اخبار عمومی
اعلام وصول 2
85159
تاریخ انتشار: 1395/09/20 09:45
بازی با حملات پر دامنه فولاد مردان از سمت راست خط دفاعی تیم استقلال آغاز شد-سیستم بازی فولاد در طی این بازی خیلی بندرت و تحت شرایط خاصی تغییر میکرد و تبدیل به3331 و 433 می شد-استقلال از سمت چپ خط میانی و تهاجمی خویش بسمت دروازه فولاد حملات پراکنده ای را تدارک دید

عصرجهان/محسن بابادی-کارشناس فوتبال و مربی رده های پایه کشور
جمعه 19 آذرماه 95 ورزشگاه خالی از تماشاگر الغدیر اهواز، روز کسل کننده ای در فوتبال پر حرارت خوزستان را شاهد بود.
دود محرومیت تیم استقلال خوزستان میزبان، داشت به چشمان فولاد هم می رفت، اما برنده این دربی تیمی نبود جز فولاد.
بازی با حملات پر دامنه فولاد مردان از سمت راست خط دفاعی تیم استقلال آغاز شد. فولادی که اکثر دقایق بازی را با سیستم 4231 بازی می کرد مهرداد جماعتی را در سمت چپ خط دفاعی خویش، بعلت مصدومیت در اختیار نداشت. در سوی دیگر عدم حضور رحیم زهیوی 2 اخطاره نیز، در خط حمله تیم استقلال بخوبی مشهود بود. سیستم بازی فولاد در طی این بازی خیلی بندرت و تحت شرایط خاصی تغییر میکرد و تبدیل به3331 و 433 می شد. پس از دقایقی که کمی، از شدت حملات فولاد کاسته شد، استقلال نیز از سمت چپ خط میانی و تهاجمی خویش بسمت دروازه فولاد حملات پراکنده ای را تدارک دید. در دقایق ابتدایی، بازی از جانب 2 تیم بیشتر در کناره ها دنبال میشد و طراحی حملات و بازیسازی کمتری در عمق دفاع و کانال های مستقیم و میانی بازی 2 تیم شاهد بودیم. دقایق بیشتری که سپری شد، فولاد رفته رفته با بازی ترکیبی و تاکتیکی منحصر به فرد همیشگی خود، نشان از 1 تیم متحول شده  و مدعی را می داد.
در این بازی، فولاد روی بوحمدان با 3 پاس گل و همچنین عبدالله ناصری 3 گله  در این فصل، حساب ویژه ای باز کرده بود.
آنچه پس از 15 دقیقه ابتدایی از شروع بازی بخوبی مشهود بود، این بود که استقلال در فاز حمله، توپ را به سمت چپ و راست دفاع فولاد میبرد و سپس سعی میکرد با استفاده از سانترها و توپهای برگشتی پشت دفاع و همچنین پاسهای رو به عقب، دروازه فولاد را تهدید کند که با وجود دفاعهای مستحکم فولاد از جمله ایوب والی، این تاکتیک دور از دسترس به نظر می رسید. دقیقا تاکتیکی که تا انتهای بازی شالوده اصلی بازی استقلال بود و تنها در نیمه دوم شاهد تنوع محدود تاکتیکی  از آنها بودیم. این تاکتیک ممکن بود برای استقلال بسیار خطرساز شود، زیرا هافبکهای استقلال پس از سانتر و پاس رو به عقب یا پاسهای برگشتی ممکن بود در ضد حملات اسیر بازیکنان تکنیکی و سرعتی  فولاد شوند و در چند مورد نیز چنین اتفاقی رخ داد . در مقابل فولاد که طراحی حمله اش را از میانه میدان به سمت کناره جهت باز کردن دفاع استقلال اجرا می کرد، بلافاصله پس از بردن توپ به کناره ها، به عمق دفاعی و مرکز خط میانی استقلال میزد و شوت  دقیقه 20 ماتیاس چاگو که با واکنش استثنایی شیخ ویسی راهی کرنر شد، از دل چنین تفکری بیرون آمد .کم کم فولاد بر توپ و میدان مسلط شد و وقتی آمار و ارقام رقابتهای قبلی این 2 تیم در لیگ برتر را مقایسه می کنیم، میبینیم که از 6 بازی این 2 تیم، 5 بازی را فولاد و تنها 1 بازی را استقلال با پیروزی از میدان خارج شده بود و آمار و ارقام در روی کاغذ به نفع فولاد بود، ولی این بازی شرایط خاص خویش را داشت و تیم استقلال که با انواع مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند 1 بازی تماشایی در شان نام خویش را به نمایش گذاشت.
دقیقه 24 آبی پوشان می توانستند به گل اول برسند، اما بعلت بی دقتی مهاجمان این تیم و پاس ندادن به سمت چپ ، موقعیتی که میتوانست با گل شدن، یخ بازی را آب کند ، به هدر رفت. هر چه جلوتر رفتیم، شاهد دفع توپ های با تمرکز و منطقی تری از فولاد خصوصا در خط دفاعی بودیم، ولی استقلالی ها در خط دفاعی با دستپاچگی و آشفتگی بیشتری توپها را همراه با ریسک کمتری عمدتا بسمت خارج بازی دفع می کردند.
