1403/01/10 16:48


213235
تاریخ انتشار: 1397/03/24 11:29
احزاب مخالف دولت در اقدامی کم‌نظیر اتحادی بی‌سابقه علیه اردوغان تشکیل داده‌اند و امیدوارند که بعد ۱۶ سال موفق به شکست اردوغان در انتخابات پیش رو شوند.

عصرجهان-درحالی‌که چیزی به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه باقی نمانده است حزب حاکم عدالت و توسعه برای پیروزی در این انتخابات تلاش بی‌سابقه‌ای را به کار بسته و با دیگر احزاب برای موفقیت دست به ائتلاف گسترده زده است. از سوی دیگر بنابر نظرات و اظهارات اکثر کارشناسان و تحلیل گران مسائل ترکیهاحزاب مخالف دولت در اقدامی کم‌نظیر اتحادی بی‌سابقه علیه اردوغان تشکیل داده‌اند و امیدوارند که بعد ۱۶ سال موفق به شکست اردوغان در انتخابات پیش رو شوند. رقیب اصلی اردوغان محرم اینچه در حال تلاش برای جلب هرچه بیشتر توجهات به سمت خود و احزاب ائتلافی‌اش است.

مشرق نوشت: کمال قلیچ دار اوغلو رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه که با احزاب سعادت و حزب خوب ها و دموکرات برای انتخابات پارلمانی ائتلاف کرده بود در بیانیه‌ای در چهاردهم اردیبهشت‌ماه، محرم اینچه را به‌عنوان نامزد حزب خود برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی کرد و با کناره‌گیری به نفع محرم اینچه فضای انتخاباتی این کشور را به‌شدت تحت تأثیر خود قرار داد، این در حالی بود که حزب اینچه اتحاد گسترده‌ای با ملی‌گرایان ناراضی مرتبط با مرال آکشنر وزیر سابق کابینه دولت ترکیه و حزب محافظه‌کار سعادت تشکیل داده بود. شاید قلیچ دار با این اقدام درصدد تحت تأثیر قرار دادن چپ‌ها، ملی‌گرایان تندرو و دیگر احزاب موافق و مخالف اردوغان بوده است.

 کمیسیون برگزاری انتخابات ترکیه پیش‌تر اسامی احزاب شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور را معرفی کرده بود. حزب عدالت و توسعه، حزب جمهوری خلق مهم‌ترین حزب اپوزیسیون، حزب حرکت ملی، حزب خوب، حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب سعادت، حزب وطن، حزب اتحاد بزرگ، حزب دموکرات و حزب ترکیه مستقل که در قالب ائتلاف با احزاب اپوزیسیون یا حزب حاکم عدالت و توسعه در حال فعالیت‌های انتخاباتی هستند.

پیش‌تر چهره‌های سرشناس احزاب اپوزسیون چون مرال آکشنر، رئیس حزب خوب، دوغو پرینچک رئیس حزب وطن و تمل کارا ملا اوغلو رئیس حزب سعادت و دمیرتاش از حزب دموکراتیک خلق‌ها، تک‌به‌تک از آمادگی خود برای احراز نامزدی مشترک احزاب مخالف علیه اردوغان خبر داده بودند. به نظر اکثر کارشناسان برتری اردوغان برای پیروز شدن در این انتخابات بسیار نزدیک و شکننده است. در این شرایط «ائتلاف احزاب اپوزیسیون» با فعالیت و تبلیغات بیشتر و گسترده‌تری و با تمرکز امکان دارد این انتخابات را به دور دوم بکشانند و چه‌بسا پیروزی را نیز به دست آورند.

 البته فعالیت‌های انتخاباتی اردوغان بسیار وسیع و گسترده طراحی شده است و تنها مختص مردم داخل ترکیه نیست. او برای ترک‌تبارهای خارج از کشور (ساکنین کشورهای اروپایی و همسایه) که حق رأی دارند برنامه‌های ویژه‌ای از قبل آماده کرده است. به نظر می‌رسد اردوغان قصد ندارد از این آراء به‌سادگی بگذرد و برای آن‌ها حساب خاص و ویژه‌ای بازکرده است. او با استفاده از سازمان دیانت ترکیه تبلیغات گسترده خود را در تمام کشورهای اروپای برای جذب هر چه بیشتر آرای ترک‌های مقیم خارج از مدت‌ها قبل آغاز کرده است. تشکل سراسری فعالیت مساجد ترکی در کشورهای اروپایی از سوی دولت ترکیه کنترل می‌شود. سازمان سراسری نظارت بر فعالیت مساجد ترکی در کشورهای اروپایی یک سازمان مستقلی است که در همان کشورها تشکیل شده است ولی امام‌های مساجد از سوی سازمان دیانت ترکیه فرستاده می‌شوند. این سازمان درنهایت تحت کنترل مستقیم شخص رئیس‌جمهور ترکیه قرار دارد. امامان جماعت این مساجد در تمامی سخنرانی‌های خود همواره از لیاقت و کارآمدی دولت اردوغان و سیاست‌های قهرمانانه او سخن میگویند و در خطبه‌ها و منبرهای خود مردم را به حمایت از او تشویق می‌کنند. سویم داغدلان، معاون رئیس فراکسیون حزب چپ در پارلمان آلمان به روزنامه محلی کلن گفته است: دولت آلمان در مورد اداره مساجد ترک‌ها و نحوه انتخاب امامان جماعت این مساجد بسیار ساده‌لوحانه رفتار کرده است. هرچه شمار امام‌های سازمان دیانت در این کشور بیشتر باشد بدین معناست که نفوذ و کنترل اردوغان در میان ترک‌های این کشور بیشتر می‌شود.

