م/تابناک

حاشیه های بررسیFATF  در مجلس

حجت‌الاسلام محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه ویژه شب گذشته جامعه مدرسین با علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان قم درباره تصویب لایحه ‌FATF، گفت: جلسه شب گذشته درباره زیان‌های تصویب لایحه FATF، با ریاست آیت‌اللّه یزدی برگزار شد. متاسفانه علی‌رغم توضیحات اعضای جامعه مدرسین درباره عواقب تصویب این لایحه، آقای لاریجانی موافق تصویب FATF بود.

این در حالی است که جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران در اعتراض به قرار گرفتن لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF در دستور کار  امروز صحن علنی پارلمان مقابل مجلس تجمع کردند.

پیش از این نیز یکی از نمایندگان مجلس از احتمال آبستراکسیون 100 نماینده مجلس در جلسه علنی امروز پارلمان برای تصویب نشدن لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF خبر داده بودند.

مصطفی کواکبیان نیز از دریافت قریب به 600 پیامک در روزهای گذشته توسط نمایندگان خبر داد و گفت: پول اینها از کجا می آید؟ البته خوب است که تشکل های بسیج دانشجویی اینقدر دغدغه مند هستند اما من هم جانبازم و دلم برای مملکت می سوزد. چرا به ما می گویند به خون شهدا خیانت نکنید؟! بدانید که شهدا قطعا از اینکه آمریکا چوب لای چرخ بانک های ما بگذارند، ناراحت خواهند بود... او بی آنکه از نماینده ای نام ببرد، ادامه داد: بیجا کرده هر کی گفته اگر این را تصویب کنیم باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟! کره شمالی را با همه هارت و پورت هایش ببینید که الان در چه وضعی است!

روزنامه آرمان نیز امروز نوشت: دلواپسان از تخریب دولت و دولتمردان به تخریب مجلس نشینان و خصوصا رئیس مجلس رسیده‌اند. موید این امر نیز تجمع اعتراضی عصر روز گذشته آنها در مقابل دفتر علی لاریجانی در قم است. نکته قابل توجه در این ماجرا کارکرد استانداری قم است که استاندار آن را منتسب به علی لاریجانی می‌دانند که بدون هیچ گونه مزاحمت و ممانعتی به تجمع کنندگان بدون مجوز و غیرقانونی اجازه داده هر آنچه که در دل دارند بر زبان آورند و رئیس‌جمهور و رئیس مجلس را به باد اهانت بگیرند، اما صدایی از ایشان در نیاید. جای تعجب و تاسف است که در دولت تدبیر و امید، استاندار دولت نمی‌تواند جلوی تجمعات غیر قانونی را بگیرد.

 درباره اتفاقات اخیر خمینی‌شهر

سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی، امروز (یکشنبه 20خرداد) در صحن علنی پارلمان در نطق میان‌دستور خود با اشاره به اتفاق اخیر در خمینی‌شهر گفت: بحث بنده این است که چگونه یک مسئول به خود اجازه می‌دهد که بدون اثبات یک جرم اطلاع رسانی کند. آیا می‌خواهد فرهنگ فحشا را رواج دهد؟ آیا می‌خواهد درگیری امنیتی و طایفه‌ای ایجاد کند؟ آیا می‌خواهد نام امام، اسلام و آموزه‌های دینی را زیر سوال ببرد؟

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با بیان اینکه با آبروی یک شهر بازی نکنید و مسائل سیاسی خود را با آبرو و امنیت یک شهر گره نزنید، گفت: مجرم باید مجازات شود اما آقایانی که در همه جا دم از محرمانه بودن می‌زنند چرا در این مورد دم از شفافیت می‌زنند. شما می‌دانید که در مسائل اخلاقی دادگاه می‌تواند غیرعلنی برگزار شود نظر بنده این بود که در این مورد مواضع حقوقی و قضایی رعایت شود.

