اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5678
تاریخ انتشار: 1394/04/16 11:21
نقدی بر انتخاب اعضای شورای راهبردی اصلاحات در خوزستان:
در انتخابات شورای راهبردی اصلاحات خوزستان بر خلاف دوره های گذشته نه معیاری جهت کاندیداتوری بود و نه منوال جهت رای دادن، در نهایت مثل بله برون، کدخدایان سکه ها را بریده و ملت را به صرف آبگوشت دعوت کردند.

اسماعیل کمالی کنشگر سیاسی-اجتماعی در مطلبی با عنوان "خوزستان در اصلاحات شکست خورد" در پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان نوشت:

احمد محمود در رمان سرزمین سوخته از اوضاع مردمانی سخن می گوید گرفتار.گرفتار بلا، بلایی که گرچه خود را به صورت جنگ و بی خانمانی نشان می دهد  اما در حقیت  قرعه ی این  بلا از آن روز به نام این مردمان بیچاره زده شد که در مرز نشسته اند.

اما پایان جنگ، پایان مشکلات و بلازدگی مردمان مناطق مرزی نبود چراکه با گذشت 26 سال از جنگ تحمیلی هنوز از نظر توسعه عمومی همچنان دچار بلا و بلازدگی هستیم.

چه بسا اگر با یک نگاه اجمالی به اطراف خود نگاه کنیم شکاف بین مطالبات و انتظارات مردمان مناطق جنگ زده و مرزنشین رابا  عملکرد چندین ساله دولت ها  خواهیم دید

درست است که با شروع جنگ تحمیلی و مشغولیت دستگاهها و نهادها و اکثریت فعالان سیاسی و مبارزان قدیمی فرصت اجرای قانون اساسی از مسئولان گرفته شد و نه مسئولان وقت پاسخگویی و نه مطالبه کنندگان امکان پیگیری مطالبات را داشتند، در نتیجه با توجه به وضعیت جنگی کشور پیگیری مطالبات مسکوت گذاشته شد.

پس از جنگ در دوره ی سازندگی روند استفاده از نیروهای بومی در مناطق آغاز گشت اما محدود و کم دامنه بود و اگر هم اقداماتی هم صورت گرفته بود محدود و  در زمینه ی نیروهای کاری و اداری بود. ولی در زمینه های اجتماعی یا فرهنگی و اجرای قانون اساسی پیشرفت چندانی حاصل نشد.

با آغاز جنبش دوم خرداد تحولات مهمی در این زمینه ها آغاز شد و با باز شدن فضای فرهنگی و سیاسی کشور فعالان سیاسی و فرهنگی به بیان مطالبات گذشته چه در سطح ملی و منطقه ایی  پرداختند . نشریات متعددی منتشر و نشریات دوزبانه در استان های مختلف و در دانشگاه ها از سوی فعالان فرهنگی و دانشجویی به صحنه آمدند و بیش از پیش از نیروهای بومی استفاده شد و با گشایش فضای سیاسی عمدتا نمایندگان قدرتمندی به مجلس راه یافتند واز تریبون مجلس مطالبات را پیگیری کردند.

پس از پایان یافتن دوره ی اصلاحات و روی کار آمدن اصولگرایان گل های امید اقوام پژمرده شد هرچند از نظر بکارگیری نیروهای بومی کم و بیش روند قبلی ادامه یافت اما با سختگیری ها در گزینش و استخدام ها و اعمال فشار بر دانشجویان فعال و فضای سانسور بر مطبوعات، مسایل فرهنگی روند نزولی را طی کرد.

تکیه اصلاحات و سازندگان به هم و زایش اعتدال

مشارکت گسترده ساکنان مناطق مرزی در انتخابات ریاست جمهوری 11 و رای به کاندیدای اعتدال بزرگترین دلیل بر نادرست بودن سیاست های دولت پیشین بود که نمی خواست و یا نتوانست به رغم شعارهای مهرورزی و طرفداری از عدالت اجتماعی، حقوق شهروندی را بطور یکسان رعایت نماید و حمایت مردمان مرزی را برای کاندیدای همسو جلب کند.

و در نهایت حسن روحانی با ارائه برنامه ها و بیانیه 11 ماده ای خود مبنی بر رعایت حقوق اقوام و تحقق مطالبات قانونی آنان توانست از رقبایش پیشی بگیرد و پیروز میدان شود

اصلاحات در خوزستان و احوال رو به احتضار

چندی پیش به لطف تکنولوژی و فضای مجازی اخباری  منتشر شد و شوری نوپا که یادآور روزگار شورانگیز اصلاحات بود به ذهنمان طعمی گس گونه داد.

اما  انتخابات شبانه کارگزاران خوزستان - استعفای دبیر کل پیشین - اعتراض بی نتیجه– عضوگیری کارگزاران از اسپانسرهای اصولگرا – همشهری بازی توسط پدرخوانده– رای گیری بدون قانون – عضوگیری بدون قانون و حتی نیاز به شاخص حزبی و اصلاح طلبی – عدم حضور دبیر یا اعضای مرکزی حزب جهت انجام امور قانونی و رسمی - ورود نیروهای سوخته یا غیرسیاسی به حزب کارگزاران خوزستان – تنزل حزب کارگزاران به باند محفلی،  آب سردی بود که آتش شورانگیز دوران اصلاحات را فروکش کرد.

افطار 11 تیر با طعم خیرات مردگان

تا اینکه باخبر شدیم قرار است با حضور جناب موسوی لاری وزیر دولت اصلاحات و دبیری کیانوش راد نماینده ی مجلس ششم،انتخابات شورای راهبردی اصلاحات برگزار شود ، که البته بر خلاف دوره های گذشته نه معیاری جهت کاندیداتوری بود و نه منوال جهت رای دادن

در نهایت هم مثل "بله برون" کدخدایان سکه ها را بریده و ملت را جهت صرف آبگوشت دعوت کرده بودند و این شد که یاد حرف دوستم جناب ذلقی افتادم که همیشه میگفت: این دولت عدالت محور مهرورز هیچ اگر نداشت همه را مهندسِ مهندسی اوضاع کرد.

حال باید پرسید  اینان  که حتی شورای راهبردی شان هم مهندسی است قرار است در غیاب چریک های پیرچه بلایی سر اعتماد مردم بیاورند؟

هرچه میخواهم باور نکنم اما نمی دانم چرا افطار 11 تیر طعم خیرات مردگان داشت شاید این بار نه پس از 8 سال ،که همان ابتدا جنین اش سقط شد واصلاحات در خوزستان شکست خورد.

روز و دلتان شاد

13 تیر 1394

اسماعیل کمالی

خبر مرتبط:

نشست شورای راهبردی اصلاح طلبان خوزستان با حضور موسوی لاری+نام اعضاء جدید شورای راهبردی

 


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


محمد
|
Iran
|
1394/04/16 18:47
  +1

  -0
پاسخ
عالی بود
محمد اهواز
|
Iran
|
1394/04/16 18:48
  +0

  -0
پاسخ
سلام واقعا این اصلاحات بکجا می رود متن لا واقعیت خیلی نزدیک بود
بهنام ب مسجدسلیمان
|
Iran
|
1394/05/17 17:53
  +0

  -0
پاسخ
درود بر نویسنده فرهیخته ی خوزستان آقای کمالی
عالی

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*