اخبار عمومی
اعلام وصول 2
6841
تاریخ انتشار: 1394/07/11 13:00
این مطلب جهت خواندن مسولان و دانستن مردم نوشته شده است ، باشد که حق مطلب ادا گردد.

به نظر کارشناسان ، صنعت سیمان یکی از شاخصهای رشد اقتصادی است که از طریق آن میتوان به وضعیت رشد اقتصادی کشور یا یک منطقه پی برد یعنی تولید و فروش بالای سیمان نشان دهنده رونق فعالیتهای عمرانی و اقتصادی است چرا که سیمان یکی از مواد اصلی و عمده زیرساخت‌های عمرانی و ساخت وساز است .خوشبختانه ایران از نظر صنعت سیمان جایگاه خوب و رو به رشدی نه تنها در خاورمیانه بلکه در آسیا و جهان داشته است . در سالهای گذشته ایران رده چهارم در تولید جهان و اول در صادرات آن را داشته است . اما در سال جاری به علت رکود حاکم و در نتیجه کاهش نرخ رشد اقتصادی صنعت سیمان حال و روز خوبی نداشته تا جایی که در حال حاضر بسیاری از صنایع سیمان با حتی کمتر از نصف ظرفیت به تولید ادامه می دهند با این وضعیت بسیاری از کارخانه ها که مازاد بر نیاز مناطق بومی خود ساخته شده یا توسعه داده شده اند جهت کاهش زیان بیشتر دست به کاهش قیمت و افزایش تخفیف‌های قیمتی زده اند که البته در این میان زیان اصلی شامل کل صنعت و تاحدودی مصرف کننده بوده و عاملین توزیع از این موقعیت سود نسبتا خوبی برده اند .

شرکت سیمان کارون نیز از این وضعیت ناخوش خارج نبوده و دچار مشکلات عدیده ای شده است . از ابتدای سال جاری اخبار زیادی در مورد نارضایتی کارگران ، اقدام به اعتصاب و تعطیلی دو هفته ای کارخانه و جلوگیری از فروش و تولید ، جلسات اضطراری در فرمانداری و اداره کار منتشر شده است لذا با توجه به اهمیت آن کارخانه در چرخه اقتصادی و اجتماعی شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان برآن شدیم گزارشی براساس منابع مالی سازمان بورس ، اساتید دانشگاه و کارشناسان و دست اندرکاران این صنعت از وضعیت اخیر آن تهیه نموده ، شاید به دلایل وقوع بحران اخیر شرکت پی برده شده تا کمکی به بهبود شرایط موجود گردد .

شرکت سیمان کارون در یک نگاه کلی

شرکت سیمان کارون (سهامی عام) در تاریخ ۱۳۷۱/۰۵/۰۵ تحت شماره ۹۱۶۸۱ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و جواز تأسیس برای تولید سیمان را به ظرفیت ۳۰۰۰ تن در روز و سالانه ۹۰۰ هزار تن کلینکر سیمان خاکستری تیپ ۱،۲،۵ و تیپ ویژه مخصوص سدسازی در اسفند ۱۳۷۱ دریافت نموده است. بهره‌برداری از کارخانه متعاقب خاتمه عملیات نصب، راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات و تکمیل ساختمان‌های کارخانه رسماٌ از تاریخ سوم خرداد ۱۳۷۹ آغاز گردیده و این کارخانه قادر به تولید انواع سیمان‌های پرتلند طبق استاندارد A.S.T.M و مطابق با سفارش مشتریان خود در راستای مصارف صنعتی و ساختمانی کشور می‌باشد.

شرکت سیمان کارون که از ویژگی‌های مهم آن، مشارکت گسترده بخش خصوصی به میزان ۵۲% از کل سهام می‌باشد، از تاریخ بیست و یکم مردادماه ۱۳۸۲ به‌ عنوان سیصد و پنجاه و یکمین شرکت در گروه محصولات کانی غیرفلزی وارد فهرست نرخ‌های سازمان بورس اوراق بهادار تهران گردید.

