.

اخبار عمومی
اعلام وصول 2
 
8579
تاریخ انتشار: 1394/10/19 16:46
درد و دل دو و میدانی کاران ملی پوش ایذه ای
ایذه به خاطر شرایط آب و هوای وکوهستانی بودن نسبت به سایر شهر های استان دارای یکی از شهر های پر استعداد در این رشته ی ورزشی است که پیش از این ورزشکاران زیادی در حد ایران و آسیا داشته است

سید اسماعیل موسوی و حسین نصیری دو و میدانی کاران ملی پوش ایذه ای که عناوین های زیادی برای ورزش ایذه کسب کردند نسبت به مسئولین ارشد ایذه که کم توجهی به ورزش دو و میدانی دارند گلایه مند بودند .
این دو ملی پوش آینده دار از کمبود امکانات در این رشته خبر دادند همچنین از پیگیری های مستمر هوشنگ حاتمی رییس اداره ورزش و جوانان ایذه برای ارتقاء ورزش ایذه تشکر کردند و اظهار داشتند : اگر مسئولین ایذه از وی حمایت بیشتری داشته باشند قطعا پیامدهای خوبی برای ورزش این شهر درپی خواهد داشت
موسوی و نصیری در گفتگویی به سوالات فیروز بیگلری خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان در ایذه پاسخ دادند

عصر جهان:ابتدا خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

موسوی: سید اسماعیل موسوی ده موردی متولد ۱۳۷۶ شهرستان ایذه ، عضو تیم ملی دوومیدانی در ماده ۸۰۰متر و ۱۵۰۰متر  نصیری: حسین نصیری اردلی متولد ۱۳۷۶ شهرستان ایذه، عضو تیم ملی.در ماده ۲۰۰متر و۴۰۰متر

عصر جهان:با توجه به اینکه بیشتر جوانان به فوتبال علاقه مند هستند چی شد شما به این رشته روی آوردید؟

موسوی:من هم تا سن ۱۵سالگی علاقه  زیادی به فوتبال داشتم اما در سن ۱۰سالگی مسابقه ی دوومیدانی در سطح شهر برگزار شد که با توجه به عملکردی که داشتم عضو تیم دوومیدانی شهرستان شدم و کم کم علاقه شدیدی به این رشته ورزشی پیدام کردم طوری که از سن ۱۵سالگی به بعد دیگرفوتبال بازی نکردم

نصیری: عامل اصلی که من به این رشته علاقه مند شدم پسر عمویم بود که خود از دوومیدانی کاران درجه یک ایذه و ایران بودند که پیشرفت وی و تشویق های مداوم از سوی خانواده  و به ویژه علاقه شدیدم باعث شد که تا افتخار شاگردی مربی عزیز آقای  اسفندیار موسوی شوم.

عصر جهان:در چه مسابقاتی حضور داشتید و چه مقام های کسب کردید؟

موسوی:از سن ۱۶سالگی عضو ثابت تیم دو و میدانی استان خوزستان شدم و از آن موقع تا الان در تمامی مسابقات قهرمانی کشور  شرکت کردم که،مهمترین مقام های که کسب کردم،قهرمانی ۸۰۰متر نونهالان داخل سالن کشور،نایب قهرمانی نوجوانان کشور و دعوت به اردوی تیم ملی جهت شرکت در بازی های آسیای نوجوانان،قهرمانی جوانان ایران،و در آخرین  مسابقه نایب قهرمانی امید های ایران که به اردوی تیم ملی  جوانان جهت شرکت در مسابقات جوانان آسیا دعوت شدم .

نصیری: شانس حضور در مسابقات زیادی را داشتم و توانستم در مسابقاتی که حضور داشتم موفق شدم ۳۷مدال رنگارنگ در عرصه ی استان و کشور کسب کنم که مهمترین آن مقام اول قهرمانی نونهالان ،مقام دوم قهرمانی نوجوانان و حضور در تیم ملی و مدال اخیر قهرمانی دانشجویان کشور و نایب قهرمانی در جوانان و دعوت به اردو  تیم ملی جوانان برای اعضامی به مسابقات قهرمانی آسیا  و قهرمانی جوانان جهان.