در همین دقایق 23 و 24 به بعد بود که در چند کش و قوس و توپهای رفت و برگشتی از دفاع یک تیم بسمت دفاع تیم دیگر و افزایش خشونت در سبک بازی 2 تیم، داور مجبور به استفاده از کارتهای رنگی در پاسخ به بازی درگیرانه و پر برخورد از جانب 2 تیم شد . سهم تیم استقلال در این خطاها که نشانگر عزم و اراده و جدیت آنها بود ، بیشتر بود و در چند مورد منجر به توقف بازی گردید .
از دقیقه 30 به بعد ، استقلال برای نشان دادن تواناییهایش، بازی خویش را به حریف دیکته کرد ، ولی فولاد در دقیقه 40 بازی، با توپی که از سمت کرنر به عمق دفاع استقلال رساند، با شوتی سرکش در آستانه گل قرار گرفت و از همان تاکتیک یاد شده ی حرکت از کناره ها بسمت عمق و پشت دفاع حریف استفاده کرد.
خطای دقیقه 43 پشت محوطه جریمه استقلال، حاصل همین تفکر تاکتیکی فولاد و مجبور نمودن استقلال به بازی خشن و خطا کردن روی حمید بوحمدان شد، ولی شیخ ویسی آماده با جایگیری مناسب خویش ضربه کاشته را بخوبی مهار کرد.
پس از آن فولاد حملات خویش را به همان سبک و سیاق ادامه داد، ولی چاگو بازیکن کامرونی سرخپوشان با شوتی خودخواهانه که بلوکه شد، شانس گلزنی را از فولاد گرفت. دقیقه 45 بازی، فولاد در یک کار تاکتیکی و تمرین شده و سرعتی در عمق دفاع استقلال، در مصافی تک به تک، توسط ساسان انصاری به گل برتری رسید تا 2 تیم با همین نتیجه به رختکن بروند.
استقلال نیمه دوم را طوفانی شروع کرد و ضربه کاشته دقیقه 47، استقلال را در آستانه رسیدن به حقش قرار داد . دقیقه 50 بازی نیز، بازیکنان استقلال که متوجه نقطه ضعف خویش شده بودند، با حفظ همان تاکتیک نیمه اول و با تغییراتی همانند فولاد، حرکت به سمت عمق و فاصله نزدیکتر به دروازه و نفوذ به فضاهای خالی پشت محوطه جریمه و حتی درون محوطه را انتخاب کردند که موقعیت دقیقه 50، نمونه بارز این تاکتیک جدید بود و شوت بازیکنان این تیم لرزه بر اندام فولاد انداخت. دقیقه 52 نیز، مجددا همین تاکتیک جواب داد و اگر زیرکی مدافع فولاد و دفع توپ بسمت کرنر نبود، نفوذ از کناره بسمت محوطه 6 قدم فولاد میتوانست همچون آب سردی بر پیکره فولاد باشد. حملات و برتری استقلال، تیم  محبوب  خوزستان ادامه پیدا کرد تا اینکه از دقیقه 54 به بعد ، فولاد خودش را از میان حملات پی در پی استقلال پیدا کرده و تقریبا نبض بازی را در اختیار گرفت. از اینجا به بعد بود که روند برتری 2 تیم تا انتهای بازی حالتی سینوسی به خود گرفت و دقایقی استقلال و دقایقی دیگر، فولاد تیم برتر میدان بودند. شروع خودباوری فولاد در این نیمه، با نفوذ بی نقص ایوب والی بسمت دروازه حریف آغاز شد که بی نتیجه ماند.
