اخبار عمومی
اعلام وصول 2
95712
تاریخ انتشار: 1395/10/16 01:39
روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در خصوص دیپلماسی عربستان در سال 2016میلادی نوشت: سال گذشته ، سال شکست عربستان در عرصه دیپلماسی خارجی و بدترین سال در زمینه روابط دیپلماتیک ریاض بود و این کشور به دلیل عملکرد ضعیف شکست های سنگینی را در لبنان، سوریه و یمن متحمل شد

به گزارش عصرجهان به نقل از جام جم آنلاین، روزنامه رای الیوم چاپ لندن نوشت: عربستان در سال 2016 بدترین عملکرد را در زمینه تنظیم روابط دیپلماتیک خود داشت و به نظر می رسد با توجه به شواهد منفی موجود، این کشور در سال 2017 نیز قادر نخواهد بود روابط خود را که بیشتر براساس بخشش های نفتی و خرید مواضع کشورها کوچک و بزرگ با قرارداد های تسلیحاتی بود بازسازی کند.
این روزنامه افزود: در سال 2015 توافق هسته ای معروف میان ایران و کشورهای 1+5 به امضا رسید و نشانه های موفقیت آن در سال 2016 خود را نشان داد و قدرتهای جهانی کم کم به سمت ایران و بازارهای آن که پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری داشت، معطوف شدند و ایران موفق شد که دو قرارداد مهم هواپیمایی با شرکت ایرباس و بوئینگ بالغ بر 36 میلیارد دلار در سال 2016 به امضا برساند.


این روزنامه افزود: این در حالی است که عربستان سعودی با استفاده معاملات کلان، کشورهای غربی را تحت فشار قرار داد که سیاست ها و مواضع خود را درخصوص تهران تغییردهند، کشورهای غربی نیز به قطع روابط خود با ریاض اکتفا نکرده بلکه این کشور به مرکز تحلیل های خبری برعلیه آن تبدیل شد.
در ادامه این موضعگیری ها برعلیه عربستان، آلمان، ریاض را به دست داشتن این کشور در افراط گرایی در جهان متهم و مراکز فرهنگی عربستان در آلمان را تعطیل کرد.
این روزنامه ادامه داد که اما ضربه آخر و کاری را آمریکا به عربستان زد، گزارش های آمریکایی عربستان و کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس را به حمایت از افراط گرایی در سوریه متهم کرد و ضربه مهلک تر تصمیم کنگره و پارلمان آمریکا در خصوص قانون جاستا (عدالت در برابر حامیان تروریسم) و تصویب آن بود که به آمریکایی ها اجازه می داد که در خصوص حملات 11 سپتامبر از عربستان شکایت کنند.
در غرب نیز به دلیل حمله عربستان به یمن تحت ائتلاف موسوم به طوفان قاطع «عاصفة الحزم» انگلیس به این کشور هشدار داده و پارلمان اروپایی آن را محکوم و کانادا قراردادهای کلان اسلحه را به دلیل کشتار غیرنظامیان توسط عربستان ، متوقف کرد.
از سوی دیگر عربستان آخرین جایگاه خود در جنگ سوریه را نیز بعد از دخالت روسیه در بحران سوریه از دست داد، ریاضی که ادعا می‌کرد جبهه ضد بشار اسد را به صورت دیپلماتیک و نظامی رهبری می‌کند، با دخالت روسیه و طرحی که این کشور برای آینده سوریه با همکاری ایران و ترکیه در نظر گرفته، ریاض از صحنه بحران سوریه کنار گذاشته شد.
براساس این گزارش عربستان در سال گذشته مصر و ترکیه دو کشوری که هم پیمان نظامی خود در نظر می‌گرفت را هم از دست داد، مصراحساس کرد که باید در زمینه سیاسی مستقل باشد، مواضع‌اش نسبت به سوریه تغییر کرد و با گشایش بیشتری همراه شد و با جنگ علیه یمن هم مخالفت کرد.
در همین راستا ترکیه با وارد شدن در توافق‌های بین المللی در خصوص پایان بحران سوریه، عربستان را کنار گذاشته و بعید نیست با افزایش موج حملات تروریستی علیه کشورش، در آینده نزدیک عربستان را به حمایت از داعش متهم کند همانطور که اخیرا واشنگتن را به حمایت از داعش متهم کرده است.
در سلسله شکست‌های دیپلماتیک عربستان، دیگر سفارت این کشور در بیروت نیز مرجع و پایگاه سیاسی اهل سنت لبنان و بخشی از مسیحیان این کشور نیست، لبنانی‌ها 'میشل عون' (گزینه حزب الله، ایران و حتی سوریه) را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند و «سعد الحریری» از زیر نظر و حمایت عربستان خارج شد.
عربستان در سال 2016 طرحی دیپلماتیک ونظامی هم پیشنهاد کرد که به گفته برخی کارشناسان طرحی بی‌فایده و رویاپردازانه بوده است؛ 'محمد بن سلمان' وزیر دفاع جوان و کم تجربه سعودی پیشنهاد داد نشستی به منظور تشکیل پیمانی نظامی بین المللی-اسلامی برگزار شود. این در حالی است که کشورهایی که در این پیمان حضور دارند یا توان نظامی خود را از دست داده یا سیاست‌های نظامی آنها با اهداف عربستان در تضاد است به همین دلیل کارشناسان نظامی معتقدند اولین نشست این پیمان آخرینِ آن هم خواهد بود زیرا هدف مشخصی را دنبال نمی‌کند و بیشتر رویا پردازی است تا حقیقت.
طبق این گزارش اغلب تحلیل‌های راهبردی حاکی از این است که عربستان در سال 2016 ضربات دیپلماتیک سنگینی را در سایه کاهش قیمت نفت و افزایش نگرانی‌های اقتصادی داخلی متحمل شده که در سال 2017 بدتر هم خواهد شد.
روزنامه رای الیوم افزود: می‌توان کاهش جایگاه عربستان در سطح بین المللی را اینگونه مشاهده کرد که «عادل الجبیر» وزیر خارجه این کشور در همه نشست‌هایش با قدرت از لزوم برکناری بشار اسد حتی شده به زور سلاح حرف می‌زد اما حالا اسد قویتر از هر زمان دیگری است و کشورهای غربی هم با باقی ماندن او در قدرت مخالفتی ندارند.
ادعای بعدی الجبیر این بود که بعد از قانون جاستا، عربستان اموال خود را از آمریکا خارج خواهد کرد اما قانون جاستا تصویب شد و عربستان از بیم رئیس جمهور جدید این کشور سکوت اختیار کرده است. دونالد ترامپ کسی است که اگر به چالش کشیده شود یا با لجاجت مواجه شود مقابله به مثل می‌کند و بیشتر لجبازی خواهد کرد.



کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*