طرح توسعه:

سیمان کارون در دی‌ماه ۱۳۸۰ با اخذ مجوز طرح توسعه از اداره کل صنایع و معادن استان خوزستان، احداث کارخانه جدید تولید سیمان پرتلند به ظرفیت روزانه ۳۵۰۰ تن در مجاورت کارخانه فعلی را در برنامه کاری خود قرار داده است که عملیات اجرایی این پروژه هم‌اکنون جاری است . لازم به ذکر است که تا پایان سال ۱۳۹۳، بیش از ۱۵۹ میلیارد تومان برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری شده است. همچنین برای سال مالی ۱۳۹۴ شرکت پیش‌بینی بیش از ده میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این طرح را دارد تا پیشرفت کار ۱۰۰ درصد شود.

شرکت‌های زیرمجموعه:

سیمان لارستان: کارخانه سیمان لارستان در نیمه دوم سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسیده و اکنون با ظرفیت تولید بیش از ۷۰۰ تن در روز، توانایی تولید انواع سیمان پرتلند مطابق با استانداردهای ملی ایران را دارا می‌باشد. همچنین طرح توسعه این شرکت به ظرفیت ۳۳۰۰ تن در روز در مجاورت خط تولید فعلی در دست احداث می‌باشد لازم به ذکر است در حال حاضر ۵۵ درصد از سهام شرکت سیمان لارستان متعلق به شرکت سیمان کارون می‌باشد

سیمان آپادانا: شرکت سیمان آپادانا (سهامی خاص) در تاریخ ۸۲/۱۱/۱۵ تأسیس و به شماره ۲۱۶۲۷۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران با ظرفیت تولید ۳۵۰۰ تن سیمان در روز به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است ۹۸ درصد سهام این شرکت متعلق به سیمان کارون است که بهای تمام‌شده آن ۷۳۴.۵ میلیون تومان می‌باشد.

سهامداران سیمان کارون:

البته به غیر از شرکتهای سیمان لارستان و سیمان آپادانا که رسما زیر مجموعه سیمان کارون هستند سهامدار اصلی و شخصی سیمان کارون دارای مالکیت و سهام عمده شرکتهای بسیار دیگری هم می باشد .

چالشها و نارضایتی کارگران سیمان کارون درسال جاری از آنجا شروع شد که پس ازسالها متوجه شدند که نه تنها طرح اصلاحیه یا بازنگری طبقه بندی مشاغل انجام نشده بلکه از سال ۸۶ مبلغی از حقوق گروه بندی نیز نادیده گرفته شده است که موجب اختلاف چشمگیر حقوق و دستمزد کارگران مذکور نسبت به کارکنان و کارگران کارخانه مجاور خود (( سیمان خوزستان )) نیز شد؛ این موضوع و عقب افتادن پی درپی حقوق و اخراج کارگران روزمزد و موقت به همراه پاسخگو نبودن مسئولین شرکت اعتصاب و توقف چند هفتگی تولید و بعضا فروش کارخانه را در ماه‌های اردیبهشت و تیرماه رقم زد .

تندروی برخی کارگران ، ضعف و ناتوانی شورای کارگری ، بی تفاوتی مسئولین شرکت و ناکارآمدی کارشناسان و مسول اداره کار عدم توافق را موجب گشت . پس از استعفای مدیرعامل با سابقه اما بی اختیار شرکت ، هیئت مدیره و مالکان شرکت بر اساس پیش بینی روند کاهشی فروش و اوضاع نابسامان بازار سیمان و کاهش صادرات از این مناقشات و اعتصابات استقبال نموده و پس از تعمیرات اولیه کوره پخت با اعلام برنامه زمانبندی توقف تولید و کاهش تولید توسط انجمن صنفی سیمان از تکمیل تعمیرات و راه اندازی کوره تا کنون خودداری نموده است .

با توجه به بررسی بعمل آمده توقفهای تولید سیمان کارون دو دلیل اصلی داشته و به دو حالت تقسیم می‌شود :

۱- اعتصاب و توقف تولید توسط کارگران به علت مطالبات کارگری و اعتراض به تبعیضات و اجحاف موجود که البته این اعتصاب یا توقف چند هفته بیشتر طول نکشید .