نقد گفته های احمدی نژاد درباره تحریم ها

سیدرضا اکرمی در خبرآنلاین نوشت: ... نمونه دیگر هم اظهارات احمدی‌نژاد را می توان مثال زد که اخیراً گفت «می توانستم 6 ماهه کل تحریم ها را بردارم و تحریم های کنونی نتیجه کار دولت قبل از من است و ربطی به دولت نهم و دهم ندارد». اظهارات احمدی نژاد مخصوصا در دولت دوم برای هر انسان منصفی مشخص کرد که او خیلی در رویا، خیال و توهم زندگی می کند. به طوری که او علنا می گفت «من حاضرم به آمریکا بروم و با اوباما مذاکره کنم» که نه آمریکایی ها می پذیرفتند و نه مردم ما باور می کردند. الان هم که پیاده است و کاری ندارد بنابراین از این اظهارات زیاد بیان می کند!

 روایت یک نماینده اصولگرا از شباهت بین پیکان و مجلس

عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه در نطق امروزش گفت: مجلس فقط قانون تولید می‌کند و خط تولید قانون است؛ همانند تولید پیکان که آن را ۴۰ سال تولید کردیم و باور داشتیم که خدا پیکان را سفید خلق کرده است... مجلس به روش و شیوه جدید نیاز دارد. ما هم‌اکنون توجهی به نتایج نداریم، عمده قوانین، اصلاح قانون‌های گذشته بند مکرر یا الحاق و استفساریه است. کشور توان نفس کشیدن زیر این همه قوانین و مقررات را ندارد. هیچ مسئول اجرایی نمی‌تواند به همه قوانین تسلط پیدا کند.

به گفته مصری، نمایندگان در صحن از مرکز پاسخگویی ۱۱۸ بیشتر تلفن پاسخ می‌دهند! مکررا با تلفن صحبت می‌کنند، جواب نامه داده یا نامه می‌نویسند. پنج دقیقه پشت تریبون صحبت کرده، همدیگر را در آغوش می‌گیریم گویا از کربلای پنج آمده‌ایم! هیات رییسه هم کار خود را می‌کند و مزاحمتی برای ما ندارد.

بی‌نظمی در جلسات مجمع بعد از فوت هاشمی رفسنجانی را قبول ندارم

احمد توکلی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین می گوید: بیماری آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی که خدا ایشان را شفا دهد هیچ روزی مانع کار مجمع نشده است. اگر ایشان نتواند بیاید آقای موحدی‌کرمانی جلسات را اداره می‌‌کند. من به شما به عنوان یک سیاستمدار با سابقه می‌گویم جلساتی که آقای محسن رضایی اداره می‌‌کند به دلیل روحیه نظامی که دارد خیلی منظم است؛ سروقت شروع می‌شود و سروقت هم تمام می‌شود و خوب هم جمع‌بندی می‌کنند.

 حاشیه های سفر نمایندگان درباره سفر به روسیه و تماشای جام جهانی

صبح نو درباره حاشیه های سفر تعدادی از نمایندگان به روسیه نوشت: دیروز شاید جنجالی‌ترین گفت‌و‌گوها مربوط به خانم «پروانه سلحشوری» بود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که نه تنها بر خلاف بعضی از همتایانش از این سفر به‌خاطر هزینه از بیت‌المال انصراف نداد بلکه از آن دفاع کرد و اعلام کرد که با هزینه شخصی و برای آماده‌سازی زمینه حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها سفر به جام‌جهانی روسیه را تجربه خواهد کرد.

عبدالرضا عزیزی هم گفته است: سفر به روسیه هزینه‌بردار نیست. برخی از همکاران اعلام کرده‌اند برای هزینه به روسیه نمی‌روند. 30‌میلیون هزینه قابل توجهی نیست! برای چهار نفر 120 میلیون هزینه‌ای نیست! 120 میلیون به کجای کشور می‌رسد! اتفاقاً رسانه‌ها باید نمایندگان را تشویق کنند تا در جام‌جهانی حضور یابند و باعث دلگرمی شوند.