عصر جهان:در مورد رشته دو ومیدانی در ایذه توضیح دهید؟

موسوی:ایذه به خاطر شرایط آب و هوای وکوهستانی بودن نسبت به سایر شهر های استان دارای یکی از شهر های پر استعداد در این رشته ی ورزشی است که پیش از این ورزشکاران زیادی در حد ایران و آسیا داشته است ایذه از گذشته همیشه در دو و میدانی نه تنها در استان بلکه در کشور حرف برای گفتن داشته  و دارد، استعداد های بزرگی مثل آقایان  هوشنگ حاتمی ، مهدی جوانمرد و مهدی فارسی که از بزرگان این رشته در ایران بوده اند .از این رو میتوان گفت ایذه شهری با پتانسیل بالای استعداد دوومیدانی است که در چند سال اخیر استعداد های بسیار خوب و آینده  داری که بخاطر سخت بودن رشته و نبودن امکانات جذب کننده دست از دو ومیدانی کشیدند.

عصر جهان:از امکانات دو و میدانی در ایذه هم صحبت کنید؟

موسوی:برای دو ومیدانی همین که یک سالن وزنه و یک پیست باشد میتوان تمرین کرد اما چیزی که خیلی برای دویدن مهم است وسایل مخصوص دویدن است که بسیار گران است و متاسفانه چند سالی است که هیئت استان از سوی فدراسیون حمایت نمیشود و هئیت شهرستان هم از این امکانات محروم است ما مجبور هستیم با هزینه ی شخصی این وسایل را تامین کنیم

نصیری: باید گفت که دوومیدانی اگر پر خرج ترین  ورزش جهان نباشه جز پر خرج ترین و گران ترین ورزش می باشد که ابتدایی ترین این امکانات کفش تخصصی این رشته ورزشی که هزینه  بسیار سنگینی رو می طلبد که هر دونده ای به طور میانگین ۲ماه یک بیار نیازمند کفش جدیده است ،دیگر امکانات پیست استاندارد هست که متاسفانه ما در ایذه نداریم و باید برای یک رکورد گیری ساده به اهواز بریم. بیشتر مواقع هم به دلیل بارندگی و آب  گرفتگی پیست خاکی ایذه تمرین تا یک هفته تعطیل می شود و ما از شرایط آرمانی  خود دور شویم و گذشته از آن  ناهمواری و چاله های پیست که باعث مصدومیت های خطر ناک شده متاسفانه این رشته ورزشی جذاب به دلیل حمایت نشدن از وزارت ورزش به یکی از خلوت ترین رشته ها تبدیل شده تا جایی که تعداد حداقل ۴۰نفری ما در رده جوانان در سال های گذشته به ۲ نفر کاهش یافته است .

عصر جهان:مسئولین ارشد ایذه آیا تا کنون توجهی به این رشته پرمدال داشته است؟

موسوی:از طرف اداره ورزش و جوانان در حد بضاعت به این رشته رسیدگی میشود و هیئت شهرستان هم از آنجایی که تعدادمان بسیار کم است تا جای که بتواند کمک میکند اما از سوی سایر نهاد ها هیچ حمایتی تا کنون صورت نگرفته است

نصیری: متاسفانه در این زمینه باید گفت نه.جز اداره ی ورزش و جوانان و هیئت دوومیدانی شهر آن  هم در حد توان که تمام تلاششان را در این راه کرده اند دیگر ارگان مسئول یا نهادی به هیچ وجه کمکی نکرده.البته کسانی که بخاطر منفعت خود وعده هایی دادند اما متاسفانه عملی نشدند هیچ گاه نداشته ایم .یا حداقل در زمان ما نبوده.

عصر جهان:در اردوهای تیم ملی قطعا ورزشکاران زیادی از شهرهای مختلف ایران حضور دارند آیا آنها  نیز در شهرهایشان از مسئولانشان دلخورند؟

 

نصیری: مطمئنأ دلخوری همیشه وجود دارد اما باید به سطح توقع نیز توجه کرد بله هستند کسانی که گلایه هایی داشتند اما وقتی به امکاناتشان نگاه میکنیم  باز هم ناراضی هستند برای ما تعجب اور است بخاطر اینکه امکاناتی که آنها  از کمبودش حرف میزنند برای ما یک موقعیت بسیار ایده ال هست.

