اخبار عمومی
اعلام وصول 2
95778
تاریخ انتشار: 1395/10/19 19:49
آیت الله هاشمی رفسنجانی که به دلیل عارضه قلبی در یکی ازبیمارستان های تهران منتقل شده بود. لحظاتی قبل به لقاء الله پیوست

عصرجهان-آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.
منابع خبری گزارش دادند آیت الله هاشمی رفسنجانی که به دلیل عارضه قلبی در یکی ازبیمارستان های تهران منتقل شده بود. لحظاتی قبل به لقاء الله پیوست.

مراسم تشییع پیکر پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه از ساعت 10 صبح از دانشگاه تهران آغاز و پیکر این مبارزه نستوه در کنار مرقد مطهر حضرت امام"ره"،‌ مبدا مبارزه آرام خواهد گرفت./ رهبر معظم انقلاب نماز میت را بر پیکر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام می خوانند

مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی پيام تسليتی صادر نمودند-در این پیام آمده است"فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام میرسد، سخت و جانکاه است" - "با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم" - "غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم"

*هیات دولت جمهوری اسلامی ایران به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ را تعطیل عمومی اعلام کرد.

پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان این ضایعه را تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان، غفران الهی و برای خانواده‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، صبر و شکیبایی مسئلت می‌‌نماید.

بنا به همین گزارش مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی  که ساعاتی قبل به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود علیرغم تلاش پزشکان در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.
برپایه این خبر محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص اقدامات پزشکی انجام شده برای آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان در ساعت 18 امروز به طور ناگهانی دچار ایست کامل قلبی شدند.
وی افزود: ایشان بلافاصله به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده و در اورژانس با حضور یک تیم کامل پزشکی و مجرب عملیات احیا آغاز شد.
حاجی آقاجانی گفت: متاسفانه در ساعت 19.30 تلاش پزشکان بی‌نتیجه ماند و روح ایشان به ملکوت اعلی پیوست.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مسئولیت‌های مهمی همچون عضویت در شورای انقلاب اسلامی، ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت.

بازتاب گسترده درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های خارجی
خبرگزاری های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس، بی.بی.سی، نشریات ایندپندنت و نیویورک تایمز و دیگر رسانه های بین المللی و تصویری از جمله الجزیره بلافاصله خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی را بازتاب دادند.
آسوشیتدپرس در این رابطه با اشاره به اینکه آیت الله رفسنجانی عصر یکشنبه به علت عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، نوشت : وی که از سال 1989 تا 1997 در مقام ریاست جمهوری فعالیت کرده، از جمله سیاستمداران پیشرو و با نفوذ ایرانی بوده است.

در فرانسه رسانه هایی همچون 20 مینوت، فرانس 24، لوموند، رادیو بین المللی فرانسه، خبرگزاری فرانسه، فیگارو، وست فرانس، لوپاریزین، لوتامپ، شبکه یک تلویزیون فرانسه، لوپوئن، هفته نامه پری مچ و رادیو و تلویزیون سوئیس خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را بازتاب داده اند
رسانه های شرق آسیا از جمله چین، کره جنوبی، ژاپن و کره شمالی و همچنین رسانه های ادواری و مکتوب این منطقه امروز دوشنبه بخشی از اخبار خود را به این موضوع اختصاص دادند و نوشتند: ایران یک سیاستمدار و یک روحانی با نفوذ خود را که یک چهره بین المللی بود و تلاش می کرد تا با راهبردهای مختلف از مناقشه و درگیری جلوگیری به عمل آورد، از دست داد.
در گزارش های تلویزیون مرکزی و خبرگزاری رسمی چین آمده است: آقای رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران یکشنبه شب در یکی از بیمارستانهای تهران در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرده است.
گزارش ها می افزاید: حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز در پیام تسلیت خود درگذشت آیت الله رفسنجانی را یک غم و ضایعه بزرگ توصیف کرده و تاکید کرده اند که یک دوست قدیمی و نزدیک به خود را از دست داده اند.
در این گزارش ها تصریح شده که رهبر انقلاب اسلامی ایران درگذشت آقای رفسنجانی را فقدان یک شخصیت مهم برای کشور دانسته که از قبل و بعد از انقلاب از با نفوذ ترین مهره های سیاسی کشور بود و نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است.
«شین هوا» خبرگزاری رسمی چین می نویسد: رهبر عالی ایران او را یک فرد مورد اعتماد برای خود و کشور دانسته و در پیام خود درگذشت وی را غمی توصیف کرده که تحملش سخت است.
برخی از رسانه های افغانستان مرگ وی را ضایعه ای جبران ناپذیر دانستند و تلویزیون «یک» این کشور در گزارشی به دو زبان «پشتو» و «فارسی» اعلام کرد که تاثیرگذارترین چهره نظام ایران درگذشت.
خبرگزاری «جمهور» افغانستان نیز روز دوشنبه در صفحه اول خود نوشت که سردارسازندگی ایران، دار فانی را وداع گفت.
این خبرگزاری، آیت الله هاشمی رفسنجانی را از سیاستمداران برجسته ایران و جهان اسلام خواند که عمر خود را در مبارزه برضد رژیم شاهی ایران و نیز خدمت به مردم سپری کرد.
جمهور نوشت: هاشمی رفسنجانی از باهوشترین سیاستمداران معاصر جهان بود اعلام کرد که اثرات فراوان بر گسترش انقلاب اسلامی، سیاست های جهانی و منطقه ای داشت.
این رسانه افغان، وی را از چهره های مورد اعتماد امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران دانست و نوشت که هاشمی از مغزهای متفکر ایران پس از انقلاب محسوب می شد.




کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*