اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8084
تاریخ انتشار: 1394/09/23 23:52
روحاني هيچ حامي بزرگ‌تر و مهم‌تر از اصلاح‌طلبان نداشت و ندارد تفكيك حاميان دولت از اصلاح‌طلبان، غيرواقعي ا‌ست

عصرجهان: /روزنامه اعتماد در گفتگو با حسین مرعشی نوشت -كمتر از پنج روز به ثبت‌نام كانديداهاي انتخابات دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است. دو جريان اصلي كشور سخت مشغول فعاليت هستند تا بتوانند با آرايشي يكپارچه در انتخابات حاضر شوند. به نظر مي‌رسد اصلاح‌طلبان با تشكيل شوراي سياستگذاري و واگذاري مسووليت امور حوزه‌هاي انتخابيه از قبيل انتخاب نامزدها به مجمع اصلاح‌طلبان هر حوزه گام موثري برداشته‌اند كه آنها را به وحدت و ارايه ليست يكپارچه نزديك‌تر كرده است. در اين ميان حزب كارگزاران ايران اسلامي نيز به عنوان يكي از احزاب موثر و حرفه‌اي جريان اصلاحات مي‌كوشد تا در بزنگاه انتخابات ضمن افزايش دامنه اثربخشي خود در جبهه اصلاحات نيم نگاهي نيز به اثرگذاري در جريان رقيب داشته باشد. به همين منظور سخنگوي‌شان در جلسات شوراي‌عالي سياستگذاري شركت مي‌كند و عضو هيات رييسه مي‌شود اما عضو شوراي مركزي‌شان سخن از ائتلاف با اصولگرايان و ارجحيت برخي چهره‌هاي رقيب به سياستمداران رفيق مي‌گويد. حسين مرعشي، سخنگوي كارگزاران اين‌بار قاطعانه‌تر از گذشته صحبت مي‌كند. وقتي درباره كارگزاران و بعضا چندصدايي اين حزب از او مي‌پرسيم، مي‌گويد: مواضع حزب را سخنگو اعلام مي‌كند، سخنگو هم من هستم. اين گفته‌اش سخنان ديگر اعضا را از اعتبار تشكيلاتي ساقط مي‌كند. او شايد نيم نگاهي هم به دبيركلي كارگزاران داشته باشد. جايگاهي كه حدود دو دهه در اختيار غلامحسين كرباسچي بوده است. خودش مي‌گويد به دبيركلي فكر نكرده اما اگر بخواهد اين سمت را در اختيار بگيرد كرباسچي مخالفتي نمي‌كند. اما آنچه از دبيركلي كارگزاران مهم‌تر است وضعيت امروز اصلاح‌طلبان براي ورود به مجلس است. مرعشي مي‌گويد قرار بوده تا آخر هفته قبل تمام اعضاي شوراي سياستگذاري ليست پيشنهادي خود براي كانديداهاي حوزه انتخابيه تهران را به محمدرضا عارف ارايه كنند تا هيات رييسه اين شورا ضمن بررسي ليست‌هاي ارايه شده نسبت به دعوت از شخصيت‌هايي كه تمايلي به كانديداتوري ندارند، اقدام كند.

كارگزاران زمين بازي انتخاباتي خود را كجا تعيين مي‌كند؟ آيا قرار است يكي از بازيگران موثر جريان اصلاحات باشد يا اينكه به سراغ ائتلاف و همكاري با حاميان غيراصلاح‌طلب دولت برود؟

