اخبار عمومی
اعلام وصول 2
74592
تاریخ انتشار: 1395/08/18 18:29
مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان اعلام کرد:
مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان گفت: این شرکت در جهت تولید صیانتی از مخازن نفت و گازی، هشت واحد بهره‌برداری نمک‌زدایی و تزریق گاز را در دست اجرا دارد که ان‌شاءالله در اواخر سال جاری و اوایل سال 96 به بهره‌برداری می‌رسند.

عصر جهان-قباد ناصری در نشست خبری خود که امروز، 18 آبان‌ماه در محل نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات نفتی خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: فوران نفت از چاه شماره یک در سال 1287 شمسی مسجدسلیمان را به شهری نفت‌خیز تبدیل کرد و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز در همین سال تأسیس شد.

وی افزود: این شرکت بیش از 27 هزار کیلومتر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و تقریباً 13 شهرستان را از قبیل شهرستان‌های مسجدسلیمان، اندیمشک،‌ شوش، هفتکل، ایذه، شوشتر، گتوند، دزفول و لالی را شامل می‌شود و این شرکت بیش از 12 واحد بهره‌برداری و 6 واحد تفکیک‌گر دارد که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

ناصری تصریح کرد: همچنین هم‌اکنون 8 پروژه عملیاتی دیگر در دست اجرا داریم که شامل واحدهای بهره‌برداری نمکزدایی و تزریق گاز هستند و ان‌شاءالله بزودی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.

وجود 110 حلقه چاه فعال در مسجدسلیمان

وی عنوان کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان هم‌اکنون دارای 110 حلقه چاه فعال است که از این تعداد 100 حلقه، چاه نفت و 10 حلقه چاه گاز هستند که از چاه‌های نفت، روزانه 140 هزار بشکه از 12 میدان نفتی مسجدسلیمان تولید می‌شود و از 10 حلقه چاه گازی فعال نیز روزانه 110 میلیون فوت مکعب گاز ترش تولید می‌شود که این گاز، بخشی از خوراک پتروشیمی‌های ماهشهر از قبیل پتروشیمی رازی را تأمین می‌کند.

ناصری با بیان این‌که این شرکت در کنار تولید صیانتی از نفت و گاز، حفظ محیط زیست را نیز مدنظر دارد، گفت: رودخانه‌های پرآبی از حوزه‌های بالادستی و بعضاً ‌پایین‌دستی ما عبور می‌کنند و از آن‌ها می‌توان به رودخانه‌های کارون، دز و شاوور اشاره کرد که بسیار پرآب هستند. با تمهیداتی که شرکت در نظر گرفته است، تاکنون هیچگونه آلودگی به محیط زیست و منابع آبی وارد نشده است و این امر اهتمام شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان را نسبت به صیانت از محیط زیست و منابع آبی کشور نشان می‌دهد.

تولید گاز به 500 میلیون فوت مکعب در روز افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: با حفاری‌های جدیدی که جزو برنامه تولیدی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان است، تولید گاز روزانه این شرکت به 500 میلیون فوت مکعب در روز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: میزان کل ذخایر کشف‌شده گاز در مخازن گاز کل کشور، 800 تریلیون فوت مکعب است که حدود 33 تریلیون فوت مکعب معادل 4.2 درصد کل ذخایر کشف‌شده گازی کشور به شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان اختصاص دارد.

7.5 درصد ذخایر نفت کشور در مسجدسلیمان

ناصری اظهار کرد: همچنین میزان کل ذخایر کشف‌شده نفتی کشور 400 میلیارد بشکه است که از این رقم 35 میلیارد بشکه نفت معادل 7.5 درصد کل ذخایر کشف‌شده کشور به شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان متعلق است.

وی گفت: شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان 1233 کیلومتر خطوط لوله اصلی زیرزمینی و روزمینی و یک هزار کیلومتر خط لوله جریانی چاه‌ها با قطرهای متفاوت را تحت سرپرستی خود دارد. واحدهای جدیدالاحداث این شرکت نیز شامل واحد بهره‌برداری نفت سفید با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز، واحد بهره‌برداری هفتکل با ظرفیت 25 هزار بشکه در روز، واحد نمک‌زدایی هفتکل و نفت سفید با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز، واحد نمک‌زدایی قلعه نار و کبود و کارخانه گاز و گاز مایع مسجدسلیمان NGL1700، طرح تزریق گاز لب سفید و طرح تزریق گاز قلعه نار می‌شود.

ناصری در خصوص اقدامات پیشگیرانه و کاهش آلودگی‌های صنعتی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: خریداری و تخریب بخشی از منازل حریم چاه‌ها و مناطق آلوده، جمع‌آوری بخشی از خطوط لوله گاز ترش غیراستاندارد از سطح شهر، جمع‌آوری و استفاده بهینه از گازهای همراه نفت و تصویب و اجرای پروژه تلمبه‌خانه تمبی بخشی از اقدامات ما در جهت کاهش آلودگی‌های صنعتی و شهری است. منطقه نمره 9 کاملاً مسکونی بود و بوی گاز مردم ساکن در این منطقه را آزار می‌داد که با اجرای پروژه تلمبه‌خانه تمبی، کل منطقه ایمن می‌شود.

وی افزود: همچنین با جابه‌جایی خطوط لوله گاز جریانی از سطح شهر به حاشیه شهر توانستیم محیط شهر را ایمن و ان‌شاءالله عاری از هرگونه حادثه کنیم. چشمه‌های نفتی عنبر و زیلایی نیز مهار و از ورود نفت به حوضچه دریاچه سد گتوند جلوگیری شد.

پارک موزه صنعت نفت به کجا رسید؟

ناصری در خصوص پروژه بزرگ پارک موزه صنعت نفت اظهار کرد: این پروژه شامل کارخانه گوگردسازی و بخش‌های دیگر بوده که ساختمان مرکزی این پروژه در حال احداث است. پیمانکار این ساختمان انتخاب و اعتبار این بخش از پروژه بیش از 6 میلیارد تومان است. فاز بعدی پروژه، چاه شماره یک مسجدسلیمان است. شرح کار تکمیلی این فاز از پروژه نیز تنظیم شده و اعتبار آن حدود 2.5 میلیارد تومان است و ان‌شاءالله به‌زودی به مناقصه می‌رود

وی ادامه داد: بخش بعدی پروژه کارخانه برق تمبی است که شرح کار تکمیلی آن با اعتبار بیش از 4.5 میلیارد تومان تنظیم شده است و در حال انجام تشریفات مناقصه هستیم. بخش بعدی نیز چشمه‌های نفتی سی‌برنج را شامل می‌شود که ان‌شاءالله با اجرای سایر بخش‌های این پروژه، این بخش هم اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این‌که پروژه بزرگ پارک موزه صنعت نفت جهت افزایش سطح شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود، افزود: از دیگر اهداف این پروژه ایجاد شرایطی برای بازدیدکنندگان و گردشگران صنعتی است تا ان‌شاءالله از شهر اولین‌ها و به عبارتی پایتخت نفت خاورمیانه بازدید خوبی داشته باشند.

ناصری اظهار کرد: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از پنج شرکت مناطق ملی نفتخیز جنوب است که با آخرین استانداردهای کیفی و زیست محیطی فعالیت می‌کند و گواهی مدیریت کیفی ISO9001 ویرایش 2008 و همچنین گواهی مدیریت زیست محیطی ISO14000 ویرایش 2004 از جمله استانداردهای کیفی کسب شده این شرکت است.

برداشت صیانتی از میادین نفت و گاز

 وی با بیان این‌که برداشت ما از میادین با حفظ صیانت از نفت و گاز صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با تقویت واحدهای بهره‌برداری و احداث کارخانه‌های جدید سعی در برداشت صیانتی از میادین نفت و گاز داریم و اکنون در منطقه نمره 10 توسعه میادین را دنبال می‌کنیم و چینی‌ها در این منطقه مشغول فعالیت هستند که ان‌شاءالله ظرف یکسال آینده عملیات آن انجام و تولید نفت شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان 5 تا 10 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

ناصری گفت: میدان هفتکل یکی از مناطق مهم تحت پوشش این شرکت است که روزانه حدود 40 هزار بشکه تولید دارد. کارخانه‌های جدیدی در هفتکل احداث شده که ان‌شاءالله کارخانه بهره‌برداری و نمک‌زدایی هفتکل و همچنین کارخانه تزریق گاز هفتکل اواخر سال جاری و یا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

60 درصد از نیروهای شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان بومی هستند

وی با بیان این‌که 60 درصد از نیروهای شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان و 80 درصد از مدیران شرکت بومی هستند، افزود: ما برای سال جاری و سال آینده چند پروژه عمرانی بسیار خوب به ارزش 10 میلیارد تومان تعریف کردیم که این پروژه‌ها اکنون در مرحله تصویب در هیأت مدیره قرار دارند.

ناصری در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اقدامات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در زمینه استخدام نیروهای بومی مسجدسلیمان در جهت کاهش نرخ بالای بیکاری در این شهرستان تصریح کرد: متاسفانه بیکاری معضلی آزاردهنده در مسجدسلیمان است، به صورتی که این شهرستان جزو شهرستانهایی با بیشترین نرخ بیکاری در کشور است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان ادامه داد: شرکت از سیاست‌های کلی وزارت نفت تبعیت می‌کند و استخدام‌ها در شرکت‌های این وزارتخانه سازماندهی شده و از طریق آزمون‌ها انجام می‌شود. شرکت ما بیشترین همکاری را در خصوص تامین خوراک پتروشیمی مسجدسلیمان انجام می‌دهد و امیدواریم با این اقدام و همچنین احداث واحدهای حدید، بتوانیم بخشی ار مشکل بیکاری در مسجدسلیمان را مرتفع کنیم.

منبع/ایسنا


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*