اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7252
تاریخ انتشار: 1394/08/08 15:25
گرد و غبار چند‌ساله خوزستان، ریزش باران‌های اسیدی را می توان از علل این مشکل بهداشتی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به مراجعان مشکل تنفسی بعد از باران در استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از بارش‌ها تعداد 3090 نفر که دچار مشکل تنفسی شده بودند، به مراکز درمانی مراجعه کردند که تعداد 2992 نفر به‌صورت سرپایی و 130 نفر نیز به‌صورت ویژه مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: تعداد 50 نفر از این مراجعه‌کنندگان به‌دلیل ایجاد مشکل در مراکز درمانی، بستری و 7 نفر نیز به دلیل حاد بودن تنگی نفس در بخش ICU بستری شدند.

نظری با بیان اینکه مردم در زمان بارش باران به بسته بودن درب و پنجره‌ها توجه کنند گفت: تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر فوت در استان بر اثر بارش باران اسیدی گزارش نشده است.

شایان ذکر است در دوسال اخیر همزمان با اولین بارش‌ها پائیزی در استان خوزستان مشکل حاد تنفسی مردم خوزستان را گرفتار و آنان را راهی مراکز درمانی می نماید.

گرد و غبار چند‌ساله خوزستان، ریزش باران‌های اسیدی را می توان از علل این مشکل بهداشتی دانست.

اثرات باران اسیدی بر انسان
اما همین باران‌های اسیدی در انسان هم باعث عوارض جانبی فوری می‌شوند که در این میان شرایط اسیدی باران عامل مستقیم و موثر نیست بلکه شرایط مخرب را به وجود می‌آورد. زمانی که باران اسیدی می‌بارد و شما در زیر آن قدم می‌زنید علاوه بر ذرات معلق موجود در هوا ذرات معلق ارتفاعات بالاتر که به کمک باران به لایه‌های پایین آمده را نیز تنفس می‌کنید. همچنین تنفس دی اکسید گوگرد و اکسید‌های نیتروژن باعث می‌شود افرادی که بیماری‌های تنفسی دارند به سرعت واکنش نشان داده و این بیماری در آنها تشدید شود. اگر میزان حجم این مواد در هوا افزایش یابد - که در هنگام باران‌های اسیدی شدید این اتفاق می‌افتد - افراد سالم نیز علاوه بر سردرد ممکن است عوارض تنگی نفس و یا برونشیت - گرفتگی نایچه‌های ریه - را از خود نشان دهند.

مساله دیگری که در این میان نقش بازی می‌کند این است که افزایش اکسید نیتروژن در لایه‌های پایین می‌تواند باعث به وجود آمدن و شکل گرفتن گاز اوزون در هوای مورد تنفس شما شود. تنفس این گاز می‌تواند باعث تورم و عفونت ریه و همچنین برونشیت شود که با علایمی‌همچون سردرد، سوزش پلو و تنگی نفس همراه خواهد بود.

این عوارض مشابه آن چیزی است که شهروندان اهوازی گزارش کرده اند. اما چرا این بار این اتفاق افتاد سوال دیگری است که برای پاسخ به آن باید داده‌های سنجش کیفیت هوای اهواز در روز این اتفاق را در اختیار داشت. حتما شهروندان اهوازی - و دیگر شهرهای آلوده ایران - که پیش از این هم با مساله باران‌های اسیدی دست به گریبان بوده اند به خاطر می‌آورند و یا از دوستان خود شنیده اند که هنگام این بارش‌ها کودکان، افراد مسن، کسانی که دچار تنگی نفس بوده و یا از بیماری‌های قلب و عروق رنج می‌برند دچار تشدید مشکل تنفسی شده اند و به همین دلیل هم توصیه جدی می‌شود که در زمان آلودگی هوا اگر بارندگی شروع شد این گروه از جامعه سعی کنند زیر باران قرار نگیرند.

اینکه دامنه این اتفاق این بار تا این حد وسیع تر بوده احتمالا به افزایش میزان این آلاینده‌ها و به خصوص اکسیدهای نیتروژن که حاصل احتراق ناقص فرآورده‌های نفتی است در محیط باز می‌گردد. عدم وزش باد در طی چند روز، وجود ریزگردها و آلایندگی حاصل از چاه‌های نفت دست به دست هم می‌دهد تا باران‌های اسیدی قوی تر که اثرات جنبی فوری تر و سریع تری دارند شکل بگیرد.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*