اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7448
تاریخ انتشار: 1394/08/18 15:24
قبل از صعود تيم‌ملي به جام‌جهاني‌ هم يادمان هست كه مي‌گفتند كارلوس كروش تيم‌ملي را به قطر فروخته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان و به نقل از خبر ورزشی،جواد نکونام مدت‌ها سکوت کرده بود‌؛ به ویژه درباره تیم‌ملی. نکونام که رکورددار بازی ملی است، در هفته گذشته به خوبی اوضاع فوتبال را رصد می‌کرد و او حالا پس از پایان دعواها حرف‌هایی می‌زند که می‌تواند به فوتبال کمک کند. کاپیتان سابق تیم‌ملی می‌گوید تیم‌ملی نیاز به آرامش دارد و بهتر است دعواها همین‌جا تمام شود. او در لابه‌لای حرف‌هایش همچنین یک شایعه جنجالی فوتبال ایران را تأیید می‌کند و می‌گوید یکی از مسئولان ورزش به او گفته بود کروش ایران را به قطر فروخته است!

آقاي نكونام، تيم‌ملي همچنان اسير يكسري مشكلات است كه احتمالاً شما بهتر از ما در جريان هستيد. اين مصاحبه‌ها و بيانيه‌ها و انتقادهايي كه ادامه دارد، تا چه حد به تيم‌ملي ما ضربه مي‌زند؟
شرايط تيم‌ملي كه واقعاً خوب نيست. يك شكافي بين تيم اميد و بزرگسالان از قبل وجود داشت. بين مسئولان فدراسيون هم اين شكاف هست. يك شكافي هم بين وزارت ورزش و فدراسيون از قبل از جام‌جهاني‌ به وجود آمد. الان اين شكاف‌ها بيشتر شده است. به نظرم اين دارد به فوتبال ملي ما ضربه مي‌زند. يكسري شرايط است كه انگار در فوتبال ما تغيير نمي‌كند چون هركس مي‌خواهد نظر خودش را القا كند.

چه كساني؟
هركسي كه حرف مي‌زند. اين هم دودش به چشم فوتبال ما مي‌رود.

چيزي كه مي‌گوييد، در گذشته هم وجود داشت؟ زماني كه شما خودتان در تيم‌ملي بازي مي‌كرديد.
دقيقاً، قبل از جام‌جهاني‌ هم ما اين مشكلات را داشتيم. مي‌بينيم كه به جاي كم شدن، هر روز دارد بيشتر و بدتر مي‌شود. فدراسيون فوتبال ما نمي‌تواند مستقل كارش را انجام دهد. كساني دارند در اين فوتبال حرف مي‌زنند كه نقشي ندارند. كسي كه تازه به فدراسيون فوتبال آمده، درباره هزار و يك چيز حرف مي‌زند. اين درست نيست. من نمي‌گويم همه ساكت باشند ولي مي‌گويم اين جوي كه به وجود آمده، درست نيست. بحث، بحث تيم‌ملي ايران است. هركسي روي نيمكت تيم‌ملي بنشيند، بايد تا روزي كه هست، حمايت شود وگرنه فوتبال ما ضربه مي‌خورد. الان بايد اين حمايت صورت بگيرد.

كروش هم خودش سر درگم شده است.
من مي‌گويم اگر كروش را نمي‌خواهيم، به او بگوييم برود. ديگر اين بازي‌ها براي چيست؟ اگر هم مي‌خواهيم بماند، بايد تا روزي كه هست، از او حمايت كنيم. الان ما داريم به كروش پول مي‌دهيم. امكاناتي كه مي‌خواهد، در اختيارش قرار نداده‌ايم. در واقع خودمان داريم ضرر مي‌كنيم چون كارلوس در اين شرايط نمي‌تواند بازدهي لازم را داشته باشد. حداقل به خودمان رحم كنيم.

