1403/02/06 10:23


202203
تاریخ انتشار: 1397/01/23 12:01
جیمی کارتر رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده آمریکا با اشاره به غرور و افتخار خود از رکورد صلح کشورش در دوران ریاست جمهوری خود به دونالد ترامپ نصیحت کرده است که از هرگونه اقدام نظامی در سوریه یا هرجایی دیگری از دنیا اجتناب کرده و به هیچ قیمتی وارد جنگ هسته‌ای نشود.

عصرجهان-کارتر طی مصاحبه‌ای در روز چهارشنبه با آسوشیتدپرس بیان کرده است: دعا می‌کنم که وی – دونالد ترامپ – کشور را در صلح نگاه دارد و از افراط و اغراق و بدتر کردن شرایط و چالش‌هایی که با کره شمالی، روسیه و سوریه در پیش است، دوری کند. امیدوارم مانند من و سایر روسای جمهور درک کند که هرگونه تقابل هسته‌ای نتیجه‌ای مصیبت‌بار برای بشریت در پی دارد.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا که اکنون 93 سال دارد در مصاحبه خود بیان کرده است که حتی یک تقابل نظامی کوچک هم می‌تواند در شرایط فعلی از کنترل خارج شده و به یک موضوع خطرناک تبدیل شود.



اظهارات جیمی کارتر کمی بعدازآن بیان‌شده که دونالد ترامپ به دلیل حمله ادعایی شیمیایی در سوریه علیه مخالفان وعده انتقام و حمله به سوریه را داده است. روسیه تهدید کرده است که یک چنین اقدامی «تبعات سنگین و خطرناکی» در پی خواهد داشت.

ترامپ همچنین پیش‌ازاین تهدیدهای جدی علیه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی داشت اما اکنون بیان کرده است که در پی مذاکره مستقیم با وی است. کارتر برای چندین دهه از مدافعان مذاکرات مستقیم و جدی با کره شمالی بوده است.

کارتر همچنین در این مصاحبه به کتاب جدید خود تحت عنوان «ایمان: سفری برای همه» اشاره کرده است و بیان کرده که آمریکا در حال تجربه یک فساد تدریجی نه‌تنها در ایمان ملت بلکه حتی در نهادهای ملی خود است. وی با اشاره به شکاف طبقاتی وسیع، تبعیض علیه اقلیت‌ها و مهاجران، سیاستی که از سوی پول کنترل می‌شود و مجموعه‌ای بی‌انتها از جنگ‌ها و چالش‌های بین‌المللی گفته است: بسیاری از مردم ایمان و اعتقاد خود به دموکراسی را از دست داده‌اند.

کارتر دموکرات انتقادات شدیدی را علیه ترامپ جمهوری‌خواه در چندین مورد بیان کرده است و گفته: بسیاری از مردم متوجه شدند که در حمایت از ترامپ اشتباه کرده‌اند. بااین‌حال وی بیان کرده که انتقادات او در مورد شخص دونالد ترامپ نیست. بلکه انتخاب ترامپ را نتیجه مجموعه‌ای از بیماری‌های موجود در آمریکا می‌داند و نه علت آن‌ها.

وی گفته: بسیاری از قشر متوسط آمریکا و کارگران در کشور ما معتقدند که از سوی دولت با آن‌ها به شکلی عادلانه برخورد نمی‌شود. و می‌خواستند در همین خصوص چیز جدیدی را تجربه کنند. کارتر می‌گوید مشکلی که منجر به ظهور ترامپ شده مهم‌تر و عمیق‌تر هر چیز دیگری در خصوص دولت فعلی است.

کارتر با اشاره به این‌که درنهایت چراغ دموکراسی برای طولانی‌مدت در آمریکا روشن خواهد ماند، اما دعا کرده است که ترامپ تلاش خود برای حقوق بشر، عدالت در میان همه افراد و آنچه ارزش حقیقت نامیده تلاش کند.

وی همچنین از تلاش‌های اخیر ترامپ برای مذاکره با کره شمالی استقبال کرده است و بیان کرده است: هنوز باور دارم که قدرت‌های جهانی می‌توانند راهی برای همزیستی مسالمت‌آمیز با دشمنان ما و آن‌هایی که با ما اختلاف عقیده دارند پیدا کنند. این موضوع به اصول اولیه مسیحیت بازمی‌گردد و ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم اما ظرفیت رسیدن به آن را داریم.

وی که نقشی مؤثر در مذاکرات صلح بین اعراب و اسرائیل در کمپ دیوی داشته است، در این مورد در مصاحبه خود گفته: من در موقعیتی بودم که احساس ایجاد توازن و برابری بین اسرائیل و فلسطین را در خود می‌دیدم. کارتر در دهمین دهه از عمر خود بیان کرده است: دلایل جدی برای نگرانی در مورد آینده وجود دارد اما اصول اخلاقی و معنوی که روشن‌کننده مسیر هستند، هنوز در جای خود باقی مانده‌اند.

م.تابناک




Copy Right 2013 Artmis.ORG