1403/01/09 16:44


2134
تاریخ انتشار: 1393/06/26 17:19
پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان
بهمئی به عنوان دورترین شهرستان استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرلیکک به عنوان چهارمین شهر استان با جمعیت 20هزار نفر در جنوب غرب استان ، به رغم برخورداری از شاخصهای مهم توسعه، از مشکلات و تنگناهایی رنج می برد که ضرورت دارد با سیاست گزاری و برنامه ریزی بهنگام، به سمت توسعه پایدار رهنمون شود.


کریم افتخاری - بهمئی به عنوان دورترین شهرستان استان کهگیلویه وبویراحمد و شهرلیکک به عنوان چهارمین شهر استان با جمعیت 20هزار نفر در جنوب غرب استان ، به رغم برخورداری از شاخصهای مهم توسعه، از مشکلات و تنگناهایی رنج می برد که ضرورت دارد با سیاست گزاری و برنامه ریزی بهنگام، به سمت توسعه پایدار رهنمون شود.

شهرستانی -که از لحاظ مشاهیر، مفاخر، انقلابی و ایثارگر، مذهبی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی وفرهنگی، درمانی، کشاورزی، صنعتی، اقلیمی، جغرافیایی و به خصوص نیروهای انسانی نخبه، متخصص، در حد نام بلندش توسعه پیدا نکرده است و هنوز بخشهای مهم اش در محرومیت و کمبود امکانات به سر می برد. به رغم آنکه خدمات دولتهای گذشته به نظام مقدس اسلامی، طی سالهای اخیر تاکنون به این شهرستان قابل توجه بوده است ، اما این شهرستان با توجه به محرومیت نیاز به توجه ویژه دارد که همت استاندار کهگیلویه وبویراحمد را می طلبد .

شهرستان بهمئی دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در بخش گردشگری، کشاورزی و دامپروری، درمانی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، تجاری و بازرگانی، تفریحی و ورزشی، خدمات فنی و… می باشد که ضرورت دارد با اتخاذ تمهیدات لازم، مطالعات آمایش سرزمین، جذب سرمایه گذار، تدوین برنامه و پروژه های مرتبط شاهد شکوفایی و تحول اساسی در این شهرستان مطابق با اسناد بالا دستی به ویژه سند چشم انداز توسعه ۲۰ ساله ۱۴۰۴ باشیم.

بدون شک تحقق منویات مقام معظم رهبری در خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی منوط به تلاش های جهادی و همت مضاعف مجموعه دستگاه های اجرایی در حمایت همه جانبه از تولید گران و توسعه فضای کسب و کار می باشد. از این رو اگر هر دستگاه اجرایی استانی در سال جاری، یک اولویت خود را متوجه حل مشکلات این شهرستان بنماید، در پایان سال شاهد برون رفت از وضع موجود خواهیم بود.

در هر حال مشکلات متعددی وجودارد که فهرست وار به اهم آنها اشاره می نمایم :

اجتماعی واشتغال

1_ بیکاری جوانان؛ به خصوص اغلب تحصیلکردگان

2- مهاجرت بی رویه بسیاری از روستائیان به شهرها و رها شدن شغل دامداری وکشاورزی که زنگ خطر برای تولید واشتغال می باشد .

صنایع


2_ رکود واحدهای صنعتی و عدم حمایت بانکها از طرحهای صنعتی و...شهرستان

3- نزدیکی 120 کیلومتری شهرستان بهمئی به آبهای آزاد( خلیج فارس ) سه طرح پتروشیمی و فولاد وتراکتور سازی جهت اشتغال جوانان شهرستان پیش بینی شده است .متاسفانه عملیاتی شدن این طرح ها راکد مانده است .سرمایه گذار خصوصی به انحاء مختلف از این طرحها حمایت نمی کند تنها راه تصدیگری دولت در این خصوص است .

خدماتی

1_ عدم گازرسانی به روستاهای حوزه نفتی در دهستان کت وبخشهای ممبی وسرآسیاب به جهت جلوگیری از مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر ها

2_ عدم استقراربرخی از ادارات دولتی در شهرلیکک و بخشهایی که حداقل 3 سال پیش ایجاد شده اند!

