اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5412
تاریخ انتشار: 1394/03/30 00:22
در دنیای امروز وجود راههای ارتباطی استاندارد، همانند بزرگراه، حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی از شاخصه ها و مولفه های مهم توسعه یافتگی هر منطقه ای به حساب می آید.

فرهاد وفایی مدرس دانشگاه، و کنشگر اجتماعی در مطلب ارسالی به پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان این گونه نوشت:

در دنیای امروز وجود راههای ارتباطی استاندارد، همانند بزرگراه، حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی از شاخصه ها و مولفه های مهم توسعه یافتگی هر منطقه ای به حساب می آید.

بنا به گفته استاندار و مدیر کل راه و شهر سازی استان کهگیلویه و بویر احمد این استان از حداقل راههای ارتباطی استاندارد،  در مقیاس کشوری برخوردار است.

در ادامه باید گفت: شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و وبویراحمد، در بن بست راه ارتباطی گرفتار شده است و اگر مسیر ارتباطی پایگاه نظامی پدافند هوایی ماغر که قبل از انقلاب به منظور دسترسی به پدافند ماغر احداث گردید، نبود مردمان این سامان عملا  راه  ارتباطی مناسبی با دنیای پیرامون خود  نداشته اند .قریب به 50 سال از عمر جاده ارتباطی امیر حاضر به پدافند هوائی می گذرد. کم عرض بودن و وجود نقاط حاثه خیز باعث تلفات جانی و مالی فراوانی به شهروندان بهمئی و بخش تشان بهبهان شد.

متاسفانه شهرستان بهمئی شهر لیکک از داشتن راه ارتباطی با استاندارد های معمول ایران محروم مانده است تنها راه ارتباطی ذکر شده مربوط به قبل از انقلاب است که البته تعریض و بهسازی شد .

احداث مسیر جاده ای لیکک به جایزان می توانست تا حدودی شهرستان بهمئی را از بن بست ارتباطی خارج نماید. اما متاسفانه پیشرفت پروژه در محدوده طرح مطالعاتی متوقف ماند.

در دولت نهم و دهم مصوب شد که 10 کیلومتری ورودی شهر لیکک تعریض و 4 خطه گردد. ولی تاکنون تنها 5 کیلومتر ورودی آن زیر سازی و آسفالت  شده و هنوز هم زیر بار ترافیکی نرفته است. و تاکنون برنامه عملی و مصوبی جهت 5 کیلومتر باقی مانده اعلام نگردید.

با توجه به آمار بالای تلفات جانی و مالی جاده ای در محور لیکک به بهبهان، از مسئولان راه و شهرسازی استان تقاضا داریم تدبیری در جهت رفع معظلات ارتباطی بهمئی اندیشده شود. و فاز دوم پروژه چهار خطه لیکک به بهبهان به زودی و با تخصیص بودجه ای لازم آغاز گردد.

فرهاد وفایی فعال رسانه ای و کنشگر اجتماعی


 

شایان ذکر است شهرستان بهمئی سه مسیر دیگر ارتباطی به سمت استان خوزستان به شرح زیر دارد

1-جاده ای که شهرستان های کهگیلویه، لنده و بهمئی را از طریق بخش های سرآسیاب یوسفی و ممبی بهمئی به میداود شهرستان باغملک متصل می نماید.آن مقدار از طول مسیر تا روستای سید صالح بخش ممبی در حوزه ارتباطی کهگیلویه و وبویراحمد بعضا آسفالت و زیر سازی گردید. اما بخشی که در حوزه استفاظی راه خوزستان است( از روستای سید صالح به سمت میداود) غیر فعال می باشد.

2-جاده  ارتباطی لیکک به بخش ابوالفارس شهرستان رامهرمز. که تا پایان حوزه استحفاظی اداره راه و شهرسازی شهرستان بهمئی(روستای گنبد بردی) آسفالت گردید. اما متاسفانه در محدوده استان خوزستان ( از روستای گنبد بردی به سمت ترتاب خوزستان) عملا اقدامی صورت نگرفته است

3-جاده ارتباطی لیکک به شاهراه اهواز- شیراز از مسیر یونیت های پارسی کلاستر- 700- 400 و بخش جایزان شهرستان امیدیه و بخش سلطان آباد شهرستان رامهرمز

این مسیر از حد فاصل کمپ اقامتی تا شاهراه اهواز به شیراز از حداقل استانداردهای معمول برخوردار است اما حد فاصل بین روستا های نیکن تا کمپ اقامتی فاقد حداقل های استاندارد جاده ایست.( حاده مذکور توسط شرکت نفت احداث گردید)

لازم به ذکر است، شهرستان بهمئی از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد به مرکزیت یاسوج است. بهمئی با یاسوج 263 کلیومتر فاصله با جاده های کوهستانی دارد در حالیکه با اهواز مرکز استان خوزستان209 فاصله با جاده ای صاف و هموار دارد.

شهرستان بهمئی دارای 78 حلقه چاه نفت فعال در میدان نفتی پارسی کلاستر و پرنج و یونیت های پارسی کلاستر- 700- 400 است.تاسیسات یاد شده، از توابع شرکت نفت و گاز آغاجری هستند. گفته می شود تولید روزانه از منابع نفتی 180 هزار بشکه است.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*