1403/01/09 17:52


202234
تاریخ انتشار: 1397/01/26 19:11
برخی سناتورها از محدود بودن حمله موشکی به سوریه انتقاد کرده اند، برخی آن را غیرقانونی و بدون مجوز کنگره دانسته اند و برخی دیگر از نداشتن استراتژی مشخص ترامپ در قبال سوریه انتقاد کرده اند

عصرجهان-در حالی که یک روز از حمله موشکی بامداد شنبه آمریکا، فرانسه و بریتانیا به مراکزی در سوریه می‌گذرد، بسیاری از شواهد و قرائن حاکی از اتمام این حمله و عدم تکرار آن دستکم تا زمان وقوع بهانه یک حمله شیمیایی دیگر در سوریه است.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت حمله آمریکا و دو متحد اروپایی واشنگتن به سوریه محدود و بیشتر در حد ارایه یک پیام هشدارآمیز به بشار اسد رییس جمهوری سوریه بود، با این حال ترامپ ساعاتی پس از حمله موشکی دیروز بار دیگر دولت سوریه را تهدید کرد که در صورت استفاده دوباره از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی این کشور، دوباره این کشور را مورد حمله قرار خواهد داد.

دولت سوریه، روسیه و ایران انجام هر گونه حمله شیمیایی دولت سوریه در شهر دوما در غوطه شرقی دمشق را رد کرده و آن را بهانه ای برای حمله موشکی اخیر به سوریه دانسته اند. همچنین این 3 کشور حمله موشکی اخیر را نقض منشور ملل متحد خوانده و به شدت آن را محکوم کرده‌اند.

با این حال قطعنامه پیشنهادی روسیه در محکومیت این حمله دیروز در نشست شورای امنیت ملل متحد با 8 رای مخالف رای نیاورد و این در حالی است که پیش از آن نیز قطعنامه پیشنهادی آمریکا در محکومیت حمله شیمیایی در سوریه با وتوی روسیه به در بسته خورد و رای نیاورد.

از سوی دیگر در فضای سیاسی داخلی آمریکا هم بسیاری از سناتورها و نمایندگان کنگره از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات با وجودی که  به صورت صریح  و یا تلویحی از حملات موشکی به سوریه حمایت کرده‌اند، اما همزمان با گشودن زبان انتقاد از دولت ترامپ درباره نداشتن استراتژی مشخص در قبال سوریه و تحولات خاورمیانه، از رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده اند.

برخی سناتورها نیز حمله موشکی اخیر به سوریه را بدون مجوز کنگره و غیرقانونی دانسته‌اند ولی غالب انتقادها از دولت ترامپ در این باره متوجه نداشتن یک نقشه راه و استراتژی مشخص آمریکا در این باره است.

به گمان بسیاری از ناظران ترامپ در روزها و هفته‌های گذشته با ایراد سخنان متناقض درباره سوریه بسیاری از سیاستمداران کنگره و ناظران داخلی و بیرونی را درباره سیاست آمریکا در سوریه گمراه کرده است.

 او کمتر از دو هفته پیش در سخنانی در اوهایو وعده خروج هر چه سریع‌تر نیروهای نظامی آمریکا از سوریه را داد و این در حالی بود که دو ماه پیش از آن واشنگتن اعلام کرده بود در صدد تشکیل یک ارتش 30 هزار نفره از نیروهای کرد در شمال سوریه است، اقدامی که بیش از هر کشوری  خشم و ناراحتی مقامات آنکارا را برانگیخت و موجب تسریع در پروژه نظامی ترکیه در حمله به شمال سوریه – تصرف شهر عفرین و پیشروی به سمت شهر منبج – شد.

از سوی دیگر پس از انجام حملات اخیر موشکی آمریکا به سوریه، دولت ایالات متحده روز جمعه در موضعی متناقض با موضع دو هفته پیش  خود درباره خروج هر چه فوری نیروهای آمریکایی از سوریه اعلام کرده این کشور متعهد به جلوگیری از احتمال تکرار حملات مشابه شیمیایی در سوریه است، تعهدی که به طریق اولی اجرای آن نیازمند داشتن سازوکارها و تجهیزات و نیروهای نظامی آماده عملیات و "حاضر به یراق" در سوریه و مناطق اطراف این کشور است.

 این مواضع متناقض حتی صدای بسیاری از سناتورها و نمایندگان جمهوریخواه کنگره را هم درآورده است و بسیاری از آنها از نداشتن نقشه راه دولت ترامپ در قبال سوریه انتقاد کرده‌اند.

"جان مک کین" سناتور ارشد جمهوریخواه و رییس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا دیروز در واکنش به حملات موشکی آمریکا به سوریه با وجودی که از انجام این حمله استقبال و حمایت کرد اما در عین حال گفت:" چنین حملاتی بدون وجود راهبرد مشخص از سوی دونالد ترامپ برای سوریه و منطقه بی نتیجه خواهد بود.‏"

جان مک کین سناتور ارشد جمهوریخواه- عکس: آرشیوی/ نیویورک تایمز



او گفت ترامپ باید اهداف آمریکا را نه تنها در قبال مقابله با داعش بلکه در قبال به گفته او نفوذ مخرب کشورهایی چون روسیه و ایران در سوریه مشخص سازد.

"لیندسی گراهام " دیگر سناتور جمهوریخواه کنگره نیز ، دیروز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از حمله موشکی آمریکا به سوریه ، ضعیف و محدود بودن این حمله را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: نگرانی من از این است که وقتی گردوغبار این حمله فروبنشیند ، این واکنش یک واکنش نظامی ضعیف دیده شود و بشار اسد با توجه به این واکنش ضعیف دوباره تشویق به استفاده از سلاح شیمیایی شود.

او افزوده است ایران و روسیه نیز این حمله محدود را به چشم آتش بازی مختصر آمریکا پیش از خروج این کشور در سوریه خواهند دید.

" کریس مورفی" سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم دیروز با انتقاد از حمله موشکی آمریکا به سوریه این حمله را غیر قانونی خوانده و آن را باعث بیشتر شدن درد و رنج مردم سوریه دانسته است.

م.عصر ایران




Copy Right 2013 Artmis.ORG