الان كروش در شرايطي قرار گرفته كه يك روز مي‌خواهد برود، يك روز ‌مي‌ماند. يعني تمركز لازم را ندارد. با نظر شما موافقيم كه اگر او را نمي‌خواهند، اين مسئله را رسماً اعلام كنند.
اصلاً بحث اين نيست كه او را مي‌خواهند يا نه. كروش با فدراسيون قرارداد حرفه‌اي دارد و تا لحظه آخر به اين قرارداد پايبند خواهد بود. من مي‌گويم حالا كه اين شرايط وجود دارد، حداقل بگذاريم تيم‌ملي تمركز كند. هر روز يك نفر درباره تيم‌ملي، يك حرفي مي‌گويد و نظرش را مي‌دهد. مثلاً آقاي مربي مي‌گويد شب بازي با گوام به اردو برويم، 4 تا به اين تيم مي‌زنيم. شما چرا خودت قبل از بازي با تيم دسته سومي در جام‌حذفي تيمت را به اردو بردي؟ اصلاً مهم نيست شما با چه تيمي بازي داريد. هر مسابقه‌اي در دنيا مهم است. اگر اين طرز فكر درست باشد، پس بايد آلمان و پرتغال و اسپانيا اصلاً به اردو نروند چون قوي هستند و مي‌توانند همه تيم‌هاي دنيا را ببرند. نبايد به تيم‌هاي ديگر هم توهين كنيم. در ضمن الان تيم‌ملي دارد براي مرحله بعدي برنامه‌ريزي مي‌كند. متأسفانه وقتي مربي اطلاعات ندارد و اطلاعات فني‌شان پايين است، اين‌طور حرف مي‌زنند.

اين فضا چقدر كروش را خسته كرده است؟ مثلاً قبل از صعود تيم‌ملي به جام‌جهاني‌ هم يادمان هست كه مي‌گفتند كارلوس كروش تيم‌ملي را به قطر فروخته است. تا چه حد اين بحث و فضايي كه وجود دارد، او را خسته كرده؟
همه اين شرايطي كه مي‌گوييد، قبل از جام‌جهاني‌ بود. مي‌گفتند كروش بازي را فروخته است. منِ بازيكن وقتي تيم دارد تمرين مي‌كند، متوجه مي‌شوم و مي‌فهمم چه اتفاقاتي دارد مي‌افتد. همان‌موقع به يكي از مسئولان گفتم كه اين فكرها اشتباه است.

يعني به شما هم اين حرف را گفته بودند؟
بله، يكي از مسئولان ورزش به من گفت كه كروش تيم‌ملي را به قطري‌ها فروخته است!

واقعاً؟ چه زماني؟
بله، متأسفانه اين اتفاق افتاد. حالا دوست ندارم زياد در اين‌باره حرف بزنم.

شما چه پاسخي داديد؟
من گفتم شما از اين فكر‌ها نكن. گفتم 10 روز است كه كروش دارد تمام تلاشش را مي‌كند. ما در اردو مي‌بينيم كه چقدر زحمت مي‌كشد براي اينكه تيم‌ملي برنده باشد. از همان روز ما داريم جنگ و دعوا مي‌كنيم تا همين الان.

كروش اين شايعات را شنيده بود؟ البته خودش بعدها در اين‌باره حرف‌هايي زد. يادمان هست بعد از صعود تيم‌ملي به جام‌جهاني‌ به خبرورزشي گفت: «من از بازي با نوه‌ام منع شده‌ام چون اين‌قدر سفت بازي مي‌كنم كه او مصدوم مي‌شود. آن‌وقت تيم‌ملي‌ام را به يك كشور بفروشم؟»
من خبر ندارم كه اين حرف را به خود كارلوس كروش گفته بودند يا نه. ولي كروش يك روز كامل با من در اين‌باره حرف زد. ما خيلي صحبت كرديم و دوست ندارم كه صحبت‌ها را باز كنم.

