اخبار عمومی
اعلام وصول 2
64116
تاریخ انتشار: 1395/07/30 00:46
.

عصرجهان-در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کنایه‌ کواکبیان به رییس مجلس

کواکبیان پیرامون سیاست‌های ارائه شده توسط مقام معظم رهبری در چند روز گذشته گفت: چند روز گذشته طبق بند اول اصل 110 قانون اساسی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت ارائه شده است. این سیاست‌ها بسیار روند مثبتی دارد و بسیار تاثیرگذاری خوبی را در آینده دارد.نماینده مردم تهران با بیان اینکه باید دلائل عدم تائید صلاحیت به داوطلبان گفته شود بیان کرد: باید علت عدم تائید صلاحیت کاندیداها با خود افراد گفته شود تا بتواند فرد از خود دفاع کند. این سیاست‌های کلی که رهبری ارائه داده‌اند حاصل تجربیات از طرف ایشان است که امیدوار هستیم به صورت قانون عملی شود.وی با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری افزود: رئیس مجلس متاسفانه فکر می‌کند که بسیار قدرتمند و همه کاره است. در کشورهای اروپایی رئیس مجلس سخنگوست و هیچ فرقی با دیگر نماینده‌ها ندارد در صورتی که او 300 هزار رای آورده و ما یک میلیون و 300 هزار رای داشته‌ایم.

ثروت ایرانیان مقیم آمریکا چقدر است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی رئیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور اظهار داشت: جلسه‌ای در محل وزارت امور خارجه با معاونان این وزارتخانه در خصوص ایرانیان خارج از کشور برگزار شد.وی ادامه داد: بین 5 تا 6 میلیون ایرانی در خارج از کشور داریم که افرادی فرهیخته و عمدتاً ثروتمند هستند.رئیس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور افزود: فقط در آمریکا ثروتی که توسط ایرانیان خارج از کشور مدیریت می‌شود، بیش از 2 هزار میلیارد دلار است.حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی یادآور شد: بیش از 98 درصد ایرانیان خارج از کشور نسبت به نظام جمهوری اسلامی علاقه ویژه‌ای دارند و در این جلسه در خصوص اینکه چگونه می‌توانیم از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم، بحث و تبادل‌نظر شد.

احتمال افزایش تعداد اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: در آیین نامه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیش‌بینی شده که در صورت ضرورت تعداد اعضاء افزایش یابد.ژاله فرامرزیان دبیر شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره جلسه این هفته شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: در جلسه‌ای که این هفته برگزار شد کلیات آئین‌نامه به تصویب رسید و اعضا نظراتشان را درباره آئین‌نامه اعلام کردند و در جلسه آینده جزئیات آن تصویب می‌شود.فرامرزیان درباره احتمال افزایش اعضای شورای سیاست‌گذاری و حضور نماینده زنان و جوانان در این شورا گفت: این مسئله در آیین‌نامه شورا پیش‌بینی شده و در صورت ضرورت امکان دارد تعداد اعضاء با فرمولی افزایش یابد اما چون هنوز آئین‌نامه تصویب نشده نمی‌توان بطور دقیق اعلام کرد.

وی افزود: جلسات شورا هر دو هفته یک‌بار است و جلسه بعدی نیز دو هفته آینده برگزار می‌شود.

پشت پرده تغییر سه وزیر کابینه

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعفای سه وزیر کابینه دولت، گفت: دولت آقای روحانی یک دولت سیاسی است و می‌خواهد با تغییر کابینه رضایتمندی را بیشتر کند تا بتواند در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رأی بیاورد.وی افزود: یکی از وزارتخانه‌هایی که بیشترین نقش را در بحث حقوق‌های نجومی داشت وزارت امور اقتصادی و دارایی بود و این وزارتخانه با توجه به آنچه که پشت‌سر گذاشته نیازمند یک خانه‌تکانی جدی است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید به معیشت مردم و مسائل اقتصادی توجه بیشتری داشته باشد و اشتغال جوانان موضوعی است که باید وقت و انرژی بیشتری برای آن صرف شود.قاضی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم آقای رئیس جمهور بتواند وعده‌هایی را که در انتخابات سال 92 داده بود عملیاتی کند و ما از اینکه دولت گامی در جهت تأمین معیشت مردم و مسکن آنها و امثال این موارد بردارد حمایت می‌کنیم.

