اخبار عمومی
اعلام وصول 2
6814
تاریخ انتشار: 1394/07/09 20:26
آیا بزرگواری پیروز انتخاب دهم خواهد بود؟
آیا بزرگواری پیروز انتخاب دهم خواهد بود؟اگر آن طور که انتظار می رود عدل هاشمی و اصلاح طلبان رد صلاحیت شوند، چاره دقیقه نودی اصلاح طلبان، دردی را دوا نمی کند و بزرگواری بی دردسر به دور سوم نمایندگی اش در مجلس پا می گذارد.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان/ اگرچه هنوز پنج ماه به انتخابات مجلس دهم باقی مانده اما از هم اکنون می‌توان دو گلادیاتور نهایی را شناخت. هر دو از جناح اصولگرا، یکی با پشتوانه عملکرد هشت ساله اش وارد گود رقابت‌ها می‌شود و دیگری به پشتوانه عملکردش در شرکت‌های پیمانکاری.

اردوگاه اصلاح‌طلبان:

هزیمت این گروه از هم اکنون روشن است. سه مشکل عمده اردوگاه اصلاح‌طلبان، تعدد کاندیداهای مطرح، امکان بالای رد صلاحیت و نداشتن نیروی موثر جایگزین است.

تعدد کاندیداهای مطرح: اصلاح‌طلبان کهگیلویه که باقی مانده های چپ های ضد آمریکایی اول انقلاب هستند پس از مستقل شدن دو حوزه انتخابیه گچساران و کهگیلویه به خود سامان دادند. آقایان لاهوتی و منطقیان دو انشعاب این اردوگاه شدند و هیچ گاه در طی این سال ها نتوانستند روی یک گلیم بنشینند. به تازگی هر دو با رسانه ها مصاحبه دادند که قصد نامزدی این انتخابات را دارند. هنوز معلوم نیست آیا این دو، یاران خود را توانسته اند پس از سال ها نگه دارند یا ریزشی میان سبد آرایشان صورت گرفته است. اما نام هر دو بیش از هر کس دیگری شنیده می‌شود.

امکان رد صلاحیت: این دو نیروی باسابقه اصلاحطلبان سرنوشت مشترکی داشتند. هر دو در یک انتخابات از موحد اصولگرا شکست خوردند، هر دو در انتخابات بعد رد صلاحیت شدند و هردو در انتخابات مجلس نهم شرکت نکردند و هردو قصد نامزدی در انتخابات دهم را دارند. اما بسیاری از فعالان سیاسی باور دارند که هردو رد صلاحیت خواهند شد.

نداشتن نیروی موثر: اگر هردو کاندیدای مطرح اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شوند مشکل بعدی آنها این است که نیروی موثر و کارآمد و شناخته شده برای اقشار مختلف مردم را ندارند. استراتژی اعلام شده آنها معرفی فرد مرود نظر در دقیقه نود است که به نظر نمی رسد کارساز باشد. از جهتی، رادیکال‌های این گروه و طایفه‌گراها نیز جلوی ائتلاف با اصولگراهای معتدل را سد کرده اند بنابراین محتمل ترین گزینه، انتخاب دقیقه نود طرفداران این گروه براساس قرابت های طایفه ای است. مطرح کردن افراد گمنام نیز بی ثمر خواهد بود چون امکان چهره سازی در دفیقه نود نیست.

اردوگاه اصولگرایان: اصولگرایان کهگیلویه مانند اصولگرایان کشور دو شاخه عمده دارند. شاخه معتدل ها با بازیگری موحد و شاخه پایداری ها به رهبری بزرگواری.

بزرگواری بدون رقیب: تاکنون هیچ رقیبی از شاخه بزرگواری، قد علم نکرده و بنابراین او با پشتوانه عملکردش در هشت سال گذشته پا به گود رقابت با یکی دیگر از اصولگراها می گذارد. او هیچ ترسی از رد صلاحیت ندارد. آرایش در دورهای گذشته صادقانه بود و هیچ موضعگیری که منجر به رد صلاحیتش شود را ندارد. در زمینه مسائل اقتصادی نیز کارنامه روشنی دارد و تاکنون بحثی از فساد از او شنیده نشده است.

عدل هاشمی و بحث رد صلاحیت : اما رقیب او عدل هاشمی از شاخه اصولگرایان معتدل و عملگرا است که به پشتوانه فعالیت‌های اقتصادی‌اش در شرکت‌های مختلف انتظار رای بالایی از مردم را دارد. حرف های مختلفی هم از اشتغالزایی او شنیده می شود اما مشکل او شاید مشکل دور پیش موحد و دو دور پیش لاهوتی و منطقیان باشد. این، آن چیزی است که این سو و آن سو گفته می شود. اگر او از رد صلاحیت جان سالم به در ببرد بی‌شک رقیبش بزرگواری خواهد بود.

حرف آخر: سه مولفه، انتخاب دهم مردم کهگیلویه را شکل می‌دهد، احتمال رد صلاحیت هاشمی و منطقیان و لاهوتی، مطرح نشدن چهره شاخص مورد حمایت اصلاح طلبان و با تایید شورای نگهبان و یکپارچگی آنان، و میزان آرای طایفه ای مردم. اگر آن طور که انتظار می‌رود عدل هاشمی و اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شوند، چاره دقیقه نودی اصلاح‌طلبان، دردی را دوا نمی‌کند و بزرگواری بی‌دردسر به دور سوم نمایندگی اش در مجلس پا می‌گذارد، از الان می‌توان چنین روزی را دید.

منبع/کبنا نیوز                                                                                                                                                            


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*