اخبار عمومی
اعلام وصول 2
7581
تاریخ انتشار: 1394/08/25 13:22
دکتر خاکسار خطاب به نماینده بویراحمد و دنا:
دکتر خاکسار استاد دانشگاه تهران: هدف طرح فروش اقساطی خودرو نجات صنعت ورشکسته خودرو بود.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان: ارزیابی کلی من از این طرح این است که هدف مشخصی نداشت و بیشتر به نظر می‌رسید تمرکز می‌کرد که یک صنعت را از ورشکستگی نجات بدهند، شاید در نگاه اول درست باشد، بالاخره وظیفه دولت حمایت از صنعت‌ها است.

قرار بود که طرح فروش قسطی خودرو (وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو) تا سال آینده ادامه یابد ولی ترمز این طرح ۶ روزه کشیده شد و این موضوع در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا این گفت‌وگوی ویژه خبری مجری این برنامه با بیان اینکه مردم به یکباره با توقف این طرح مواجه شدند، اظهار کرد: در حالی که مردم آمادگی پیدا می‌کردند برای خرید خودرو ولی به یکباره ترمز این طرح کشیده شد.

وی گفت: در این برنامه ما دنبال پرسش‌های هستیم که در ذهن مردم است.

 قالیباف مجری برنامه در ادامه با معرفی مهمانان برنامه، اظهار داشت: آقای دکتر "خاکسار" استاد دانشگاه تهران مهمان برنامه هستند و از طریق تماس تلفنی با  آقای  "غلام‌محمد زارعی" نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن پیرامون طرح خودرو به گفت‌وگو می‌پردازیم.

"خاکسار" استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید علت و اهداف این طرح را بدانیم، گفت: ارزیابی کلی من از این طرح این است که هدف مشخصی نداشت و بیشتر به نظر می‌رسید تمرکز می‌کرد که یک صنعت را از ورشکستگی نجات بدهند، شاید در نگاه اول درست باشد، بالاخره وظیفه دولت حمایت از صنعت‌ها است.

وی ادامه داد: چرا این نوع حمایت باید از صنعتی اتفاق بیفتد که سابقه درخشانی در ذهن مردم نداشته به دلیل عملکردی که داشته است.

"خاکسار" اضافه کرد: مردم ضدیتی با تولید ملی ندارد و همه دوست دارند که از تولیدات ملی استفاده کند ولی با کدام کیفیت و قیمت.

وی تضریح کرد: هر خودروی ایرانی البته اگر خودروی ایرانی نامیده شود چه به لحاظ ایمنی و مسائل زیست محیطی از کیفیت بالای برخوردار باشد ولی به هیچ وجه قیمت‌ها با درآمد مردم همخوانی ندارند.

این استاد دانشگاه گفت: مخالف شروع طرح بودم و با اتمام آن هم موافقم.

خاکسار افزود: پول کشور دست بانک مرکزی است، نباید بانک مرکزی به صورت دستوری اجبارش کنیم منابع مالی که متعلق به کشور و مردم است فقط در یک زمینه خاص خرج کند. عملاً استقلال بانک مرکزی را به زیر سئوال بردیم.

 در ادامه مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو سیما خطاب به زارعی نماینده بویراحمد و دنا گفت، بحث‌مان را با آقای زارعی نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس ادامه می‌دهیم که زارعی، اظهار کرد: آقای "خاکسار" انتقادی به ساختار منابع تامین مالی این طرح و زیر سئوال رفتن استقلال بانک مرکزی کردند نظر حضرتعالی چیست؟

زارعی نماینده بویراحمد و دنا در این گفت‌وگو ویژه خبری، بیان کرد: بنده عضو کمیسیون صنعت و معدن هستم نه نائب رئیس این کمیسیون و این اصلاح را انجام می‌دهم و وارد موضوع می‌شوم.

وی گفت: به درستی گفته شد، خودروی داخلی نیازمند چاره اندیشه‌ی است چرا که در نتیجه کش و قوس‌های فراوان که در دو سال گذشته وجود داشت، منجر به کمپین‌های برای تحریم خودروهای صفر شد و خودروسازان با انبارهای انبوه از خودروی تولیدی مواجه شدند.

این نماینده مجلس گفت: بحث‌های بین دولت، مجلس و خودروسان صورت گرفت ولی به نتیجه خاصی ختم نشد.

زارعی گفت: طرح خودروی یک راه حلی مقطعی و بنیادی نخواهد بود، البته یک تجربه است و ومی‌شد با تدابیر بهتری انجام بگیرد.

خاکسار از نماینده بویراحمد سئوال کرد؛ شما به عنوان نماینده با رای مردم وارد مجلس شدید در جهت منافع مردم باید گام بردارید و اظهار داشت: مسئول انبار شدن خودروها در انبار خودروسازان مردم نیست چرا باید منابع مالی کشور را در اختیار خودروسازان بدهیم.

زارعی در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: صنعت خودروسازی کشور می‌توانست بعد از ۵۰ سال با ارائه برندهای موفقی در بازارهای اطراف را در بر بگیرد ولی به دلیل کیفیت پایین این امر محقق نشد .

وی تصریح کرد : خودرسازان شایسته حمایت نیستند ولی حمایت از تولید ملی باید انجام شود . بحث حمایت از خودروی داخلی بحث حمایت از تولیدات ملی است .


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*