اخبار عمومی
اعلام وصول 2
85195
تاریخ انتشار: 1395/09/22 00:40
پس از رقابتی نفس گیر، فیلم‌های"صفر تا سکو" با 6 عنوان و "آوانتاژ" و "ننا" با 5 عنوان نامزدی، در صدر فهرست نامزدهای دریافت جایزه از دهمین جشنواره سینماحقیقت قرار گرفتند. مستندهای "بزم رزم"، "جمعه قالی"، "آن دو"، "آبی کمرنگ"، "راه بی‌عبور" با 3 عنوان نامزدی و "رئیس‌الوزراء"، «متهمین دایره بیستم» و "کوپریتو" هم با 2 عنوان، رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
عصرجهان-مهتاب کرامتی با مستند «صفر تا سکو» برنده جایزه بهترین فیلم بلند از مهم ترین رویداد مستند ایران و خاورمیانه شد.
پس از رقابتی نفس گیر، فیلم‌های «صفر تا سکو» با 6 عنوان و «آوانتاژ» و «ننا» با 5 عنوان نامزدی، در صدر فهرست نامزدهای دریافت جایزه از دهمین جشنواره سینماحقیقت قرار گرفتند. مستندهای «بزم رزم»، «جمعه قالی»، «آن دو»، «آبی کمرنگ»، «راه بی‌عبور» با 3 عنوان نامزدی و «رئیس‌الوزراء»، «متهمین دایره بیستم» و «کوپریتو» هم با 2 عنوان، رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
در مراسمی که عصر 21 آذرماه 1395 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، از اسامی برندگان جوایز دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بدین ترتیب رونمایی شد. در بخشی از اختتامیه جشنواره سینماحقیقت از پروفسور فرایلینگر که در دوران جنگ ایران و عراق به مجروحان شیمیایی کمک کرده تقدیر شد.
محمدرضا شهیدی فر مجری برنامه درباره این پروفسور گفت: ایشان در حوزه مستند کاری نکرده اند اما از جمله کسانی هستند که همه ما به نوعی به او مدیون هستیم. او جراحی بود که مجروحین جنگ را چه در زمان جنگ و چه پس از آن با جدیت در اتریش درمان می کردند.
شهیدی فر خصلت ویژه پروفسور فرایلینگر را کار بزرگی دانست که او انجام داده است. او به جهانیان ثابت کرد که عراق علیه ایران سلاح شیمیایی به کار می برده است. پروفسور فرایلینگر در زمان جنگ به ایران می آید و با بردن سندهایی به جهان ثابت می کند که چنین جنایتی انجام گرفته است.
مصطفی رزاق کریمی درباره این پروفسور گفت:  زمانی مجروحی با اولین پرواز به وین آمد که او را سریع جدا کردند و وضعیت او به قدری وخیم بود که معروف شد شهید شده و این پروفسور این مجروح را نجات داد. جایزه این پزشک را دو نفر از جانبازان دادند.
پروفسور فراینینگر در این مراسم گفت: افتخار بزرگی است امشب برای من و خیلی خوشحال هستم که آمدم هرچند نمی دانستم قرار است از من  تقدیر شود.من سپاسگذار خدا هستم که توانستم به بیشتر مجروحین  شیمیایی کمک کنم چرا که خیلی از آنها در راه از بین می رفتند و من نمی توانستم به آنها کمک کنم.اما امروز خوشحالم که دو نفر از جانبازان شیمیایی ایران را دیدم که سالم در کنار خانواده و بچه هایشان هستند.
فراینینگر آرزو کرد جنگ شیمیایی تکرار نشود چرا که  جنگ معمولی نیست و انسان ها  را می کشد و به کشتن ادامه می دهد چرا که مجروحین شیمیایی و اثرات این نوع جنگ می ماند و ما باید دعا کنیم و اتحاد دلی داشته باشیم تا دیگر این جنگ ها ادامه نیابد. این پزشک که در زمان جنگ جهانی دوم دو سال اسیر شده بوده و همین اتفاق باعث می شود در این راه تلاش مضاعفی کند مورد تشویق های بسیار حاضرین قرار گرفت.
 
