1403/01/10 11:37


106814
تاریخ انتشار: 1400/05/11 23:31
تنگ ساولک از مناطق گردشگری تاریخی-طبیعی شهرستان بهمئی است که سروهای کهنسال زربین و 13 اثر تاریخی مربوط به دوره اشکانی-الیمائی را در دل خود جای داده است به به تاریخ۲۹ آذر ۱۳۱۶ و به شماره ثبت ۳۱۰ در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده و در لیست انتظار وزارتحانه چهت ثبت جهانی می باشند و در سال 1380 به شماره 260 توسط شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور ثبت و معرفی گردید.

پایگاه خبری عصرجهان؛خلیل جهان تاب پور-تنگ ساولک به شماره ثبت ملی ۳۱۰ به تاریخ۲۹ آذر ۱۳۱۶در جنوب غربی ایران و همچنین در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویر احمد و دوازده کیلو متری شهر لیکک مرکز شهرستان N305853 E500801،50 درجه و 9 دقیقه طول و 30 درجه و59 دقیقه عرض جغرافیایی واقع شده است. نام ساولک به جهت سروهای زربین بر این تنگه اطلاق می شود.و در برخی منابع این تنگه به سولک یا سروک خوانده میشود.


در تنگ ساولک 13 نقش برجسته و کتیبه بر روی 5 قطعه سنگ جداگانه حجاری شده. که همگی مربوط به دوره الیمائی- اشکانی می باشند. راه سنگفرش اسب رو، چشمه گوردک، سروهای زربین و چینه شناسی آن جلوه ی ویژه ای به نمایش گذاشته است. مضافا اینکه نقوش برجسته ی تنگ ساولک صحنه های گوناگونی از آیین های باشکوه باستانی، نمادهای دینی، رزم های سواره نظام و پیاده نظام ،تاجگذاری و تاج‌ستانی وگرفتن حلقه قدرت در حضور خدایان، شکار شاهی، تشریفات و خوش آمدگویی،... را در دل کوهستان به ودیعه گذاشته تا نمایشگر روشنی از روزگاران گذشته برای نسل جدید باشد و می تواند گردشگران را ساعتها مجذوب خود نماید. و پیش آهنگ باستانشناسی استان گردد. برخی محققین این محل را محراب خدایان کهن و عبادتگاه شکوهمند اقوام الیمایی می دانند.
📣 چه کسانی از نقش برجسته های تنگ ساولک بازدید نمودند و یا در کُتب خود مطلب نوشتند؟
🔸 بارن دو بد  دبیر اول سفات روسیه در دوره محمد شاه قاجاره
🔸 میرزاحسن فسایی مولف فارسنامه ناصری
🔸 احتشام الدوله حکمران وقت فارس
🔸 اشتاین باستانشناسی معرف مجاری
🔸 لوئی واندنبرگ بلژیکی
🔸 گیریشمن فرانسوی
 🔸 احمد اقتداری
🔸 پائولو مسینا
📣 منابع و ماخذ:
1) میراث های باستانی ایران نوشته ریچارد نلسون فرای
2) بازشناسی منابع و مأخذ تاریخ ایران باستان نوشته دکتر محمود جعفری دهقی
 3) ایران از آغاز تا اسلام نوشته رومن گیرشمن
4) خوزستان و کهگیلویه نوشته احمد اقتداری
 5) فارسنامه ناصری نوشته میرزا حسن حسینی فسائی
 6) باستانشناسی ایران باستان نوشته  لوئی واندنبرگ.
📣 شماره ثبت ملی نقش برجسته های تنگ ساولک: شماره ۳۱۰ به تاریخ۲۹ آذر ۱۳۱۶
🔸 همانگونه که استحضار دارید هاله ای از ابهام سلسله ی اشکانی را به دلیل نداشتن منابع مکتوب فرا گرفته ، کشف آثار باستانی کمک شایانی به ابهام زدایی از این سلسله نمود اما بسیاری از آثار کشف شده اشکانی در نسا ، هاترا ، پالمیر... خارج از چهار چوبه سیاسی و اداری ایران امروزه می باشند . از 18 نقش برجسته و کتیبه و دوره اشکانی 13 مورد در شهرستان بهمئی ، و از آنجائیکه نوع حکومت اشکانیان در تعریف مورخان مسلمان ملوک الطوایفی بوده ، در این میان حکومت الیمائی یکی از قدرتمند ترین حکومت های محلی سلسله اشکانی بوده ، نقوش و سنگ نبشته ها تنگ سروک شهرستان بهمئی آیینه ی تمام نمایی از حکومت الیمایی دوره اشکانی میباشند.
🔸 تنگ ساولک که در جنوب غربی ایران ،50 درجه و 9 دقیقه طول و 30 درجه و59 دقیقه عرض جغرافیایی و دوازده کیلو متری شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی و در جنوب غربی استان کهگیلو یه و بویر احمد واقع گردیده و پیش آهنگ باستانشناسی استان کهگیلو یه و بویر احمد و شهرستان بهمئی است.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید

برچسب ها:
تنگ ساولک ؛ اشکانی ؛ الیمائی ؛

بیشتر بخوانید :



Copy Right 2013 Artmis.ORG