من بين حاميان دولت و جريان اصلاحات هيچ فاصله‌اي نمي‌بينم. ما معتقديم دولت آقاي روحاني در سراسر كشور حامي‌اي بزرگ‌تر و مهم‌تر از اصلاح‌طلبان نداشت و ندارد. امروز هم مانند تمام اين دوسال گذشته در تمام شهرستان‌ها و استان‌ها همه حاميان آقاي رييس‌جمهور از جنس اصلاحات و همه اصلاح‌طلبان حاميان رييس‌جمهور هستند. بنابراين مي‌توان گفت تفكيك اين دو موضوع و تمايز قايل شدن ميان حاميان دولت و اصلاح‌طلبان تفكيك غيرواقعي و يك فرضيه به‌شمار مي‌آيد. البته نكته‌اي هم وجود دارد كه نبايد از آن غفلت كنيم. اين گفته به اين معنا نيست كه دولت آقاي روحاني به جز اصلاح‌طلبان هيچ حامي ديگري نداشته است يا اكنون ندارد. ما انكار نمي‌كنيم يك فردي هم ممكن است در جبهه اصولگرايان باشد كه حامي رييس‌جمهور بوده يا شده است.

اين صحبت شما در مورد تشكل‌هاي نزديك به دولت نيز صدق مي‌كند؟

به نظر من در انتخابات آتي حزب اعتدال و توسعه، حتما از اين موج وسيع حاميان آقاي رييس‌جمهور جدا نمي‌شود.

آيا اين احزاب الزاما بايد اصلاح‌طلب باشند تا در انتخابات همراهي كنند؟

بايد تصور درستي از گروه‌هاي سياسي داشته باشيم. حزب اعتدال و توسعه به لحاظ تشكيلاتي از همان ابتداي فعاليتش اصلاح‌طلب ارزيابي نمي‌شد و حالا هم اصلاح‌طلب نيست. آنها از همان ابتدا هم يك گروه ميانه بودند كه فعاليت مي‌كردند. اما به هر حال در انتخابات مجلس دهم همه اصلاح‌طلبان حاميان رييس‌جمهور حساب مي‌شوند و با هم خواهند بود و اعتدال توسعه هم از اين موضوع جدا نمي‌شود.

با اين حساب موضوع ليست جداگانه يا مشترك چه مي‌شود؟

موضوع ليست بحث بعدي است. ما معتقديم مجموعه حاميان رييس‌جمهور از يكديگر جدا نيستند و در اين انتخابات نيز شاهد تفرقه و تخريب آنها از سوي يكديگر نخواهيم بود. مساله ليست را هنگام ليست بستن بايد براي راهكار مناسب اجرا كرد.

اگر موافق باشيد از بحث حزب كارگزاران دور نشويم. مجموعه فضاي سياسي كشور اين روزها و هفته‌هاي اخير پذيراي مواضع متعدد و بعضا متناقض از سوي حزب كارگزاران است. حزبي كه در حال حاضر به لحاظ ديسيپلين تشكيلاتي و قواعد حزبي رفتار حرفه‌اي دارد. اين اتفاق چرا رخ مي‌دهد؟

حزب كارگزاران متشكل از شخصيت‌هاي متفاوت است كه حتما نظرات متفاوتي با يكديگر دارند. نمي‌توانيد توقع داشته باشيد در مورد يك مساله همه افراد يك نظر داشته باشند. اما موضع حزب را من اعلام مي‌كنم، آن هم به عنوان سخنگوي حزب.

به هر حال وقتي حزبي يك موضع مشخص دارد نمي‌شود سخنگو يك حرف بزند و بقيه هركس براي خودش مواضع شخصي را بيان كند. بالاخره تذكر تشكيلاتي داده نمي‌شود كه بعضي مواقع موجب برهم خوردن انسجام جبهه نشويم؟

در چارچوب حزب استبداد حاكم نيست.

ترديدي در اين صحبت شما نيست اما رفتار تشكيلاتي هم قواعد و ضوابطي دارد.