احتمالاً پيش خودش فكر مي‌كرد با چه پديده عجيبي روبه‌رو شده است.
واقعاً براي فوتبال ما بد است. گفته بودند او تيم‌ملي را فروخته. شايد هركس ديگري بود، قهر مي‌كرد و مي‌رفت ولي من و همه بازيكنان و مسئولان تيم ديديم براي شرافت ايران چه‌كار كرد. شب‌ها تا صبح نمي‌خوابيد و همه فكرش اين بود ببريم و به جام‌جهاني‌ برويم تا مردم خوشحال شوند. ما به خاطر مسئولان تيم‌ملي را به جام‌جهاني‌ نبرديم، به خاطر مردم بود. دوست ندارم واقعاً بحث‌هاي آن روز را باز كنم چون واقعاً براي فوتبال ايران زشت است. براي فوتبال كشورمان زشت بود كه آن بحث‌ها را درست كردند.

كاري به اين نداريم كه تيم‌ملي در چه برهه‌اي باشد و چه كسي روي نيمكت باشد. همه كارشناس‌ها مي‌گويند اين شرايط به ضرر فوتبال ملي ماست. حالا حق با اسدي است، با كروش است يا با هركس ديگري، اين شرايط به فوتبال ما ضربه مي‌زند.
دقيقاً. ما الان داريم وقت‌مان و پول‌مان را هدر مي‌دهيم. از كروش استفاده مي‌كنيم ولي نه به صورت صد در صد. كروش مثل يك پتانسيل است ولي ما از او استفاده درستي نمي‌كنيم. هر روزمان را به جنگ و دعوا مي‌گذرانيم. چرا ديگران بايد وارد اين دعوا شوند؟ ما نبايد در كار كروش دخالت كنيم. نه كروش، بلكه در كار مربيان ديگر. هركسي مي‌‌آيد، بايد به او احترام بگذاريم. نبايد نظر شخصي‌مان را درباره تيم‌ملي بدهيم. مردم عادي مي‌توانند نظر شخصي بدهند ولي كسي كه در فوتبال مسئوليت دارد، نه. ما قبلاً در جام‌جهاني‌ 2006 با برانكو همين كارها را كرديم. هي گفتيم بايد برود، بايد برود. بعداً فهميديم كه چه اشتباه بزرگي كرده‌ايم. همان‌هايي كه برانكو را بيرون كردند، بعد از مدتي با چراغ‌قوه دنبالش مي‌گشتند!

كادرفني تيم‌ملي مي‌گويد چرا قبل از هر مسابقه رسمي ايران چنين جوي ايجاد مي‌شود؟ آيا اين مسائل سازماندهي شده است؟
من نمي‌دانم كه نقشه‌اي وجود دارد يا نه اما هرچه كه هست، به ضرر فوتبال ايران است. اگر نقشه‌اي وجود داشته باشد كه چه بدتر. نقشه‌اي هم نباشد، بايد باور كنيم به ضرر ماست. وقت‌مان به بطالت مي‌گذرد. ما بايد برنامه‌ريزي كنيم كه كسي در كار ديگري دخالت نكند و هركس كار خودش را انجام دهد. وقتي در كار ديگران دخالت مي‌كنيم، چيزي جز آسيب نخواهيم داشت. در نهايت همه به جان هم مي‌افتند و نتيجه‌‌اش اين مي‌شود. كسي از چنين شرايطي بهره‌اي نمي‌برد. يك مدت همه سردرگم مي‌شوند و بعد همه مي‌فهميم فوتبال‌مان بدبخت شده است.

بازيكنان تيم‌ملي از شما خواسته‌اند كه به تيم‌ملي برويد. به نظر مي‌رسد در اين روزها حضور شما بتواند به تيم‌ملي كمك زيادي كند.
من با آنها زندگي كرده‌ام. هنوز هم جزئي از آنها هستم. همه‌جوره با بچه‌ها در ارتباطم. مي‌روم و گاهي به آنها سر مي‌زنم. صحبت مي‌كنيم، هميشه در تماس هستيم. الان تيم خوب و جواني داريم. بزرگترهاي تيم مسئوليت‌شان سنگين‌تر شده. آندو، سيدجلال و مسعود شجاعي بايد در تيم بزرگي ‌كنند. بازيكنان جوان هم بايد حواس‌شان باشد. ارزش و قدر پيراهني را كه تن‌شان مي‌كنند، بدانند. فكر نكنند همين‌طوري جايگاه‌شان را به ‌دست ‌آورده‌اند. بازيكنان بايد بدانند در چه جايگاهي هستند. قدر اين شرايط را بدانند و بدانند كه نماينده 70 ميليون ايراني هستند.

