1403/01/31 17:18


105938
تاریخ انتشار: 1395/11/01 21:07
همیار طبیعت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را در پيشبرد اهداف "ترويج فرهنگ منابع طبيعي و جلب مشاركت مردم در امور حفاظت، احياء و توسعه و بهره برداري صحيح از منابع طبيعي" ياري می نمايند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان، با حضور رئیس اداره منابع طبیعی امام جمعه شهرستان لالی همیار افتخاری منابع طبیعی لالی شد.
امید است اینگونه اقدامات گستره مشارکت سازمان ها و دستگاه ها دولتی و غیر دولتی را در حمایت از منابع طبیعی و زیستی به نحو چشمگیری افزایش دهد
گزارش از ناهید رضایی


پی نوشت:
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور به عنوان متولي اصلي حفظ، احياء، توسعه و بهره‌برداري صحيح و اصولي از منابع‌طبيعي تجديدشونده اگر چه تا كنون طرح‌هاي بيشماري را به مرحله اجرا گذاشته اما به علت پراكندگي و وسعت زياد عرصه‌هاي مرتعي، جنگلي و بياباني به تنهايي قادر به انجام چنين رسالت بزرگی نیست و حفاظت از اين عرصه‌ها را بدون مشاركت مردم امري محال و غير ممكن می‌داند. لذا با هدف استفاده از نیروهای مردمی در حفظ، احیاء و توسعه منابع‌طبیعی و ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، افراد علاقمند و دوستداران منابع‌طبیعی به طور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع‌طبیعی کشور، در طرح همیاران طبیعت سازماندهی می‌شوند تا بوسیله دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم سطح دانش و بینش آنان افزایش یافته و بعنوان همیار دانش‌آموز، همیار مروج و همیار محافظ طبیعت بطور افتخاری همکاری نمایند.
در واقع همیار طبیعت به فرد يا افرادي اطلاق مي‌شود كه بصورت انفرادي و گروهي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را در پيشبرد اهداف «ترويج فرهنگ منابع طبيعي و جلب مشاركت مردم در امور حفاظت، احياء و توسعه و بهره برداري صحيح از منابع طبيعي» ياري نمايند. همیاران طبیعـت از اقشار مختلف شامل اعضـاء شـوراي اسلامي روستا، دهياران، بسيجيان محلي، معلمان، دانش‌آموزان، دانشجويان، مجريان و بهره‌برداران، فارغ‌التحصيلان و كليه دوستداران طبيعت و منابع‌طبيعي تشکیل شده‌اند. با تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با متولیان بخش منابع‌طبیعی و محیط‌زیست کشور در 17 اسفند 1393 (به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری) مبنی بر اولویت فرهنگ‌سازی از مدارس و به ویژه دبستان‌ها، این سازمان یکی از اولویت‌های کاری خود در سال 94 را جذب همیاران طبیعت دانش‌آموزی و معلمان قرار داده است.
اهداف كلي طرح همیاران طبیعت
1- ترويج فرهنگ منابع‌طبيعي در بين اقشار جامعه
2- جلب مشاركت مردم در امر حفاظت، احياء و توسعه منابع‌طبيعي
اهداف اجرائي طرح همیاران طبیعت
1- ساماندهي علاقمندان، دوستداران منابع‌طبيعي، شوراهاي اسلامي، دهياران،‌ بسيجيان و ساير اقشار جامعه در قالب تشكل همياران طبيعت
2- آموزش همياران طبيعت با هدف ارتقاء سطح دانش و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي آنان
3- ارتقاء سطح دانش، بينش و مهارت اقشار مختلف جامعه از طريق همياران طبيعت
گروه‌های هدف در طرح همیاران طبیعت
 همیاران طبیعت در سه سطح گروه‌بندی می‌شوند:
1- همیار طبیعت مروج دانش آموز شامل: کلیه سطوح دانش‌آموزی (ابتدائی، راهنمائی و دبیرستان) که علاقمند به طبیعت بوده و در زمینه ترویج فرهنگ منابع طبیعی فعالیت می‌نمایند.
2- همیار طبیعت مروج شامل: کلیه علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی اعم از دانشجویان، طلاب، اساتید و مدرسین، شوراهای اسلامی، دهیاران و سایر اقشار جامعه که در زمینه ارتقاء فرهنگ منابع‌طبیعی کوشا می‌باشند.
3- همیار طبیعت محافظ شامل: کلیه اقشار جامعه بویژه مجریان و بهره‌برداران طرح‌های منابع‌طبیعی که تمایل به همکاری در کنترل عوامل تخریب و احیاء منابع‌طبیعی دارند.
شرح وظائف همياران طبيعت
1- ارتقاء سطح دانش و بینش در زمینه منابع‌طبیعی
2- تلاش در توسعه فرهنگ منابع‌طبیعی
3- شركت در كلاس‌هاي آموزشي- ترويجي در راستای اهداف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری
4- حفظ و صيانت از عرصه‌هاي منابع‌طبیعی
5- شناسائي و معرفی افراد علاقمند به همكاري با منابع‌طبيعي
6- سازماندهي افراد داوطلب در حوادث غير مترقبه مانند آتش‌سوزي
7- اطلاع‌رساني هر گونه تخریب منابع‌طبیعی به مسئولین ذیربط
گردش کار عضوگیری همیاران طبیعت
1- مراجعه داوطلب به اداره ترویج اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان و یا اداره منابع‌طبیعی شهرستان و ارائه مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه
2- تشكيل پرونده پرسنلي توسط كارشناس مشاركت مردمي از داوطلب و اخذ مدارك شناسائي و ساير مدارك در شهرستان‌ها
3- استعلام از حراست اداره کل منابع‌طبیعی استان جهت متقاضیان همیار طبیعت محافظ
4- صدور کارت هميار طبيعت توسط استان و شهرستان‌های تابعه
تبصره 1: در صورت تفویض اختیار مدیر کل به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها کارت‌های همیار طبیعت دانش‌آموزی و مروج توسط رؤسای ادارات مربوطه قابل صدور می‌باشد.
تبصره 2: کارت همیار طبیعت محافظ صرفاً توسط مدیر کل صادر می‌گردد.
تبصره 3: اعتبار کارت‌های صادره 3 سال و تمدید آن منوط به شرکت در کلاس‌های توجیهی می‌باشد.
تبصره 4: در صورت سوء استفاده از کارت عضویت فرد لغو خواهد شد.
تبصره5: دبيرخانه ستاد مستقر در دفتر ترویج و مشاركت‌هاي مردمي سازمان مي‌باشد.
وضعیت فعلی همیاران طبیعت
در حال حاضر تعداد همیاران طبیعت حدود 46 هزار نفر است که از این تعداد 21 هزار نفر همیار دانش‌آموز و 20 هزار نفر همیار مروج و 5 هزار نفر همیار محافظ بوده و برای آنها کارت صادر شده است.
اقدامات صورت گرفته توسط سازمان در خصوص همیاران طبیعت:
1- اولويت‌بندي مناطق و عرصه‌هاي بحراني
2- تهيه و تصويب و ابلاغ دستورالعمل‌هاي اجرائي
3- تهیه و تدوین برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی در راستای ترويج فرهنگ منابع‌طبيعي
4- حمایت قانونی از همیاران طبیعت محافظ در راستاي شرح وظائف محوله
5- نظارت، ارزیابی، آسیب‌شناسی و ارائه گزارش‌های ادواری
6- تهیه بانک اطلاعات همیاران بر اساس طرح جدید

برچسب ها:
لالی ؛

بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG