اخبار عمومی
اعلام وصول 2
6646
تاریخ انتشار: 1394/06/30 15:38
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نرخ شیوع اعتیاد در ایران را ۲.۶۵درصد عنوان کرد.

عصرجهان: استان کرمان بالاترین نرخ شیوع اعتیاد و پس از آن استانهای مازندران و خوزستان هستند و پایین ترین نرخ شیوع را نیز استانهای کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و زنجان دارند.

به گزارش عصرجهان، عارف وهاب زاده صبح دوشنبه در اولین همایش بررسی آسیب های اجتماعی در صنعت در مجتمع مس سرچشمه اظهار داشت: فقر، مشکلات زیست محیطی، تهدیدات هسته ای، اعتیاد، مواد مخدر و روان گردان ها به عنوان بحرانهای هزاره سوم شناخته می شوند.

وی افزود: هیچ کشوری نیست که با معضل اعتیاد دست و پنجه نرم نکند و کشور ما نیز مورد تهدید این آسیب است به ویژه اینکه وقتی بدانیم میزان تولید تریاک در افغانستان بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به میزان ۴۹ درصد رشد داشته است که این حجم، تهدیدی قابل توجه برای کشور ما است.

وی عنوان کرد: سهم قاچاقچی مواد مخدر در کشور ما می تواند تا سه میلیارد دلار در سال باشد که این تجارت پر سود سبب می شود افرادی دست به این کار بزنند.

وهاب زاده با اشاره به روند مصرف مواد مخدر در دنیا از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، تصریح کرد: تحقیقات نشان می دهد بین این سالها ۲۴۰ میلیون نفر حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را داشته اند که از این تعداد ۲۷.۵ میلیون نفر وابستگی منظم به آن دارند و ۱۶.۵ نفر نیز از این افراد تریاک و مشتقات آن را مصرف می کنند.

نقش ۶۸ درصدی اعتیاد در ابتلا به ایدز

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بر اساس آمارها، اعتیاد به میزان ۶۸ درصد در ابتلا به ایدز، ۶۵ درصد در همسرآزاری، ۵۵ درصد در طلاق، ۳۰ درصد در کودک آزاری و همچنین در قتل عمد، نزاع و جرائم مالی رابطه مستقیم دارد.

وهاب زاده ابراز داشت: بر اساس طرح شیوع شناسی در سال ۹۰ برآورد معتادان در کشور یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر بوده که ۹۰.۷ درصد آنها مرد و و ۹.۳ درصد زن بوده اند.

وی با بیان اینکه زنان رشد بیشتری در مصرف مواد مخدر داشته اند، تصریح کرد: دلیل این موضوع باور غلطی است که در برخی آرایشگاههای زنانه در مصرف پودرهایی به نام متافتامین شیشه است که به عنوان لاغری و شفاف شدن پوست استفاده می شود که مصرف این پودرها بعدها اعتیاد را سبب خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نرخ شیوع اعتیاد را در کشور ۲. ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: استان کرمان بالاترین نرخ شیوع اعتیاد و پس از آن استانهای مازندران و خوزستان هستند و پایین ترین نرخ شیوع را نیز استانهای کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و زنجان دارند.

به گفته وی بر اساس تحقیقی که در سال گذشته در ۶۰۹ کارگاه صنعتی کشور انجام گرفته است، درصد شیوع اعتیاد در این مراکز صنعتی ۲۲.۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به عوامل شغلی زمینه ساز اعتیاد، بیان داشت: فشار دوستان و همکاران، استرس پذیری، فقدان کنترل اجتماعی در مکانهای شغلی، کار سنگین، ساعات کاری طولانی و شیفت های متعدد از جمله این عوامل است.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خواستار تشکیل کمیته پیشگیری از اعتیاد در مجتمع مس سرچشمه شد و گفت: ما به نوبه خود در این زمینه مساعدت خواهیم کرد.

عدم آگاهی عامل گرایش به مواد مخدر

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان نیز در ادامه این همایش گفت: اصل و عامل اعتیاد به مواد مخدر عدم آگاهی است که نیاز به آموزش، مراقبت و نظارت دارد.

سردار حسین چناریان اظهار داشت: بیش از سه هزار و ۷۰۰ شهید در راه مقابله و مبارزه با مواد مخدر جان خود را از دست داده اند.

وی مواد مخدر را پدیده ای پیچیده و پنهان و تهدید امروز بشریت دانست و افزود: امروز جامعه بشریت به دلیل قدرت فوق العاده و تولید، هدایت و مدیریت پیچیده این مافیا نگران بحث اعتیاد است.

وی نوع جدید اعتیاد را اعتیاد دیجیتالی و شنیداری نامید و عنوان کرد: ما راهی جز اینکه این نگرانی و تهدید را با مشارکت فراگیر، اراده وجدانی و انسانی و باورهای ارزشمند دینی رفع کنیم، نداریم.

وی بیان داشت: تغییرات گسترده در زندگی بشریت، انسان را در یک استرس و اضطراب همیشگی قرار داده که بسترساز اعتیاد است و امروز فضای جدیدی که بر زندگی ما حاکم شده است چقدر قابل کنترل می تواند باشد و چقدر به آن اشراف داریم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان تصریح کرد: فضای مجازی و دیجیتالی نگرانی ماست و اعتیاد نیز همراه با این فضا وارد زندگی بشریت شده است، ما هر چقدر از فطرت خداوندی جدا می شویم متاسفانه آسیبها بیشتر و تهدیدات گسترده تر می شوند.

سردار چناریان تصریح کرد: امروز سرتاسر زندگی ما در معرض شدیدترین تهدیدات و آسیبها است که اگر برنامه ریزی و تلاش نکنیم نمی توانیم خود و فرزندانمان را از این تهدیدات مصون بدانیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کرمان با اشاره به عوامل گرایش به اعتیاد، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات بیش از ۷۳ درصد از معتادین، شغل داشته اند و گرایش به اعتیاد به تحصیلات و مسائل خانواده نیست بلکه اصل و عامل اعتیاد به مواد مخدر عدم آگاهی است که نیاز به آموزش، مراقبت و نظارت دارد.

وی با بیان اینکه همه در معرض آسیب مواد مخدر هستند، اضافه کرد: باید آموزش و آگاهسازی را برای همه اقشار به صورت علمی، فراگیر و مشارکتی انجام دهیم.

مبع/مهر


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*