1403/01/10 18:05


180993
تاریخ انتشار: 1396/09/13 19:33
چرا ائتلاف انصارالله و عبدالله صالح شکست خورد؟ پشت پرده کشته شدن صالح چه کسانی هستند؟ این سوالی است که شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع آگاهی بدان پاسخ داده است و نوشته است که این شکست بیش از هر چیز ناشی از طرحی بود که توسط امارات و عربستان برنامه ریزی شد. طرحی که لازمه آن خیانت عبدالله صالح به انصارالله بوده است.

عصر جهان-ساعاتی پیش «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن که رسانه های طرفدار سعودی از اقدامات اخیر وی به عنوان «انتفاضه عربی صنعا علیه حوثی ها» نام بردند، کشته شد و بحران یمن وارد فاز جدی و خطرناکی شده است.

یمن بدون شک در روزهای آتی صحنه تحولات سرنوشت سازی خواهد بود. دو گروه متحد در جنگ داخلی یمن، یعنی نیروهای وفادار به صالح و نیروهای انصارالله که با نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان می‌جنگند از شش روز پیش در یک جنگ شهری در صنعا، پایتخت یمن با یکدیگر درگیر شده‎‏اند که حاصل آن ده‌ها کشته و زخمی بوده است.

این درگیری ها امروز به اوج خود رسید و در نتیجه آن علی عبدالله صالح به طرز مشکوکی کشته شد. اختلاف بین این دو گروه در گذشته نیز سابقه داشت اما هربار با دخالت‌های خارجی و داخلی به تفاهم می‌رسیدند.

اما روز گذشته ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان با استقبال از درگیری‌های بین طرفداران عبدالله صالح با نیروهای انصارالله در صنعا، خواستار «قیام گسترده مردمی» علیه حوثی‌ها شد و تأکید کرد از شورش یاران صالح حمایت می‌کند.

روز گذشته در خبرها آمده بود که نیروهای وفادار به صالح بخش‌ عمده پایتخت را به تصرف خود درآوردند. همچنین علی عبدالله صالح در یک سخنرانی تلویزیونی علاوه بر اعلام آمادگی برای مذاکره با عربستان از مردم یمن خواست علیه حوثی‌ها به‌پاخیزند.

او به طرفدارانش دستور داد تمام مراکز متعلق به حوثی‌ها را در همه شهرها تصرف کنند. او همچنین گفت حوثی‌ها در سال‌های گذشته ما را به عقب برگردانده و شرایط سختی را بر کشور تحمیل کردند. رئیس‌جمهور پیشین یمن خطاب به ائتلاف عربی گفت: در صورت لغو محاصره یمن و توقف حملات ائتلاف عربی آماده گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان است.

او گفته بود: از برادرانم در کشورهای همسایه و هم‌پیمان می‌خواهم دشمنی علیه یمن را پایان داده و محاصره را لغو و فرودگاه‌ها را بازگشایی کنند و ما هم متعهد می‌شویم صفحه جدیدی در روابط گشوده و تعامل مثبتی داشته باشیم. هرچه در یمن اتفاق افتاد، کافی است. صالح در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما به برادرانمان و همسایگان یمن تعهد می‌دهیم پس از آتش‌بس و گشایش فرودگاه‌ها و لغو محاصره مذاکرات مستقیم را با نمایندگان دولت «قانونی» آغاز کنیم.

ساعاتی پس از آن که علی عبدالله صالح فراخوان و آمادگی خود برای گفتگو با عربستان را اعلام کرد، نظامیان انصارالله این درخواست را رد کردند.

یک سخنگوی انصارلله در شبکه تلویزیونی المسیره که متعلق به این گروه است، گفته بود: «سخنرانی صالح ضربه‌ای بر اتحاد و شراکت ما بود و بیانگر مکر کسانی است که مدعی مبارزه با تهاجم عربستان هستند.»

چرا ائتلاف انصارالله و عبدالله صالح شکست خورد؟

چرا ائتلاف انصارالله و عبدالله صالح شکست خورد؟ پشت پرده کشته شدن صالح چه کسانی هستند؟ این سوالی است که شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع آگاهی بدان پاسخ داده است و نوشته است که این شکست بیش از هر چیز ناشی از طرحی بود که توسط امارات و عربستان برنامه ریزی شد. طرحی که لازمه آن خیانت عبدالله صالح به انصارالله بوده است.

در این زمینه الجزیره نوشته است: اتفاقاتی که هم اکنون در جریان است و شکست اتحاد میان جریان عبدالله صالح و انصارالله به وسیله امارات متحده عربی طراحی شده است.

در همین زمینه، یک مقام یمنی در گفتگو با الجزیره فاش کرد که تصمیم صالح برای جدایی از انصارالله طرحی توسط امارات و با مشورت ریاض طراحی شده است که هدف عمده آن نیز این است که بتوانند از باتلاق جنگ یمن خارج شوند.

از سوی دیگر یک مقام سیاسی دیگری که خواست نامش فاش نشود، گفت؛ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تحت تاثیر و نفوذ امارات متحده عربی به دنبال آن بوده تا با عبور از منصور هادی و برجسته کردن نقش عبدالله صالح، جنگ در یمن را خاتمه دهد

لازم به ذکر است که طبق ایمیل های فاش شده دو مقام آمریکایی در ماه اگوست، خواهان خروج و اتمام جنگ یمن است که خود از مارس ۲۰۱۵ آغاز کرده است.

الجزیره اضافه کرد؛ به نظر می رسد امارات به دنبال این است پسر علی عبدالله صالح یعنی احمد را اکنون در امارات به سر می برد را برای کنترل یمن جایگزین پدرش کند.

در همین زمینه یک وبگاه خبری فرانسوی گزارش داد که احمد السیری سخنگوی ائتلاف تحت رهبری سعودی در ماه ژوئن به ابوظبی سفر کرد و با احمد پسر علی عبدالله صالح دیدار و به او اعلام کرد که باید آماده تشکیل یک دولت جدید در یمن باشد.

لازم به ذکر است که احمد پسر علی عبدالله صالح پیش از این به عنوان سفیر یمن در امارات فعالیت می کرد.

مراد آلازانی تحلیل گر سیاسی و استاد دانشگاه صنعا به الجزیره گفته است که پسر صالح کارت بازی امارات در یمن است.

آلازانی گفت: امارات احمد را نگه داشته است تا اگر بلایی به سر صالح آمد، او نقش صالح را ایفا کند و به عنوان بازیگر جدیدی در یمن معرفی کنند‌.

این تحلیل گر سیاسی افزود: امارات متحده عربی همواره او را به عنوان یک ابزار در نظر دارد و برنامه هایی را برای او در نظر گرفته است.

در همین راستا، برخی از منابع متعقدند که علی عبدالله صالح به دست ائتلاف تحت رهبری سعودی ها و مشخصا جنگنده های اماراتی کشته شده است تا فرزندش را جایگزین او کنند.

در همین راستا، «احمد الحبیشی» مشاور رسانه ای شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد که «علی عبدالله صالح» در منطقه تحت سیطره هوایی امارات کشته شده است.

بر اساس این گزارش، وی گفت: جنگنده های امارات که از اعضای ائتلاف متجاوز سعودی هستند شب گذشته مواضع وابسته به علی عبدالله صالح را بمباران کردند/تابناک




Copy Right 2013 Artmis.ORG