زیست محیطی

1_ تهدیدات زیست محیطی و عدم مدیریت صحیح پسماند. با توجه به اینکه این شهرستان یکی از شهرستانهای نفتی استان می باشد .با تولید روزانه 175هزار بشکه نفت در حوزه ودهستان کت .از لحاظ زیست محیطی مورد تهدید است . که ایجاد فضای سبز با همکاری شرکت نفت در حوزه نفتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است .

بهداشت

دور بودن شهرستان از مراکز درمانی وعدم افتتاح بیمارستان 30تختخوابی شهر لیکک ونبودپزشک در دهستانها

راه وشهرسازی


1_ تکمیل نشدن پروژه چهار بانده راه لیکک- بهبهان .این پروژه 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد

2_ نیمه تمام ماندن طرح هادی روستایی

3_ ساخت و ساز بی رویه در حریم شهرلیکک

4_ کمبود فضای سبز شهری و پایین بودن سرانه فضاهای رفاهی و تفریحی

5- مسکوت ماندن طرحهای مسکن که باعث بیکاری بسیاری از افراد شده است .

کشاورزی ودامداری

1_ کمبود آب مورد نیاز اراضی کشاورزی و پیگیری پروژه انتقال آب از سد مارون به دشتهای وسیع کشاورزی بهمئی به وسعت 20هزار هکتار از لیکک تا دهستان کت که با اجرای این طرح می توان به شکل مستقیم می توان چند هزار شغل ایجاد نمود .ضمنا مطالعه این طرح قبلا با هزینه ای بالغ بر 100میلیون تومان به وسیله شرکت مهاب فارس به اتمام رسید ه است .

2- گرانی و کمبود علوفه مورد نیاز دامداران

منابع طبیعی

1_ تکمیل نشدن طرحهای یکپارچه سازی و مدیریت آبخیزداری در نقاط قابل استعداد شهرستان

۲_ کمبود شدید امکانات در شهرداریی و دهیاریها

آب


1- با توجه به کمبود آب در شهرستان .مطالعه نقاط قابل استعداد جهت احداث سدهای فصلی و... .ضروتی اجتناب ناپذیر می باشد .رودخانه های سیل آبی ودائمی اما کم آب بابااحمد-سرآسیاب –قلات - قلات کت نمونه بارز آنها می باشد .

1- کندی روند اجرایی طرح انتقال آب به شهر لیکک وروستاهای اطراف از سد کوثر .

شهرستان بهمئی دارای سفره های قوی اب زیرزمینی نیست . کمبود آب شرب بهداشتی شهرلیکک معظل اساسی است. مردم این شهرلیکک با 20هزار نفر هر یک دارای یک دستگاه تصفیه خانه درمنازل می باشند. برخی که قدرت خرید ندارند با همین آب غیر تصفیه زندگی خود را به سر می نمایند .با توجه به اینکه پروژه انتقال آب از سد کوثر آغاز شده است. اما متاسفانه تاکنون فقط 25درصد پیشرفت فیزیکی داشته است گویا نیاز مبرم به اعتبار لازم دارد .

برق

برق شهرستان گرمسیری بهمئی در تابستانها با نوسانات شدید روبرو است .بطوریکه مردم در این فصل در رنج ومحنت هستند . احداث پست برق 132 به 33 کیلوولت برای شهرستان ضروری می باشد .بسیاری از سرمایه گذاران درخصوص نوسان برق تمایل به سرمایه گذاری ندارند .

گردشگری

وجود تنگه های ماغر وسروک با آثار باستانی و آب وهوای مطبوع و فضای سبز بی نظیر و دریاچه برم الوان وهمچنین اماکن زیارتی امامزادگان شریف وبزرگ اسدالله وابراهیم وسید احمد(بابااحمد) علیه السلام نمونه بارز اماکن تفریحی وزیارتی شهرستان می باشد. که هر روزه شاهد سیل افراد از استانهای مختلف بخصوص استان همجوار خوزستان جهت گسیل به آنها هستیم .که توجه به این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر است .




Copy Right 2013 Artmis.ORG