اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8141
تاریخ انتشار: 1394/09/26 14:51
در جلسه ای با حضور سفیر آفریقای جنوبی در اهواز بررسی شد.
رئیس سازمان صنعت خوزستان: استان خوزستان یک استان صنعتی و کشاورزی است. و 2200 واحد صنعتی در این استان مستقر است.

گزارشگر و خبرنگار: خدیجه افشاری زاده

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، جلسه پویش استان خوزستان با حضور سفیر کشور آفریقایی جنوبی و جمعی از صنعتگران، بازرگانان و تجار و مشاور استانداردر سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  برگزار گردید 

رئیس سازمان صنعت؛ معدن، تجارت، سفیر آفریقای جنوبی قای ویلیام مکس فلمن وایتهد( سفیر آفریقای جنوبی) اتاق بازرگانی اهواز، مدیر کل شیلات استان خوزستان و حسینی مشاور استاندار در امور اقتصادی از اعضای مهم حاضرین در جلسه بودند.

سید نورالله حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در جلسه مربوطه به ظرفیت های خوزستان در بخش های مختلف گفت: استان خوزستان یک استان صنعتی و کشاورزی است که  2200 واحد صنعتی در استان مستقر دارد بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران  بیش از 15 هزار  میلیارد دلار در استان سرمایه گذاری صنعتی صورت گرفت که 50 درصد آن در صنایع پتروشیمی بوده و در حال حاضر  22 کارخانه پتروشیمی دراستان مستقر هستند، ظرفیت سازی که پتروشیمی دراستان انجام داده 20 میلیون تن در سال بوده که به میزان 16  میلیون تن تولید در سال رسیده است

حسن زاده گفت: 4میلیون تن فولاد در استان تولید می شود و 4 میلیون تن هم در حال احداث است

وی افزود: معدنی در استان وجود ندارد اما سالانه 5/1 میلیون تن نمک صنعتی از آب دریا تولید می شود همچنین در استان خوزستان 5 بندر بزرگ در همسایگی کشور های عربی وجود که  با استان خوزستان در حال فعالیت هستند و قدرت آن را دارند که در بحث حمل و نقل های بزرگ و صنعت و معدن و تجارت  فعالیت خود را به نحو احسنت به پایان برسانند.

سفیر آفریقا در سخنان خود گفت:می توانیم با مشارکت از منابع دو کشور سودآوری خوبی داشته باشیم ، آفریقای جنوبی از نظر سیستم بانکی ، سیستم قوی ای را دارد که می تواند ایجاد کننده ارتباط قوی بین ما و ایرانی ها باشد و می تواند کامل کننده یک ارتباط کاری ودوستانه با تعامل بین دو کشور برقرارکند.

ویلیام مکس فلمن وایتهد از کمبود لوازم پزشکی در کشور خود خبرداد و افزود : کشور ما نیازمند محصولات پتروشیمی و لوازم پزشکی است. در بحث شیلات 3 هزار و 400 متر خط ساحلی نشان از قوت این کشورما در این بخش است . ویکی  دیگر از همکاری ها ی ما با ایران در بخش کشتی های  سفری (استت ) است که می توانیم با ایجاد یک پرچم مشترک همکاری مطلوب بین دو کشور بوجود بیاوریم .

وی درباره خواسته‌های آفریقای جنوبی از استان خوزستان و ایران عنوان کرد: کشور ما فاقد کشتی‌های مناسب جهت واردات نفتی از ایران در زمان تحریم‌های شدید علیه ایران بود و اگر کشور از صنعت کشتیرانی مناسبی برخوردار بود و در این زمینه به اروپا وابسته نبود، می‌توانستیم روابط بازرگانی و وارداتی خود را با ایران را به راحتی تداوم ببخشیم.

وایتهد با بیان این که کشتی‌های ساخت ایران کشتی های خوبی هستند و توانایی طی مسیرهای آبی تا ونزوئلا، برزیل و هند و.. را دارند، بیان کرد: حوزه کشتیرانی، صنعتی است که می‌توانیم در آن سرمایه گذاری مشترکی داشته باشیم و البته این همکاری و سرمایه گذاری‌ها توسط دولت حمایت می‌شود.

سفیر آفریقای جنوبی گفت: آفریقای جنوبی تولید کننده برنج نیست و برنج مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند و اگر ایران ظرفیت صادرات برنج را داشته باشد، می‌توان این حوزه را زمینه دیگری برای همکاری ایجاد کند.

لازم به ذکر است که ایران و آفریقای جنوبی عضو سازمان همکاری‌های اقیانوس هند هستند و در کشور ما طرحی برای توسعه هر چه سریعتر حوزه‌ها و صنایع مرتبط با اقیانوس در حال اجرا است همچنین آفریقای جنوبی عضو کمیسیون مربوط به ماهی‌تن است که سالانه بین 40 تا 150 تن ماهی تن در کشور ما تولید میکند و ما درصدد ایجاد همکاری بین شرکت‌های اصلی شیلات که بازار صادرات و واردات را تشکیل می‌دهند، هستیم تا بتوانیم از آن‌ها نیز برای مشارکت بیشتر استفاده کنیم.

خبرنگار/خدیجه افشاری زاده


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*