اخبار عمومی
اعلام وصول 2
63778
تاریخ انتشار: 1395/07/16 01:14
دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در نطق میان دستور مطرح کرد:
دکتر همایون یوسفی: امروزه متاسفانه شاهد هستیم با موضوع انتقال آب بین حوضه ای درمبادی انتقال آب از جمله خوزستان پدیده گرد و غبار شیوع بیشتری داشته است. و البته شاید خطرناک ترین مشکل در این موضوع انفعال دستگاه های مسئول و عدم سیاست مشخص در مشکلات زیست محیطی باشد

به گزارش عصرجهان و به نقل از خانه ملت؛ همایون یوسفی در نشست علنی روز ( چهارشنبه، 14مهرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با تسلیت به مناسب ایام محرم و عاشورای حسینی، گفت: به برکت مجاهدت شهدا و رزمندگان جان برکف سپاه وجوانان غیور و شجاع ایران زمین، امروز ایران اسلامی در اوج اقتدار و عزت است و در حالی که اکثریت نقاط استراتژیک غرب آسیا با جنگ و خونریزی مواجه است؛ ایران عزیز در ثبات و امنیت کامل بوده و در سایه فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب و تلاش دولتمردان و همت مردم صبور و ایثارگر می رود تا به قدرت منطقه ای و جهانی تبدیل شود.


نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اینجانب به عنوان نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و به نمایندگی از سوی تمامی مردم خوزستان لازم می دانم از این تریبون مقدس به بیان یکی از مهمترین مشکلات پیش روی کشور که پدیده گرد وغبار است بپردازم.
یوسفی افزود: اگر خطر گرد وغبار آن از دشمنان خارجی بیشتر نباشد کمتر هم نیست اهمیت این پدیده در حال پیشرفت به حدی است که در قرن 21 به یکی از مشکلات جهان و غرب آسیا که در مسیر کمربند گرد و غبار قرار دارد تبدیل می‌شود.
وی با بیان اینکه امروزه حیات استان های غرب کشور به ویژه خوزستان به طور جدی تحت تاثیر پدیده گرد وغبار است، تصریح کرد: مردم خوزستان که در زمان جنگ زیر بمب‌باران توپ و گلوله بودند امروز دچار مشکل به مراتب شدیدتری به نام گرد و غبار هستند  و علاوه بر مشکل اشتغال فرزندانشان، سلامتشان نیز تهدید می‌شود.
عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: خوزستان به عنوان سد اول امنیتی و اقتصادی کشور به شدت تحت تاثیر این پدیده نامیمون است و مردم خوزستان به عنوان مرزداران وفادار در تمام طول تاریخ کشور شاهد از بین رفتن زیر ساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به واسطه این پدیده هستند از این رو توجه جدی و ویژه دولتمردان به خوزستان به عنوان سد اول امنیتی و اقتصادی کشور برای حل این مشکل یکی از ضروریات است.
وی یادآور شد: بدون شک هر گونه اخلال در این سد به طور حتم به دیگر نقاط کشور تسری خواهد یافت و قوی تر بودن خوزستان به عنوان یک نقطه فوق استراتژیک باعث بازتولید مضاعف امنیت و ثروت ملی و جهش شاخص های توسعه در کشور خوهد شد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه وکارون در مجلس دهم، یادآور شد: پدیده گردوغبار دارای کانون های داخلی و خارجی است که مدیریت کانون های خارجی مستلزم ورود جدی دستگاه دیپلماسی خارجی است و به این دلیل امروزه دستگاه دیپلماسی خارجی علاوه بر مباحث سیاسی باید در مباحث مهمی مانند محیط زیست و اشتغال ورود کند.
یوسفی ادامه داد: متاسفانه کانون های داخلی گرد وغبار که بر اساس آمارها حدود 20 الی 35 درصد منابع گردوغبار را تشکیل می دهند در حال حاضر به حال خود رها شده در حالی که بر اساس بررسی های انجام شده کنترل این کانون ها سهم بسزائی در کنترل ومدیریت پدیده گردوغبار دارد.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: لازم به ذکر است موادی مانند سدسازی های غیرکارشناساسی، انتقال آب بین حوضه ای، خشکاندن تالاب ها در جهت استخراج نفت و برداشت غیرکارشناسی آب های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت و فرسایش خاک در ایجاد کانون های داخلی ریزگردها موثر بوده و متاسفانه این عوامل هنوز ادامه دارند در حالی که تا زمانی که این مشکلات برطرف نشود نه تنها این پدیده مدیریت نمی شود بلکه تمام فلات ایران را در برمی گیرد.
نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس دهم، یادآور شد: امروزه متاسفانه شاهد هستیم با موضوع انتقال آب بین حوضه ای درمبادی انتقال آب از جمله خوزستان پدیده گردوغبار شیوع بیشتری داشته است.
یوسفی ادامه داد: همکاران گرامی! در کنار این علل شاید خطرناک ترین مشکل در این موضوع انفعال دستگاه های مسئول و عدم سیاست مشخص در مشکلات زیست محیطی باشد بنابراین برای برون رفت از وضعیت موجود اتخاذ تصمیمات جدی در عرصه ملی لازم است زیرا با توجه به محیط زیست شکننده ایران به طور حتم یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی کشور در آینده ای نه چندان دور مشکلات زیست محیطی است.
نماینده مردم نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، با تشریح راهکارهایی جهت مدیریت پدیده ریزگردها در کشور، گفت: محوریت قرار گرفتن برنامه‌های زیست محیطی در نظام برنامه نویسی و بودجه ریزی، ایجاد الزامات قانونی برای افزایش اقتدار و اختیارات سازمان محیط زیست، متعهد کردن دستگاه‌های ذی ربط به انجام وظایف مربوطه، تدوین سیاست های جامع زیست محیطی، فعال شدن دستگاه دیپلماسی خارجی جهت مدیریت کانون های خارجی، اجرای طرح های ملی با استفاده از فاینانس خارجی با توجه به اهمیت و علاقمندی جهان به مباحث زیست محیطی، کنترل کانون های داخلی ریزگردها با اختصاص منابع لازم، قرار گرفتن پدیده زیست محیطی به ویژه گردوغبار به عنوان اولویت امنیت ملی را از جمله اقدامات لازم برای حل این مشکل زیست محیطی عنوان کرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان نطق خود، یادآور شد: اکنون که به پاس خون شهدا  که کشور در امنیت کامل به سر می برد لازم است با یک رویکرد علمی و غیرسیاسی و ملی به پدیده های زیست محیطی از جمله گردوغبار نگریسته و میراث بزرگ محیط زیست سالم و ایران آباد را برای فرزندانمان به یادگار بگذاریم.

فیلم/ نطق میان دستور همایون یوسفی در صحن علنی چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*