اخبار عمومی
اعلام وصول 2
6211
تاریخ انتشار: 1394/05/31 18:26
اگر بتوانیم مصالح و معضلات و کمبودهای شهرستان را به خوبی بشناسیم و مسیر درست و صحیح را انتخاب کنیم و بر اساس آن نیروهای دلسوز و ارزشی را از افراد سودجو و فریب کار تشخیص دهیم،شهرستانمان رو به پیشرفت خواهد گذشت و از سکون درجا زدن و عقبگرد مصون خواهد بود.

مهندس حاج "ابدال خسروی بختیاروند" فعال سیاسی اجتماعی شهر لنجان استان اصفهان با ارسال مطلبی به پایگاه اطلاع رسانی "عصر جهان" با عنوان" نقدی بر اوضاع سیاسی شهرستان لنجان در آستانه انتخاب دهم مجلس شورای اسلامی" اینگونه نوشت:

نقش نخبگان جامعه و بصیرت عامه مردم همواره از بزرگترین دغدغه های بزرگان دینیمان بوده است. در عصر معاصر نیز این دو موضوع از مهم ترین و اصلی ترین دغدغه ها در فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

با ایجاد فضاهای مجازی و و گسترش بهره گیری از آن و تبادل افکار و اطلاعات در عامه مردم از این روش نقش نخبگان و روشنگری آن ها و بصیرت مردم بیش از گذشته مهم و اثر گذار خواهد بود.

در آستانه انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی در شهرستان لنجان و پررنگ تر شدن روز به روز این موضوع در فضاهای مجازی وظیفه نخبگان مهم تر و حساس تر می شود.

نخبگان کسانى هستند که به دلیل نقش، و توانایى خاصی که دارند از موقعیت و حایگاه برترى نسبت به متوسط اعضاى جامعه برخوردار هستند.این جایگاه برتر به واسطه نفوذ کلامشان در بین اقشار مردم به وجود می آید.در جریان تحولات جامعه، نقش و اثر نخبگان بسیار تعیین‏کننده است.نخبه تعلق به قشر خاصی از جامعه ندارد بلکه نخبگان جزیی از بدنهو شاکله جامعه هستند که از قدرت تشخیص خود به خوبی استفاده می کنند.یعنی در لحضات حساس و نقاط عطف با آینده نگری و دیدی باز بهترین مسیر را انتخاب می کنند.نخبگان و خواص جامعه علاوه بر ارائه ایده ها و نظرات و تبیین روش ها و با کلامشان به ترویج و تبلیغ این ایده ها در جامعه می پردازند و به خاطر نفوذشان در عمق جامعه اثر زیادی در نوع نگاه عموم جامعه می گذارند.

البته باید در نظر داشت که نخبگان صرفا به وجود آورنده تحولات و تغییرات جدید و مثبت نیستند، بلکه می توانند اثر سوئی در پیشرفت جامعه نیز داشته باشند به این معنی که جلوگیرى از تغییرات نیز از عهده نخبگان برمى‏آید.

لذا نخبه بودن صرفاً در راستای اهداف درست و مثبت نیست، بلکه ممکن است فردى در کارهای ناثواب و انحراف جامعه نیز نخبه منفی گردد.در مناطق کوچک تر و شهرستان ها نقش خواص و نخبگان بسیار حساس تر و مهم تر خواهد بود.

نخبگان اجتماعى، اعم از نخبگان ایدئولوژیک، سیاسی و سنتى و ...توان بالا و برجسته‏اى در تغییر دادن خط مشی و مسیر شهرستان دارند.

در همه اقشار و اصناف شهرستان از روحانیت معزز گرفته تا دانشگاهیان و فرهنگیان و دانشجویان و کشاورزان و پزشکان و مهندسین و ... خواص و نخبگانی وجود دارند که نقش تاثیرگذاری در جهت دادن به مسیر و تغییر اوضاع شرایط شهرستان دارند.اما جای بسی تعجب و تاسف است که برخی ها بدون در نظر گرفتن این نخبگان واقعی  جامعه،خود را نخبه و خواص شهرستان می نامند که می توان به آنها لقب «« نخبه عاریه ای»» را داد که شامل دسته بندی ذیل می شوند :

الف) افرادی که خود از نردبان حیثیت و آبروی این عزیزان(نخبگان واقعی) بالا رفته اند و به جایگاه و مقامی موقت دست یافته اند و صرفاً خود را نخبه منطقه می دانند و دیگران را عوام می خوانند،بدون آنکه به خاطر داشته باشند که اگر این عزیزان ذی نفوذ در منطقه نبودند هیچ زمانی به چنین جایگاهی نمی رسیدند.

ب) کسانیکه حیات و ممات خاص بودن و نخبه بودن خود را در اتصال و نزدیکی به گروه ها و جریانات سیاسی میدانند.

خاص بودنی کاذب که سعی در عاریه گرفتن لقب نخبه گی از جریانات سیاسی را دارند.

ج) افرادی که صرفاً به واسطه تمکن مالی و ثروت،خود را در زمره نخبگان به حساب می آورند بدون آنکه هیچ جایگاه اجتماعی در شهرستان داشته باشند.

نخبگان نقش بسیار زیادی در آگاهی و اطلاع و یا جهل عمومی در جامعه دارند.

میزان آگاهی و اطلاع عموم مردم از مسائل و مشکلات روز جامعه بسیار مهم است. آگاهی از مسائل موجب می شود مردم بتوانند ابعاد گوناگون فضاهای سیاسی شهرستان را بشناسند و به تناسب ویژگی های آن ها جهت گیری درستی داشته باشند.

اما عدم آگاهی و بی اطلاعی و ضعف اطلاعاتی مردم و بی تفاوتی به شرایط منطقه و جریانات اجتماعی آن  باعث می شود اهداف و مواضع از پیش تعیین شده جریانات سیاسی بر مردم شهرستان تحمیل گردد و سرنوشت مردم منطقه دستخوش تحولات نامناسب و نامطلوب گردد در این حالت نیروهای کار آمد و مفید شهرستان  به خوبی شناخته نمی شوند و نخبگان اصلح و واقعی تنها می مانند رو به انزوا می روند و از حضور ایشان در رشد و پیشرفت جامعه استفاده صحیح و کامل نمیشود.

اگر بتوانیم مصالح و معضلات و کمبودهای شهرستان را به خوبی بشناسیم و مسیر درست و صحیح را انتخاب کنیم و بر اساس آن نیروهای دلسوز و ارزشی را از افراد سودجو و فریب کار تشخیص دهیم،شهرستانمان رو به پیشرفت خواهد گذشت و از سکون درجا زدن و عقبگرد مصون خواهد بود.در چنین شرایطی زمینه برای سوء استفاده افراد فرصت طلب و سودجویان از بین خواهد رفت.اینکه برخی از سیاسون منطقه نبض حرکات سیاسی را در نخبگان عاریه ای جستجو می کنند جای بسی تاسف دارد.فراموش کردن بدنه اصلی جامعه و توسل به افرادی خارج از شاکله اصلی مردم منطقه نه تنها به ضرر شهرستان می باشد بلکه نهایتاً خود این عزیزان نیز متضرر خواهند شد.

لذا می طلبد که نخبگان و تاثیر گذاران شهرستان لنجان با نگاهی به فراز و نشیب های سیاسی و اجتماعی شهرستان از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون و عمکلرد جناحین سیاسی در این سال ها و به دور از خط و خطوط سیاسی و مرزبندی ها قومیتی دست به یک همگرایی و اتحاد در جهت تعالی و پیشرفت شهرستان بزنند،بخصوص اینکه براساس نقد و تحلیل هفته گذشته شهرستان لنجان دارای مشکلات و معضلات خاصی مانند بحران آلودگی های زیست محیطی و صنعتی به خاطر وجود کارخانجات متعدد است که اثرات مخرب و منفی آن در سال های آینده در منطقه بروز خواهد نمود که ان شاالله در آینده در این خصوص به تفصیل نکاتی عرض خواهد شد.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


رحیم رجایی
|
Iran
|
1394/10/11 00:43
  +0

  -0
پاسخ
برترین کاندیدای مجلس دهم در لنجان دکتر محمدرضا شریفی استاد خوشنام و متعهد دانشگاه، افتخار علمی لنجان، رزمنده و جانباز دفاع مقدس، با سابقه ۶ سال عضویت در شورای اسلامی زرین شهر ، مسئولیتهای مهم اداری و کاندیدای مستقل میباشد.

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*