1403/01/10 10:54


128060
تاریخ انتشار: 1396/03/08 17:57
نماینده ای که با پشتوانه ایلی و قبیله‌ای وارد شورای شهر شود چون خود را وام داره ایل و طایفه می‌بینند مسیری در برابرشان قرار می‌گیرد که به جای پیگیری رشد و توسعه شهر، منطقه و استان مشغول فعالیت‌های محدود قومی شده و به دنبال انجام خواسته‌های افراد مؤثر هر فامیل و قبیله می‌رود

عصرجهان؛ فضل الله آبشنگ-بیشتر مرم منتظر فرا رسیدن سال نو هستند تا دوباره به عادت های کهنه مشغول شوند (پائولو کوئلیو) داستان ما مردم بهمئی منتظر انتخابات و انتخاب قوم گرایانه و این تکرار و تکرار می شود.
از دیدگاه اینجانب آسیب رفتار انتخاباتی به مجموعه اعمال نابهنجار، ناپسند و نسنجیده اطلاق می‌شود که هدف غایی انتخابات را تحت‌الشعاع خود قرار داده و مانع دستیابی به نتیجه مطلوب می‌گردد گذشته از این مطالب از آنجای که هیچ شهرستانی به طور مطلق از این آسیب‌ها مبرا نیست شهرستان ما از جمله شهرستان هایی‌ست که به علت بافت قومی و قبیله‌ای آن در اکثر انتخابات و انتصابات مسئولین ارشد دستخوش این آسیب‌هاست چرا که از لحاظ تاریخی، تاریخ ایران تاریخ به قدرت رسیدن اقوام و طوایف است.
متأسفانه بهمئی از جمله شهرستان هایی است که بافت قومی و قبیله‌ای در آن نمود بیشتری داشته و شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عامل حضور گسترده مردم در انتخابات حاکمیت تفکر قوم‌ مدارانه است آسیبی که از رهگذر این طرز تفکر بر پیکره استان خصوصاً بر سر راه توسعه قرار گرفته مهلک‌تر و کشنده‌تر از آسیب از جنبه‌های دیگر است  «آسیب‌هایي مانند تشکیل جلسات خارج از موعد مقرر که درآن کاندیداتورها همان‌هايی که به قصد قانون‌گذاری وارد صحنه انتخابات می‌شوند به راحتی قانون را دور زده و با وعده و عیدهای خارج از اختیارات خود به علت عدم تبیین این اختیارات به عوام فریبی می‌پردازد آسیبی مانند عدم حضور پُر رنگ زنان فهیم و فرهیخته شهرستان به علت بافت سنتی جامعه در حال گذار ما آسیبی مانند خرید و فروش آرا مردم به علت فقر توده‌ای و غیره.
اما همان‌طور که گفته شد آسیبی که طرز تفکر قبیله و ایلی بر نتیجه انتخابات وارد نموده موجب عقیم ماندن سطح توسعه در شهرستان شده ناگفته پیداست این قومیتی بودن علی‌رغم پتانسیل بالا در وحدت، انسجام، یکدلی، خصوصاً در دفاع از سر حدات ملی و استانی داشته بر خروجی پروسه انتخابات نتیجه عکس داشته است.
 علی‌ایهال هر نماینده ای که با پشتوانه ایلی و قبیله‌ای وارد شورای شهر شود چون خود را وام داره ایل و طایفه می‌بینند مسیری در برابرشان قرار می‌گیرد که به جای پیگیری رشد و توسعه شهر، منطقه و استان مشغول فعالیت‌های محدود قومی شده و به دنبال انجام خواسته‌های افراد مؤثر هر فامیل و قبیله می‌رود چرا که می‌پندارد در انتخابات گذشته و آینده به لابی این افراد نیاز مبرم داشته و دارد این در حالی است مشغولیت‌های این چنینی نماینده مانع اساسی در مسیر توسعه شهرستان است چرا که فرصتی برای پیگیری امور جمعی باقی نمی‌ماند علاوه بر این چند قطبی شدن و کشمکش جمعیت شهرستان‌ها متشکل از اقوام در برابر چالش‌های پیشروی پیشرفت ابتدای‌ترین نتیجه عملکرد است تأثیر بر انتصابات مدیران شهرستانی و استانی نتیجه دیگر است به شکلی که در انتصاب استاندار فرمانداران و مدیران ارشد وضعیت سهمیه‌ای از اقوام ایجاد می‌شود و شایسته سالاری به کلی فراموش می‌گردد.
