتمند ترین مرد دنیای فوتبال ببینیم تصوری دور از ذهن نیست. منتقدان پلاتینی، تاریک ترین نقطه مدیریت او را، حمایت از قطر برای جام جهانی 2022 و رای دادن به این کشور می‌دانند. پلاتینی که هم کاپیتان فرانسه بوده و هم در مقام مربی توانسته افتخارات بزرگی برای کشورش بدست بیاورد ، حالا همان ستاره ایده آلی است که فوتبالی ها برای فیفا می خواهند.

شاهزاده علی بن حسین

تنها فردی که تا آخرین لحظه برابر بلاتر ایستادگی کرد، همین شاهزاده اردنی بود. او در انتخابات روز شنبه که به دور دوم هم کشیده شد تنها رقیب بلاتر بود که توان ایستادگی برابر پیرمرد سوییسی را می‌دید. در نهایت اما او هم شکست را قبول کرد. این مدیر 40 ساله اگرچه فوتبال بازی نکرده اما تحصیلات عالیه دارد و در کشورش بعد از پادشاه ، عالی ترین مقام اجرایی است. مردی که حمایت انگلیس و آمریکا را برای انتخابات داشت.او به دنبال یک انقلاب در فیفا است. نایب رییس سابق فیفا، به دنبال این است تا وجهه از دست رفته فوتبال را به آن بازگرداند. انتخابات روز جمعه ثابت کرد علی محبوبیت کمی هم ندارد و 73 رای از 209 رای موجود را کسب کرده بود. او از منتشر کنندگان فساد در فیفا برای انتخاب میزبان های جام های جهانی 2018 و 2022 بود. شاهزاده علی که البته از سوی بن حسین پس از شکست برابر بلاتر گفت من به خدمت در فوتبال ادامه می دهم و کارهای بسیار زیادی برای آینده دارم. در اولین گمانه زنی ها شانس او برای ریاست فیفا را گاردین 5 از 4 تخمین زده بود اما منتقدانش می گویند 73 رایی که شاهزاده علی در دست دارد به دلیل فضای دو قطبی ایجاد شده میان او بلاتر بود. آنها می گویند 18 رای کاهش یافته منتقدان بلاتر به این دلیل بود که آنها دوست ندارند ریاست فیفا به دست یک شاهزاده جوان آسیایی سپرده شود که از خانواده فوتبال نیست و فقط به دلیل ثروت خانوادگی تا این مرحله پیش آمده است.

لوییز فیگو

مرد شماره 7 محبوب پرتغالی ها، که آمده بود تا بلاتر را به چاش بکشد، هشت روز مانده به انتخابات فیفا، از این چالش کناره گیری کرد تا راه برای شاهزاده بن حسین باز باشد. او پیش از کناره گیری اعلام کرده بود «من مرد فوتبال هستم. فوتبال در رگ های من جریان دارد.» از ایده های مورد بحث فیگو، افزایش تیم های جام جهانی به 40 یا 44 تیم بود. هم چنین افزایش سهم کنفدراسیون ها از درآمدهای فیفا هم از دیگر وعده های این مرد پرتغالی بود. فیگو که گفته اگر رئیس شود ، به هر یک از کشورهای پیرامونی فوتبال ، سالان 8 میلیون دلار از سود فوتبال را هدیه می کند ، با پرداخت این یارانه می تواند به محبوبیت برسد. فیگو در رقابت های انتخاباتی اخیرش نقشی موثر در شکستن تابوی انتقاد از بلاتر داشت. او که در کنگره های فیفا اجازه سخنرانی نداشت ، اولین بار لقب دیکتاتور را با صدایی بلند برای بلاتر فریاد کرد و بقیه به تاسی از او در یک سال گذشته از پی سقوط این امپراتوری افتادند.

مایکل فن پراگ

رییس فدراسیون فوتبال هلند، مانند فیگو در روزهای آخر به نفع شاهزاده بن حسین از انتخابات فیفا کناره گیری کرد. او هم مانند سایر کاندیداها، نگران اعتبار از دست رفته فوتبال بود. او معتقد بود اعتمادی به فیفا وجود ندارد و افکار عمومی دید خوبی نسبت به عالی ترین نهاد فوتبالی ندارند. فن پراگ بار دیگر ممکن است نامزد شود اما یکی از گزینه های جدی نیست. او یکی از آنهایی است که در لابی اروپایی پلاتینی باید به نفع گزینه نهایی کنار برود. گزینه نهایی که از میان انتخاب آلمانی ها ، هلندی و بلژیکی ها و فرانسوی ها بیرون می آید. اگرچه هنوز انگلیسی ها گزینه ای برای انتخابات رو نکرده اند.

عیسی حیاتو

مردی که از 1988 ریاست کنفدراسیون فوتبال آفریقا را در دست دارد. مردی که در سال 2011 متهم به رشوه خواری شد و بخشی از یک پرونده 100 میلیون دلاری بود. به هر حال او همه چیز را تکذیب می کند. او در این سال ها نقش زیادی در تعیین روسای فیفا داشته است. شاید برای این مرد 68 ساله شانسی قائل نباشید، اما باید بدانید او حمایت فدراسیون های آفریقایی و تعداد زیادی از حامیان بلاتر را پشت خود می بیند. حیاتو که در اولین نشست هیات اجرایی فیفا در صورتی که اعضا به دلیل شروع تحقیقات پلیسی از بلاتر تصمیم بگیرند او را از مسئولیت اداره فیفا بردارند ، بالاترین شانس برای انتخاب به عنوان رئیس موقت را دارد ، پیشتر یکبار به جنگ با بلاتر رفته بود.