موسوی:در این باره باید بگویم متاسفانه  نه،من با بیشتر آنها  دوست هستم و وقتی که درباره شرایط تمرین و حمایت مسئولان  میپرسم،اکثر آنها  به ازای هر مدال کشوری مبلغ قابل توجهی به آنها  داده میشود.برای شرکت در مسابقات با بهترین وسایل مانند هواپیما سفر میکنند و هر کجا که بخواهند خودشان اردو برگزار کنند هزینه آنها  را پرداخت و شرایط تمرین را فراهم میکنند،جا دارد مثالی بزنم،همین الان یکی از دوستان خود که ساکن شهر تبریز است با اسپانسری شهرداری در کیش اردو برگزار کرده و در بهترین شرایط تمرینات خود را ادامه میدهد .

عصر جهان:چه صحبتی با مسئولین ایذه در این خصوص خواهید داشت؟

موسوی:جا دارد به مسئولین بگویم که این رشته ورزشی پر مدال را دست کم نگیرید دوومیدانی ورزش مادر است و علم روز ورزش دنیا با دوومیدانی پیش میرود شما اگر دقت کنید به سایر شهر ها یا کشور ها ورزش شهر یا کشوری قویتر و موفق تر است که دوومیدانی قویتری دارد از مسئولین خواش میکنم به این ورزش مهیج بها بدهند برای پیشرف ورزش ایذه .

نصیری: دو ومیدانی ایذه  قطب بزرگی در ایران به شمار می رود  که سهمیه مدالی بسیار زیادی هم در المپیک و جهان دارد که میتواند باعث افتخار شهرمان شود حمایت هایی برای ورزش های دیگر شده که‌ ‌کم و بیش نتیجه گرفته اند من با قاطعیت میگم اگر فقط ۳۰درصد آن  از دوومیدانی حمایت شود با این استعداد ها بیشتر از این نتیجه خواهیم گرفت و از دوومیدانی بیشترخواهید شنید‌ باید گفت واقعا با این همه پتانسیل استعداد در ایذه و شرایط تاپ این ورزش و جایگاهش در جهان حمایت نکردن از دو ومیدانی کاران کم توقع ایذه ای و اقدام نکردن برای جذب استعداد ها در نوع خود کم کاری محسوب می باشد.

عصر جهان:سید اسماعیل موسوی و حسین نصیری سقف آرزوهایی خود را در چه مسابقاتی میبینند؟

 

موسوی:در واقع باید بگویم هر ورزشکاری آرزو  دارد در مهمترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک شرکت کند و من هم با کمترین امکانات بیشترین تلاش را انجام میدهم تا در این رویداد بزرگ ورزشی حضور داشته باشم و بهترین نتیجه ی ممکن را کسب کنم .

نصیری: با تلاش های بی دریق مربی دلسوز خود آقای مهدی فارسی که همیشه همه جوره حمایت کرد باید گفت رکورد شکنی در ایران و حضور خیره کننده در میادین جهانی و به ویژه آرزوی خودم المپیک برایم دور از دسترس نخواهد بود البته با حمایت های مسئولان محترم ایذه نیز بی تاثیر نخواهد بود .

عصر جهان:با کسب این همه موفقیت که داشتید مدیون چه کسانی هستید؟

موسوی:نه تنها من بلکه تمام کسانی که در این رشته سخت و طاقت فرسا که به موفقیتی دست پیدا کردند همه مدیون آقای  اسفندیار موسوی هستیم که واقعا مردانه برای ما عرق ریخت و در سخت ترین شرایط هوای ما را داشت و ما راتنها نگذاشت من واقعا از آقای موسوی تشکر میکنم و دست وی را میبوسم .

