اخبار عمومی
اعلام وصول 2
8637
تاریخ انتشار: 1394/10/22 23:02
رنج نامه اهالی روستای " آب کری"
نمایندگان،ما را فقط برای رای آوری و سود خودشان میخواهند.در ایام انتخابات همه آب کری و اهالی آن را می شناسند و قول و وعده آب شرب، راه...... میدهند ولی می روند و پشت سرشان را نگاه نمی کنند

 پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان/سید محمد باقر بهدار پور

آنچه می خوانید سفرنامه و یا به عبارت بهتر رنج نامه اهالی روستای " آب کری" است.

شاید تا به حال نام روستای آب کری به گوشتان نخورده باشد.وجه تسمیه آب کری حکایتی دارد که نشان از محرومیت مردم آن روستا می دهد.

روستای کوچک در فاصله 10 کیلومتری شهرستان لنده که جزء حوزه استحفاظی سوق می باشد.روستای که زادگاه شهید معظم سلطانعلی مسکینی است.

 وصیت شهید هدایت الله طییب را به یاد می آورم که نوشته بود مرا در زادگاهم دفن کنید که بعد از مرگم به احترام جایگاه والای شهید مسئولان به داد محرومیت روستا رسیده و پیگیری مشکلات مردمش  باشند.

امروز ولی ما شاهد عمل به وصیت این شهید بزرگوار و دیگر شهیدان در جامعه نیستیم.شهیدانی که جان دادند تا عزت و استقلال و سرافرازی انقلاب را حفظ کنند و مردم مستضعف جامعه از رسیدگی و پیگیری مشکلاتشان محروم نماند.

در نزدیکی این روستا، از دل یک تپه ماهور،چشمه زلالی می جوشد و روان میگردد و چون در ادبیات محلی به غار در کوه ها کر می گویند، این بود که به "آب کری" معروف گردید.عمر این چشمه به سال های بسیار دور بر می گردد.

ساکنان این روستای 13 خانواری اکثرا به دامداری و کشاورزی مشغول می باشند.چند سالی هم است که چند خانوار از اهالی دیشموک قشلاق خود را در کنار مردم روستای آب کری می گذرانند.

اتفاقی روستا را پیدا کردیم و نام نآشنایی آن کنجکاوی ما را بیشتر کرد که راه به آن کج کنیم.روستای آب کری در یک کیلومتری جاده اصلی منتهی به لنده قرا داشت(انتهای حوزه استحفاظی شهرستان کهگیلویه)

تابلوی نام روستا کنار جاده نصب نبوده ولی با دیدن تابلوی شهید مسکینی متوجه رسیدن به روستا شدیم.

جاده روستا قدیمی و قسمت منتهی به آبادی آسفالتی با کنده کاری های فراوان است و عبور ماشین به سختی ممکن بود(به گفته اهالی روستا، خرابی بیش از حد جاده عبور و مرور از آن را در بارشهای زمستان برایشان سخت و دشوار میکند).

به روستا که رسیدیم مناظر بکر، زیبا و چشم نواز آن  تعجب  همگان را برانگیخت

 با تعدادی از اهالی به گفتگو نشستیم. اول فکر می کردند از طرف اداره ای برای سرکشی آمدیم.سریع شروع به درد دل و ابراز مشکلاتشون کردند،گوش دادیم.دردها چه بسیار و مرهم قحط!!!گفتند،خیلی گفتند!گلایه کردند،خیلی زیاد!

از اینکه آب خوردن ندارند، از اینکه کسی به دردشان توجه ندارد،از وعده و قول های پوچ و تو خالی مسئولان شهرستان کهگیلویه گفتند و....

گوش دادیم و بدون اینکه کاره ای باشیم فقط ضبط کردیم!به ذهنمان خطور کرد میتوانیم به گوش مسئولان برسانیم و خواهیم رساند.

درد اصلیشون نداشتن آب شرب بود.مجبورند آب شرب را از شهر سوق که در 10 کیلومتری واقع است با پرداخت هزینه به تانکر های حمل آب تامین و در محلی که حدود 15 الی 16 تانکر کوچک قرار داشت ذخیره نمایند آب را تخلیه و سپس مردم روستا روزانه با بشکه های کوچک آب را برای استفاده به منزل خود بیاورند و در این میان رعایت بهداشت آب فراموش می شود و این قصه سر دراز دارد !!!!!!!!!!!

از آب چشمه "آب کری" پرسیدم !گفتند این آب برای استحمام و شست و شواست!

نشان چشمه را گرفتیم و برا دیدن آن به راه افتادیم.در مسیر چشمه،کانال ها و منبع روبازی دیدیم.کانال های که بستر آب جاری چشمه بودند در وضعیت بسیار بد بهداشتی قرار داشتند.این کانال ها پر بودند از لجن زارهای کثیف سبز و سیاه!

محلی بود برای زیست قورباغه ها! آب این کانال به منبع هدایت میشد.با دیدن منبع که کاملا رو باز بود باورمان نمی شد اینجا محل ذخیره همان آبی است که اهالی روستا برای استحمام و شست و شو استفاده میکردند.منبع ذخیره آب، بیشتر به چاه فاضلاب و لجن زار شباهت داشت تا منبع آب!!!

به روستا بازگشتیم و سوالاتی مبنی بر کمک و پیگیری مسئولان پرسیدیم که آیا مسئولان اجرائی بخشداری شهر سوق،فرمانداری شهرستان کهگیلویه،مسئولان اجرایی دیگر ادارات و حتی نمایندگان شما در مجلس برای سرکشی و شنیدن مشکلات به اینجا آمدند یا خیر؟پاسخ دادند خیر،نه تنها نیامدند بلکه فکر میکنیم فراموش کردند روستای "آب کری" هست و مردمی در آنجا زندگی میکنند.

میگفتند قبلا که روستا شورا داشته بود بسیار پیگیری کردیم و هیچ مسئولی پاسخ گو نبوده و صرفا امروز و فردا می کردند و روزها در پی هم میرفتند و از پیگیری مسئولان خبری نشد!!

شاید قلب شهید والامقام روستا،شهید سلطانعلی مسکینی از اینکه مسئولان، مردم روستای زادگاهش رو فراموش کردند، در رنج و عذاب باشد و پیش خدای خود شاکی گردد که ما از جان خود گذشتیم تا نهال نوپای انقلاب جان بگیرد و رشد کند و ارزش های والای الهی حاکم گردد،الان که انقلاب تنومند گردیده چرا پدران و مادران مردم منطقه ام در اوج محرومیت، فقر و بی توجهی باشند؟؟

مسئولان بیدار شده و بداند روزی باید پاسخگویی این شهید در دادگاه عدل الهی باشند.

وقت خداحافظی از مردم روستا پرسیدیم،آیا نماینده شما در مجلس شورای اسلامی به روستا سرکشی کرده تا از نزدیک شاهد محرومیت و درد شما باشد؟!

با پاسخ جالبی روبه رو شدیم که گفتند:نمایندگان،ما را فقط برای رای آوری و سود خودشان میخواهند.در ایام انتخابات همه آب کری و اهالی آن را می شناسند و قول و وعده میدهند ولی میروند و پشت سرشان را نگاه نمی کنند و آنچه میماند روستای آب کری هست و محرومیت و مشکلات فراوان آن با بی توجهی مدیران و مسئولان!


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*