۲- اعتصاب و توقف تولید توسط کارفرما (شرکت سیمان کارون) به علت رکود بازار و جلوگیری از کاهش سود با اعمال سیاست‌های کاهش هزینه انرژی ، کاهش پاداش بهره وری ، کاهش حقوق مزایا و نهایتا کاهش نیروهای روزمزد و جذب نیرو که البته این توقف خود خواسته کارفرما بیش از دو ماه طول کشیده است .

با توجه به مصاحبه و گزارشات بعمل آمده می توان منشاء مشکلات سیمان کارون را در عوامل مهم زیر بخش بندی و بررسی نمود

مدیریت کلان

اصل تفکیک مالکیت خصوصی و مدیریت سازمانی حتی در اندازه حداقلی آن در این شرکت نهادینه نشده و سهامدار عمده اصلی در بخش حقیقی اما غیر رسمی آن با داشتن مالکیت کمی بیش از نصف سهام بر تمامی وجوه سازمانی دست اندازی ، دخالت و سلطه نموده و به کمک عوامل خود در هیئت مدیره در سالهای اخیر عملا جایگاه و اختیارات مدیر عامل را بعنوان بالاترین مقام اجرایی و تصمیم گیرنده از بین برده است و در حدود ۴ماه از سال ۹۴ شرکت بدون مدیر عامل بوده و در سالهای گذشته بی ثباتی شدید مدیریتی در این شرکت به چشم می‌خورد. در حالیکه آقای م.ت.ع کلیه سهام خود را به پنج فرزندش شامل سه پسر و دو دختر واگذار نموده اما عملا و علنا با زیر پا گذاشتن قوانین تجارت به جای دریافت سود سالیانه ، بطور ماهانه و روزانه در پی کسب وجوه مالی برای سایر کارخانه ها و طرحها و بدهکاری‌های خود هست و شرکت سیمان کارون و کارکنان آنرا زیر این بار مالی تحت فشار قرار داده است . جالب اینکه از میان عوامل و نیروهای وابسته سهامدار اصلی در شرکت به کمتر از انگشتان یک دست با مدرک لیسانس هست .

در این میان بنیاد مستضعفان با دارا بودن ۲۰ درصد سهام و یک نماینده در هیئت مدیره به یک سهامدار بی اختیار و خنثی تبدیل شده است در حالیکه این بنیاد دارای یک هلدینگ در زمینه صنایع معدنی بوده و چند کارخانه سیمان را در حوزه مدیریت خود دارد تاکنون نتواسته نقش موثری در سیمان کارون ایفا نماید .

مدیریت مالی

بررسی صورت‌های مالی و گزارشات آماری سیمان کارون نشان می‌دهد درسال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ مبلغ فروش ۱۴/۲ درصد افزایش و رشد مثبت داشته است . صورت سود و زیان سال ۹۳ مبلغ ۲۴/۰۲۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان را به عنوان سود خالص بانرخ رشدمنفی ۱۹ درصدی نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد دلیل این نرخ کاهشی افزایش بهای تمام شده فروش و هزینه های عمومی درسال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ می باشد و لیکن در پایان سود انباشته بان رخ افزایشی ۲۴ درصد نسبت به سال ۹۲ با رقم ۶۹/۶۵۲/۸۰۰/۰۰۰ تومان رقم خورده است . (سود انباشته سود تقسیم نشده و در واقع مازاد درآمد خالص سرمایه دار جهت افزایش سرمایه و تامین مالی آتی است ) سیمان کارون درسال ۹۳ به ارزش ۳۶/۴۱۱/۳۰۰/۰۰۰ تومان صادرات داشته است .

در گزارش مالی مربوط به معاملات با اشخاص وابسته منتهی به سال ۹۳ بدهی شرکتهای وابسته حدود ۴۲ میلیارد تومان اعلام شده که این رقم در واقع طلب سیمان کارون از بابت هزینه کرد یا سرمایه گذاری در شرکتهای سیمان لارستان ، سیمان آپادانا ، اکباتان ساختمان ، فرش پارس ، پاتله و شیشه قزوین می باشد که همه این شرکتها خارج از مسجدسلیمان و حتی استان خوزستان هستند .