با همه این شرایط احزاب اپوزیسیون امیدوارند این بار نامزد آن‌ها یعنی محرم اینچه که یکی از چپ‌گراترین چهره‌های ترکیه به شمار می‌رود و به سخنرانی‌های پرشور و حرارت و اظهارات ضدآمریکایی معروف است بتواند با همراهی و حمایت احزاب مخالفِ اردوغان پیروز انتخابات سال ۲۰۱۸ باشند.

اینچه در سخنرانی‌هایش همان حرف‌ها و شعارهای اردوغان را تکرار می‌کند. او با سخنرانی‌های کوبنده و پرحرارت در شهرهای مختلف کشورمی خواهد خود را از جنس مردم نشان بدهد. منتقدین او می‌گویند که اینچه در زندگی سیاسی‌اش همواره روحیه مبارزه‌طلبی داشته و همیشه در میان مردم زندگی کرده و از جایگاه خوب و مناسبی در بین مردم برخوردار است و به‌راحتی می‌تواند با عامه مردم ارتباط برقرار کند. فعلاً مخالفان اردوغان به یک اتفاق و اتحاد مشترک دست‌یافته‌اند آن‌ها اختلاف‌نظر خود را کنار گذاشته‌اند و نامزدهایی که توان اثرگذاری بی‌مانندی بر توده‌های مردم‌دارند را برای شرکت در انتخابات معرفی کرده‌اند. به نظر می‌رسد اردوغان در انتخابات ۲۰۱۸ رقابت سخت و فشرده‌ای با سایر احزاب مخالف خود خواهد داشت و با رقیبان قوی و قدرتمندی همچون محرم اینچه نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق و مرال آکشنر رهبر حزب خوب برای پیروزی رقابت خواهد کرد.

تقریباً چهار هفته مانده تا انتخابات ۲۴ ژوئن در ترکیه تنور انتخابات در این کشور بسیار داغ شده است و هر حزبی در هر ائتلافی تمام تلاش خود را می‌کند تا با دادن وعده بهبود وضعیت اقتصادی رأی بیشتری را در سبد خود جمع کند. اردوغان و تیم انتخاباتی او به‌خوبی می‌داند که جای هیچ‌گونه خطا و اشتباهی نیست چون طبق همه نظرسنجی‌ها اردوغان و حزبش برتری بسیار جزئی بر سایر رقبا دارند و به‌احتمال بسیار قوی انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت پس با کوچک‌ترین اشتباه و یا کم‌کاری احتمال دارد انتخابات به دور دوم کشیده نشود و اردوغان شکست‌خورده این انتخابات باشد.

به نظر می‌رسد محرم اینچه قوی‌ترین واصلی‌ترین رقیب اردوغان در این انتخابات باشد که همه احزاب اپوزیسیون به‌خوبی از این مسئله آگاه هستند؛ و شاید بازهم در آخرین لحظه اتفاق عجیب دیگری رخ دهد و به‌یک‌باره چهره نامزد برنده تغییر کند و حتی امکان دارد یکی از نامزدها بارأی بسیار قاطع فاتح و پیروز نهایی انتخابات ۲۰۱۸ ترکیه باشد. هنوز تا ۲۴ ژوئن چند هفته باقی‌مانده ترک‌های مقیم کشورهای مختلف (پنج‌شنبه ۱۷ خرداد) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به‌پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. جدای از همه این مسائل، انتخابات ۲۴ ژوئن برای مردم ترکیه انتخاباتی سرنوشت‌ساز خواهد بود چراکه درنهایت آن‌ها برای ماندن یا رفتن حزب عدالت و توسعه پس از ۱۶ سال تصمیم خواهند گرفت؛ و اگر حزب جدیدی در ترکیه بر سر کار بیاید باید با اوضاع نابسامان اقتصادی این روزهای ترکیه و شرایط بد معیشتی مردم مبارزه کند.




Copy Right 2013 Artmis.ORG