اخبار عمومی
اعلام وصول 2
64035
تاریخ انتشار: 1395/07/27 00:25
.

مواضع مصر در حال تغییر است و قدرت این را دارد تا با اعمال برگه‌های فشار خود در عربستان، بازی را به نفع خود تمام کند، و مشکل عربستان در این نهفته است که از تغییر موضع مصر و دیگر مناطق درک صحیحی ندارند و کم رنگ شدن نقش تأثیر گذار مالی و سیاسی خود را نمی‌بیند و اصرار بر سیاست‌ها و مواضع گیری های گذشته و همچنین تسویه حسابهای قدیمی، حکومت ریاض را به این وضعیت بحران زده که از هر سو دشمنان آن را احاطه کرده اند، رسانده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان  روزنامه روسی رأی الیوم در سرمقاله خود به بررسی بحران روابط قاهره و ریاض و تأثیر آن بر روند سیاسی مصر پرداخت.
در این روزنامه می‌خوانیم: هنگامی که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر به سه روزنامه رسمی این کشور متوسل می‌شود و از آنها می‌خواهد تا از بازتاب شدت اختلافات قاهره و ریاض بکاهند نه تنها بحران بین این دو کشور را نفی نمیکند بلکه تأییدی بر وجود آن است.
درست است که بحران روابط قاهره- ریاض تا حدی پس از تقدیم کمک دومیلیاردی عربستان به بانک مرکزی مصر به منظور تقویت ذخایرش از ارز خارجی، بصورت جزئی رفع شده است؛ و عربستان نیز چندی پیش در بیانیه‌ای رسمی تصریح کرد: عوامل فنی شرکت «أرامکو» و بازنگری در جدول برنامه های  تولیدی اش بر اساس توافق اخیر با اوپک در زمینه سهمیه های نفتی، دلیل توقف ارسال ماهانه 700 هزار تن نفت ریاض به مصر است، ولی با همه این شرایط،  زود است که بگوییم عوامل بحران روابط بین این دو کشور بصورت ناگهانی از بین رفته است.