با اینکه سالها پیش دوره بازگشت سرمایه این شرکت تمام شده و به علت پیش فروشهای اولیه به سد ها و پروژه های آب و برق و معافیت مالیاتی ۹ ساله همواره در سالهای گذشته سود خوب و بدون دردسری نصیب سهامداران بخصوص سهامدار خصوصی شده است اما به علت استفاده از درآمد آن در طرح های دیگر و عدم پرداخت به موقع بدهی های مالیاتی بعدی و هزینه های انرژی در چند سال گذشته با انباشته شدن آن بدهی ها اکنون از پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و پیمانکاران هم عاجز یا بی تفاوت مانده است و این مشکل نه ربطی به کارکنان و مدیران عملیاتی دارد و نه بازار در حال رکود فعلی و فقط ناشی از بی نظمی و طمع مالی مالک خصوصی است .

بازرگانی :

واحد بازرگانی که پل ارتباطی سازمان با خارج از محیط سازمانی است نقش اول در تامین مواد اولیه و خدمات برای سازمان و تامین مالی و کسب سود را از طریق فروش محصول به عهده دارد چنانچه این واحد از نیروهای متخصص و با تجربه و فعال برخوردار نباشد دریک محیط رقابتی زمین‌گیر شده و شرکت را به تلاطم طوفان رقابت خواهد سپرد . در سالهای قبل از ۸۷ به علت کمبود عرضه نسبت به تقاضا مشتری همواره در صف خرید بوده لذا بازاریابی و خدمات فروش و تبلیغات جایگاه چشمگیری در صنعت سیمان نداشت ولی رفته رفته با آزاد سازی سیمان و افزایش ظرفیت تولید کم کم صنعت سیمان وارد بازی های رقابتی شد در این میان سیمان کارون هر چند بعلت قرار داشتن در استان خوزستان و نزدیکی به پروژه های بزرگی چون سد گتوند سد کارون ۳و۴ و مترو اهواز مشکلی از بابت فروش نداشت اما بعلت نداشتن نیروی متخصص بازاریابی و بی اهمیتی به این مهم بسیاری از مشتریان قبلی خود در شهرهای مختلف استان را از دست داد.

فروش سلیقه ای ، ارتباط ضعیف با مشتری و عدم خدمات پیشبردی و تبلیغاتی فروش از مهمترین دلایل این موضوع بوده است . تجربه کارشناسان اقتصادی و تجاری بر این باور است که برای جذب مشتریان ناراضی و از دست رفته بایستی چند برابر گذشته هزینه و فعالیت نمود . درچند سال گذشته به علت ناتوانی فروش سیمان کارون و فعالیت‌های بازاریابی و تخفیفهای قیمتی سایر کارخانجات قسمت عمده بازار سیمان کارون در اختیار سایر کارخانجات حتی سیمان استانهای دورتر گذاشته شد . البته با این توضیح که مقدار فروش نسبت به سال ۹۲ درسال ۹۳ با نرخ ۱۱/۷۳ درصد رشد داشته است اما با توجه به کاهش سهم منطقه ای بازار سیمان کارون که در مواقع رکود اثرات خود را نشان می دهد  ، کمبود کارشناس بازاریابی و فروش ، نداشتن برنامه های بازاریابی و مشتری مداری ، فاصله دفتر فروش از کارخانه و پر هزینه بودن آن از ضعف های مهم واحد فروش هستند.