استعفای جنتی ربطی به مسائل قم و مشهد نداشت

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تغییرات گسترده در دولت و استعفا و برکناری وزرا اظهار داشت: چند نکته در اینجا قابل توجه است؛ تغییراتی که اعمال شد با تشخیص شخص آقای روحانی بود و در حقیقت تصمیم ایشان منجر به این تغییرات شد.فضائلی ادامه داد: آقای فانی در مقابل استعفا مقاومت می‌کرد و علاقه‌ای به تغییر نداشت اما این تغییر صورت گرفت و در واقع آقای رئیس جمهور وی را عزل کرد.این کارشناس مسائل سیاسی شروع این تغییرات را مربوط به وزیر فرهنگ دانست و تصریح کرد: تغییر وزیر ارشاد برخلاف برخی برداشت‌ها هیچ ارتباطی به مسائل ماه‌های اخیر در قم و مشهد ندارد و شخص رئیس جمهور بنا به دلایل خاصی تصمیم به تغییر او گرفت.وی با تأکید بر اینکه این تغییرات به هیچ وجه با مطالبات مردم انطباق ندارد، تصریح کرد: دغدغه مردم این حوزه‌ها نبوده است بلکه مطالبات اصلی آنها مسائل معیشتی و اقتصادی است اما روحانی با این تغییرات نشان داد با مطالبات عمومی مردم همراهی ندارد.

دولت در ماجرای استعفای وزرا روغن ریخته را نذر امامزاده کرد

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه اگر دولت ادعای بهبود شرایط دارد باید در تیم اقتصادی تجدیدنظر کند، گفت: اگر دولت بنا دارد در وضع اقتصادی مردم تغییری ایجاد کند باید به سراغ تحول در برنامه‌های اقتصادی و تغییر مسئولان آن برود. اینطور که از تغییرات برمی‌آید برخی مسئولان بیشتر به دنبال آدرس اشتباهی به مردم دادن و آنها را به دنبال نخود سیاه فرستادن هستند چرا که اصلاح وضعیت معیشتی و ایجاد اشتغال مهم‌ترین دغدغه‌های امروز کشور است. جالب است که آقای جهانگیری می‌گوید که این وضع اقتصادی قابل تحمل نیست در حالیکه باید به او گفت شما چرا گریه می‌کنید؟ شما باید پاسخگو باشید و برای برطرف کردن رکود و رونق فضای کسب و کار اقدام کنید چرا که دغدغه اصلی مردم معیشت و اقتصاد است. تغییر وزیر ارشاد برای بهبود اوضاع نبود و او توسط دولت قربانی شد تا خطراتی که دولت را تهدید می‌کرد، دفع شود. فارس این خبر را منتشر کرد.

اسنادی دارم که انتشار آن برای دولت، فانی و حتی خانواده آنها مشکل‌ساز است

سخنگوی فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه فانی اشتباهات زیادی در بحث صندوق ذخیره انجام داد گفت: اسنادی در دست دارم که در صورت کلید خوردن استیضاح فانی، همه آنها را اعلام می‌کردم و این مسائل برای دولت، آقای فانی و حتی خانواده های آنها اصلا خوب نبود. با توجه به افزایش ایرادات نسبت به عملکرد فانی در وزارت آموزش و پرورش، فراکسیون امید در نهایت با انتشار نامه ای اعلام کرد که به نفع فانی است که استعفا بدهد. اگر فانی استیضاح می شد، با آرایی بالاتر از 200 رای استیضاح او رای می آورد و برکنار می شد و فراکسیون امید با آگاهی از این مسئله این نامه را نوشت. در ابتدا بارها اعلام کردیم که موضوع صندوق ذخیره باید شفاف سازی شود اما آقایان در وزارت خانه منکر تخلفات صندوق ذخیره شدند که در نهایت در مجلس تصویب شد. وزارت آموزش و پرورش تا کنون بزرگترین ضربه هایی که خورده از سیاسی بازی و باندبازی بوده و تاکنون متاسفانه مدارس و مدیران ابزاری برای رسیدن افراد به قدرت بوده است و خواهشی که از روحانی دارم این است که آموزش و پرورش را محلی برای تعلیم و تربیت قرار دهد. راه دانا این خبر را منتشر کرد.