همانطور که مقامات مصری از رسانه‌ها به عنوان توپخانه‌ سنگین، جهت حمله به مقامات ریاض و تمرکز بر نقاط منفی آنها برای رساندن پیام خشم آلود به برخی مراجع ذیربط استفاده کرده‌اند، اکنون از همان وسایل جهت آرام کردن شرایط استفاده می‌کنند و در تلاش هستند پس از رساندن پیامشان به رهبران سعودی و دریافت کمک مالی دو میلیارد دلاری از انها، از هرگونه واکنش منفی ریاض جلوگیری به عمل  آورند. این امر بر تأثیرگذاری رسانه‌های مصر و نقش آنها تأکید می‌کند اگرچه این روزها از سوی جهات زیادی بویژه در زمینه استانداردهای حرفه ای  و واقع گرایی مورد انتقاد قرار گرفته اند. این رسانه ها در عین حال، نباید به سکوی شلیک موشک و خمپاره های هجوم تبدیل و همینطور نباید قربانی شرایط شوند، پرداختن به این موضوع در جلسه دیدار السیسی با سه روزنامه رسمی مصر واضح بود وقتی که گفت: پوشش رسانه‌ای و همچنین پیگیری این موضوع سیاسی در شبکه‌های اجتماعی، باعث شکل گیری این بحران بین ریاض و قاهره شده است ولی هیچ ابری نمی‌تواند روابط مصر و عربستان را کدر کند.
چه بسا بحران روابط میان مصر و عربستان تا حدودی کاهش یافته است ولی دلایل آن همانطور که در بالا اشاره کردیم همچنان وجود دارند که مهمترین آن اختلاف بین دو کشور بر سر چندین پرونده بویژة سوریه و یمن است. عربستان در پی آن بود تا از طریق کمک مالی خود که بالغ بر 27 میلیارد دلار بود، مصر را در جنگ علیه سوریه و یمن به خدمت بگیرد ولی رهبران مصری ضمن «بلعیدن» این دلارها، همچنان در موضع «مغایر» خود با عربستان در این دو پرونده ثابت قدم هستند و از آنها به عنوان برگه برنده فشار برای بدست آوردن بیشتر استفاده می‌کنند.
مصر نمی‌تواند موضع ضد سوریه داشته باشد و در اردوگاه دشمنان دمشق قرار بگیرد، این واقعیت تاریخی بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی بر مصر حکومت می‌کند نباید نادیده گرفته شود. شاید بزرگترین اشتباه «محمد مرسی»رئیس جمهور برکنار شده مصر تحت فشار جماعت «اخوان المسلمین» و مشایخ آن بویژه «شیخ یوسف قرضاوی» مرتکب شد تلاش برای شکستن این حقیقت تاریخی و اعلام جهاد در سوریه، نه در فلسطین اشغالی بود.
کشور ریشه دار مصر دارای اصولی ثابت است که آنها را برکسی که مسند حکومت را در دست می‌گیرد تحمیل می‌کند که بارزترین آن نگریستن است به «الازهر» به عنوان مرجعیت اسلامی اصلی دو مذهب شیعی و سنی است، و این امر مشارکت یک هیأت ارشد مصری را به رهبری «احمد الطیب» شیخ الأزهر به همراه چهار نفر از رهبران سیاسی آن را در کنفرانس «گروزنی» چچن تفسیر می‌کند، گفتنی است این نشست با استقبال روسیه جهت حمله به مذهب وهابیت و اخراج آن و مفتیان سعودی اش از مرجعیت های سنت صورت گرفته بود.
مشکل فقط رأی دادن نماینده مصر در شورای امنیت به نفع قطعنامه روسیه که در نقض پیش نویس فرانسه در مخالفتش با هر گونه ایجاد پرواز ممنوع،  نیست، و مسأله دفاع از دمشق فقط به این معنی نیست که مصر حامی دولت «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه  و جبهه مخالف گروه‌های تروریستی است، بلکه مسأله این است که رهبران مصر «تغییری» اساسی در موضع خود ایجاد کرده اند که در جهت مخالف با همتای سعودی خود حرکت می‌کنند.   
مصر تصمیم گرفت تا با مواضع روسیه همسو شود و در پی آن است تا پایگاه نظامی - دریایی روسیه را در منطقه «سیدی برانی» مصر آماده کند و نیروهایش رزمایش نظامی گسترده ای با نیروهای روسیه برگزار کنند؛ از سوی دیگر روند روابطش با ایران به شکل روزافزون در حال بهبودی است؛ و همانگونه که میدانیم قاهره با هرگونه دخالت نظامی در یمن مخالفت کرده و میکند. و همچنین تا زمان نوشتن این سطرها هیچ بیانیه ای جهت محکومیت شلیک موشک‌های یمنی تحت سیطره «انصارالله» برای حمله به یک کشتی اماراتی و انهدامش و همچنین ایجاد مزاحمت برای کشتی جنگی آمریکایی برای سومین بار طی چهار روز اخیر صادر نکرده است.
مواضع مصر در حال تغییر است و قدرت این را دارد تا با اعمال برگه‌های فشار خود در عربستان، بازی را به نفع خود تمام کند، و مشکل عربستان در این نهفته است که از تغییر موضع مصر و دیگر مناطق درک صحیحی ندارند و کم رنگ شدن نقش تأثیر گذار مالی و سیاسی خود را نمی‌بیند و اصرار بر سیاست‌ها و مواضع  گیری های گذشته و همچنین تسویه حسابهای قدیمی، حکومت ریاض را به این وضعیت بحران زده که از هر سو دشمنان آن را احاطه کرده اند، رسانده است.

برچسب ها:
عربستان ؛ مصر ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*