اداری :

واحد اداری به عنوان متولی مدیریت منابع انسانی نقش مهمی در جذب ، استخدام ، تعریف شغل ، چیدمان سازمان و انگیزش و بهداشت روحی و نهایتا افزایش بهره وری سازمانی دارد . بنا بر اطلاعات دریافتی ، واحد اداری سیمان کارون همچون واحد بازرگانی فاقد مدیریت کارآمد و علمی بوده و همچون سالهای انقلاب صنعتی اروپا به پرسنل به چشم انسان ماشینی می نگرد . ظاهرا در این واحد هیچ‌گونه کارشناس یا مسئولی با مدرک مدیریت اداری وجود ندارد اگر هم داشته باشد فاقد سمت یا اختیار لازم است . در سالهای گذشته اعتصابات و مناقشات بسیاری در این شرکت بوجود آمده که همواره یکی از دغدغه های مسئولین سیاسی و امنیتی شهرستان و استان بوده و ریشه در ضعف همین واحد داشته است مقولاتی چون استخدام های نامتناسب ، طبقه بندی مشاغل که سالهاست پرسنل نگران تعدیل یا بازنگری آن هستند ، آموزشهای سنتی پرسنل ، تبعیضات مربوطه در بخش رفاهی و خدماتی چون منازل سازمانی ، ایاب و ذهاب ، حقوق و دستمزد ، ارتقاء شغلی ، بازنشستگی همواره بخش مهمی از مطالبات و موارد مطروحه پرسنل سیمان کارون بوده است . آن پرسنل معتقدند حقوق و مزایای بسیار کمتری از پرسنل کارخانه همسایه خود دریافت می کنند .

در یک سازمان شاید بدتر از این نباشد که پرسنل آن آرزوی بازنشستگی زودتر از موعد یا دستیابی به شغل بهتر در سازمانی دیگر حتی در یک صنعت مشابه داشته باشند و اکنون پرسنل سیمان کارون با نا امیدی و دلمردگی به روزمرگی دچار شده و در آرزوی تحقق بازنشستگی و یا انتقال هستند .

بنابر اظهار منابع آگاه ، واحد اداری در حالی اقدام به اجرای سیاست تعدیل نیرو و کاهش هزینه ها نموده که در بخش مدیریتی همین واحد سه نیروی مسن و بازنشسته وابسته به سهامدار خصوصی در یک اتاق همنشین شده اند ، و در قسمت رستوران هم که سیستم مکانیزه پیاده شده سه نفر (دو نفر از آنها بازنشسته است) به عنوان متصدی و ناظر مشغول هست . واحد جذب نیرو که هم اکنون در معرض اخراج برخی پرسنل هست در حالیکه قبلا با یک مسول یا پیمانکار اداره می‌شد اکنون خود دارای سه نفر شامل پیمانکار و کارمند می باشد …

در حالیکه در سالهای گذشته تا اواخر امسال قریب به ۱۰۰ نفر بازنشسته و اخراج شده و طبیعتا با تکمیل طرح توسعه نیازمند استخدام نفرات جدیدی هست ، واحد اداری ظاهرا برنامه خاصی جهت جانشینی نیروهای خروجی نداشته است . مهم‌تر اینکه نفرات قابل توجهی در سازمانهای دیگر حقوق بگیر سیمان کارون هستند در حالیکه نیروی آن محسوب نمی شوند . بی عدالتی در سیستم حقوق و دستمزد ناتوانی در فراهم نمودن و تکمیل تعاونی مسکن و ساخت منازل سازمانی ، نداشتن فروشگاه مصرف خصوصی یا طرف قرارداد ، بهداشت ضعیف و آلودگی محیطی ، کاستی در بیمه تکمیلی ، نداشتن تیم ورزشی در حد یک شرکت بزرگ ، نداشتن فعالیت در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، مذهبی ، هنری ، نداشتن ویژه برنامه و تقدیر از بازنشستگان و…..از مهمترین ضعفهای واحد اداری سیمان کارون می باشد .

همچنان‌که بخشهای اداری ، بازرگانی ، مالی و مدیریت بررسی شده میتوان سایر بخشها را هم با جمع آوری اطلاعات بررسی کرد اما بعلت طولانی شدن گزارش از آن صرف نظر شده و در حد مثال اشاره شود در حالیکه شرکت در مرحله افول و بحران بوده و بایستی از خود مراقبت ویژه نموده و با راهکارهای استراتژیک و اثربخش از این وضعیت خارج گرد. هم اکنون نه تنها شرکت بدون مدیرعامل هست بلکه مدیر داخلی کارخانه نیز فاقد تجربه و ویژگیهای لازم یک مدیر بحران هست ، واحد تولید هنوز نتوانسته محصول مورد پسند بخش مردمی را تولید کند ، واحد تحقیق و توسعه و آموزش فاقد مهارتهای لازم و برنامه ریزی رو به جلو و کارآفرین هست و عملا چیزی به نام تحقیق و توسعه وجود ندارد و واحد آموزش هم جایگاه کارکردی خاصی ندارد .

