اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7508
تاریخ انتشار: 1394/08/22 16:28
آفت زغالي بلوط و عوامل انسانی از علل اصلی تخریب جنگل های بلوط بهمئی است.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان/فضل الله آبشنگ

مقدمه: تحقیقات نشان میدهد درحالي كه آفت‌هاي پيشين هنوز دست از سر زاگرس برنداشته اند، ميليون‌ها اصله درخت بلوط در زاگرس اسير آفت ويرانگري موسوم به آفت زغالي شده است. خبرها حاكي از آن است كه بيش از يک ميليون و 130 هزار هکتار از جنگل‌هاي بلوط زاگرس گرفتار اين آفت غير قابل درمان شده و براي كنترل اين بيماري و جلوگيري از گسترش بيشتر آن چاره اي نيست جز آنكه 18ميليون بلوط زاگرس به دست تبر سپرده شده و قطع شوند.

شيرين ابوالقاسمي مدير پروژه حفاظت از جنگل‌هاي زاگرسي بيش از يک ميليون هکتار از جنگل‌هاي زاگرسي به آفت زغالي بلوط آلوده شده است. به گفته اين كارشناس مناطق آلوده به اين آفت ديگر قابل احياء نبوده و قطع درختان آلوده تنها راه کنترل بيماري زغالي بلوط است. در صورت نهايي شدن تصميم براي كنترل اين آفت از طريق قطع درختان در اين منطقه بايد 18 ميليون اصله درخت بلوط قطع شود.

وی در گفت وگو با ایسنا ادامه داد: بحث‌هاي احيايي جنگل‌ها بايد پس از پروژه‌هاي بهداشتي پيگيري و پيش از آن بايد بسترهاي لازم فراهم شود.مدير پروژه حفاظت از جنگل‌هاي زاگرسي در خصوص احياي مناطق از دست رفته، اظهار کرد: کاشت گونه‌ها بايد از طريق بذر انجام گيرد. اما به دليل اين که جنگل‌هاي ايران به جز بخش‌هايي کوچک، از طريق شاخه‌زادي تکثير مي‌شوند، نمي‌توانيم اين کار را به خوبي انجام دهيم.ابوالقاسمي تصريح کرد: به دليل وجود دام، حتي اگر دانه بلوطي جوانه بزند، بلافاصله خورده شده و نمي‌تواند رشد کند.

 از سويي به دليل بيماري زغالي بلوط، برگي در درختان باقي نمانده که هوموس ايجاد کرده و دانه‌هاي بلوط در زير آنها رشد کند.به گفته وي طي سه سال، يک ميليون و 132 هزار هکتار از شش ميليون هکتار مساحت جنگل‌هاي زاگرسي به کلي نابود شده و اگر اين روند ادامه پيدا کند، بزودي زود شاهد بيابان زاگرسي به جاي جنگل‌هاي زاگرسي خواهيم بود.

 بنابر این جنگل های عمدتا بلوط بهمئی از آفت بیماری زغالی مستثنا نیستید و بنا به اطلاع از مقامات آگاه بسیاری از ذرختان بلوط بهمئی از جمله در تنگ سولک و ممبی به دلیل مبارزه با این آفت قطع گردید و بنا به توصیه کارشناسان مبارزه با آفات جنگلی باید درختان قطع شده از عرصه های جنگلی به خارج انتقال داده شوند اما به دلیل کمبود اعتبار نه تنها قطع درختان بیمار متوقف شد بلکه انتقال درختان قطع شده هم ناممکن شد لذا برخی افراد به جهت تولید زغال چوب این درختان قطع شده را از محل جنگل انتقال داده و مسئولین هم به دلیل اینکه این عمل غیر قانونی کمکی می شود به تخلیه جنگل از عوامل بیماری زا چشمان خود را بر این عمل غیرقانونی بستند.

گرچه کارشناسان هنوز بر سر علت اصلی از بین رفتن این درختان با یکدیگر هم‌عقیده نیستند. اما یکی از کارشناسان آگاه بهمئی در خصوص علت انتشار این بیماری گیاهی در بین عرصه های بلوط زاگرس از جمله حوزه بهمئی گفت: وقوع پدیده خشکسالی و ریزگردهای از مهمترین علل وقوع این بیماری جنگلی است.

اما شاید در جمع بندی علل وقوع سیر صعودی نابودی جنگل های بهمئی علل زیر را بتوان برشمرد.

  1. شیوع و گسترش آفت زغالی بلوط
  2. سوء استفاده انسانی در تبدیل چوب جنگل به زغال چوب
  3. استمرار وقوع پدیده ریزگردها
  4. بیکاری افراد وابسته به جنگل
  5. به هم خوردن اکوسیستم منطقه
  6. افزایش فرسایش خاک منطقه
  7. کاهش نفوذ پذیری آب در خاک
  8. افزایش سیلاب ها
  9. چرای بی رویه دام
  10. تخریب توسط گردشگران
  11. مهاجرت پرندگان ودیگرحیوانات ناهمگون با طبیعت منطقه
  12. به هم خوردن اکوسیستم منطقه
  13. کوچ مردم جنگل نشین

 باتوجه به این شرایط بایدعوامل مخرب سازجنگل هاخصوصاعوامل انسانی ان کنترل شود. برخی آمارها نشان می دهد که عوامل انسانی مخرب جنگل های زاگرس به نسبت عوامل طبیعی فزونی دارد.

و متاسفانه انسان های ناآگاه به جهت  سود بیشتر اقدام تبدیل چوب جنگل به زغال چوب می نمایند و امانت های الهی و سرمایه نسل آینده را به بیابان تبدیل می نمایند.

ادامه چنین روندی تا چند سال آینده مطمئنا سبب نامناسب شدن شرایط زیست گونه ها شده و انهدام کلی گونه های گیاهی و جانوری را در پی خواهد داشت، که در این حالت امکان زندگی برای انسان نیز مقدور نخواهد بود.

راهکارهای مقابله با تخریب در جنگلهای بهمئی

  1. تامین سوخت روستاهای اطراف جنگل و تغییر شیوه معیشت جنگل نشینان
  2. قرق
  3. توسعۀ کشت گیاهان دارویی به منظور تامین معیشت جنگل نشینان
  4.  جلوگیری از ایجاد راه در جنگل
  5. جلوگیری ازچرای بی رویه دام
  6. آموزش های مناسب به گردشگران
  7. پیشگیری از آتش سوزی استقرار برجهای دیدبانی در مناطق حساس به آتش سوزی
  8.  جلوگیری از چرای مفرط دام
  9. قطع درختان بیمار، خارج کردن خشکه دارها
  10. کشت درختان دست کاشت با رعایت مسائل علمی
  11. فرهنگ سازی در جهت حمایت از جنگل

بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*