1403/01/09 21:34


212729
تاریخ انتشار: 1397/02/22 21:08
فردا اعضای شورای شهر پنجم برای دومین بار شهردار آینده پایتخت را انتخاب می کنند، هرچند گزینه های اصلی از میان کاندیداها انصراف دادند اما اعضای شورا به انتخاب میان این دوگزینه رضایت دادند.

عصرجهان-قرار است شورای شهر تهران دومین انتخاب خود برای شهرداری تهران را انجام دهد. اولین شهردار منتخب شورای پنجم تنها ۷ ماه در شهرداری دوام آورد. برخی از اعضا   بابت این انتخاب و هزینه هایی که این استعفا بر شهر تحمیل کرد از شهروندان تهرانی عذرخواهی کردند و وعده دادند در انتخاب بعدی مشکلات و چالش های اولین انتخاب را در نظر می گیرند.

پاکدستی و سلامت جسمی و پذیرفته شدن از سوی نهادهای حاکمیتی برخی ویژگی های مورد توجه اعضای شورای شهر بود. اما انتخاب دوم چندان بی حاشیه نبود. پس از پذیرفته شدن استعفای نجفی اعضای شورا روندی مشخص برای انتخاب شهردار تعریف کردند که در مرحله نخست آن هر کدام از اعضا می توانستند ۵ نفر را به عنوان گزینه های شهرداری معرفی کنند که در این مرحله لیست ۲۸ نفره ای تهیه شد که در آن از نام محسن هاشمی، عارف و مهرعلیزاده بود تا محمود حجتی و ۳ معاون شهردار.

در این مرحله تلاش برخی از اعضا برای حذف نام محسن هاشمی درمیان ۷ گزینه نهایی به نام میثاق نامه و حفظ وحدت آغاز می شود و سرانجام این تلاش می شود لیستی ۷ نفره که برخی از گزینه های آن در اندازه شهرداری تهران نبودند.

این لیست ۷ نفره ۲ چهره شناخته شده داشت. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که بسیاری معتقد بودندبا آمدن او به شهرداری حاشیه ها نیز به پایان می رسد. اما با وجود آن که پیش از آغاز رقابت ها گفته شده بود مسئولیت معرفی گزینه ها با فرد معرفی کننده است و کسی از رقابت ها کناره گیری نمی کند و نام ها با هماهنگی اعلام شده، حجتی به دلیل مخالفت رییس جمهور از رقابت ها کناره گیری کرد.

قبل از او انصاری لاری به گفته محسن هاشمی به دلیل مسایل شخصی از این رقابت ها انصراف داد و قبل از آغاز رای گیری برای دو گزینه نهایی هم حجت الله میرزایی هم از این رقابت کناره گیری کرد.

از میان گزینه های باقی مانده تنها محمد علی افشانی گزینه اصلی حزب اعتماد ملی با ۳ عضو در شورای شهر بود. برخی از اعضا حسینی مکارم را به دلیل تعامل بالا با اعضای شورای شهر می پسندیدند و برخی پیروز حناچی را به دلیل تسلط موضوعات تهران وشهرسازی مناسب این سمت می دانستند.

اما همان تلاش هایی که مانع رسیدن برخی گزینه ها به لیست ۷ نفره بود به شکل دیگری شکل گرفت و این بار تمام گزینه های یک حزب در شورا حذف شد این بار تک رای یکی از هم حزبی ها هم به کمک گزینه های رقیب آمد  و محمد علی افشانی و سمیع الله حسینی مکارم به عنوان دو گزینه نهایی انتخاب شدند.

 پس از پایان رای گیری در حرف های درگوشی راهروی شورا، نام افشانی با ۱۵ رای به عنوان شهردار بعدی تهران به گوش می خورد. اما خبرهایی از تلاش شهردار گذشته تهران برای رای آوری معاونش هم شنیده می شد. این که محمد علی نجفی قبل از بستری شدن در جلسه معاونان شهردار شرکت کرده است و اظهار امیدواری کرده مکارم شهردار آینده تهران شود.

او در آخرین مراسمی که بعد از پذیرفتن استعفایش شرکت کرد در میان تمامی مدیران شهری به شوخی گفت از این پس هر کس من مولای اویم، مکارم مولای او است!

البته این شوخی در روزهای بعد به تلاش جدی برای کسب اعتبار برای مکارم بدل شد تا آنجا که او در تخت بیمارستان نامه ای در حمایت از مکارم نوشت.

اعضای شورای شهر تهران در حال آخرین رای زنی ها با دو گزینه نهایی هستند. برخی می گویند انتخاب نهایی از همین رای زنی های ساعات پایانی مشخص می شود.

