اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8002
تاریخ انتشار: 1394/09/21 12:44
او با نصب و برجسته کردن نماد و سنبل مقاومت در ورودی شهر با پیگیری نماد شهدای گمنام و میدان اسطوره مقاومت شهید بهنام محمدی، افکار عمومی و فرهنگ جبهه، جهاد و مقاومت را متوجه مسجد سلیمان کرد.

"پرویز دوید خسروی" فعال رسانه ای و کنشگر اجتماعی در مطلبی با عنوان" پرچمی که امینی بر افراشت" در پایگاه اطلاع رسانی "عصرجهان" اینگونه نوشت:

در ایران و به بلندای تاریخ کهن آن قومی با پیشینه ای که به سالهای خیلی خیلی دور قبل از میلاد متکیست وجود دارد مردمانی که در گذر زمان  فرازو فرود های تحسین برانگیزی داشته که مدیون استقامت و پایمردی  شیرزنان و دلیر مردان سترگ وازاده ایست که حماسه ها آفریدند و  رشادتها برای بقا و استمرار تاریخ قوم  خود داشته و داستانها و قصایص سرودند و آوازه وجود منور و با صلابتشان  برتارک دنیای ماضی افتخارآمیز و در این زمان و در هزاره سوم همچنان بر پهنه روزگار می درخشد.

قوم بختیاری از اقوام آریایی و یکی از اقوامی بودند که سرزمین سرد و طاقت فرسای خود در سیبری را با رنج عبور از کوههای سر به فلک کشیده  قفقاز ترک کرده و به سمت جنوب کوچ کردند شاید که بتوان با استفاده از آب و هوای ملایم تر و استفاده از آب و خاک سرزمین های جدید در قشلاق روزگار بگذرانند آنها ابتدا در سواحل دریاچه ارومیه  در آذربایجان عزیز سکنی گزیدند سپس از آن محل به سمت دامنه های  رشته کوهی طویل بنام زاگرس وارد شده که   دارای ویژگیهای زیستی قابل توجهی از نظر تامین منابع معیشتی آنها از همه نظر بوده که تا به امروز نیز ساکن و مالک آنند.

اقوام آریایی را با نام پارس  نیز می خوانند دسته ای از این قوم در دامنه زاگرس میانی از کوهرنگ، دلا، کینو، تاراز، اشتران کوه، منگشت، ماغر، دنا و دشتهای حاصلخیز پیرامون شرق و غرب آن  را برای زندگی برگزیدند و گروهی دیگر در شوش ساکن شده و  کاخ آپادانا را بنا نهادند و کاکو های شیرین زبان  شیرازی نیز گروهی دیگر از این قوم هستند که سالها در کاخ جاوید تخت جمشید  زندگی و حکومت می کردند مراد و غرض  توصیف تاریخ و شجره و  زندگی نامه اقوام آریایی نیست  فقط قصد اشاره به وجود سر دیارونی است که پیوند ها و ارتباطات دیرینه ای با  جمع بزرگی از افرادی که در ریشه به هم  تنیده و آریایی یند و در جای جای این سرزمین کهن بصورت  دفینه های گران سنگی مدفونند.

بله پارسیان در شوش و شوشتر و شوشن و پارسوماش ماندند و پایه های حکومت  خود را بنا و پارسوماش  مهد تمدن هخامنشیان  و تبلور اراده آریاییان برتسلط بر سرزمینهایی شد که وسعتی چند برابروسعت  ایران کنونی را داشت.

در پاسوماش یا معبد همیشه فروزان و یا آتشگاه  سلیمان و صفه یا مسجد حضرت سلیمان که آتشکده همیشه روشن آن بر بلندای آن شهرت داشت و امروز به مسجد سلیمان معروف و نامیده میشود. غیور مردان و شیر زنانی وجود دارند که از دیر باز شهره به نام و مثل  به کردار بودند و در گذر زمان به بختیاریها  معروف شدند.

 سردیارون بختیاری پیشینیان سرفراز ایرانیان مولود این تمدن کهن هستند اینان لباسی داشتند شامل شال و قبا  کلاه همرنگ و هم سان  گیلانی ها شیرازی ها اصفهانیها آذری ها جنوبی ها همانند بوشهری ها هرمزگانی ها لباسی چون لباس ستارخان و باقر خان سردار جنگل میرزای بزرگ و رئیسعلی دلواری سردار اسطوره ای جنوب با همان شال  و همان کلاه و همان قبا هخامنشیان  چوقا را کی وارد بختیاری کرد؟ نمی دانم یا شاید ابداعی زنان عشایرایل  و یا از بافته های زنان بختیاری برای مراسم خاص و یا استفاده در شرایط سخت آب و هوایی کوهستان بوده چون این بافته در هوای گرم  خنک و در آب و هوای بارانی و سرد، گرم و نفوذ ناپذیر بوده و تن پوشی مناسبی برای ییلاق و قشلاق مردان بافته شده است. 

مردان بختیاری  همدوش دیگر اقوام در کشور همیشه مظهر اقتدار و سربلندی ایران  بوده نکته قابل ذکر این است که هر موقع بختیاری در پیکره دولت مرکزی در راس امور بوده ایران هیچ گاه  یک وجب از خاک خود را از دست نداد بلکه بر وسعت ایران افزوده هم گردید  و امروز و در عصر حاضر نیز شاهد بودیم دکتر محسن رضائی چون  جان بر کفان بخون خفته ما علی رغم تبانی بیش از 25 کشور برای جدایی خوزستان در جنگ 8 ساله به تعبیر بنده درجنگ سوم جهانی  نتوانستند  ذره ای از خاک ایران بزرگ را تسخیر و تصرف نمایند یاوه گویان به این قوم بایستی از  دلاور شهید 13 ساله بختیاری شهید بهنام محمدی سردار کوچک  که سنبل و اسطوره مقاومت و دفاع از کیان اسلامی  بود سرتعظیم فرود آرند.