سانتر دقیقه 60 یوسف وکیا از سمت چپ نیز نتوانست فولاد را به گل دوم برساند. سانتر و کرنر دقایق 60 و 61  توسط استقلال و نفوذ از کناره تیم فولاد با همان تاکتیک قبلی، دروازه فولاد را در آستانه فروپاشی قرار داد. پورموسوی جوان و بادانش که چاره کار را در تعویض می دید، دقیقه 62 فرشاد سالاروند را جایگزین سلمان بحرانی نمود. حتی پرتاب اوت دقیقه 63 استقلال و توپ برگشتی پشت دفاع فولاد که با شوت سرکش بیت سعید راهی اوت شد ، نتوانست گره کور دروازه قرمزپوشان اهوازی را باز کند . طبق همان روال سینوسی و در پی ضد حملات فولاد، شوت پرقدرت ساسان انصاری از زاویه بسته سمت چپ دروازه، با واکنش استثنایی شیخ ویسی راهی کرنر شد. در کرنر نیز، ساسان انصاری آماده این بار از سمت راست دروازه، با شلیکی چشم نواز شیخ ویسی را وادار به واکنشی بی نظیر کرد .حتی ضربه کرنر نیز با ضربه سر بازیکنان فولاد راهی فضای بالای دروازه شد. دقیقه 65 نیز فولاد با ایجاد 2 موقعیت از سمت  چپ و راست دروازه استقلالیها، قصد داشت خیال خودش را راحت تر کند که ره به جایی نبرد. فولاد که قصد عقب نشینی نداشت، دقیقه 67 باز هم شانس خویش را جهت گلزنی آزمود تا نوبت به استقلالیها برسد. دقیقه 68 ، عاشوری بهترین فرصت استقلال را در یک رفت و برگشت با کوبیدن به مدافع فولاد، تبدیل به گل نکرد تا طالب لو بخاطر اشتباهش، مقصر این گل شناخته نشود. توپ برگشتی نیز، با خوش شانسی طالب لو 34 ساله، با برخورد مجدد به مدافع فولاد، راهی به دروازه پیدا نکرد. پس از این صحنه بود که در دقیقه 70، عقیل کعبی تازه نفس بجای عاشوری خسته وارد بازی شد و همزمان در فولاد نیز، عبدالله ناصری جای خود را به محمود مطلق جوانی داد که در انتهای بازی با خطایی بچه گانه و البته خطرناک، از زمین مسابقه اخراج شد تا دست فولادیها در بازیهای بعدی، خالی تر از قبل بماند. استقلال که مرتبا سیستم بازی خویش را در دقایق مختلف بازی عوض می کرد، گاهی 4231 و گاها 433 بازی میکرد .
دقیقه 71  ایوب والی با خطا روی مهدی مومنی از حمله استقلال ممانعت کرد. فولاد که در نیمه دوم، بیشتر متمایل به سیستم 433 بود ، در دقایق 74 و 75، با کارهای ترکیبی منحصر به فرد، خود را به دروازه استقلال در موقعیتی تک به تک قرار داد تا شیخ ویسی، ستاره میدان مانع گلزنی مهاجم فولاد روی پاس شریفات شود.
استقلال که نتیجه را از دست رفته می دید، دقیقه 75 از روی ضدحمله و پاس دقیق بیت سعید در مصافی تک به تک به گل نرسید.
خطای پرشدت دقیقه 78 محمد طیبی روی ساسان انصاری، در سمت راست دفاعی استقلال، بیانگر حساسیت و فیزیکی بودن بازی داشت. دقیقه 80 پاس اشتباه شیرزادی میرفت که توسط مهاجمین زهردار فولاد گل دوم را رقم بزند .دقیقه 83 بیت سعید بازیکن خلاق و تنهای استقلال، توانست در سمت راست، یک تنه 1 کرنر بگیرد . فولاد که نمیخواست با تساوی از بازی خارج شود، جهت تقویت خط دفاعی خویش، در دقیقه 83 سروش سعیدی را به جای یوسف وکیای مصدوم وارد بازی نمود و همین موقع بود که فولاد میتوانست از روی ضدحمله، تیم جلو کشیده استقلال را با 2 گل بدرقه کند، ولی توپ بی جان  فولادیها قطع شد.
دقیقه 80 به بعد، استقلال به آب و آتش زد و خصوصا در دقیقه 85 ، با ضربه کاشته ارسالی از سمت چپ دفاع فولاد که با ضربه سر استقلالیها از کنار دروازه راهی اوت شد، آخرین امیدهای استقلال تبدیل به یاس شد .
حتی دقیقه 87 نیز، اشتباه مسلم دفاع فولاد، میتونست استقلال را دست پر و به آینده امیدوار کند که طالب لو توپ را جمع کرد. نعیم سعدوای مربی آینده دار و تحصیلکرده فولاد در دقیقه 88 بهرام رشیدفرخی را جایگزین ماتیاس چاگو کامرونی کرد و با توجه به اعلام 4 دقیقه وقت اضافی توسط داور، با بی نتیجه ماندن سانتر دقیقه 90 روی دروازه فولاد که مشکوک به پنالتی بود، استقلال هنوز امیدوار باقی ماند تا عزت پورقاز برای گلزنی مهاجمان، اوت بلندی را پرتاب نماید که ثمربخش نبود. اما این پایان ماجرا نبود و پس از اخراج بچه گانه محمود مطلق جوان در دقیقه 92، استقلال روی به بازی مستقیم و ارسالهای بلند طولی آورد و با سانتر کم قدرت پورقاز در دقیقه 90 که از کنار دروازه طالب لو بیرون رفت، همچنین با خطای روی عبدالله کرمی، پرونده این بازی با برتری فولاد، عملا بسته شد تا با نتایج بازیهای دیگر لیگ، فولاد با 1 بازی ترکیبی و خونسردانه در خطوط 3 گانه و ارائه بازی منطقی و با حوصله تر از تیم استقلال خوزستان، در پایان هفته سیزدهم با 19 امتیاز در رده پنجم جدول و تیم استقلال با همان 15 امتیاز در رده دهم جدول جای بگیرند.
نویسنده:محسن بابادی-کارشناس فوتبال و مربی رده های پایه کشور


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*