بله، موضوعاتي هست كه در حزب پيرامون آنها بحث شده مورد توافق قرار گرفته و حزب موضع مشخصي را اتخاذ كرده، همه هم همان موضع را مكلف هستند انجام بدهند. بعضي موضوعات هم وجود دارد كه داراي اهميتي نبوده در حزب بحث نشده است. ممكن است موضوعي هم باشد كه هنوز فرصت نشده كه درباره آن بحث شود، بنابراين ممكن است اينجا شما شاهد باشيد هركدام از اعضا نقطه نظر خود را در مصاحبه يا تحليل ارايه كند. اين مساله به خودي خود ايرادي ندارد. اساسا كاركرد حزب همين است كه نظرات مختلف در آن مطرح و بررسي شود.

مثلا حمايت از آقاي لاريجاني در انتخابات از آن دست موضوعات بي‌اهميت است كه هنوز درباره‌اش بحثي نشده كه هر روز عضوي از شوراي مركزي يا نشريه‌اي نزديك به شما در مورد آن تحليل ارايه مي‌كند؟

ما در مورد آقاي لاريجاني در حزب بحث كرديم. به نتيجه هم رسيديم. موضع هم يكي است.

اين موضع چيست؟

حمايت از آقاي لاريجاني موضوع مصوب حزب ما است.

شكل عملي اين حمايت چگونه است؟

حمايت ما به معني اينكه با ايشان ائتلاف كنيم، نيست. ما مي‌توانيم نسبت به جناح رقيب هم متفاوت فكر كنيم. ايشان در جناح رقيب است اما مي‌توانيم نسبت به افكارش متفاوت فكر كنيم. حتما ما موضعي كه درباره آقاي لاريجاني به عنوان يك شخصيت ملي، اثرگذار و مفيد براي كشور مي‌گيريم با موضعي كه در برابر فردي مانند آقاي روح‌الله حسينيان مي‌گيريم، متفاوت است. جريان رقيب ما، يك جريان و يك طيف هستند. آنها را مانند يك سطح مقطع متصلب و خشك نمي‌بينيم. اين جريان يك سطح مقطع خاصي هم ندارند. ما در انتخابات حتما در مقابل جبهه پايداري از اصولگرايان ميانه‌رو حمايت مي‌كنيم اما مفهومش اين نيست كه با آنها رقابت نكنيم. آقاي لاريجاني رقيب خوب تلقي مي‌شود.

اگر آقاي لاريجاني رقيب خوبي به‌شمار مي‌آيد چرا گفتيد ما در قم ممكن است براي ايشان رقيب نتراشيم؟

اين به خاطر خدمتي بود كه ايشان در بحث برجام كردند. موضوع برجام موضوع ملي است و موضوع جناحي نبود.

پس باتوجه به اينكه ايشان سر موضوع برجام خدمت ملي و بزرگي كردند از اين طريق اصلاح‌طلبان مي‌خواهند به آقاي لاريجاني پاداش بدهند؟

اصلاح‌طلبان با توجه به موضعي كه دارند مسائل ملي براي‌شان اهميت دارد و فقط در چار چوب جناح خودشان مسائل را نگاه نمي‌كنند. اين حمايت هم در همان راستاست كه عرض كردم.

نگاه آقاي لاريجاني هم به طيف اصلاح‌طلبان همين است؟

حتما، ممكن است اين نگاه الان نباشد ولي رفتار ما اثر خودش را مي‌گذارد. ما به اين نوع نگاه‌ها و رفتارها در ميدان عملي سياست مي‌گوييم عمق بخشيدن به سياست و فاصله گرفتن از مسائل سطحي.

يعني مي‌خواهيد اين نگاه را الان آغاز كنيد تا مثلا براي انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ ميوه آن را بچينيد؟

