اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7470
تاریخ انتشار: 1394/08/19 20:07
در تعريف مركز آمار ايران (1375) آمده است: آن دسته از اعضاي خانوارهاي معمولي ساكن و دسته جمعي كه شهر يا آبادي محل اقامت خود را در فاصله سالهاي 65 تا 1375 تغيير داده‌اند، مهاجر شناخته مي شوند.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان/فضل الله آبشنگ

مهاجرت مبدا و مقصد اشاره به حرکت انسانها در سطح جغرافيا، که با طرح قبلي صورت مي گيرد و به تغيير محل اقامت آنها براي هميشه يا مدت طولاني مي انجامد، مهاجرت اطلاق مي شود.

 مهاجرت شکلي از تحرک جغرافيايي يا مکاني جمعيت است که بين دو واحد جغرافيايي انجام مي گيرد. اين تحرک بايد به تغيير محل اقامت معمولي فرد از مبدا يا محل اقامت قبل از مهاجرت وي ، به مقصد يا محل اقامت جديد بينجامد.

 بروس کوئن مهاجرت را پديده‌اي مي داند که به دلايلي از قبيل ناکافي بودن عرضه مواد غذايي در يک منطقه خاص تعقيب و آزار عقيدتي يا سياسي، جنگ، نفرتها و خصومتهاي قومي و ملي صورت مي‌گيرد.

 در تعريف مركز آمار ايران (1375) آمده است: آن دسته از اعضاي خانوارهاي معمولي ساكن و دسته جمعي كه شهر يا آبادي محل اقامت خود را در فاصله سالهاي 65 تا 1375 تغيير داده‌اند، مهاجر شناخته مي شوند. حركات مكاني جمعيت يا مهاجرت يعني تغيير محل اقامت معمولي از يك نقطه جغرافيايي به نقطه ديگر.

 از نظر اداره امور اجتماعي سازمان ملل مهاجر کسي است که: 1- جهانگرد، بازرگان، دانشجو و يا مسافر عادي نباشد. 2- جزء ساکنان مراکزي که به طور عادي بين دو کشور رفت و آمد مي کنند، نباشند. 3- جزء پناهندگان يا افراد يا جمعيتهاي جابه‌جا شده يا انتقال يافته نباشند. متروک شدن روستاها با پديده مهاجرت شکل مي‌گيرد.

 مهاجرت‌هاي به خارج پيامد هاي متفاوتي دارند که عمده‌ترين آنها عبارتنداند از: کاهش جمعيت، تغيير ترکيب جمعيت، تسريع جمعيت شهري و کاهش رشد جمعيت روستايي، پيامد هاي اقتصادي و اجتماعي، مهاجرت ها به هر شکل که جريان يابند، باعث افزايش جمعيت نواحي مهاجر پذير و کاهش جمعيت نقاط مهاجر فرست مي شود.

 مهاجرت عبارت‌ است از جابه‌جايي مردم از مکاني به مکاني ديگر به منظور کار يا زندگي به بيان ديگر مهاجرت ترک سرزمين ، خويشاوندان و دوستان و اقامت در محلي ديگر است و مهاجر کسي است که از جايي به جاي ديگر برود و يا از سرزميني به سرزمين ديگر هجرت کند.

 پيامدهاي مهاجرت از روستا به شهر: آثار و نتايج مهاجرت روستاييان به شهرها را مي توان در سه زمينه مورد بررسي قرار داد: نسبت به مبدا مهاجرت (روستاها)، نسبت به مقصد مهاجرت (شهرها) و نسبت به کل کشور. اما بايد توجه نمود که تجزيه آثار و عملکرد پديده مهاجرت روستاييان در متن جامعه، امري‌است تصنعي که به منظور سهولت مطالعه صورت مي گيرد و در واقع مهاجرت و نتايج حاصل از آن به صورت يکپارچه و تجزيه‌ناپذير، ادامه روند واحدي است که ميان اعضاي آن پيوندي ارگانيک وجود دارد و ناديده گرفتن بخشي از آن به عدم درک بقيه منجر مي شود.

 آثار مهاجرت نسبت به مبدا: برخي از متخصصين امر مهاجرت عقيده دارند که اثرات مهاجرت را بايد به طور جداگانه درباره کشور يا سرزمين هاي مهاجرفرست و مهاجرپذير مورد مطالعه قرار داد، اما آشکاراست که تاثير آني و فوري خروج مهاجرين، جمعيت مناطق مهاجرفرست را تقليل و ورود آنان جمعيت مناطق مهاجرپذير را افزايش مي دهد.

 در آثار مهاجرت نسبت به مبدا، مي توان گفت علاوه بر اينکه روند مداوم مهاجرفرستي موجب کم جمعيتي روستاها و مناطق مهاجرفرست مي شود، ترکيب جمعيت بازمانده اين مناطق را نيز دگرگون مي سازد و براي افراد ساکن و غير مهاجر روستا عواقب ناگواري به بار مي‌آورد. از جمله تغييراتي که در ترکيب جمعيتي روستاها ايجاد مي شود دگرگوني شکل هرم سني جمعيت است که به دليل مهاجرت مردان گروه هاي سني 15-19 تا 40-44 سال به شهرها، قاعده آن بويژه براي مردان بسيار پهن‌تر مي شود و وسط آن باريک‌تر مي گردد.

 از تغييرات ديگر ترکيب جمعيت، جوان تر شدن جمعيت روستا و در نتيجه افزايش نسبي سالخوردگان در جامعه روستايي است. از آثار ديگر مهاجرت‌هاي روستايي، تخريبي است که مهاجرت روستاييان و انتقال نيروي کار فعال و تحصيلکرده روستاها به جا مي گذارد و در سازمان توليد روستاها اثرات منفي ايجاد مي کند. گذشته از آن، مهاجرت روستاييان به شهرها دگرگوني‌هاي مهمي در قشر بندي روستاهاي کشور ايجاد مي کند. در اين مورد مي توان کاهش کارگران روستايي و خوش نشينان، افزايش عظيم قشر خرده مالکان و افزايش نسبي سوداگران روستايي مانند مغازه داران، چوبداران و پيله وران را به عنوان نمونه يادآوري کرد.

 در جمع بندي آثار و نتايج مهاجرت روستاييان در مبدأ در کنار آثار فوق، نتايج ديگري نيز وجود دارد که مي‌توان آنها را به شرح زير خلاصه کرد:

  • تقليل جمعيت مبدا (روستاها)
  • تخليه نيروي کار فعال و کارکن و مستعد روستاها
  • برهم زدن ترکيب جمعيت روستايي 
  • دگرگوني قشر بندي روستاها - فروپاشي تدريجي کشاورزي روستايي
  • رويکرد کشاورزي دهقاني به کشاورزي تجاري (کشت محصولات بازاري و صادراتي)
  • دگرگوني تدريجي چهره طبيعي روس

 


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان


امین شهبازنیا
|
Iran
|
1394/08/25 12:55
  +0

  -0
پاسخ
با تشکر از دوست و برادر عزیز وگرامی فضل الا آ بشنگ ک مطالب خود را درمورد میهن عزیزمان رودتلخ جمع آوری کردن و با شعر زیبای خود ای رودتلخ واقعا ما را به یاد زادگاه مان سرزمین عشق ومحبت رودتلخ انداخت دوست داریم فضل الا امیدوارم موفق باشی

ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*