اخبار عمومی
اعلام وصول 2
63630
تاریخ انتشار: 1395/07/10 22:22
مردم شهر و روستاهای در مسیر رودخانه "علا"، از دهستان "رود زیر" صیدون تا رامهرمز با برگزاری تجمعی خواستار جلوگیری از احداث سد و برداشت آب این رودخانه شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان و به نقل از فارش رودخانه علا که از کوه‌های «هفت‌چشمه» و «گندم‌کار» حوزه خوزستان سرچشمه می‌گیرد، قرن‌هاست که مسیری طولانی و پرپیچ‌وخم را طی می‌کند تا در مسیر طولانی خود شهرها و روستاهای زیادی را از نعمت آب خود بهره‌مند سازد.

سرچشمه های رودخانه علا

این رودخانه در سال‌های پربارانی، آوردهای بسیار زیادی را با خود همراه می‌آورد که منجر به تأسیس سنگ‌شکن‌های متعددی در مسیر این رودخانه از روستای صیدون گرفته تا رامهرمز شد.

رودخانه علا طی چند سال گذشته که سال‌های کم‌بارانی و خشک‌سالی را پشت سر گذاشته است آن خروش و هجوم سال‌های دور را که حتی در زمستان‌ها منجر به سیل می‌شد، ندارد و آرام و خاموش باریکه آبی را در دل خود در جریان دارد.

با احداث سد خاکی «جره» در بالادست این رودخانه در روستاهای «رود زرد» و احداث سد تنظیمی «زیر زرد» در رامهرمز آب وحشی این رودخانه برای همیشه مهار شد.

تجمع مردمی در جلوگیری از بردن آب رودخانه به استان کهگیلویه و بویر احمد

با توجه به کاهش شدید آب این رودخانه و خشک‌سالی و مشاهدات میدانی، مسؤولان منطقه «دیشموک» از استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث آب‌بند و نصب تا تأسیسات پمپاژ آب برای برداشت آب از این رودخانه هستند که در صورت بروز این اتفاق موجب کاهش شدید آب این رودخانه در پائین‌دست و تضییع حقوق مردم پائین‌دست رودخانه که طبق قانون مدنی و اساسی اولویت استفاده از این آب را دارند، می‌شود.

رودخانه علا در مسیر خود 30 هزار هکتار از انهار سنتی و موتورپمپ‌ها را دربر می‌گیرد و در پایین‌دست مسیر خود، رود فرعی صیدون، رود فرعی رود زرد و رود فرعی «ماماتین» به آن ملحق می‌شوند و وارد حوزه رامهرمز می‌شود.

با توجه به اینکه سرچشمه‌های رودخانه علا در خوزستان است، در یک بازده کوتاه بین 3 تا 4 کیلومتر از حوزه جغرافیایی کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد.

در این رابطه روز جمعه جمع کثیری از مردم دهستان‌های «رود زیر» و روستاهای تابعه، طلاور و حومه، میداوود و حومه، رود زرد و رامهرمز و رامشیر، کشاورزان و دامداران با تجمع در دهستان مربوطه خواستار آن شدند که از عملیاتی شدن این سد و برداشت از آب رودخانه علا جلوگیری شود.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


رودخانه علا
|
Iran
|
1395/07/10 23:02
  +0

  -0
پاسخ
رودخانه علا: از کوههای لیراو و دلی کما و کوههای منگشت سرچشمه می گیرد. در مسیر خود به (رود خانه سمه) و رود خانه تنگ چویل نامیده می شود و پس از عبور از کنار منطقه علا ، در قریه شاردین رامهرمز به رودخانه زرد بختیاری می پیوندند و پس از طی مسیری در روستای چم لیشان رامهرمز به رودخانه تلخ ملحق می شود و رودخانه دیور می شود.
رودخانه پوتو
|
Iran
|
1395/07/10 23:02
  +0

  -0
پاسخ
رودخانه پوتو: از دامه کوه های تنبلان و بهاره در کهگیلویه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از سر تنگ پوتو و چهار دره دالان ، در روستای خیجه و ماماتین رامهرمز به رودخانه علا می پیوندد.
رودخانه تلخ
|
Iran
|
1395/07/10 23:03
  +0

  -0
پاسخ
رودخانه تلخ بهمئی: نام منطقه رود تلخ علاالدینی از همین رودخانه گرفته شده است . اب آن از چشمه چری ممبی سرچشمه میگیرد و بعلت عبور از میان دره های گچی ، آبش شور و بدمزه است . این رودخانه در روستای چم لیشان رامهرمز به رود خانه علا می پیوندد و وارد رودخانه دیور می شود.
علادبنی
|
Iran
|
1395/07/11 14:01
  +0

  -0
پاسخ
هرچه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید در صورت تامین اعتبار و اتمام طرح جدید مقدار آب برداشتی به اندازه ای نیست که مشکلی برای پایین دست ایجاد کند چون طرح کارشناسی شده است و بخشدار صدور و فرماندار و ریس جهاد بعمل در جلسه اخیر به کارشناسی بودن طرح و نداشتن صرف وزی آن برای مردمشان اعتراف کردند پس خوب است منطقی فکر کرد و احساسی فکر نکنیم و حق برادری و همسایگی را محفوظ بداریم
حمید
|
Iran
|
1395/07/12 12:43
  +0

  -0
پاسخ
اهالی محترم خوزستان از خیر آب سد مارون و کوثر بگذرند،ما هم از خیر سد دیشموک می گذریم

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*