يادتان باشد يك زماني خطرات جدي كشور را تهديد مي‌كند و در مقابل خطراتي كه كشور را تهديد مي‌كند بايد همه متحد بشويم. نمونه اين كار در مساله مذاكره با قدرت‌هاي خارجي بود. اگر نقدي داريم، نبايد موضوع را جناحي كنيم. چرا شما يك موضوعي كه موضوع كشور است مي‌خواهيد با انگيزه مبارزات جناحي و شخصي ببينيد و يك كار بزرگ ملي را خراب كنيد اين كار بدي است. ما در مقابل خارجي‌ها قرار مي‌گيريم بايد براساس منافع ملي همه با هم متحد باشيم. در داخل هم وقتي يك خطري كشور را تهديد مي‌كند ما بايد بتوانيم با هم همكاري داشته باشيم. ما بايد حتما پيامي را به جامعه بدهيم كه متوجه باشد كه اصولگرايي و اصلاح‌طلبي در عين حال كه با هم رقيب هستند ولي در مقابل افراط مي‌توانند با هم همكاري كنند.

اگر بخواهيم به همان موضوع صداهاي چندگانه در حزب كارگزاران بپردازيم در مجموعه نشرياتي كه به حزب شما وابستگي دارند گاهي مواضعي منتشر مي‌شود كه با سخنان شما به عنوان بيان‌كننده مواضع حزب تفاوت دارد. به عنوان يك مثال مجله صدا ارگان رسانه‌اي حزب كارگزاران است؟

نزديك به ما است.

مواضع هفته‌نامه صدا مواضع حزب كارگزاران است؟

مواضع صدا الزاما مواضع حزب نيست ولي مواقعي كه حزب لازم بداند مواضعش را منتشر كند از طريق صدا منتشر مي‌شود. در واقع موضوع را بايد اين‌گونه نگاه كنيد كه حزب كارگزاران حتما مواضعش را از طريق صدا اعلام مي‌كند اما الزاما تمام مطالب اين هفته‌نامه مواضع رسمي حزب نيست.

شما از جلسه آقايان لاريجاني، ولايتي، ناطق و مقتدايي كه هفته‌نامه صدا براي نخستين بار جزيياتي از آن منتشر كرد، اطلاع داريد؟

من اطلاعي بيشتر از آنچه منتشر شد، ندارم.

همه ما از اينكه جريان خردگرا در ميان اصولگرايان دست بالا را داشته باشند و به نوعي تفكرشان بر اين جريان حاكم شود استقبال مي‌كنيم. حتما در دولت هم از اين تغيير استقبال مي‌شود كه نيروهاي عقلگرا عنان اصولگرايان را به دست گيرند نه تندروهايي مانند پايداري. اما معني اين استقبال اين نيست كه در جلسه انتخاباتي آنها شركت كنيم يا آقاي نوبخت به نمايندگي از دولت در چنين جلسه‌اي بروند و نظرات خود را منتقل كنند.

شما فكر مي‌كنيد زمين بازي انتخاباتي حاميان دولت در كدام اردوگاه تعريف  مي‌شود؟

دولت در انتخابات بي‌طرف است. حاميان دولت را قبلا توضيح دادم. چه اصراري داريد چيزي كه وجود ندارد بگوييد وجود دارد.

ولي مي‌خواهيم تبعاتي كه بر اين اتفاق مترتب مي‌شود را بررسي كنيم؟

چرا اصرار داريد چيزي كه وجود ندارد را به جامعه القا كنيد؟

البته هرگز اين خواسته جريان اصلاحات و رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نيست.

من به شما اطمينان مي‌دهم بر خلاف برخي گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي گروه حاميان دولت به ائتلاف با اصولگرايان نخواهد پرداخت.

تاكنون زمان برگزاري كنگره حزب كارگزاران چند بار تغيير كرده است. بالاخره شما چه زماني قرار است كنگره خود را برگزار كنيد؟

كنگره حزب كارگزاران دي‌ماه برگزار مي‌شود.

آيا امكان دارد شما براي دبيركلي حزب فعاليتي داشته باشيد؟

موضوع انتخاب دبيركل در كنگره نيست. كنگره درباره تعيين اعضاي شوراي مركزي تصميم مي‌گيرد و شوراي مركزي دبيركل را انتخاب مي‌كند.