هر چند برای ارائه پیشنهاد عملی و موثر نیازمند بررسی میدانی توسط یک تیم مجرب مدیریتی آشنا به صنعت سیمان برای حل مشکلات موجود سیمان کارون می باشد با این وجود و با اطلاعات کسب شده و مصاحبه با کارشناسان آگاه به موضوع ، بطور کلی پیشنهادات و راهکارهای ذیل ارائه گردیده است :

  •  انتخاب یا انتصاب یک مدیر عامل کارآمد و مجرب دارای علم روز و آشنا به صنعت سیمان و متخصص در اجرای برنامه های استراتژیک با اختیارات کافی ترجیحا دارای مدارک اقتصادی و مدیریتی چرا که تا کنون برخی مدیران عامل فنی نتوانسته اند در شرایط بحران مدیریت موثری داشته باشند و البته شرط لازم موفقیت این مدیر عدم دخالت بی‌مورد و بی رویه مالکین و سهامداران است .
  •  از آنجایی‌که سیاستهای تعدیل نیرو و کنترل و کاهش هزینه ها در شرایط بحران و رکود یک امر طبیعی است در صورت نیاز به این سیاست می بایستی سهامدار اصلی ابتدا از وابستگان خود شروع کرده و همزمان با کاهش هزینه ها تلاش در پرداخت حقوق و دستمزد و مزایای پرسنل نیز داشته باشد همچنین اجرای برخی برنامه ها با مشارکت کارکنان یا نمایندگان آنان باشد . (به عنوان مثال اینکه یک کارگرخدماتی یا عملیاتی مورد نیاز در خط تولید اخراج شده و سه نفر نیروی بازنشسته و مسن در یک اتاق بطور موازی در کنار هم باشند غیر منطقی و غیر منصفانه بوده هم‌چنانکه تماشا کردن کارگران مشغول خوردن خوراک توسط دو یا سه نفر متصدی در رستوران غیر ضروری و ناعادلانه است و دسر خوراک یک پیاز پوست نکنده ایست که برای استفاده ازآن کارگر و مهندس بایستی از سلاح مشت سنتی بهره برد…..)
  •  معمولا در راستای اجرای سیاستهای کاهشی و تعدیلی شرکت‌هایی که شعبات و بخشهای دیگری را زیر مجموعه خود دارند ابتدا از فروش و یا واگذاری بخشها و شعبات غیر ضروری شروع می کنند بنابراین از آنجایی‌که سیمان کارون فاز دوم در حال تکمیل را در کنار خود دارد می تواند با فروش سهام سیمان لارستان و آپادانا ، پاتله ، فرش پارس و برخی شرکتهای با حاشیه سود پایین علاوه بر اینکه مطالبات خود را دریافت می کند بلکه منابع مالی مورد نیاز خود را هم تامین خواهد کرد .
  •  برای اجرای سیاستهای کاهشی و تعدیلی بهتر است ابتدا یک تیم تخصصی با مشارکت مدیران و نمایندگان کارکنان تشکیل و در ادامه پس از تدوین یک برنامه مورد توافق و تفاهم اقدام نمایند نه اینکه چند نفر که خود دارای ماهیت غیر قانونی چند شغله بودن هستند برای یک سازمان بطور یکطرفه و ناعادلانه تصمیم بگیرند .
  • باتوجه به اینکه استان خوزستان همواره یکی از استانهای پرمصرف سیمان در بخش ساخت و ساز و عمرانی بوده تشکیل یک تیم تخصصی و توانمند می‌تواند در افزایش فروش و سودآوری شرکت در بخش داخلی و خارجی گره گشا باشد ، لذا ارزیابی مدیران بخش بازرگانی و فروش ضروری و اثربخش می باشد .
  • بخش مالی می بایست با بررسی بخشهای داخلی هزینه های غیرضروری و سربار را تعیین نموده و شرکت به ترتیب اولویت در کنترل و کاهش آنها اقدام نماید . هم اکنون دفتر فروش کارخانه در اهواز از مراکز پر هزینه بوده در حالیکه می توان با فروش اینترنتی و فروش حضوری فعالیت‌های فروش را هم انجام داد .
  •  با فروش املاک و منازل سازمانی شرکت در مسجدسلیمان و اهواز به پرسنل علاوه بر تامین مالی و کسب سود زمینه تقویت روحی و انگیزشی و پشتیبانی مالی از پرسنل فراهم خواهد آمد و لازمه این کار تشکیل یک تعاونی چند منظوره و یا تقویت تعاونی مسکن نیمه جان فعلی پرسنل برای ساخت مجتمع مسکونی و انبوه سازی در این املاک هست . مسلما وقتی پرسنل دارای بنیه مالی باشند کمتر بدنبال اضافه کار و برخی مطالبات حاشیه ای خواهند بود و این یک معامله برد – برد خواهد بود .
  • تقویت و توانمند سازی واحد تحقیق و توسعه در هر سازمان تولیدی حیاتی است و در موضوعاتی چون تعمیر و نگهداری و توسعه بازار و ارتقاء محصول نقش مهمی خواهد داشت هم اکنون واحد تحقیق و توسعه سیمان کارون در کما بوده ویکی از ضعفهای اساسی این شرکت است .
  •  تشکیل یک شورای تحصیلکرده و غیروابسته کارگری ولی اهل تعامل سازنده هم میتواند گره گشای برخی مناقشات و مطالبات باشد .