نمایندگان برآمده از روند انتخاب قبیله به جای پیگیری امور جمعی یا واقعی موکلان خود به سوی حل مشکلات تیره که در مورد انتخابات به وی رأی بالاتری داده‌اند می‌رود علت این امر کاملاً آشکار است حفظ پایگاه رأی خود اهمیت بیشتری از برداشتن موانع توسعه در شهرستان و استان دارد از دیگر سوی متأسفانه در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی قوم نهاد انگیزه و جاذبه برای افراد شایسته و دلسوز جهت حضور در صحنه باقی نمی‌ماند چرا که ممکن است این افراد فاقد ایل و طایفه قَدَر باشند جای تأسف است که این معضل در استان ما به شکلی قوی و شدید مشاهده می‌گردد و برآیند انتخابات برگزیدن افرادی بوده که لابی قومی قویتری ایجاد کرده و این فرایند مکرراً در هر دوره تکرار می‌شود.
ناگفته پیداست که نمی‌توان قومیت‌ها و نژادها را از جامعه حذف کرد ولی ضرورت دارد تمهیداتی در انتخابات لحاظ شود که این آسیب‌ها به حداقل برسد جالب است بدانیم در شهرهایي که تأثیر قومیت در انتخابات کم‌رنگ بوده علی‌رغم نبود منابع سطح توسعه یافتگی به علت انتخاب شایسته بسیار بالا بوده است البته باید بدانیم نمایندگان برآمده از رأی قومی اظهار نظر و اثر گذاری مهمی در جایگاه خود نداشته و خود را از چالش‌های حوادث سیاسی روز دور نگه می‌دارد اکنون هر چند دیر ولی با آگاهی بخشی رسانه‌ها فعالیت احزاب سیاسی و تشکل‌های مدنی شهرستانی و استانی شدن نمایندگان دور شدن افراد فکور و فرهیخته هر ایل از این تعصبات و آگاهی بخشی آنها می‌شود تا حد زیادی از این آسیب‌ها کاسته و گام‌هایي در جهت توسعه شهر و استان بر داشته شود.
واما حرف پایانی اینجانب به مردم شهرستان بهمئی لطفا دیگر گلایه و درمندی از بیکاری فرزندان خود نکنید.زیرا نمایندگان منتخب شما هستند که باید بیکاری را ریشه کن کنند نه دولت.کسی که نماینده میشود باید درخواست های مردم شهرستان را به مسئولین و بالا دستی ها برسانند نه حرف های شخصی و یا حرف یک قوم را امروزه دیگر زمانی برای درجا زدن نه مانده است در صورتی که همه ی شهرستانهای همجوار سیر صعودی گرفته اند ما حتی درجا زدن هم بلد نیستیم و سیر نزولی گرفته ایم.
مردم بهمئی و استان کهگیلویه و بویراحمد در چاه عمیقی به نام قوم گرایی فرورفته اند.که شهرهای اطراف آن را به فال نیک می پندارند و قصد ندارند این مردم را بیرون بکشند.این ملت باید خود به اندیشند که میخواهند نردبان بسازد که از چاه بیرون آید یا که درون چاه درجا بزند زندگی شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است و هرگونه تغيير و دگرگوني در خوشبختي و بدبختي اقوام در درجة اوّل به خود آنها بازگشت مي كند.و اين يك سنّت تغيير ناپذير الهي است.




Copy Right 2013 Artmis.ORG