1403/02/01 08:05


213214
تاریخ انتشار: 1397/03/23 11:25
روزنامه الاخبار مطرح کرد؛
الاخبار در تحلیلی درباره آینده سوریه می نویسد: تل آویو می داند که دمشق وارد مذاکره با آن نمی شود؛ از این رو به سمت روسها رفت تا از آنها درخواست کمک کند؛ چرا که می دانست مسکو از وقوع جنگی بزرگ که تمام دستاوردهای نظامی آن را تهدید کند، دوری می کند

دبیر کل حزب الله از هدف تازه ای می گوید که دشمن و هم پیمانان عرب آن در سوریه به دنبال تحقق آن هستند. هدفی که بر راههای پایان دادن به حضور ایران و حزب الله در سوریه متمرکز است. سید حسن نصرالله بر این مساله تاکید می کند که ماندن یا رفتن نیروهای حزب الله از سوریه بستگی به تصمیم نظام اسد دارد. نصرالله با بیان این مطلب پیامی را برای همه ارسال کرد مبنی اینکه بدون درخواست دمشق حتی تمام جهان نیز قادر به اخراج نیروهای مقاومت از سوریه نیست.

الاخبار در ادامه می نویسد: همه متوجه شدند که این پیام نه تنها برای دشمنان محور مقاومت، که همچنین برای هر طرفی است که گمان می کند می تواند به اجبار و زور مقاومت را از سوریه خارج کند، در صورتی که هدف تحقق منافع دشمنان باشد. در واقع می توان گفت بیش از هر طرفی، این پیام برای روسها بود.

تل آویو می داند که دمشق وارد مذاکره با آن نمی شود؛ از این رو به سمت روسها رفت تا از آنها درخواست کمک کند؛ چرا که می دانست مسکو از وقوع جنگی بزرگ که تمام دستاوردهای نظامی آن را تهدید کند، دوری می کند. در ادامه، اسرائیل خواستار عدم حضور نیروهای ایران و حزب الله در جنوب سوریه شد. در حقیقت روسیه با پیشنهاد اسرائیل مخالفت نکرد و تلاش کرد اسد را در این باره قانع کند، پس مساله را از این زوایه مطرح کرد که در صورت تحقق خروج نیروهای خارجی، سوریه می تواند بدون ورود به تشنج با اسرائیل به استقرار و آرامش برسد.

 در حالی که محور مقاومت به اتفاق رئیس جمهور سوریه در حال تثبیت قواعد درگیری جدید بود و خود را برای نبردی گسترده با دشمن آماده می کرد، روسیه به دنبال مذاکره ای داخلی با سوریه بود تا اسد با خروج نیروهای خارجی از جنوب سوریه موافقت کند.

در این میان، اسد قصد ورود به هیچ گونه توافق امنیتی با اسرائیل را ندارد و در عین حال با هر گونه اقدامی که منجر به افزایش و تقویت سیطره دولت وی بر سوریه شود، مخالفت نمی کند. وی بر این عقیده است که مقابله با تروریسم در سوریه در زمانی نزدیک به پایان نمی رسد، و بر حجم و اندازه نقش حزب الله و دیگر نیروهای هم پیمان آن در این زمینه آگاه است، همانطور که روسها نیز بر اهمیت عنصر نیروهای انسانی در این جنگ واقفند. اسد به خوبی می داند در صورتی که نیروهای مقاومت تصمیم به ترک بخشهایی از مناطق شرق سوریه بگیرند، داعش به سرعت فرصت را غنیمت شمرده و دست به حمله ای گسترده می زند.

رئیس جمهور سوریه به این مساله نه تنها از زاویه نیازهای تاکتیکی کوتاه مدت، بلکه از زاویه ارتباط امور به شرایط استراتژیک منطقه می نگرد. اسد نیازی ندارد کسی برای او توضیح بدهد که اسرائیل در مرکز دشمنان سوریه است و از زمان آغاز بحران سوریه، نقش میدانی و سیاسی عمیقی در آن داشته است. گذشته از این، اسد تصریح می کند که ورود او به نبرد مقاومت، یک گزینش تاکتیکی نبوده و سوریه برای این مقاومت بهای سنگینی پرداخته است؛ البته نیروهای مقاومت در لبنان، ایران و عراق نیز او را تنها نگذاشته و در کنارش ایستاده اند.

در این میان، ایران و حزب الله بر این عقیده اند که مشکلی جدی با روسیه ندارند. هر دو طرف می دانند که در مورد اسرائیل و برخی دولتهای عربی، اختلافاتی با مسکو دارند، اما نه تهران و نه حزب الله گمان نمی کنند که روسیه به سمت معامله ای با آمریکایی ها و اسرائیلی ها برود. همه می دانند که حوادث منطقه ای و بین المللی اشاره به نبردی واقعی بین روسیه و غرب دارد و غرب نمی تواند مسکو را وادار به تغییر استراتژی اش در سوریه کند.

 به همین دلیل، ایران و حزب الله نگران این نیستند که هر گونه سازشی برای کمک به دولت سوریه در راستای بسط نفوذش در مناطق جنوبی، خواه با جنگ و خواه با صلح، به ضرر آنها باشد. در وافع ایران و حزب الله می دانند که هیچ گونه اشاره نگران کننده ای برای آنها از سوی نظام سوریه در دمشق، وجود ندارد./الف




Copy Right 2013 Artmis.ORG