کلام آخر اینکه با توجه به بررسی صورت‌های مالی و گزارشات منتشره با وجود سودآوری بالا ی سیمان کارون در سالهای گذشته ریشه مشکلات فعلی عمدتا در سرمایه گذاری و انتقال منابع مالی در طرحهای آقای (م .ت .ع) وهمچنین ناکارآمدی برخی مدیران بویژه بخشهای بازرگانی و اداری و نبود یک مدیر عامل توانمند با اختیار بوده است ضمن اینکه اکثر کارگران بر این باورند که عدم پرداخت حقوق پرسنل در چند ماه گذشته بیشتر به علت لجبازی سهامداران و هیئت مدیره بوده است و اظهار ورشکستگی یا ضرر و زیان در واقع سرپوشی است بر اخراج نیروها و کاهش حقوق و مزایای پرسنل .

لذا با در نظر داشتن تاثیرات بزرگ شرکت سیمان کارون در امور اقتصادی و اجتماعی و امنیتی شهرستان مسجدسلیمان ، مسئولین اجرایی ، سیاسی ، اقتصادی و به ویژه امام جمعه دلسوز و محبوب و نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی عواقب افول یا هرگونه سوء استفاده یا ضعف مدیریت شرکت را در منطقه در نظر داشته باشند ، مسائلی از قبیل کاهش درآمد نسبی و در نتیجه افزایش فقر و محرومیت ، بیکاری ، مهاجرت ، فساد اخلاقی ، خروج سرمایه از منطقه ، اعتصاب ، ناامیدی … می توانند معلول آن معضل باشند .

مسولین محترم توجه داشته باشند سیمان کارون نه تنها از تزریق منابع عمده درآمدی فروش خود در سالهای گذشته به بانکهای مسجدسلیمان دریغ کرده است بلکه بسیاری از منابع موجود اموالی و مالی آن شرکت را نیز به شهرهای دیگری در استان فارس و همدان ، تهران و قزوین و.. برده و حتی به درختان فضای سبز کارخانه نیز رحم نکرده و آنها را به فروش رسانده است .

متاسفانه شرکت سیمان کارون نمونه یک استثمار و استعمار بخش خصوصی در منطقه بختیاری در سالهای اخیر بوده است لذا تشکیل یک تیم ویژه کارشناسی و دادرسی برای حل مشکلات مربوطه الزامی است .


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*