اخبار عمومی
اعلام وصول 2
74537
تاریخ انتشار: 1395/08/16 18:54
.

طی دو هفته اخیر چند جلسه از سوی اعضای اوپک در دفتر دبیرخانه این نهاد برگزار شده است. دو هفته قبل کمیته تخصصی اوپک یک جلسه دو روزه را بر گزار کرد و به دنبال آن دو نشست نیز برای تعیین استراتژی بلند مدت این نهاد در هفته گذشته برگزار کرد. جلساتی که به دلیل مخالفت شدید ایران و عربستان با یکدیگر بر سر مسائل مطروحه گویا بی نتیجه خاتمه یافته است.

به گزارش «تابنتاک» خبرگزاری رویترز در خصوص این جلسات گزارشی منتشر کرده است و در آن به نقل از منابعی که در این جلسات اوپک حضور داشته اند، گفته است که عربستان سعودی در این جلسات ایران را تهدید کرده است که اگر به توافقات صورت گرفته در این جلسات تن ندهد، از بهای نفت به عنوان یک سلاح بر علیه ایران استفاده خواهد کرد.

رویترز با اشاره به چهار منبع که در این جلسات حضور داشته اند گفته است که عربستان تهدید کرده که اگر توافق برای کاهش تولید عملیاتی نشود، تولید نفت خام خود را به 11 تا 12 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. یکی از این منابع بع رویترز گفته است: سعودی ها تهدید کردند که در صورت عدم اجرا شدن توافقات تولید نفت خام خود را به 11 حتی 12 میلیون بشکه در روز خواهند رساند، تا بهای نفت بیش از این کاهش پیدا کند و دیگر در جلسات اوپک نیز شرکت نخواهند کرد.

این در حالی است که وزارت انرزی عربستان در مورد این مسئله هیچ توضیحی نداده است و بیانیه ای نیز برای روشن کردن این امر منتشر نکرده است. اما رویترز بعدا به نقل از شخصی که وی را یکی از مقامات ارشد عضو اوپک خوانده است گزارش داد که در این جلسه عربستان هرگز نگفته است که تولید نفت را افزایش میدهد بلکه گفته است امکان افزایش تولید وجود دارد.

این مقام گفته است: عربستان سعودی در این جلسه هرگز تهدید نکرد، عربستان هرگز بیش از نیاز مشتریان تولید نمیکند. واقعیت این است که اگر توافقی در میان نباشد همه اعضای اوپک میتوانند تولید نفت خود را افزایش دهند.

همچنین امروز روزنامه عربستانی الشرق الاوسط به نقل از منابعی که در این جلسات اوپک حضور داشته یا در جریان مباحث آن قرار گرفته اند گفته است که این جلسات برای بررسی سیاست ها نبوده است بلکه در این جلسات تنها پیشنهاداتی مطرح شده و بررسی شده اند.

این روزنامه نیز به نقل از یک منبع آگاه گفته است که عربستان هرگز ایران را تهدید نکرده است وی گفت در این جلسه نماینده عربستان تنها درخواست لغو جلسه بعدی با اعضای غیر اوپک شد زیرا به نظر وی این جلسه به این دلیل که اعضای اوپک بر سر هیچ طرحی برای کاهش تولید توافق نکرده اند، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

هنوز در واقع هیچ کس نیمداند که در این جلسات دقیقا چه اتفاقی رخ داده است و چگونه خاتمه یافته است اما به نظر میرسد که این جلسات هیچ تنش و چالش خارج از عرفی نداشته است زیرا نماینده گان کشورهای غیر اوپک این جلسات را بسیار مثبت ارزیابی کرده اند. از جمله نماینده برزیل که اظهار امیدواری کرده است که در نهایت در ماه نوامبر توافقی بر سر موضوع کاهش تولید نفت به دست آید.

علیرغم هه شایعات در مورد این جلسات دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو به خبرگزاری بلومبرگ گفته است که عربستان سعودی هیچ تهدیدی در این جلسه علیه ایران نداشته است و خبر رویترز را به کلی تکذیب کرده است. وی گفته است که در نهایت به دستیابی به یک توافق بسیار خوشبین است.

این در حالی است که رویترز همچنین در گزارش خود عنوان کرده بود که نماینده عربستان در این جلسه به نماینده ایران گفته است که ایران باید تولید نفت خود را بر روی 3.66 میلیون بشکه فریز کند. منابع خبری گفته اند که ایران در این جلسه عربستان سعودی را خطاب قرار داده و گفته است که این کشور از سال 2014 تولید نفت خود را 1 میلیون بشکه افزایش داده است و اکنون از باقی اعضا میخواهد تا با کاهش 400 هزار بشکه از تولید نفت خود به توافق برسند و در نتیجه عربستان میتواند همچنان از افزایش تولید و در آمد آن سود ببرد.

برچسب ها:
ایران ؛ عربستان ؛ اوپک ؛ نفت ؛

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*