1403/01/10 19:00


1730
تاریخ انتشار: 1393/05/12 08:15
گروه گردشگری پایگاه اطلاع رسانی عصر جهان
صنعت گردشگري از صنايع قابل توسعه شهرستان بهمئی است. سر مايه گذاري در اين بخش با توجه به واقع شدن بيش از نيمي از مساحت شهرستان در مناطق نسبتا مرتفع زاگرس، پوشش گياهي متنوع، آب وهواي نسبتا معتدل و مهمتر از همه جاذبه هاي طبيعي، چشم اندازهاي زيبا، آثار تاريخي و اماكن زيارتي، امكان توسعه اين صنعت را فراهم آورده اس

پتانسیل های صنعت گردشگری شهرستان بهمئی

نویسنده: خلیل جهان تاب پور

شهرستان بهمئی با مساحتی بالغ بر 1447 کیلومتر مربع در قسمت غرب و جنوب غرب استان کهگیلویه و بویراحمد و حدود 40 کیلو متری شهرستان بهبهان واقع شده است. ارتفاع آن از سطح دریا 625 متر بوده، از شمال به چاروسا و دیشموک و باغ ملک، از جنوب به بهبهان، از شرق به کهگیلویه و از غرب به رامهرمز و امیدیه منتهی می شود جمعیت این شهرستان طبق سر شماری سال 1385 قریب پنجاه هزار نفر بوده است.


صنعت گردشگري از صنايع قابل توسعه شهرستان بهمئی است. سر مايه گذاري در اين بخش با توجه به واقع شدن بيش از نيمي از مساحت شهرستان در مناطق نسبتا مرتفع زاگرس، پوشش گياهي متنوع، آب وهواي نسبتا معتدل و مهمتر از همه جاذبه هاي طبيعي، چشم اندازهاي زيبا، آثار تاريخي و اماكن زيارتي، امكان توسعه اين صنعت را فراهم آورده است. تنگ سروك با سنگ نوشته هاي دوره الیمایی(اشکانی)، تنگ ماغر با پوشش گياهي وآب وهواي دلپذير، درياچه برم الوان با طبيعتي زيبا و بارگاه زيارتي امام زادگان سيد اسد الله وسيد ابراهيم با آب وهواي مطبوع و امام زاده بابا احمد با معماری کم نظیر در صورت توجه، از پتانسيل بالايي در اين زمينه برخوردارند. 

                                                                          
آثار سفالی منقوش کشف شده در بهمئی قدمتی تا 5000 هزار سال دارا می باشد . تنگ سروک و نقوش برجسته آن صحنه هائی از گوناگونی آیین های باشکوه باستانی ، نمادهای دینی ، رزم های سواره و پیاده نظام ، وتاجگذاری،... در دل کوهستان به ودیعه تا نمایشگر روشنی از روزگاران گذشته برای نسل جدید باشند و می توانند هزاران گردشگر را ساعتها مجذوب خود نمایند . نقوش برجسته تنگ سروک در سال 1316به شماره 310 در زمره آثار ملی به ثبت رسیدند.

 


تنگ سروک که در جنوب غربی ایران ،50 درجه و 9 دقیقه طول و 30 درجه و59 دقیقه عرض جغرافیایی و دوازده کیلو متری شهر لیکک مرکز شهرستان و در جنوب غربی استان کهگیلو یه و بویر احمد واقع گردیده می تواند پیش آهنگ باستانشناسی استان گردد.


به استحضار شما خوانندگان می رسانم هاله ای از ابهام سلسله ی اشکانی را به دلیل نداشتن منابع مکتوب فرا گرفته ، کشف آثار باستانی کمک شایانی به ابهام زدایی از این سلسله نمود اما بسیاری از آثار کشف شده اشکانی در نسا ، هاترا ، پالمیر... خارج از چهار چوبه سیاسی و اداری ایران امروزه می باشند . از 18 نقش برجسته و کتیبه و دوره اشکانی 13 مورد در شهرستان بهمئی ، و از آنجائیکه نوع حکومت اشکانیان در تعریف مورخان مسلمان ملوک الطوایفی بوده ، در این میان حکومت الیمائی یکی از قدرتمند ترین حکومت های محلی سلسله اشکانی بوده ، نقوش و سنگ نبشته ها تنگ سروک شهرستان بهمئی آیینه ی تمام نمایی از حکومت الیمایی دوره اشکانی میباشند. گرچه آنگونه که شایسته است تنگ سروک بهمئی از منظر باستانشناسان ناشناخته باقی مانده ولی نقوش و سنگ نوشته های آن ثبت ملی و در شرف ثبت جهانی ، و صاحب منصبان و باستانشناسان شهیری از جمله بارن دو بد ، دبیر اول سفات روسیه در دوره محمد شاه قاجاره ، میرزاحسن فسایی مولف فارسنامه ناصری ، احتشام الدوله حکمران وقت فارس ، اشتاین باستانشناسی معرف مجاری ، واندنبرگ بلژیکی ، گیریشمن فرانسوی و احمد اقتداری از این آثار دیدن و گزارشاتی تهیه نمودند.


تنگ سروک با درختان سرو زربین چند هزار ساله ، تاریخ طبیعی و چینه شناسی خود جلوهای ویژه ای به نمایش گذاشته که می توان معرف خوبی برای شهرستان باشد. اکوسیستم تنگ سولک در سال 1380 به شماره 260 توسط شورای عالی حفاظت محیط‌ زیست به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده کشور ثبت و معرفی گردید.

 

 

 

شهرستان بهمئی علاوه بر تنگ سروک دارای صدها بقاع متبرکه ، تپه های باستانی ، استودان ها ، گورستانها ، چشمه ها ، قناتها ، راههای باستانی سنگ فرش ، کانالهای آب ساروج ، آسیابها و بناهای تاریخی از دوره باستان و اسلامی می باشد .


اگر این پتانسیل باستانشناسی بهمئی با پوشش گیاهی رنگارنگ ، جلوه ویژه برم الوان ، دست بافته های بی نظیر زنان ، و میراث های کم نظیر معنوی ممزوج گردد دور نمایی روشنی از صنعت گردشگري شهرستان در ذهن تداعی می نماید .  














Copy Right 2013 Artmis.ORG