توضیحات وزیر علوم درخصوص اتفاقات دانشگاه شریف

فرهادی با اشاره به اتفاقات رخ داده در دانشگاه شریف توضیح داد: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین‌نامه مصوب وزارت علوم در دهه 60 و 70، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌توانند با تشکیل انجمن‌هایی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته باشند و از امکانات دانشگاه استفاده کنند؛ ولی اجازه دخالت در امور دانشگاه را ندارند. بر همین اساس انجمن فارغ‌التحصیلان در دانشگاه شریف تشکیل شد و این انجمن از سال 89 تصمیم گرفت که در سالگرد 40 سالگی این دانشگاه برنامه‌ای را برگزار کنند. ساختمان این انجمن از سوی فارغ‌التحصیلان این دانشگاه تاسیس شده بود که بخشی از آن نیز در اختیار دانشگاه قرار دارد، اضافه کرد: این انجمن که ورودی‌های سال 1351 بودند، در این برنامه مشترک اقدام به چاپ کتاب مربوط به فارغ‌التحصیلان همان دوره و «انتشار تصاویری» در آن کردند که یک روز قبل از برگزاری این مراسم در روز جمعه هفته گذشته، رییس دانشگاه شریف از این موضوع مطلع شده و اقدام به جمع‌آوری این کتاب کرده است. علاوه بر آن، این انجمن و چاپخانه‌ای که اقدام به انتشار این کتاب کرده بود، تعطیل شد، بررسی خطای این دسته از افراد نیز در دستور کار است و این مساله در حال پیگیری است و در عین حال مسؤولان انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف نیز از انجام این اقدام اظهار برائت کرده‌اند. اقدام این انجمن هرگز ربطی به دانشگاه شریف ندارد، خاطرنشان کرد: استعفای رییس دانشگاه شریف نیز شایعه است. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

برخی به خاطر ساکت کردن مردم سخنانی درباره ولایت‌فقیه بر زبان می‌آورند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در بحث اقتصاد و سیاست و حتی موضوع ولایت‌فقیه ما هنوز کار جدی و کافی نکرده‌ایم. من حتی در بین سیاسیون فرد کاملاً باورمند به ولایت‌فقیه بر اساس قرائت امام خمینی (ره) را سراغ ندارم. البته برخی به خاطر ساکت کردن مردم و یا ملاحظاتی سخنانی درباره ولایت‌فقیه بر زبان می‌آورند؛ اما نوع رفتار و برخی دیدگاه‌های آنان نشان می‌دهد که در دل چندان به این موضوع اعتقاد و باور ندارند. در مسئله اقتصادی مشاهده می‌کنیم که امروز اقتصاد دنیا گرفتار مسئله رباست و این در حالی است که متأسفانه در کشور ما نیز این مشکل وجود دارد و حال‌آنکه ربا بر اساس کلام قرآن، اعلان‌جنگ باخداست. در حال حاضر برخی سیاه نمایی می‌کنند که با این اوضاع‌واحوال انقلاب و اسلام ازدست‌رفته و کاری نمی‌شود کرد و از آن‌سو کسانی راداریم که می‌خواهند همه‌چیز را توجیه کنند و حال‌آنکه روش درست این است که با نگاه امیدوارانه به آینده ، واقع‌نگر باشیم. در همین کشور که پیشرفته‌ترین کشور دنیاست، بیشترین جنایت نیز رخ می‌دهد و این در حالی است که بخشی از مردم آمریکا خجالت می‌کشند که در حال حاضر قرار است یکی از دو کاندیدای فعلی انتخابات آن‌ها به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود ،چراکه در مورد هر دو بحث از مفاسد اخلاقی و امور دیگر وجود دارد. خبرگزاری حوزه این خبر را منتشر کرد.