شما آمادگي داريد تا خود را در معرض انتخاب اعضاي شوراي مركزي قرار دهيد؟

من آقاي كرباسچي را مفيد‌تر از خودم مي‌بينم.

از چه لحاظ؟

ايشان دبيركل با سابقه‌اي هستند.

اين را مي‌گذاريم به حساب اينكه شما يك جواب ديپلماتيك خيلي خوبي داديد ولي خودتان آماده پذيرفتن مسووليت دبيركلي كارگزاران هستيد؟

خير.

بنايي هم براي اين كار نداريد؟

نه، مگر اينكه شما اصرار كنيد (با خنده).

برآوردي از زمينه راي اعضا داريد؟

هيچ‌وقت به آن فكر نكردم چون ضرورتي نديدم. ما معمولا در مسائلي در اين سطح اجماعي هستيم، يعني اگر آقاي كرباسچي مي‌خواهد دبيركلي‌اش را ادامه دهد همه ما بايد موافق باشيم. اگر من هم يك روزي بخواهم دبيركل باشم آقاي كرباسچي بايد موافق باشند در درون حزب پيرامون مسائل مهم اجماع مي‌كنيم.

فكر مي‌كنيد آقاي كرباسچي درباره دبيركلي شما موافق باشد؟

حتما. ايشان درباره دبيركلي من موافق است همان‌طور كه من درباره دبيركلي آقاي كرباسچي موافق هستم.

بخش ديگري از گفت‌وگو را به وضعيت اصلاح‌طلبان و شوراي‌عالي سياستگذاري مي‌پردازيم. شما الان رييس كار گروه استان‌هاي شوراي سياستگذاري هستيد. ميز استان‌ها هم تشكيل شد. توضيح بفرماييد اين ميز استان‌ها قرار است چه كار كند و هر چند استان يك ميز دارد؟ رييس چه كسي است؟

اعضاي كارگروه استان‌ها جمعا ١٥ نفر هستند. گاهي يك نفري و گاهي دو نفري مسوول يك منطقه هستند. در ذيل منطقه هم هر استاني ميز خاص خودش را دارد كه افرادش تعيين شدند غير از يكي دو استان همه تعيين شدند. آقاي دكتر عارف رابط ستاد مركزي شوراي‌عالي با اصلاح‌طلبان استان هستند اينها وظيفه‌شان تا تشكيل شوراي جامع اصلاح‌طلبان استان ادامه دارد. در بقيه مسائل فقط مشاوران شوراي‌عالي عمل مي‌كنند. مسووليت تعيين كانديدا به عهده خود حوزه‌هاي انتخاباتي است اينها نقش رابط و مشاور را براي شوراي‌عالي ايفا مي‌كنند. اصل هم بر اين است كه آنچه از قبل در استان‌ها آغاز شده بود، ادامه يابد. بر اساس سياست‌هايي كه كميته راهبردي شوراي مشورتي آقاي خاتمي داشته گاهي بعضي استان‌ها بر اساس دستورالعمل‌هاي شوراي هماهنگي گروه‌هاي اصلاح‌طلب عمل مي‌كردند و گاهي بر اساس دستورالعمل ديگري اما در نهايت همان كاركردي كه از پيش تعيين شده بود، پذيرفته شده است. قرار شد تغييرات محدودي را در جهت تكميل رفع نواقص انجام بدهيم كه جريان اصلاحات در انتخابات لطمه نخورد. الان مهم‌ترين كار در پيش روي استان‌ها و مركز تشكيل مجمع نيروهاي اصلاح‌طلب و هوادار و حاميان دولت در هر حوزه انتخابيه است. در حوزه انتخابيه اين مهم‌ترين وظيفه‌اي است كه بايد تا قبل از ثبت‌نام انجام دهيم. اگر بتوانيم در همه حوزه‌هاي انتخابيه افراد را براي ثبت‌نام مستقر كنيم.

