اخبار عمومی
اعلام وصول 2
84858
تاریخ انتشار: 1395/09/02 12:58
صدای مردم/
فعالان اجتماعی از وزیر بهداشت خواستار شدند بابت این فاجعه پزشکی شخصا معذرت خواهی و ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با پذیرش قصور و سهل انگاری ها ی صورت گرفته که منجر به ایجاد بستری برای سواستفاده ی این فرد متخلف گردیده استعفا و برخورد شایسته اداری با افراد دخیل در این موضوع از جمله عزل و برخورد اداری بعمل آید

عصرجهان-در پی دستگیری پزشکی قلابی بعد از پنج سال طبابت، فعالان اجتماعی شهرستان مسجدسلیمان با تشکیل کمپینی و جمع آوری امضاء نامه ای خطاب به وزیر بهداشت نوشته اند.
فعالان اجتماعی از وزیر بهداشت خواستار شدند بابت این فاجعه پزشکی شخصا معذرت خواهی  و ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور با پذیرش قصور و سهل انگاری ها ی صورت گرفته  که منجر به ایجاد بستری برای سواستفاده ی این فرد متخلف  گردیده استعفا و برخورد شایسته اداری با افراد دخیل در این  موضوع از جمله عزل و برخورد اداری بعمل آید.
متن نامه منتشر شده به شرح ذیل می باشد:
وزیرمحترم بهداشت ودرمان
جناب آقای دکترهاشمی
باسلام و احترام
احتراما سه سال طبابت فردی کم سواد در حوزه پزشکی بنام آقای "ن-ن” باجعل مدارک  شغلی یک پزشک متوفی بنام مرحوم”علیرضا دیدار” در بیمارستان دولتی ۲۲ بهمن شهرستان مسجدسلیمان خبری تکان دهنده و تاسف باربود که باعث شوک و ناراحتی شدید شهروندان مسجدسلیمانی و بلکه عموم هموطنان شد که اکنون از مرگ بیماران بیگناه بعلت تشخیص غلط ایشان متاثرشده اند و از سوی دیگر این حادثه بیانگر ضعف سیستم  کنترلی و نظارتی  بهداشت و درمان در کنترل نارسایی ها و جلوگیری از ورود افراد شیاد به چرخه بهداشت و درمان است.
در این زمینه سوالات متعددی در ذهن پرسشگر مردم شریف مسجدسلیمان مطرح شده است:
چرا مدت سه سال بعد از مرگ پزشک متوفا مدارک شغلی ایشان باطل نشد؟
چگونه این فرد خاطی بدون هرگونه استعلام مدارک توانست به فعالیت شغلی خودادامه دهد؟
چرا در این مدت سه سال طبابت ایشان ارزیابی نشد؟
چرا به مسائل مختلفی که پیرامون ایشان طرح می شد دانشگاه علوم پزشکی استان در این مدت رسیدگی نکرد؟
چرا…..
از جنابعالی درخواست می گردد بابت این فاجعه پزشکی شخصا معذرت خواهی  و ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان(جندی شاپور) با پذیرش قصور و سهل انگاری ها ی صورت گرفته  که منجر به ایجاد بستری برای سواستفاده ی این فرد متخلف  گردیده استعفا و برخورد شایسته اداری با افراد دخیل در این  موضوع از جمله عزل و برخورد اداری بعمل آید.
* نماینده مسجدسلیمان: چطور دانشگاه در ۵ سال گذشته متوجه جعلی بودن مدارک این فرد نشد؟
در ادامه این اعتراضات علی عسکر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تابناک در خصوص پرونده پزشک متخلفی که در بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان منجر به فوت یکی از شهروندان مسجدسلیمانی گردیده است، اظهار کرد: متاسفانه باید گفت بعد از ۵ سال جعلی بودن پروانه طبابت ناصر نصیری فاش گردیده است.
ظاهری در ادامه افزود: طی برقراری تماس  با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مطلع شدم  که به دلیل عدم حذف مشخصات دکتر دیدار در سامانه ثبت اسامی پزشکان توسط دانشگاه علوم پزشکی جتدی شاپور اهواز تایید شده بود.
وی تصریح کرد: از تیرماه سال جاری سامانه ای توسط سازمان نظام پزشکی کشور طراحی شده است که در آن تمامی مشخصات پزشکان مشغول به کار در آن ثبت می گردد اما متاسفانه باید گفت به دلیل ازدحام افراد مراجعه کننده برخی از پروانه ها بدون استعلام در سامانه، تا پایان سال تایید گردید که پرونده این پزشک متخلف نیز مشمول این تایید سهل انگارانه واقع شد.
نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: این نکته حائز اهمیت است که از سوی سازمان نظام پزشکی قصور و کوتاهی صورت گرفته است. سازمان نظام پزشکی هیچ گونه تحقیق و استعلامی در صدور پروانه طبابت نصیر ناصری انجام نداده است و اگر مرگ مشکوک شهروند مسجدسلیمانی رخ نداده بود تا سال های سال این فرد متخلف آزادانه به طبابت عیرقانونی خود ادامه می داد.
وی افزود: علاوه بر قصور سازمان نظام پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گله دارم که چطور طی این ۵ سال متوجه جعلی بودن پزشک متخلف نبوده است. لازم به ذکر است این فرد سابقه سابقه کیفری نیز دارد.