غلامحسین زمان‌آبادی، رییس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال زمان‌آبادی هم با تاکید بر اینکه تعدادی از همکاران ما به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات فرهنگی حضور خواهند داشت، در مورد فعالیت‌های این افراد در کشور روسیه اظهار کرد: «این افراد فعالیت‌هایی همچون توزیع پرچم، پیشانی‌بند، حمایل و‌... در بین تماشاگران را انجام خواهند داد.» او در‌عین‌حال این را هم گفت که یکی از افراد اعزامی از سوی کمیته فرهنگی به روسیه برای ارائه خدمات به ملی‌پوشان، عضو یکی از گروه‌های تواشیح کشور است.

  فشار استانداران برای پس گرفتن سوال‌ از رئیس‌جمهور صحت ندارد

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند با فشار استاندارها دست به این کار زده‌اند، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر به ایلنا گفت: خیر صحت ندارد،‌ در هر صورت نمایندگان سوال مطرح کردند مسئولان دولتی هم برایشان توضیح، تشریح و تبیین کردند، آمار و ارقام را در اختیارشان قرار دادند بر این اساس تعداد قابل توجهی قانع شدند کما این که برخی دیگر هم قانع نشدند  و بر سوال خودشان هستند.

 

 لیست ۲۰ نفره وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه نهایی نیست

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه ضمن تایید لیست ۲۰ نفره وکلای مورد تایید رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: این لیست ۲۰ نفره، نهایی نیست؛ چه در تهران و چه در تمام استان‌ها و بر تعداد این افراد افزوده می‌شود یعنی ممکن است در تمامی استان‌ها به تعداد وکلای مورد تایید افزوده شود...این موضوع قانون است و مجلس آن را تایید کرده است.

 پشت‌پرده جنگ روانی حجاریان و زیباکلام

 تحلیل ها درباره سناریوهای پیش روی دولت روحانی به روایت سعید حجاریان و صادق زیباکلام ادامه دارد. امروز نامه نیوز نوشت: ظاهر قضیه نشان می دهد «پایان روحانی» صرفا نظر چند نفر از جناح اصلاحات است اما دقت در هویت شناسی افرادی همچون حجاریان و زیباکلام مشخص می کند که آنها یک بازی روانی را با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کلید زده اند. یک هدف آن است که با طرح مسئله موضوع طرح عدم کفایت و استعفا اگر پروژه ای به صورت پنهانی دنبال می شود، بسوزد.

هدف دیگر آن است که چون روحانی بعد از انتخابات به سمت جناح راست تمایل پیدا کرد، می‌خواهند او از جناح راست دلزده شود و تنها راه نجات خود را بازگشت به جریان چپ بداند. ضمن آنکه از این منظر یک هدف مهم دیگر دنبال می شود و آن سوزاندن کاراکتر علی لاریجانی است؛ در واقع این طیف اصرار دارند بگویند عصر اعتدال تمام شده و آلترناتیو و جانشین اعتدال، اصلاحات است.

علی جنتی وزیر ارشاد دولت یازدهم در گفت‌و‌گوی امروز خود با روزنامه اعتماد درباره احتمال استعفای روحانی گفته است:  البته مخالفان دولت ممکن است چنین پروژه‌ای را تعقیب کنند ولی به نظر من امکان تحقق آن وجود ندارد... در یک ملاقات خصوصی که با ایشان داشتم، بیان کرد که من هوس رییس‌جمهور شدن نداشتم ولی شرایط کشور به گونه‌ای است که آمده‌ام خودم را فدا کنم تا کشور نجات پیدا کند. کسی که با این روحیه به میدان می‌آید هرگز به خاطر مشکلات و فشارها استعفا نمی‌دهد تا بحرانی جدید برای کشور ایجاد کند؛ لذا من هیچ یک از این سناریوها را محتمل نمی‌دانم.