اين نكته مهمي است كه گفتيد چون گاهي آنها احساسي مي‌شوند و كاري كه نبايد را در زمين انجام مي‌دهند!
طرز فكر جوان‌ها نبايد اين‌طور باشد كه حالا يك بازي از دست رفت. يك بازي هم، يك بازي است. يك امتياز هم، يك امتياز است. ما نبايد يك مسابقه را هم از دست بدهيم. الان بزرگاني چون آندو، سيدجلال و شجاعي بايد به بقيه كمك كنند. مخصوصاً آندو كه شرايط خوبي را فراهم كرده و اميدوارم در نهايت تيم‌ملي به جام‌جهاني‌ صعود كند. من مطمئنم اين جنگ‌هاي بيروني تمام شود، تيم‌ملي هيچ مشكلي نخواهد داشت.

راستي اين روزها خبرهايي درباره تمايل شما به بازگشت به استقلال مطرح شده‌؛ اينكه با پيراهن آبي خداحافظي كنيد. اين خبرها درست است؟
من روز اولي كه به ايران آمدم، به خاطر استقلال بود. منتي هم نيست. با عشق و علاقه به اين تيم آمدم و دوست داشتم در همين‌جا فوتبالم را تمام كنم ولي شرايط طوري شد كه مجبور شدم از استقلال بروم. الان هم هيچ صحبتي نشده كه من به استقلال برگردم و نمي‌دانم اين شايعات را چرا مي‌سازند و چرا از مظلومي هم درباره‌‌اش مي‌پرسند تا تكذيب كند. اصلاً بحثي در اين‌باره نبوده كه اسم من را پيش مي‌كشند. استقلال اول فصل من را نخواست. هيچ مشكلي هم نيست. هيچ ايرادي هم ندارد و اصلاً ناراحت نمي‌شوم. مربي آزاد است هر بازيكني را كه دوست دارد، انتخاب كند. همه مي‌دانند من چقدر استقلال را دوست دارم و چه اتفاقاتي باعث جدايي‌ام شد. الان هم برنامه‌اي براي برگشتنم به اين تيم نيست. در سايپا راحت هستم و مي‌خواهم در جايي بمانم كه آرامش داشته باشم.

آخر شايعه بود كه شما مي‌خواهيد آخر فصل با پيراهن استقلال خداحافظي كنيد.
كي گفته كه مي‌خواهم در پايان فصل خداحافظي كنم؟ من شرايط خوبي دارم و مي‌خواهم تا دو سال ديگر هم فوتبال بازي كنم و از اين سال‌هاي آخر فوتبال هم لذت ببرم. در ليگ ما بازيكنان بزرگتر از من هستند كه راحت بازي مي‌كنند. من هم جا دارم كه بازي كنم.

چند هفته قبل شايعاتي هم درباره سرمربيگري شما در سايپا به گوش مي‌رسيد. اين شايعات درست بود؟
مسئولان هيچ صحبتي با من نداشتند. هيچ حرفي مطرح نشد و اخبار تنها گمانه‌زني رسانه‌ها بود اما شخصاً علاقه زيادي دارم كه بعد از پايان فوتبالم مربيگري كنم. همه دوستان من مي‌دانند كه چقدر به مربيگري در تيم‌ملي علاقه دارم. دوست دارم حتماً مربي شوم. حالا اينكه چه وقتي اتفاق مي‌افتد، نمي‌دانم.

لینک مطلب:

http://www.khabarsport.com/detail/47826/football/premiere-league

برچسب ها:
جواد نکونام ؛ کیروش ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*