وی افزود: انتظار من از دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز این است که سیستم نظارتی و بازرسی قوی و کارآمدی را بر روی نحوه عملکرد پرسنل مشغول به کار در بیمارستان های زیر مجموعه خود به کار گیرد و در این زمینه دقت بیشتری صورت گیرد.
نماینده ایذه: وزیر بهداشت پاسخگو باشد/مدیریت خوزستان مدیریتی ضعیف و ناکارآمد است
هدایت اله خادمی یکی دیگر از نمایندگان استان در مجلس هم در گفتگو با تابناک اظهار کرد: مسجد سلیمان جزء اولین شهرهایی است که در آن بیمارستان ساخته شد و به دنبال پزشکانی زبردست و حاذق در این شهر به طبابت پرداخته اند اما در حال حاضر متاسفانه شاهد آن هستیم که وجود پزشکی جعلی در تنها بیمارستان این شهر سبب بروز چنین فاجعه ای گردیده است.
خادمی با اشاره به اینکه اصل مشکل پیش آمده پیش آمده متوجه دولت هاست، اذعان داشت: متاسفانه باید گفت دولت ها نگاهی به خوزستان ندارند. وقتی دلسوزانه متوجه خوزستان نباشد زمینه بروز چنین مشکلاتی به سرعت فراهم می گردد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر شاهد آن هستیم که مردم استان خوزستان با نگاهی عاجزانه خواستار حضور پزشکان عمومی و متخصص در شهرهای خود می باشند و به هر فردی که ادعای طبابت داشته باشد اعتماد می کنند. زیرا انتخاب دیگری ندارند و مجبور به پذیرش اند.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از مشکل پیش آمده در خصوص جعلی بودن پروانه طبابت نصیر ناصری متوجه مسئولین استانی و بخش دیگر آن متوجه مسئولان عالی دولت است زیرا مسئولین در مرکز، خوزستان را جزیی از ایران به حساب نمی آورند. مسئولین در فقط از منابع خوزستانداستفاده می کنند اما در خصوص ارائه امکانات و خدمات هیچگونه اقدامی را در نظر نمی گیرند. از سوی دیگر مدیران استانی هم هیچگونه تلاشی در جهت اخذ امکانات به کار نمی بندند.
وی در خصوص نحوه تقسیط پزشک در سراسر کشور اظهار کرد: در مقایسه با سایر شهرهای کشور کمترین تعداد پزشک به شهرهای خوزستان نظیر مسجدسلیمان اختصاص یافته است.
خادمی در ادامه گفت: مدیریت خوزستان مدیریتی  ضعیف و ناکارآمد است البته این نکته را نیز نباید نادیده گرفت که در تخصیص امکانات به این استان نیز از سوی مسئولین مرکز کم کاری های بسیار صورت می گیرد. لازم به ذکر است اگر مدیریت استان قوی و کارآمد بود در صورت عدم تخصیص منابع مدیران استان با تحت فشار قرار دادن وزرای مربوطه حقوق مردم خوزستان رو مطالبه می کردند.
نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به این موضوع که سازمان نظام پزشکی متولی امر بازرسی و نظارت بر اسناد و مدارک پزشکان می باشد، افزود: سازمان نظام پزشکی بایستی در خصوص تشخیص هویت این پزشک جعلی دقت و نظارت کارآمدتری را به کار می گرفت. عدم نظارت دقیق سازمان نظام پزشکی باعث گردید تا جان مردم مسجدسلیمان بازیچه این سهل انگاری نابخشونی قرار گیرد.
خادمی تاکید کرد: مدیران خوزستانی برای جلوگیری از رخداد چنین حوادثی باید در جهت اخذ امکانات از مرکز مطالبه گر باشند. مشکل اساسی اینجاست که مرکز در تامین پزشکان موردنیاز استان عملکرد بسیار ضعیفی دارد. شایان ذکر است در سال جاری در خصوص تقسیم پزشکان هیچگونه سهمی به مسجدسلیمان، شوش، ایذه و باغملک تعلق نگرفت.
وی تصریح کرد: حال که جعلی بودن یک پزشک در شهر مسجدسلیمان برای همه آحاد مردم آشکار گردیده است، استاندار خوزستان و سایر مدیران اجرایی استان باید از طریق شخص وزیر بهداشت خواهان پیگیری موضوع و در صورت لزوم خواهان استیضاح وی باشند تا ازاین طریق حقوق از دست رفته مردم استان محقق گردد.
حال این پرسش باقی است چگونه فردی با دارا بودن مدارک جعلی آزادانه به طبابت می پردازد و هیچ نهاد نظارتی در این خصوص ورود نکرده بود؟
عدم پاسخگویی رئیس دانشگاه به پرسش ها
لازم به ذکر است در پی انتشار فاجعه پزشکی رخداده در شهر مسجد سلیمان، با رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور مکرر تماس تلفنی برقرار کردیم که وی هیچکدام از تماس ها رو پاسخ نداد و در نهایت در جواب خبرنگار تابناک پیگیری موضوع را به اقاي دكتر ابراهيمي مدير شبكه مسجد سليمان و اقاي دكتر دهقان رييس نظام پزشكي ارجاع داد.

منبع/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*