صعود 10 پله‌ای ایران در رده بندی فیفا

تیم ملی فوتبال ایران به جمع 30 تیم برتر جهان در رده بندی فیفا راه یافت. رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان امروز از طریق سایت فیفا اعلام شد و بر این اساس تیم ملی فوتبال ایران با 10 پله صعود در رده 27 جهان قرار گرفت. ایران در رده بندی قبلی با 712 امتیاز سی و هفتم بود اما در حال حاضر 837 امتیازی است. در این رده بندی آرژانتین همچنان با 1621 امتیاز در رده نخست قرار دارد. آلمان و برزیل نیز با یک پله صعود به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. کره جنوبی بعد از دو برد، یک تساوی و باخت به ایران در انتخابی جام جهانی، با سه پله صعود در رده 44 قرار گرفت. ایسنا این خبر را منتشر کرد.

واکنش باهنر به تغییر وزرا

محمدرضا باهنر چهارشنبه‌شب در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خراسان که در بنیاد فرهنگی رجایی برگزار شد، اظهار کرد: محمدرضا باهنر چهارشنبه‌شب در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خراسان که در بنیاد فرهنگی رجایی برگزار شد، اظهار کرد:ترمیم کابینه روحانی بایدزودتر از این‌ها صورت می‌گرفت و این مقدار جابه‌جایی کافی نیست و باید وزرای دیگری هم‌تغییر کنند.

رونمایی معاون رئیس جمهور از اولین فایده حقوقدان بودن رئیس جمهور

حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور با حضور در همایش ملی مدیران حقوقی دانشگاه آزاد و دستگاه های اجرایی کشور طی سخنانی اظهارداشت: عده‌ای چوب لای چرخ دولت می‌گذارند. برخی جریان رسانه‌ای و اتاق فکری تشکیل می‌دهند و می‌گویند کاری کنیم که برجام در کام مردم زهرمار شود و دولت موفق نشود، به دنبال این هستند که اگر رقیب سیاسی‌شان کار خوب کرده را بد جلوه دهند که این کار تضییع حقوق ملت است.معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه عده‌ای چوب لای چرخ دولت می‌گذارند و می‌گویند کاری کنیم که برجام در کام مردم زهرمار شود، گفت: اولین دستاورد حقوقدان بودن روحانی حل مسئله هسته‌ای بود.

پاسخ روحانی به منتقدان خرید هواپیما

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات و در جمع صادرکنندگان کشور با اشاره به سفر اخیر خود به سه کشور ویتنام ، مالزی و تایلند و تشریح دلایل حرکت آنها در مسیر رونق اقتصادی، گفت: باید حمل و نقل درست باشد. خرید هواپیما برای تقویت صنعت توریسم، عظمت ایران و تلف نشدن وقت مردم و اینکه محصولات داخلی به دنیا صادر شود، لازم است.روحانی افزود: اگر هواپیما نخریم، می‌گویند، نتایج برجام چه شد و اگر بخریم، می‌گویند که لوکس و ساخت جدید است. مشخص نیست برخی ها در چه وادی سیر می‌کنند و یا اینکه عمرشان خیلی طولانی است وما خبر نداریم.

«تتلو» عذرخواهی کرد

امیر تتلو که بیش از یک ماه است در زندان اوین به سر می‌برد، به تازگی اینستاگرام خود را به‌روز کرده است.به گزارش «عصرایران»، این خواننده زیرزمینی نوشت:

با سلام و عرض ادب خدمت همه مردم ایران

اینجانب امیرحسین مقصودلو (امیر تتلو) از همین جا برای بار دیگر در مقابل دیدگان میلیون‌ها ایرانی، از جناب آقای قاسم‌زاده بازپرس محترم پرونده‌ام و همچنین آقای هاشمی‌مقدم مالک محترم مجموعه اریکه ایرانیان، بابت هرگونه بی‌احترامی و هر اتفاق ناخواسته دیگر که پیش آمد از طرف خودم و هوادارانم عذرخواهی می‌کنم.

امیدوارم که بنده حقیر رو مورد لطف و بخشش خود قرار دهید.

