اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5648
تاریخ انتشار: 1394/04/13 23:24
محمدرضا زمان پور عضو شورای شهر افزود: اداره کل امور شهری و شورا های استانداری خوزستان، به استناد ماده 73 قانون شورا های اسلامی "استیضاح شهردار مسجد سلیمان" را غیر قانونی اعلام کرد

از صبح امروز در فضای مجازی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به استناد نامه استانداری استیضاح شهردار مسجدسلیمان غیر قانونی است. پس از کنکاش پریسا طاهری خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، اعلام شد که آقای محمد رضا زمان پور عضو شورای شهر با حضور اصحاب رسانه  به روشنگری در این خصوص می پردازد.

عصر روز شنبه محمد رضا زمان پور در محل جلسه حضور و  ضمن تائید غیر قانونی بودن استیضاح شهردار، به تشریح موضوع و استنادات قانونی نامه پرداخت.

در این جلسه آقای زمان پور عضو شورای شهر مسجد سلیمان اظهار داشتند: بر اساس نامه ارسالی از سوی اداره کل امور شهری و شورا های استانداری خوزستان، "استیضاح شهردار مسجد سلیمان" به استناد ماده 73قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا های اسلامی کشور و انتخابات شهرداران غیر قانونی است.

در این نامه اشاره گردید که مطابق ماده 73 چنانچه يك يا چند نفر از اعضاء شوراي شهر به عملكرد شهردار يا عمليات شهرداري اعتراض يا ايرادي داشته باشند ابتدا توسط رئيس‌شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذكر داده می شود.

وی ادامه دادند در راستای ماده 73 تعدادی از اعضای شورای شهر به تاریخ 94/3/13 طی نامه ای کتبی اقدام به "طرح سئوال" از شهردار مسجد سلیمان نمودند. طبق ماده 73 حداکثر ده روز بعد یعنی 94/3/23 جلسه "طرح سئوال" باید برگزار می شد و بعد از اتمام جلسه در صورت عدم اقناع اعضای شورای شهر از پاسخ های شهردار، موضوع عدم اقناع  تحت عنوان طرح" استیضاح شهردار" مجددا به امضاي حداقل يك سوم اعضاء شورا رسیده و طی صورتجلسه ای به شهردار ابلاغ گردد.

شورا حداکثر باید ده روز پس از ابلاغ طرح" استیضاح شهردار" جلسه استیضاح را برگزار می نمود. که  پس از طرح سؤال يا سؤالات و جواب شهردار، رأي گیری می شد. در صورتي كه شورا با اكثريت دو سوم كل‌اعضاء رأي مخالف دهد، شهردار از كار بركنار و فرد جديدي از سوي شورا انتخاب خواهد شد.

زمان پور ادامه داد در حالیکه در تاریخ 94/3/23 هیچ گونه جلسه ای برگزار نشد و صورت جلسه ای مکتوبی موجود نیست. بنابراین طرح سئوال بر اساس ماده 73 از دستور کار شورا خارج می شود. و ابلاغ طرح" استیضاح شهردار" در تاریخ دیگری خلاف قانون است.

همکاران عزیز در شورا متاسفانه روز 94/3/31 جلسه ای از ساعت 16 تا نزدیک 21بدون حضور شهردار تشکیل دادند. تعرفه های رای هم توزیع گردید اما بنا به دلایلی نامعلومی جلسه ناتمام باقی ماند. و صورتجلسه ای هم تنظیم نگردید.

متعاقبا جسله ی مجددی به تاریخ 94/4/2با حضور مردم و اصحاب رسانه  از ابتدای شب تا حدودای 2 بامداد برگزار می شود و مشخص نبود این "طرح سئوال" است یا "استیضاح" که البته از طرف استانداری اعلام شد این جلسه غیر قانونی است.

زمان پور در پایان اظهار داشتند هیئت رئیسه شورا بهتر بود قبل از تشکیل هرگونه جلسه ای با موضوع استیضاح وعزل شهردار با حضور اصحاب رسانه به قانون مراجعه میکردند،و دوستان اصحاب رسانه را نیز به زحمت نمی انداختند.

بنابراین به استناد ماده 73قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا های اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و نامه استانداری عملا موضوع استیضاح شهردار غیر قانونی اعلام می شود و از دستور کار شورا خارج می گردد.


 

‌ماده 73 - چنانچه يك يا چند نفر از اعضاء شوراي شهر به عملكرد شهردار يا عمليات شهرداري اعتراض يا ايرادي داشته باشند ابتدا توسط رئيس‌شورا موارد را به صورت روشن به شهردار تذكر خواهند داد. در صورت عدم رعايت مفاد مورد تذكر، موضوع به صورت سؤال مطرح مي‌شود كه در اين‌صورت رئيس شورا سؤال را كتباً به شهردار اطلاع خواهد داد و حداكثر ظرف ده روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادي يا فوق‌العاده‌شورا و پاسخ به سؤال مي‌باشد ‌چنانچه شهردار از حضور استنكاف ورزيده يا پاسخ وي قانع كننده تشخيص داده نشود طي جلسه ديگري موضوع مجدداً به صورت استيضاح كه‌حداقل به امضاي يك سوم اعضاء شورا رسيده باشد، ارائه مي‌شود. فاصله بين ابلاغ تا تشكيل جلسه كه از طرف رئيس شورا تعيين خواهد شد حداكثر‌ده روز خواهد بود. شورا پس از طرح سؤال يا سؤالات و جواب شهردار، رأي موافق يا مخالف خواهد داد. در صورتي كه شورا با اكثريت دو سوم كل‌اعضاء رأي مخالف دهد، شهردار از كار بركنار و فرد جديدي از سوي شورا انتخاب خواهد شد.

‌تبصره - در فاصله بين صدور رأي عدم اعتماد و بركناري شهردار و يا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جديد كه نبايد بيش از سه ماه به طول‌انجامد يكي از كاركنان شهرداري با انتخاب شوراي شهر عهده‌دار و مسؤول اداره امور شهرداري خواهد بود.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*