1403/01/10 12:00


191905
تاریخ انتشار: 1396/12/15 00:19
همچنین اسناد محرمانه ای نشان داده می شود که مشخص می کند شاهزاده سلمان ( امیر منطقه ریاض و پادشاه فعلی) نیز با امضای بخشنامه ها و دستوراتی در کودتای ناکام قطر مشارکت داشته است.

عصرجهان-شبکه الجزیره مستندی را پخش کرده است که براساس آن سران فعلی بحرین، سعودی و امارات در کودتای ناکام سال 1996 قطر دخالت داشتند.

در این مستند دو قسمتی با عنوان " قطر 96" و "ما اخفی اعظم" برای اولین بار اسناد و مدارک محرمانه و عکس ها و فیلم هایی برای اولین بار به نمایش در می آمد.

4 کشور مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات از چند ماه قبل رابطه سیاسی اقتصادی با قطر را قطع کردند و تحریم های اقتصادی اسیاسی را علیه این کشور اعمال کرده اند. از آن زمان تاکنون قطر و 4 کشور شاهد تقابل رسانه ای و اتهام زنی میان دوطرف است.

مستند شبکه الجزیره: دخالت سران بحرین، سعودی و امارات در کودتای قطر

براساس این مستند، در سال 1996 میلادی، دولت وقت مصر و حکومت های امارات، عربستان سعودی و بحرین، عملیات کودتای نظامی را در قطر برنامه ریزی می کنند اما در نهایت چند ساعت قبل از آغاز عملیات، کودتا فاش می شود و در نتیجه دست اندرکاران کودتا تصمیم می گیرند عملیات را متوقف کنند. شمار زیادی از دست اندرکاران کودتا نیز توسط نیروهای امنیتی قطر بازداشت و محاکمه می شوند و برای برخی از آنها نیز حکم اعدام صادر می شود.

در این مستند با شماری از دست اندرکاران کودتا که به اعدام محکوم شده بودند اما سپس به زندان ابد تغییر حکم داده می شوند و با عفو امیری، از زندان آزاد شده اند مصاحبه می شود. این افراد قبلا در پلیس، سازمان اطلاعات و امنیت و دستگاه های نظامی قطر فعالیت می کردند.

همچنین با یکی از مدیران بازنشسته سازمان اطلاعات و امنیت قطر که در جریان مقابله با این کودتا فعالیت داشت نیز مصاحبه انجام شده است.
براساس این مستند، در سال 1996 امیر برکنار شده در کودتای سال 1995 تلاش می کند کودتای جدیدی انجام دهد و با کنار زدن پسرش بتواند دوباره قدرت را در دست بگیرد.

در سال 1995 هنگامی که شیخ خلیفه (امیر وقت) در سفر خارجی بود پسرش یعنی ولیعهد (شیخ حمد) علیه پدر کودتا کرد و قدرت را در دست گرفت اما پدر برای سال ها تلاش کرد دوباره به قدرت بازگردد.  امیر برکنار شده تلاش می کند با کمک کشورهای سعودی، امارات و بحرین، کودتایی را در قطر سامان دهد و دوباره به قدرت برگردد.

در این برنامه کودتا در سال 96 میلادی، شیخ حمد (ولیعهد وقت بحرین - پادشاه فعلی)، از امارات شیخ محمد (مقام ارشد نظامی و ولیعهد فعلی ابوظبی) و از مصر ژنرال عمر سلیمان ( رئیس وقت سازمان اطلاعات امنیتی مصر) و از عربستان سعودی هم ولیعهد و وزیر دفاع وقت یعنی شاهزاده سلطان، دخالت مستقیم داشتند.

همچنین اسناد محرمانه ای نشان داده می شود که مشخص می کند شاهزاده سلمان ( امیر منطقه ریاض و پادشاه فعلی) نیز با امضای بخشنامه ها و دستوراتی در کودتای ناکام قطر مشارکت داشته است.

رئیس وقت پلیس قطر رهبری در عربستان سعودی مستقر شده بود و رهبری عملیاتی کودتا را برعهده داشت. محموله های سلاح نیز برای کودتا از مصر وارد بحرین شده و سپس از راه زمینی به عربستان سعودی و قطر منتقل شد تا در کودتا مورد استفاده قرار بگیرد.
امیر برکنار شده قطر هم در هتلی در ابوظبی منتظر بود بعد از اعلام پیروزی کودتا با همراهی جنگنده های اماراتی به قطر برود.

بحرین نیز قرار بود شماری از چتربازها و جنگنده هایش را به قطر بفرستند و این نیروهای ویژه در کنترل دوحه و مراکز اصلی قطر به امیر بازگشته کمک کنند.

مستند شبکه الجزیره: دخالت سران بحرین، سعودی و امارات در کودتای قطر

براساس این برنامه، بعد از پیروزی کودتا، متن پیام امیر بازگشته از تلویزیون قطر پخش شود و در آن او از کشورهای عربی همسایه درخواست کمک خواهد کرد و براساس برنامه ریزی قبلی نیروهای نظامی بحرین، امارات و سعودی در حالت اماده باش و انتظار بودند که بلافاصله وارد خاک و آسمان قطر شوند.

در این مستند با سفیر وقت آمریکا در دوحه قطر هم گفتگو می شود. او می گوید که از کودتا خبر نداشته و شب حادثه امیر قطر او را برای دیدار فرامی خواند. سفیر وقت آمریکا می گوید: بامداد به دیدار امیر رفتم. به سرعت و بدون تشریفات معمول، دیدار انجام شد. امیر گفت که برنامه کودتا فاش شده است.

در جای دیگری از این مستند یکی از سازماندهندگان کودتا می گویند که امیر برکنار شده به کودتاچیان گفته بود که هنگام حمله به منزل امیر جدید یعنی پسرش از کشتن او خودداری کند حتی اگر همه مهاجمان را کشت. همچنین به توصیه او، آنها قرار بود در حمله به اقامتگاه امیر با خود پرستار همراه داشتند چون امیر جدید بیماری دیابت داشت و ممکن بود سلامتی او با مشکل مواجه شود.




Copy Right 2013 Artmis.ORG