نامزدهای بخش ملی
* بهترین فیلم مستند کوتاه (کارگردانی)
جمعه قالی (مهدی اسدی)، غلام‌رضا (مصطفی امامی)، میراث گمشده (زنده‌یاد حامد خسروی)، ویلکیج (حسن قهرمانی)، یک کیلو بال مگس (رضا سبحانی)
* بهترین فیلم مستند نیمه‌بلند (کارگردانی)
آثار عجم (حسن نقاشی)، آن دو (ماجد نیسی)، اعتراض وارد نیست (فرناز و محمدرضا جورابچیان)، راه بی‌عبور (محمدرضا حافظی)، والسی برای تهران (زینب تبریزی)
* بهترین فیلم مستند بلند (کارگردانی)
آبی کمرنگ (آرش لاهوتی)، آوانتاژ (محمد کارت)، خوان بی خان (هادی معصوم‌دوست)، صفر تا سکو (سحر مصیبی)، متهمین دایره بیستم (حسام اسلامی)، ننا (محمدرضا وطن‌دوست)
* بهترین پژوهشگر:
آزاده بی‌زار‌گیتی (نیمه پنهان ماه)، سعید توکلی‌فر (قنات قصبه گناباد)، سیدوحید حسینی (بزم رزم)، مهدی صادقی و مهران فیروزبخت (کوپریتو)، سیدمحمدرضا هاشمیان (رئیس‌الوزراء)
* بهترین تصویربردار:
مهدی اسدی، محسن سخا، مجتبی فرقدان (جمعه قالی)، محمدرضا حافظی (راه بی‌عبور)، رضا عبیات (صفر تا سکو)، حجت طاهری (پرندگان در سایه)، محمدرضا وطن‌دوست (ننا)
* بهترین صدا:
حسن شبانکاره (آن‌دو)، علی علوی و رامین ابوالصدق (صفر تا سکو)، آرش قاسمی (آوانتاژ و بزم رزم)، حسین مهدوی (ننا)
* بهترین تدوینگر:
مهدی اسدی (جمعه قالی)، مهوش شیخ‌الاسلامی (آن دو)، اسماعیل علیزاده (آوانتاژ)، آرش لاهوتی (آبی کمرنگ)، همیلا مؤید (صفر تا سکو)
* بهترین نویسنده گفتار متن:
ناصر حبیبیان (کوپریتو)، سید وحید حسینی و محدثه گلچین‌عارفی (بزم رزم)، سیدمحمدرضا هاشمیان (رئیس‌الوزراء)
* بهترین موسیقی:
نوید افقه (ننا)، امین بهروززاده (صفر تا سکو)، افشین عزیزی (آبی کمرنگ)، حسین میرزاقلی (رویای آهنی)، صبا ندایی (آوانتاژ)
* بهترین فیلم (تهیه‌کننده)
آوانتاژ (محمد کارت و آبان عسکری)، راه بی‌عبور (محمدرضا حافظی)، صفر تا سکو (مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی)، متهمین دایره بیستم (حسام اسلامی)، ننا (محمدرضا وطن‌دوست)
نامزدهای بخش جوایز شهید آوینی
هیات داوران بخش «جایزه شهید آوینی» دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به شرح آقایان علیرضا رضاداد، محمدعلی فارسی و مجید رجبی‌معمار، پس از بازبینی 22 فیلم راه یافته به این بخش با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت، نامزدها و بردگان جایزه شهید آوینی را به این شرح معرفی کردند:
* بهترین مستند کوتاه (کارگردان): آن مرد زنده است (علی نیکومنش)، پسرم (محمدمهدی خالقی)، نبرد پالمیرا (ساسان فلاح‌فر)
* بهترین مستند نیمه‌بلند (کارگردان):
آن دو (ماجد نیسی)، ابوالفضل نیستان (محمدتقی رحمتی)، خانه‌ام ابری‌ست (رضا فرهمند)
* بهترین مستند بلند (کارگردان): آبی کمرنگ (آرش لاهوتی)، انحصار ورثه (محمدعلی شعبانی)، بزم رزم (سیدوحید حسینی)، بلتا (سعیدمحسن یوسفی)، صدای سکوت (پناه‌برخدا رضایی)

* جایزه ویژه مدافعان حرم: ایرانیان مرتد (حمید عبدالله‌زاده)، پسرم (محمدمهدی خالقی)، شام آخر (محمد قانع‌فرد)
نامزدهای بخش ویژه «خرد و تجربه»
در شرایطی که اعلام شده بود هیات داوری (آقایان مجید خالقی‌سروش، پدرام اکبری، مجید نیک‌روان) نامزدی اعلام نکردند، مستند «گاهی روی آب» به کارگردانی سعید آلبوعبادی موفق به دریافت جایزه اول «خرد و تجربه» شد.
نامزدهای بخش بین الملل
هیات داوران بخش «مسابقه بین‌الملل» سینماحقیقت در دو گروه مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند [مصطفی رزاق‌کریمی؛ استفانو تیلدی- ایتالیا؛ وود لین- تایوان] و مستندهای بلند [دکتر احمد ضابطی‌جهرمی؛ الما تاتاراجیک- بوسنی و هرزگوین؛ دیمیتریس کرکینوس- یونان] هم نامزدی معرفی نکردند.
* بهترین مستند کوتاه: پسین (سعیده شریعتی)، ساحل ها زیر آفتاب امن و امانِ شمال (ایرنه دونیزیو)، نان و چای (سارا کاسکاس)
* بهترین مستند نیمه بلند: همجا (مهدی قنواتی)

* بهترین مستند بلند: زنانگی (محسن استاد علی)، زیرآفتاب «وینالی مانسکی»، آبی کمرنگ (آرش لاهوتی)

منبع/تابناک



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*