اخراج نمایندگان مجلس حین نمایندگی امکان‌پذیر می‌شود

، احمد توکلی در خصوص سیاست های کلی انتخابات اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با ابلاغ این سیاست ها، چند محور جدید را باز کردند که با آن برخی از شکاف ها پر می‌شود؛ مانند اینکه تشخیص شورای نگهبان نسبت به اینکه چه کسی مدیر، مدبر و رجل سیاسی است باید تسهیل پیدا کند.وی با اشاره به اینکه نمایندگان در آخر هر دوره، تغییراتی را به نفع خود در انتخابات اعمال می‌کردند، افزود: رهبر انقلاب در سیاست های کلی انتخابات این موضوع را بستند و باعث ثبات در قانون انتخابات شدند، ایشان گفتند که دو سوم نمایندگان باید به این تغییرات رای دهند و به این صورت تغییر قانون را دشوار کردند.نماینده دوره های پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: سومین نکته مهم در سیاست های کلی انتخابات این است که نمایندگان پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگی، مصون از تعرض می‌شدند اما رهبر انقلاب فرمودند که ثبات شرایط نیز باید رعایت شود.

توکلی تاکید کرد: به این صورت اخراج نمایندگان حین نمایندگی نیز ممکن می شود و امیدواریم که این امر محقق شود.

درخواست نامزد حزب موتلفه از اصولگرایان

درحالی که برخی منابع مطلع خبر داده اند، بادامچیان گزینه ی حزب موتلفه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶است،‌ وی از اصولگرایان خواست به نفع کاندیدای آنان کناره گیری کند.به گزارش انتخاب ، نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه گفت: حزب موتلفه اسلامی برای تعیین کاندیدای اختصاصی خود بطور رسمی با فردی مذاکره نداشته اما بصورت غیرمستقیم مذاکرات گوناگونی را انجام داده است.اسدالله بادامچیان افزود: این مذاکرات برای این است که ببینیم چه کسانی آمادگی کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را دارند و به چه دلیلی خود را واجد شرایط نامزدی در انتخابات می‌دانند.وی تاکید کرد: این مذاکرات تا زمانی که ما نامزد حزب موتلفه اسلامی را اعلام کنیم ادامه خواهد داشت.وی تصریح کرد: پس از تعیین کاندیدای حزب موتلفه اسلامی، با دیگر اصولگرایان در معرض کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری مذاکراتی خواهیم داشت مبنی بر این‌که آیا شما با توجه به شرایط، ضوابط و ارزش‌های اسلامی خودتان را ارجح، افضل و اصلح از نامزد موتلفه اسلامی می‌دانید یا خیر.نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان کرد: اگر دیگر کاندیداهای اصولگرا به این نتیجه رسیدند که نامزد موتلفه اسلامی با توجه به سوابق و تجربیات یک حزب نیم قرنی رجحان ویژه ای را دارد، از آن‌ها خواهش می‌کنیم که بنفع او کنار بروند و برای حمایت از او فعال بشوند.

سقوط دستمزد کارگران به یک‌سوم

سهیلا جلودارزاده در همایش سراسری دبیران اجرایی خانه‌های کارگر ایران گفت: اگر لایحه معیوب قانون کار به تصویب برسد دستمزد کارگران تا یک‌سوم مزد کنونی سقوط پیدا خواهد کرد چرا که براساس شرایط جدید کارفرمایان دولتی و خصوصی اجازه می‌یابند تا به نام شرایط اقتصادی جلوی افزایش دستمزدها را بگیرند.وی با بیان اینکه تا همین امروز به صورت غیر رسمی سیاست ممانعت از افزایش مزد سالانه کارگران توسط دولت‌ها اجرایی شده است، افزود: اگر جلوی این زیاده‌خواهی گرفته نشود نه تنها عموم کارگران دچار سقوط مزدی خواهند شد که حتی سایر افرادی که هم‌اکنون در بازار کار غیر رسمی رابطه مزدبگیری دارند متوجه زیان جدی خواهند شد.ایلنا این خبر را منتشر کرده است.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*