الان در چند درصد از حوزه‌هاي انتخابيه اين مجمع تشكيل شده است؟

الان آمار نداريم ولي در بعضي استان‌ها جلوتر از برنامه و در بعضي‌ استان‌ها عقب‌تر هستيم. در مجموع بعد از تشكيل شوراي‌عالي سياستگذاري كه از مركز حرف و سخن واحدي به استان‌ها مي‌رسد اتفاقات خوبي افتاده و مجموعا حركت ما رو به پيشرفت است. خوشبختانه امروز در مجموعه اصلاحات يك صداي واحد بلند مي‌شود. تا قبل از تشكيل شوراي‌عالي سياستگذاري پالس‌هاي اختلافي هم گاهي اوقات از تهران به استان‌ها مي‌رفت و اين يك سردرگمي درست كرده بود الان در يك فضاي خيلي آرام و خيلي صميمانه همه با هم كار مي‌كنند.

كمتر از ١٠ روز تا آغاز ثبت‌نام كانديداها براي انتخابات مجلس باقي مانده است الان بايد مشخص شده باشد كه بعضي چهره‌هاي ملي كه زمينه راي در حوزه انتخابيه ديگري به جز تهران را دارند ثبت‌نام كنند. كم‌كم بايد روشن شده باشد كه چه كسي از كجا ثبت‌نام مي‌كند؟ مديريت اين فرآيند در جريان اصلاحات چگونه است؟

بر اساس توافقي كه داريم حوزه‌هاي انتخابيه اين تصميم را مي‌گيرند اگر حوزه انتخابيه‌اي از مركز كمك بخواهد فردي را تشويق كند كه از تهران برود آنجا ثبت‌نام كند اين كار انجام مي‌شود. تا الان هم مورد خاصي نبوده است كه بخواهيم اين كار را انجام دهيم.

مثلا فرض بفرماييد بگويند آقاي مرعشي شما اصالتا كرماني هستيد در كرمان هم زمينه راي داري ولي اينجا معلوم نيست بتوانيم در ليست تهران شما را قرار دهيم. اين موضوع بايد توسط چه كسي و با چه فرآيندي تعيين شود؟

اينجا حوزه انتخابيه اگر از فرد مورد نظر دعوت كرد و ايشان نپذيرفت مجمع اصلاح‌طلبان استان به ما مي‌گويند ما از او خواهش مي‌كنيم تا بپذيرد.

تا الان چنين موردي نداشتيد؟

يكي دو مورد مربوط به شهرهاي آذربايجان داشتيم كه داريم گفت‌وگو مي‌كنيم اصل بر اين است كه به اندازه كافي در حوزه‌هاي انتخابيه كانديداهاي مطرح و راي‌آور داريم. خوشبختانه اصولا نيازي نيست كه از تهران كسي را ببريم به شهرستان. فرستادن كانديدا به شهرستان از تهران معمولا در گذشته اتفاق مي‌افتاده به خصوص در جناح اصولگرا بيشتر تجربه‌اش بوده مقاطعي كه آنها شرايط راي‌آوري‌شان در تهران خوب نبوده مهره‌هاي اصلي‌شان را به شهرستان‌ها مي‌فرستادند.

ممكن است در تهران نهايتا ٤٠ نفر چهره شاخص از فيلتر شوراي نگهبان رد شوند. در اين صورت ده نفر از ليست مي‌مانند بيرون، براي جلوگيري از اين اتفاق چه برنامه‌اي داريد؟

ما اصل براي‌مان احترام به مردمي است كه در حوزه انتخابيه زندگي مي‌كنند و صرفا نمي‌خواهيم بر اساس منافع جناح اصلاح‌طلب افراد را به مجلس بفرستيم. اين‌طور فكر نمي‌كنيم كه چون ضرورت دارد حسين مرعشي در مجلس باشد پس برود كرمان. اين را نمي‌خواهيم بگوييم. ضرورت‌هاي كرمان را بچه‌هاي كرمان تشخيص مي‌دهند اگر آنها دعوت كردند ما هم كمك مي‌كنيم.

