اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5973
تاریخ انتشار: 1394/05/12 18:53
برای کاهش بیکاری و رونق بازار کسب و کار توسعه بخش کشاورزی حمایت و همت همه مسئولین را میطلبد

مهندس امین قمر با ارسال یاداشتی باعنوان" نقش بخش کشاورزی در کاهش نرخ بیکاری"  در پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان اینگونه نوشت:

بزرگ و پرجمعیت و شهرهایی که درحال پیشرفت بحث اشتغال نیروی جوان است. برای رفع معضل بیکاری بنا بر ظرفیت های یک شهر باید برنامه ریزى کرد . دزفول از دیرباز شهری با ظرفیت وامکانات بالای کشاورزی و از قطب های مهم صنعت کشاورزی ایران بوده است. وجود شرکت های بزرگ نظیر شرکت شهید رجایی ، شهید بهشتی و وجود یکی  از بزرگترین و مجهزترین مراکز تحقیقات کشاورزی کشور در صفی آباد دزفول موید همین موضوع است.

همچنین وجود کارخانجات بزرگ کارون و قند و کاغذ سازی در مناطق شمال خوزستان نشان میدهد بهترین و با امکانات ترین صنعت در شمال خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی و همچنین وجود زمین های کلاس یک ، صنعت کشاورزی است.

در این مقاله سعی شده تا راهکارهای لازم جهت ایجاد اشتغال و افزایش رونق کسب و کار با تکیه بر کشاورزی پرداخته شود.

یکی از مشکلاتی که این روزها کشاورزان با آن دست و پنجه نرم میکنند عدم فروش محصولات آنهاست.عوامل مختلفی در این رابطه دخیل هستند.اما مهمترین آن بحث عرضه و تقاضاست.

وقتی محصولی مانند پیاز و یا گوجه فرنگی وارد بازار میشود به دلیل مقدار فراوان قیمت آن کاهش مییابد و باعث ضرر کشاورز میشود.اتفاقی که در سالهای اخیر در مورد محصولات مختلف به وفور اتفاق افتاده است.اگر کارخانجات تبدیلی فراهم شود به دلیل تقسیم اراضی برای کشتهای مختلف دیگر شاهد  این اتفاق که در یک دوره زمانی یک محصول بیش از حد نیاز بازار تولید شد نخواهیم بود.

به عنوان مثال زمانی که کارخانه قند دزفول در حال فعالیت بود بسیاری از کشورزان به دلیل خرید تضمینی محصول چغندر قند و حمایت کارخانه در تامین مواد اولیه ، کشت چغندر قند را انتخاب کرده و لذا حجم زیادی از  سطح زیر کشت  اراضی به کشت چغندر قند اختصاص یافته و در نتیجه میزان تولید سایر محصولات کمتر میشد و درنهایت با میزان و تناژ متناسب با نیاز بازار محصولات مختلف تولید و در نتیجه کمتر شاهد ضرر کشاورزان بودیم.که با تعطیلی کارخانه قند این سیکل بر عکس صورت گرفت.

اما وجود رونق کسب و کار و گردش مالی در بخش کشاورزی از آنجا حائز اهمیت است که این بخش به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند در زمینه های مختلف مانند کشاورزی . حمل و نقل . فروش و ایجاد اشتغال در کارخانجات تبدیلی و ... در کاهش نرخ بیکاری تاثیر مثبت بگذارد.

به عنوان مثال بحث ایجاد شهرک گلخانه ای و همچنین پایانه های بین المللی فروش گل و گیاه و صیفی جات با توجه به وجود فرودگاه دزفول و خط آهن ریلی در شمال خوزستان میتواند کمک چشمگیری در این عرضه داشته باشد لذا توسعه کشاورزی در دزفول حمایت و همت همه مسئولین را میطلبد تا با رونق بازار کسب و کار در این بخش شاهد کاهش نرخ بیکاری در شمال خوزستان باشیم.

وجود اشتغال نقش بسزایی در کاهش نا امنی دارد که صنعت کشاورزی نقش بسزایی در این زمینه میتواند ایفا کند.

امین قمر


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*