1403/01/10 04:54


212779
تاریخ انتشار: 1397/02/25 01:39
ادعای نماینده مجلس :
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سازمان حمایت از احتکار ۹۰ هزار خودرو توسط ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: این خودروها باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق اشباع شود.

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان، نادر قاضی پور با اشاره به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی به خانه ملت گفت: خودروسازان در آذر 96 با دلار 3200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند اما هیچ کدام از این خودروها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند. سایپا حدود 60 هزار  و ایران خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده اند.

به گفته وی، خودروهای داخلی به صورت میانگین 10 تا 30 میلیون و برخی از این خودروها هم 40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع نارضایتی های اجتماعی ایجاد کرده است.

این نماینده که دارای حاشیه هایی مانند خوردن گلابی در جریان بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت و... است ، ادامه داد: سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان، خودروها را احتکار می کنند؟ آیا سازمان حمایت از مصرف کننده مدافع احتکارگران شده است؟ در حال حاضر 90 هزار خودرو آماده ارائه به بازار است، خودروسازان منتظر هستند خودروها را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

قاضی پور ادامه داد: دو نوع قطعه سازی در ایران وجود دارد. خودروسازان از برخی قطعه سازان با کراهت قطعه را خریداری می کنند و پس از 2 الی 3 سال مطالبات آنها را با تاخیر پرداخت می کنند تا این قطعه سازان حذف شوند و با تعدادی از قطعه سازان تبانی کرده و مطالبات آنها را به موقع پرداخت می کنند و این قطعه سازان 10 درصد قطعه ها را در داخل تولید و 90 درصد را از خارج وارد می کنند یعنی دلار را خارج می کنند.

وی با اشاره به همکاری خودروسازان داخلی با سیتروئن و پژو گفت: حدود یک سال است که پژو 2008 در ایران تولید می شود و مقرر شده بود 30 درصد تولیدات صادر شود، تاکنون این خودرو به کدام مقصد صادر شده؟ قرار بود در سال نخست 30 درصد تولیدات خودروهای جدید داخلی و در سال پنجم تمام تولید در داخل انجام شود و هیچ قطعه ای وارد نشود،وزیر صنعت باید به اقدامات سایپا و ایران خودرو رسیدگی کند و خودرو باید ارزان و با کیفیت تولید شود، چرا که خودروسازان می توانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به جای چند دست چرخاندن مستقیم به دست خودروساز برسانند.

قاضی پور با تاکید بر اینکه 90 هزار خودروی احتکار شده باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق اشباع شود، تصریح کرد: آیا خودروسازان در سال حمایت از کالای ایرانی نمی خواهند خودرو را با قیمت و کیفیت مناسب ارائه دهند؟

بورس پرس




Copy Right 2013 Artmis.ORG