آنها از شما دعوت مي‌كنند؟

نه چون مي‌خواهند از فتنه فاصله بگيرند.

ستاد انتخاباتي ائتلاف چه زماني تشكيل مي‌شود؟

ستاد در حوزه‌هاي انتخابيه خواهد بود و در حوزه انتخابيه تهران هم ستادي را خواهيم داشت كه جناب آقاي دكتر عارف مشغول تهيه مقدمات آن هستند.

گزينه‌هاي رياست ستاد ظاهرا آقاي حاجي و آقاي بيطرف بودند كه قبول نكردند !

پاسخ اين سوال به عهده رييس است اگر اجازه بدهيد من در حوزه آقاي عارف دخالت نكنم.

 الان بايد مشخص شده باشد كه در طول زمان ثبت‌نام كانديداها، چه روزي، چه كساني، با چه تركيبي براي ثبت‌نام بروند آيا اين قبيل امور مشخص شده است؟

خير. در حال حاضر آقاي عارف به همه گروه‌ها گفته هر پيشنهادي كه دارند به هيات رييسه بدهند.

يعني گروه‌هاي مختلف اسامي پيشنهادي خود براي تهران را به ايشان ارايه كنند؟

بله، هفته جاري هم هيات رييسه قرار است كه در اين مورد بحث كند بعد از آن از شخصيت‌ها دعوت كند كه اقدام و ثبت‌نام كنند.

يعني در جلسه شوراي سياستگذاري ليست‌ها به هيات رييسه ارايه مي‌شود؟

بر اساس برنامه تا پايان هفته گذشته قرار بود بر اساس دستور آقاي عارف همه افراد عضو شوراي سياستگذاري ليست‌هاي پيشنهادي‌شان را به ايشان ارايه كنند تا در هيات رييسه مورد بحث قرار دهيم.

خروجي جلسه اين خواهد بود كه مثلا بگويند فلان افراد بروند ثبت‌نام كنند؟

حالا بايد ببينيم چي در مي‌آيد.

خروجي اين بحث چيست؟

ما بايد از شخصيت‌هايي كه نياز به دعوت دارند و خودشان ثبت‌نام نمي‌كنند، درخواست كنيم تا براي شكل‌گيري مجلسي قوي و كارآمد ثبت‌نام كنند.

شما معتقد هستيد كه ما در فرآيند انتخابات عقب نيستيم؟

خير.

فكر مي‌كنيد چالش شوراي نگهبان چقدر ما را گرفتار كند؟

ما اميدوار هستيم كه شوراي نگهبان در چارچوب قانون عمل بكند.

 آيا عمل مي‌كند؟

اميد را نبايد از دست داد. در دولت تدبير و اميد، اميد ما اين است كه شوراي نگهبان به قانون عمل كند ولي از خلاف قانون عمل كردنش هم هراسي نداريم چون به اندازه كافي شخصيت‌هاي معتبر داريم كه جايگزين كنيم.

اين يك استراتژي‌ است كه آنقدر ثبت‌نام كنيم تا هر چقدر هم كه رد كنند باز نيروي كافي براي ورود به مجلس داشته باشيم؟

نه، چنين استراتژي‌اي نيست. خود من از كساني هستم كه معتقدم دوستاني كه در معرض رد صلاحيت احتمالي هستند ضرورتي ندارد كه كانديدا بشوند خود من اين عقيده را دارم.

فكر مي‌كنيد كه ما چطور بتوانيم مجلس آينده را تشكيل بدهيم؟

اگر دقيق و حرفه‌اي عمل كنيم، مي‌توانيم.