جروم شامپاین

یک فرانسوی دیگر برای ریاست فیفا. او که در انتخابات اخیر از سوی فدراسیون ها حمایت نشد، با تلخ زبانی از انتخابات کنار کشید. این دیلپمات سابق، در مورد کنار کشیدنش گفت: «نهادهای فوتبالی در جهان، به سوی حذف تنها کاندیدای مستقل گام برداشتند.»او در حقیقت حمایت نشدنش را نوعی توطئه علیه خود می‌دانست. در کل بعید است این مرد 56 ساله بختی برای ریاست فیفا داشته باشد، اما اعلام کرده است با قدرت به مبارزاتش ادامه خواهد داد. شامپین که روزگاری مرد همه کاره فیفای بلاتر بود ، بعدها علیه او خروج کرد و شخصیت فعلی پلاتینی در قامت رئیس یوفا را بنا گذاشت. این مرد همیشه در سایه اما باید باور کند که دیگر ان جذابیت را ندارد و عصرش تمام شده و نمی تواند مرد اول باشد.

شیخ احمد فهد الصباح

«هیچ کسی نمی تواند کامل باشد، به نظر من او شجاع است.» این حرف های مدیر نمیانسال کویتی در حمایت از سپ بلاتر است.

شخصی که نفوذی زیادی در بین فدراسیون های آسیایی پیدا کرده است و احتمالا او هم رای بسیاری از حامیان بلاتر را خواهد داشت. شیخ احمد کسی بود که بیشترین نقش را در رای آوردن اخیر بلاتر داشت. او از 6 سال قبل به بلاتر نزدیک شد. از زمانی که با او پیمان بست برای زمین زدن بن همام. شیخ کویتی که همیشه سودای فوتبال در سر داشته و هیچ ابایی ندارد از اینکه کنار ستاره های فوتبال بایستد و عکس بگیرد تا در آلبومش به این و آن نشان دهد، ابتدا با شاهزاده اردنی و شیخ سلمان بحرینی بست و در کودتایی بزرگ ، فوتبال آسیا را از چنگ بن همام در آوردند. بعد از این او که سودای ریاست در فیفا را داشت ، علیه شاهزاده اردنی شد. پرنس علی دیگر حمایت همراهانش را نداشت تا از 46 رای آسیا در انتخابات اخیر فقط 6 رای داشته باشد. حالا آن 40 رای در انتخابات فیفا به شیخ احمد می رسد. شیخ که رئیس آنوک - انجمن کمیته های ملی المپیک دنیا- است ،امید زیادی دارد که همان طور که برای بلاتر رای گرفت بتواند برای خودش هم رای بگیرد. اگرچه حالا با رفتن بلاتر ، بی شک شرقی های آسیا هم علیه شیخ می شوند و دیگر این قدر راحت هرچه او بگوید را چشم نمی گویند هرجند کفاشیان هنوز در مسیر او پیش می رود.انتخاب یک رییس آسیایی برای فیفا اما کمی دور از ذهن به نظر می رسد. به خصوص که در همین قاره هم رقیب قوی به نام شاهزاده بن حسین داشته باشد.

زیکو

فوتبالیست رویایی سابق برزیلی با 71 بازی ملی. او در مورد خودش بسیار مطمئن است و احساس می کند می تواند رییس قابل برای فیفا باشد. «چرا که نه؟ زندگی من همیشه فوتبال بوده است. من وزیر ورزش بوده ام و سابقه حضور در تیم‌های باشگاهی هم دارم. فکر می‌کنم دانش درباره فوتبال بالاتر برای ریاست فیفا، مهم‌تر از سیاست باشد. هنوز حمایت کننده ای ندارم ولی می‌توانم برای کاندیداتوری اقدام کنم. این یک ایده در ذهنم است و کسی چه می‌داند چه اتفاقی می‌افتد.»این متن منتشر شده از طرف مرد 62 ساله است که در آن کاندیداتوری خود را نیز اعلام کرده است. اما او شانسی برای ریاست فیفا دارد؟ هنوز برزیلی ها گزینه ای برای انتخابات فیفا معرفی نکرده اند. بدون شک آنها در آمریکای جنوبی برای این انتخابات کاندیدایی خواهند داشت و می خواهند هر طور که هست در این رقابت ، گزینه ای داشته باشند.

دیوید ژینولا:

دیوید ژینولای فرانسوی می خواهد دوباره وارد میدان شود. این هافبک همیشه جنجال ساز فرانسوی که بار قبل هم در ابتدا نامزد شده بود ، برای بار اول نتوانست 5 امضای لازم برای حضور در انتخابات را بگیرد . این بار هم بسیار بعید است که 5 فدراسیون ملی از جمع 209 کشور او را معرفی کنند تا بتواند در انتخابات شرکت کند. به غیر از ژینولا ، گزینه های دیگری چون رئیس فدراسیون ترکیه ، رئیس فدراسیون فوتبال آلمان ، کارل هاینس رومنیگه ، دبیر کنفدراسیون کونکاکاف و رئیس فدراسیون فوتبال امریکا را هم از گزینه های احتمالی برای ریاست فیفا معرفی می کنند . گزینه هایی که هیچ کدام شان فعلا جدی نشده اند.

منبع:خبر آنلاین


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*