اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5825
تاریخ انتشار: 1394/05/01 12:58
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان :
جوانان و نوجوانانی که کوچ را لمس نکردند اما این موضوع در خونشان بوده ،و با شنیدن این موسیقی حس کوچ در آنان پا می گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، "ایمان کاهکش" در سایت "صدای جوانان مسجدسلیمان" اینگونه نوشت:

گروه موسیقی  بختیاری پِرک به مناسبت عیدفطر کنسرت سه روزه ای را در شهرستان مسجدسلیمان برگزار کرد که با استقبال خیل عظیمی از علاقمندان به موسیقی و فرهنگ بختیاری مواجه شد که بیژن حسینی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان ضمن تشکر از دکتر شیرمردی مدیر این گروه و  کلیه اعضای هنرمند آن عنوان داشت : برنامه هایی از این قبیل در زمینه فرهنگ بختیاری به رشد و تعالی این فرهنگ کمک شایانی خواهد نمود و باعث می شود تا دستاوردها و آیین های بختیاری به سایر اقوام نیز بازشناسانده شوند.
حسینی در ادامه با اشاره به اجرای زیبای اشعار فولکلور بختیاری مثل برزگری ها، هیاری ها، حماسی ها و... توسط گروه پِرک و در قالب موسیقی افزود : این موسیقی ها یک نوستالژی برای افراد بسیاری از جمله نوجوانان و فرزندان بختیاری بود که از نزدیک با متن این ترانه ها آشنایی نداشتند و می توان گفت نوعی نوستالژیک ژنتیکی بود . بعنوان مثال جوانان و نوجوانانی که کوچ را لمس نکردند اما این موضوع در خونشان بوده ،با شنیدن این موسیقی حس کوچ در آنان پا می گیرد و در وجودشان غَلیان می کند.
وی با بیان اینکه دو کتاب خود در زمینه اشعار و ترانه های بختیاری با عناوین "اشعار و ترانه های مردمی بختیاری به انضمام شرح جنگ ها و حماسه ها" و  "بُرگِ چُوگ " در دهه 70 به چاپ رسانده عنوان کرد: بختیاری به لحاظ قرار گیری در مرکز ایران بعنوان ستون فرهنگی  اقوام ایرانی میتواند با پرداختن بیشتر به آداب،سنن و زیبایی های فرهنگی خود و شناساندن این فرهنگ به سایراقوام آنها را الگوسازی کند  تا در مجموع نیز بتوانیم فرهنگ ناب ایرانی را به فرهنگ های دیگر منتقل کنیم.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان همچنین بیان داشت : همایش های زیادی در جهت اصلاح امور فرهنگی در زمینه فرهنگ بختیاری در شهرستان برگزار شده که از آن جمله می توان به همایشی  با حضور مدیران و مسئولین شهری و سران طوایف مختلف ، همچنین تشکیل انجمن سوگینه خوانان بختیاری اشاره داشت که درصد بالایی از کاروانهای مراسمات عزاداری در مسجدسلیمان رفع شده تا دیگر مزاحمت های صوتی و به تبع آن به مخاطره  انداختن سلامت روحی و روانی جامعه را شاهد نباشیم.
بیژن حسینی در خاتمه ضمن تشکر از حمایت های اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی استان و آقای همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که نگاه عمیقی در جهت رشد فرهنگی اقوام دارند ، ابراز امیدواری کرد تا با حمایت سرمایه داران و دوستداران فرهنگ بختیاری و کمک به فرهیختگان و هنرمندان این عرصه فعالیت های وسیعی صورت پذیرد و فرهنگ غنی بختیاری را بیش از پیش زنده نگه دارند.



بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*