تحلیل های انتخاباتی

روزنامه اعتماد امروز نوشت: با توجه به گفته مهدی چمران، نایب‌رییس جمنا در مورد جلسات این تشکل با رییسی و قالیباف باید به این نتیجه رسید که این دو کاندیدای قبلی همچنان در صدر فهرست اصولگرایان هستند... علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل را نیز می‌توان به لیست کاندیداهای بالقوه اصولگرایان افزود. چرخش اخیر او در موضع‌گیری‌های سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفت تا جایی که تحلیلگران این دگردیسی را خیزی انتخاباتی تعبیر کردند... عزت‌الله ضرغامی، رییس سابق سازمان صدا و سیما از جمله رسانه‌ای‌ترین دانه‌های تسبیح اصولگرایی است. ضرغامی با موضع‌گیری در مورد موضوعات مختلف سعی دارد چهره‌ای معقول و میانه از خود ارایه کند و برای این کار بیش از هر چیز از اینستاگرام بهره می‌گیرد... فهرست احتمالی اصولگرایان را بدون توجه به سعید جلیلی نمی‌توان نوشت... حزب موتلفه هم حتما کاندیدای خود را در انتخابات آتی خواهد داشت... کاندیدای احتمالی آنها احتمالا این‌بار اسدلله بادامچیان باشد.

اسامی دیگری را مثل زاکانی، علی باقری، رحیم‌پور ازغندی و حاجی‌بابایی که در انتخابات هیات رییسه مجلس رای نیاورد را نیز باید به این فهرست طولانی افزود... کدورت ایجاد شده میان دولت و جهانگیری و کم رنگ شدن نقش او حتی سبب شده بود که برخی به جهانگیری پیشنهاد بدهند که از دولت جدا شده و از حالا فعالیت انتخاباتی خود را شروع کند... محمد رضا عارف، رییس فراکسیون امید که در انتخابات ۹۲ به نفع روحانی کنار کشید یکی دیگر از گزینه‌ها، موجود در فهرست اصلاح‌طلبان است. چهره‌های سیاسی دیگری نیز در فهرست اصلاح‌طلبان قرار دارند که عمدتا در دولت روحانی مشغول به کار هستند. از محمد جواد ظریف گرفته تا بیژن زنگنه... این‌طور که شنیده می‌شود مسعود پزشکیان را نیز باید به این فهرست افزود... گزینه کاندیداتوری ناطق نوری چندان قابل طرح نیست زیرا او سال‌ها است از کنشگری سیاسی فاصله گرفته و بیشتر انتظار می‌رود که در روند انتخابات ۱۴۰۰ به واسطه حمایت از یک کاندیدا موثر باشد. علی مطهری و محمود واعظی را نیز باید به این فهرست افزود.

مهدی چمران، نائب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اختلاف میان اعضای جمنا را رد کرد و گفت: این‌ها شایعات من‌درآوردی است که می‌خواهند برای ما مساله بسازند در حالی که هیچ اختلافی وجود ندارد. او  با بیان اینکه لطف‌الله فروزنده به همراه چند نفر دیگر مدت‌هاست در جمنا مسئولیتی ندارند، گفت: «ایشان به خاطر مسئولیتی که آقای فدایی در بیت رهبری گرفت با ایشان به آنجا رفته‌اند و دیگر در جمنا حضور ندارند.»

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو علی بدل شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز درباره ارتباط دادن انصراف برخی افراد از جمنا با مسئله مشکلات مالی این مجموعه به نامه نیوز گفت: خیر این دو مسئله هیچ ارتباطی به هم ندارد اما برخی ها که می خواهند خبرسازی کنند چنین تحلیل هایی می دهند.

 شفقنا هم نوشت: احمدی نژاد که در انتخابات ۱۳۹۶ رد صلاحیت شد، بر این باور است که در سال ۱۴۰۰ شرایط برای او و همفکرانش فراهم خواهد شد و شورای نگهبان چاره ای جز تایید او نخواهد داشت و از این رو آنها می توانند در عرصه انتخابات حضور یابند. آیا این تحلیل گروه احمدی نژاد عینیت خواهد یافت یا آن که او بختی برای عبور از فیلتر شورای نگهبان نخواهد داشت، باید منتظر ماند.

