به گزارش عصرجهان، توکلی در گفت و گو با اعتماد درباره خروج آمریکا از برجام تاکید کرد: رهبری به دولت و دستگاه دیپلماسی گفتند که شما زحمت خود را کشیدید و نشد؛ و از این به بعد که می‌گویید قصد دارید با اروپا کار را پیش ببرید، یادتان باشد که به شما بارها گفتم آمریکایی‌ها مورد اعتماد نیستند و بدون تضمین، تعهدی نپذیرید. این‌طور ملامت گزنده نیست؛ باید به آینده و پیشبرد سیاست‌های راهبردی کشور کمک شود نه آینده افراد یا گروه‌ها؛ بنابراین الان موقع همدلی و همراهی است و از همه شایسته‌تر برای رعایت لوازم همدلی شخص آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور محترم است که خودش شعار درست وحدت را تکرار می‌کند. پس، اولا نباید مسائل دیگر را ولو مهم باشد، ولی در قبال ایران‌ستیزی آمریکای غدار و مکار اهمیتش رنگ می‌بازد، عمده کند و بدتر از آن یک قوه دیگر را بکوبد. تا مصداق شعر معروف شویم که: اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی/ برآورند غلامان درخت از بیخ.

توکلی در ادامه تاکید کرد: الان وقت تسویه‌حساب و سرزنش دولت و گفتن اینکه دیدید همان‌طوری شد که ما گفته بودیم، نیست. باید شرایطی را در داخل فراهم کنیم تا دستگاه دیپلماسی و دولت با دقت و همفکری سران نظام ادامه این رویکرد را بررسی کنند و درباره آن تصمیم درست را اتخاذ کنند.

او افزود: تا الان متاسفانه انتظارات از برجام محقق نشد شاید به خاطر اتحاد پشت سر فرماندهی واحد یعنی رهبری، خداوند نتیجه را به نفع مردم نجیب ایران و اسلام عزیز رقم بزند.

نمایندگان آزادتر از دولت‌ها هستند

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اتفاقات روز چهارشنبه گذشته در مجلس و آتش‌زدن برجام و پرچم آمریکا در صحن‌علنی گفت: باید به این موضوع توجه داشت که نمایندگان آزادتر از دولت‌ها هستند و ممکن است کارهایی انجام دهند که دولت‌ها با آن موافق نباشند، ایرادی هم ندارد اما نباید این مسئله را عمده کنیم و وحدت واجب را فرو بگذاریم.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: نمایندگان دیپلمات نیستند بلکه سیاستمدار و نماینده مردم هستند و معمولا افکارعمومی را بازتاب می‌دهند. نمی‌خواهم بگویم که این کار درست بوده یا نه، اما باید به‌گونه‌ای عمل شود که مسئله اصلی هم مقابله با سلطه‌طلبی آمریکا باشد.

فعلا نمی‌خواهیم با رژیم صهیونیستی درگیر شویم

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره تنش‌هایی که در مرز سوریه با رژیم صهیونیستی به وجود آمده و گفته می‌شود که ایران هم با آن درگیر شده است، عنوان کرد: با خون پاک جوانان این کشور مرزهای امنیتی خود را تا آن طرف سوریه و عراق بردیم. نباید زیر بار برخی مانند صهیونیست‌ها رفت چون این‌ها سیری‌ناپذیر هستند.

او در ادامه توضیح داد: قبل از انقلاب می‌گفتیم که وضعیت ما با ساواک مانند کسی است که خنجر نوک تیزی را روی سینه‌مان قرار داده و نمی‌خواهد فرو کند چون از عواقب کشتن‌مان می‌ترسد. بنابراین هر چه من عقب بروم او به جلو خواهد آمد. ولی اگر درد اندکی از نوک خنجر را تحمل کنیم و کم‌کم جلو برویم او ذره‌ذره عقب می‌رود.

توکلی درباره رفتاری که ایران باید با صهیونیست‌ها داشته باشد، افزود: این تاکتیک در برابر هر قدرتی جواب می‌دهد و ما هم الان باید به همین شکل عمل کنیم. ما فعلا نمی‌خواهیم با رژیم صهیونیستی درگیر شویم این وظیفه را مقاومت منطقه به خوبی انجام می‌دهد. خلاصه همه می‌دانند که ما ملت جنگ‌طلبی نیستیم اما پای آن بیفتد، عقب نمی‌نشینیم به همین دلیل هم از ما می‌ترسند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راهبرد ایران در قبال رفتارهای رژیم صهیونیستی تاکید کرد: بدون آن که از تنش بترسیم، به استقبال آن هم نمی‌رویم اما زمانی که رئیس‌جمهور لات و احمق آمریکا برای ما شاخ‌وشانه می‌کشد، نباید زیر بار تحقیر هم رفت.

او ادامه داد: عزت برای یک انسان، یک مسلمان و یک شیعه خیلی مهم است. به‌عنوان یک متخصص اقتصاد سیاسی می‌گویم که عزت یک مفهوم ارزشمند شخصیتی و ملی است که ما به ازای اقتصادی هم دارد؛ یعنی اگر شما عضو یک ملت عزتمند بودید مانند فرزند یک تاجر معتبر که در بازار مورد احترام است، قدرت و عزت زیادی خواهید داشت و این آورده مالی و اعتبار زیادی هم به همراه خواهد داشت.