تعريف‌تان از دقيق و حرفه‌اي چيست؟

الگوي ٩٢. در سال ٩٢ ما خيلي حرفه‌اي عمل كرديم. آقاي احمدي‌نژاد رييس‌جمهور بود، آقاي نجار وزير كشور بود، رييس‌ دولت اصلاحات را تهديد كردند كه نيايد، آقاي هاشمي را رد صلاحيت كردند، در بين آقاي قاليباف و آقاي جليلي، آقاي روحاني رييس‌جمهور شد. اين يعني دقيق و حرفه‌اي. حالا هم در هر حوزه قد علم مي‌كنيم بايد يك ليست راي بياورد. اگر حرفه‌اي عمل كنيم مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم.

به فرض رفتار دقيق و حرفه‌اي جريان اصلاحات مي‌تواند اكثريت مجلس آتي را به دست گيرد. آيا از هم‌اكنون براي شكل دادن هيات رييسه، فراكسيون‌ها و مواردي از اين دست فكر شده است؟

اجازه بدهيد جلو نرويم. بگذاريم قدم‌به‌قدم برويم جلو. من اين را مي‌توانم با قطعيت بگويم كه ما در مجلس آينده در تعيين رييس مجلس نقش اساسي خواهيم داشت.

ممكن است شاهد باشيم يك اصلاح‌طلب رييس مجلس آينده باشد؟

از ذهن دور نيست.

آقاي عطريانفر اخيرا اشاره كردند بر عهده فردي همانند آقاي ناطق باشد، بهتر است .

آقاي ناطق اصلا ثبت‌نام نمي‌كنند. اين صحبت آقاي عطريانفر ناظر به اين بود كه كارگزاران بيشتر منادي يك سياستي بود كه بر اساس يك مصالحي براي نظام كشور و اينكه شخصيت‌هاي اصلي اصولگرا به عرصه سياسي برگردند بايد اقداماتي انجام دهيم. ما پيام‌مان اين بود. من در مصاحبه‌هايم با صراحت گفتم مهم‌تر از كانديداتوري آقاي ناطق در مجلس برگشت آقاي ناطق به عرصه سياسي است. در طول سال‌هاي گذشته به تدريج يك اتفاق نامباركي در كشور افتاد و آن اينكه اصولگرايان اصلي شناسنامه‌دار جا خالي دادند و اين جاي خالي را عده‌اي پر كردند كه در سياست بيش از اندازه خود بين، مغرور و افراطي بودند. اين براي كشور امر مباركي نبود ما اگر قبول داريم صندوق‌هاي راي تكليف كشور را روشن كند بايد سامان سياسي كشور را به سمتي ببريم كه چه ما برنده انتخابات شويم چه رقيب ما، اين مردم باشند كه پيروز انتخابات شوند. مردم برنده باشند كشور برنده مي‌شود. اين بازي برد - برد بايد اتفاق بيفتد.

جمله‌هاي كليدي

    بخواهم دبيركل كارگزاران شوم كرباسچي مخالفتي ندارد

    مواضع كارگزاران را تنها من اعلام مي‌كنم

    آقاي ناطق اصلا ثبت‌نام نمي‌كند

    در مجلس آينده در تعيين رييس مجلس نقش اساسي خواهيم داشت

    دوستاني كه در معرض رد صلاحيت احتمالي هستند ضرورتي ندارد كه كانديدا بشوند

    به اندازه كافي شخصيت‌هاي معتبر داريم كه جايگزين كنيم

    اگر آقاي كرباسچي مي‌خواهد دبيركلي‌اش ادامه پيدا كند همه ما بايد موافق باشيم

    حتما در دولت هم از اين تغيير استقبال مي‌شود كه نيروهاي عقلگرا عنان اصولگرايان را به دست گيرند نه امثال تندروهايي مانند پايداري

    ما موضعي كه درباره آقاي لاريجاني به عنوان يك شخصيت ملي، اثرگذار و مفيد براي كشور مي‌گيريم با موضعي كه در برابر فردي مانند آقاي روح‌الله حسينيان مي‌گيريم، متفاوت است


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*