حاشیه و خبرهای غیر رسمی زیاد است این که ممکن است فردا گزینه نهایی انتخاب نشود، این که تعداد رای سفید زیاد تراز رای به اعضا باشد یا این که توافق شده باشد که یکی از گزینه ها شهردار و دیگری قائم مقام باشد. اما اعضای شورا به طور رسمی تمام این شایعات را رد می کنند و می گویند فردا بر اساس توافق انجام شده شهرداری بعدی پایتخت انتخاب می شود.

تهران تاکنون ۱۴ شهردار(محمد توسلی، سید رضا زواره‌ای، سید کمال‌الدین نیک روش، غلامحسین دلجو، محمد کاظم سیفیان، حسین بنکدار، محمدنبی حبیبی ، سید مرتضی طباطبائی ، غلامحسین کرباسچی، مرتضی الویری، محمدحسن ملک مدنی، محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف و محمد علی نجفی) و ۴ سرپرست (محمد حسین مقیمی، علی سعیدلو ، مصطفی سلیمی و  سمیع الله مکارم حسینی) داشته است.

  محمدعلی افشانی گزینه حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم بوده است. وی در حال حاضر معاون عمرانی وزیر کشور است. در سابقه افشانی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز به چشم می‌خورد. افشانی زمانی معاون استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان بوده است.

  کارشناسان شهری او را یک مدیر پروژه باتجربه و موفق می‌دانند که در حوزه عمرانی عملکرد قابل قبولی داشته، در عرصه سیاست نیز او یک سیاستمدار مقاوم است که می‌تواند در برابر فشارها ایستادگی کند، اما یکی از نقاط ضعف افشانی که ضعف اصلی نیز به شمار می‌آید، وابستگی به پایگاه قومیتی لُرها است.

یکی دیگر از نقاط ضعف افشانی که به آن اشاره می شود کمرنگ بودن وجوه اجتماعی و اقتصادی در مدیریت وی است؛ درحالی‌که در حال حاضر تهران نیاز به یک مدیر اقتصادی مالی قدرتمند دارد؛ مدیری که بتواند آشفتگی‌های شهرسازی را سامان ببخشد و انفعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را اصلاح کند. همچنین یکی از مهمترین نقاط ضعف افشانی این است که او از وزارت کشور به شهرداری می‌آید و همیشه اختلاف دیدگاه میان وزارت کشور و شهرداری وجود داشته است. وزارت کشور علاقه‌مند است تمامی شهرداری‌های کشور را در سیطره خود داشته باشد.  

 برنامه هایی که از سوی افشانی برای شهرداری تهران ارائه شده برنامه ای دقیق با جزییات و ارائه راهکار است. هرچنددر طول این سال ها تجربه نشان داده این برنامه های نقشی در انتخاب شهردار تهران ندارد.

سمیع الله مکارم حسینی سابقه چندانی در حوزه شهرداری و مدیریتی ندارد. در سابقه او تدریس در دانشگاه‌های علوم اقتصادی و دارایی و دانشگاه پیام‌نور را می‌توان دید. وی مدرک کارشناسی خود را در اقتصاد نظری از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و همچنین کارشناسی ارشد این رشته را در دانشگاه تهران گذرانده است. از سوابق اجرایی او می‌توان به معاونت مالی و اقتصاد شهری  شهرداری تهران، ریاست شورای پژوهش و تحقیقات پست بانک ایران، رئیس شورای برنامه‌ریزی پست بانک ایران، ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد. او در حال حاضر سرپرست شهرداری تهران است.

مکارم مدیری نرم و انعطاف‌پذیر است که می‌تواند با نهادهای تأثیرگذار و ذی‌نفع در شهرداری ارتباط خوبی داشته باشد که این هم امتیاز مثبت برای وی محسوب می‌شود و هم امتیاز منفی، زیرا بیم آن می‌رود که با امتیازدهی غیراصولی، منافع شهر و شهروندان به خطر بیفتد.

حسینی مکارم را مدیری عملگرا و سنتی می‌شناسند که با ابزار نوین مدیریتی، فاصله بسیار زیادی دارد و هنوز تحول پیدا نکرده است و کاملاً سنتی و فردی مدیریت کرده و کمتر با روحیه کار جمعی سازگار است. می گویند برنامه های او برای اداره شهر همان برنامه های نجفی است و به همین دلیل برنامه خاصی به شورا ارائه نکرده است.

    شهردار پایتخت نیاز به جسارت برای ایجاد نوآوری در مدیریت شهری دارد و باید از یکسو نگاه سنتی به اداره شهر را که طی سال‌های گذشته بر ساختار شهرداری حاکم بوده کنار بگذارد و دربرابر جریان‌های مخالف ایجاد تحول در ساختار شهرداری بایستد باید دید اعضای شورای پنجم در دومین انتخاب خود چه معیارهایی را در نظر می گیرند و کار به سومین انتخاب خواهند رساند یا بازی انتخاب شهردار را تمام می کنند/مهر




Copy Right 2013 Artmis.ORG