نصیری: در قدم اول خانواده ام که همیشه باعث دلگرمی و روحیم بودن و هستند و از مربی عزیزم آقای  اسفندیار موسوی تشکر ویژه ای کنم که الفبای ورزش و  دوومیدانی رو از بچگی یاد داد و همیشه مورد حمایت وی قرار گرفتم همچنین از مربی زحمت کش  کسی که همه جوره مرا مورد  حمایت قرارداد  و الگوی ام هست آقای مهدی فارسی که از زحمات خالصانه اش  تشکر و قدردانی میکنم.

عصر جهان:ورزش ایذه در سایر رشته ها را چطور توصیف خواهید کرد؟

موسوی:بنظر من به جز در کشتی و ورزش معلولین ووشو در بخش بانوان ،ورزش ما هیچ پیشرفت خاصی ندارد و فقط ورزش میکنیم، ورزش این شهر اگر بخواهد پیشرفتی کند باید در اولین اقدام به ورزش های پایه و پر مدال شنا،ژیمناستیک،و دوومیدانی رسیدگی کند وگرنه ورزش ما هیچگاه پیشرفت نخواهد کرد البته ناگفته نماند در این 6 سالی که آقای هوشنگ حاتمی رییس اداره ورزش و جوانان ایذه شده آمار خوبی در کسب مقام های کشوری ، بین المللی ، آسیایی و جهانی داشته که امیدوارم مسئولان ارشد ایذه از آقای حاتمی حمایت کنند .

نصیری: باید گفت ایذه ورزشکاران نامی بزرگی دارد در برخی رشته ها که یا شرایط مالی خوبی دارند  یا کسانی مثل علی امیدی قهرمان پرتاب نیزه  ایران و جهان از نابغه های ورزش هستند.ورزش ایذه بجز چند مدرسه فوتبال یا چند کشتی گیر نونهال و.. هیچ زیر ساختی ندارد.اما مسئله اصلی نبود توجه و امکانات است تا ازآنچه هستیم بهتر شویم  و استعداد های خوبمان شکوفا شوند البته قهرمانان بزرگی داریم که در دو راهی کار یا ورزش قرار دارند .

عصر جهان:الگوی اخلاقی و ورزشیتان چه کسانی هستند؟

موسوی:من همیشه سعی کردم که دوست خوبم سعید پویا یکی از قهرمانان ۴۰۰متر بزرگسالان ایران و آسیا  رو الگوی اخلاقی خودم وحسن تفتیان قهرمان ۱۰۰متر آسیا و سریع ترین مرد ایران رو الگوی ورزشی خودم قرار بدم .

نصیری: دو عزیز گرانبها در زندگی ام که واقعا الگو بنده هستند و از این دو همه چیز یاد گرفتم چه در ورزش و چه در زندگی شخصی.و واقعا خوشحالم که پشت سر این دو نفر قرار گرفتم. استاد مهدی فارسی مربی تیم ملی ایران و استاد میثم دادمرز قهرمان نامی کاراته ایران و آسیا.

عصر جهان:در پایان چه صحبتی خواهید داشت؟

سید اسماعیل موسوی:از خانواده ام و مربیانی که برام زحمت کشیدن تشکر کنم،آقایان اسفندیار موسوی،سعید پویا،مهدی فارسی، ومربی خوبم مسعود پورشریف انشاالله بتوانم  در مسابقات آسیای و جهانی که در آینده ی نزدیک پیش رو دارم جواب زحماتشون رو بدم و یک خسته نباشی هم به آقای هوشنگ حاتمی رییس اداره ورزش و جوانان ایذه که همجوره حامی ما بوده و در پایان از شما که بدون هیچ چشمداشتی و از روی دلسوزی نسبت به ورزشکاران مستعد ایذه این گفتگو را محیا کردی سپاسگزارم .

حسین نصیری : تشکر میکنم از آقای هوشنگ حاتمی رییس اداره ورزش و جوانان ایذه و تمام اطرافیانم  آقایان  مهدی فارسی  اسفندیار موسوی به خصوص بهترین دوست و رقیبم سید اسماعیل موسوی.آرزوی آینده ای روشن همراه با موفقیت برای‌ شهرم و قشر زحمت کش و عزیزِ ورزش ایذه  دارم.و تشکر از شما خبرنگار زحمت کش که  همیشه دلسوز ورزش و ورزشکار هستید.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*