آنچه برای احمدی نژاد امید ایجاد کرده است یکی نابسامانی های اجتماعی و سیاسی و دیگری شرایط مستعد برای حرکت ها و جنبش های پوپولیستی به همراه مدارای غیر قابل وصفی است که با او در سال های اخیر صورت گرفته است. بسیاری از سیاسیون با اندک تحرکات و انتقاداتی به مراتب کم اهمیت تر در شرایط دشوار یا بسیار دشواری واقع شده اند ولی با احمدی نژاد مدارا شده است و این تصور در همفکران او وجود دارد که او این بار تایید خواهد شد... گرچه انتخابات ۱۴۰۰ شاهد حضور کاندیداهای درشت و ریز فراوان و همچنین تجدید حضور کاندیداهای ۱۳۹۶ خواهد بود اما به نظر می رسد در نهایت منجر به حضور ۷ تا ۹ کاندیدای نهایی خواهد شد و حداقل ۴ چهره ی جدید در عرصه انتخابات فعال خواهند شد که نقشی تعیین کننده نیز خواهند داشت. آقای علی لاریجانی به عنوان جریان مستقل نزدیک به اصول گرایان، یک چهره ی نزدیک به آقای روحانی، یک چهره ی سرشناس اصلاح طلب و یک چهره سرشناس اصول گرای دیگر که به نظر می رسد از هم اکنون اقدامات و تلاش های سیاسی خود را آغاز کرده اند.

صبح نو در تحلیل انتخاباتی امروز خود نوشت: در بدنه تصمیم‌ساز راهبرد جریان اصلاحات برای پیشبرد اهداف اعلامی، دو طیف قدرتمند خواهان اثرگذاری جدی بر روند تصمیم‌سازی بزرگان هستند... پروژه کارگزاران سازندگی برای بقا در قدرت در غیات مرحوم هاشمی رفسنجانی، در دو محور عدم بازگشت به رخدادهای تنش‌زای 1388 و عبور از هویت‌طلبی رادیکال اصلاح‌طلبی خلاصه می‌شود بنابراین چشم‌انداز کنشگری آنان با اصالت بخشیدن به «استراتژی» به منزله همسوی راهبردی با طیف علی لاریجانی است.

از سوی دیگر طیف هویت‌خواه اصلاحات شرایط حاکم در مختصات سیاسی کشور را به سود اهداف اعلامی اردوگاه چپ نشینان تلقی نمی‌کند و هشدارهای جدی پیرامون فرسایش سرمایه اجتماعی اصلاحات می‌دهد و... بهترین میدان بروز و ظهور کارزار رقابت کرسی پاستور است. آیا محمدرضا عارف نماینده طیف عصیانگر اصلاحات خواهد بود؟! آیا اعضای رادیکال طیف هویت‌خواه، حزب اتحاد ملت، پیمان اخوت با عارف می‌بندند؟ برای پاسخ به این سوالات باید منتظر اعلام رسمی فعالیت حزب سیاسی عارف و واکنش‌های احتمالی آن باشیم.

یک فعال رسانه‌ای اصلاح طلب در توییتر از اظهارات انتقادی رییس دولت اصلاحات در مورد محمدرضا عارف خبر داد. به گزارش انتخاب، زهیر موسوی نوشت: «سید محمد خاتمی صبح امروز [دیروز] در جلسه با اعضای ستاد امید (گروهی از جوانان اصلاح طلب) مطرح کرد: شخصا آقای عارف را اصلاح طلب تر از روحانی نمی‌دانم»... این توییت با فشار برخی جریان ها، از شب گذشته حذف شده است... برخی این اظهارنظر خاتمی را واکنشی به طرح کاندیداتوری 1400 عارف می دانند که رییس دولت اصلاحات، با طرح این دیدگاه، نه تنها مخالفت خود را با کاندیداتوری 1400 وی ابراز کرده، بلکه در واکنش به انفعال شخصیتی وی در مجلس، شاید عدم تمایل خود نسبت به کاندیداتوری عارف در مجلس 98 را نیز اعلام کرده است.