دوران پهلوی اوج افول بختیاری و  شکست کمر و صلابت  این قوم بزرگ شد پس از گذشت سالها و در دهه اخیر در شهرستان مسجد سلیمان ما شخصی بنام محمد صادق امینی  پا به عرصه سیاسی اجتماعی شهرستان ما گذاشت که  چون نگین درخشنده ای بر لای لای طبقات محرومیت این شهر رخنه کرد و تابید و خود پرچم رنج و هرمان این مردم را برافراشت و فریاد زد.

او خود را مسئول می داند خدمتگذار مجری  زحمتکش  با اراده  مورد وثوق مردم و با فضیلت، او  پیشوا و واسطه حصولی  پیوند ما با مقام عظمی ولایت در کسوت امامت جمعه است. او درپاسداری از خون شهدا و اعتلای جان فشانی های دلاور مردان 8سال دفاع جانانه این مردم نیز از هیچ کوششی  باز نماند او با نصب و  برجسته کردن نماد و سنبل مقاومت  در ورودی شهر با  پیگیری نماد شهدای گمنام و میدان اسطوره مقاومت شهید بهنام محمدی، افکار عمومی و فرهنگ جبهه و جهاد ومقاومت را متوجه مسجد سلیمان کرد.

ویژگی دیگر امینی پایبندی او به اصالت و پیشیه  قوم بختیاری  و این مردم است او در جستجوی برجسته کردن نمادها و اسطوره ها و مشاهیر بختیاریست. او خوب میداند مردم بختیاری از نجیب ترین و خالص ترین مردم  و تقید و اعتقادات مذهبی و عقبه  روشن و با صلابت آنها نبایستی در گذر زمان  محو و در تاریکی فرو رفته  و به فراموشی  سپرده شود.

عزیزان!!! امینی عالم تر از اینهاست که نداند اسلام با اصول ناسیو نالیستی مخالف و سر دادن آوای برتری قومی و نژادی در اسلام  نارواست و پسندیده نیست ولی او  با علم از این موضوع و به استناد آیات و روایات همیشه  فریاد مظلومیت  و معصومیت  از دست رفته قوم بختیاری را فریاد  و "ضرورتا" استحقاق جایگاه گذشته پرافتخار  بختیاری را می ستاید.

او پرچم افتخار این قوم را بر بلندای کینو، آسماری، دلا و تاراز  بر افراشته و به اهتزاز در آورده است. و دقیقا آنچه  دل این مردم را چرکین کرده بود او زنگ زدایی کرد و داد ستاند او برای شادی دل مردم تلاش می کند لبخند رضایت مردم بهترین پاداش اوست.  تلاشها ی مجدانه  و پیگیری های امینی همیشه با برچسب های متوقعانه انتخاباتی متبادر و نابخردان با توجیه خدمات ایشان به انتفاع نگاه به کرسی مجلس تلقی و شایعه می شد ولی هر بار و هر دوره امینی علی رغم شاستگی تمام و کمال در مسند کفالت مردم همیشه از آن دوری می جست و خود را نوکر و خادم و در صف و کنار محرومان قرار می داد. امینی در تجلی جایگاه فرهنگی  در برگزاری همایش "علی مردان خان بختیاری" و انتشار کتاب این مبارز نستوه و چاپ جلد پنجم آن  موجب گشت تا قوم  بختیاری بیش از پیش مورد توجه عامه قرار گیرد.

امروزه نگاه ویژه ایران و ایرانی  به بختیاری را مرهون تلاش امینی است.  اوج پیگیری های امینی موجب گشت مقام معظم رهبری قوم بزرگ بختیاری را در پیشگاه مردم ایران و جهان در رسانه ملی  بطور ویژه ای بستاید  پس از آن همایش های احساسی و مقطعی  در رسای علی مردان خان و مادر گرامیشان سرداربی بی مریم بختیاری  بر گزار گردید. ولی ادامه نیافت تجلی و تاثیر اقدام ناسیونالیستی امینی در یزرگداشت جایگاه بختیاری دررسانه ملی  نیز متظاهر شد، و آن قرار دادن چند پلان از در توصیف یزرگ مرد ایل سردار "علی مردان خان بختیاری" در سریال معمای شاه بود که تا قبل از آن در کشور ناشناخته بود.  باید خاطر نشان کرد پرچمی را که امینی بر افراشت را بایستی  بر افراشته نگاشت هنرمندان عکاسان بر نامه سازان  نویسندگان  ناشران  محققان وقایع نگاران همه استانهای زاگرس نشین  دفینه های زرین خاک را جستجو و سردیارون سرآمد را چون امینی از خاک وطن بیرون آورند و به جامعه ایرانی بشناسانند.  شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی استان های زاگرس نشین اماکن ومیادین و خیابانها را با نام گذاری آنان یادگار و ماندگار نمایند باید بر بلندای کینو، آسماری، دلا، تاراز، منگشت، سارند، ماغر و دنا  و از سراسر سر سلسله جبال زاگرس نام علی مردان خان ها و مبارزینی چون او را نوشت و نگاشت  تا پرچمی که امینی برافراشت همچنان به اهتزاز ماندگار گردد/.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*