تسنیم نوشت: سعید حجاریان تئورسین اصلاح‌طلبان به تازگی در گفتگویی با روزنامه اعتماد مدعی شده بود که اصولگرایان برای روحانی چه خوابی دیده‌اند؟ و در ادامه آورده بود که این جریان، 4 طرح برای ضربه زدن به رئیس‌جمهور در نظر دارد. 

وی این سناریوها را "استعفا" و "اِعمال فشار" دانسته بود و مدعی شده بود "سناریوی سوم، طرح عدم کفایت روحانی است؛ به نظر اگر اکثریت مجلس تا پایان سال اوضاع را بحرانی ببینند و نتوانند در برابر فشار مردم تاب بیاورند و به این جمع‌بندی برسند که دولت توانایی حل بحران ندارد، لاجرم و شاید بنا به بعضی صحبت‌ها موضوع عدم کفایت را مطرح می‌کنند." حجاریان آخرین سناریو را "پرونده‌سازی" عنوان کرد.

این اظهارات تئورسین اصلاح‌طلبان در حالی مطرح شده که جریان منتقد دولت روحانی که عمدتا از اصولگرایان هستند ضمن انتقادات از برخی ناکارآمدی‌ها در درون دولت، بر بقای آن همراه با ترمیم کابینه تاکید دارند اما در این میان گویا اصلاح‌طلبان به دنبال استیضاح حجت الاسلام روحانی برآمده‌اند.

در همین راستا خبرنگار پارلمانی تسنیم مطلع شد که شماری از اصلاح‌طلبان مجلس (فراکسیون امید) با تهیه طرحی به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور هستند. این طرح هم‌اکنون در اختیار شماری از اعضای فراکسیون امید است تا پس از جمع‌آوری امضا آن را به هئیت رئیس مجلس تقدیم کند.

جلال محمود‌زاده عضو فراکسیون امید(اصلاح‌طلبان) مجلس شورای اسلامی با تائید این خبر به خبرنگار پارلمانی تسنیم گفته که طراح طرح استیضاح حجت الاسلام حسن روحانی بنده هستم.

وی با بیان اینکه از حدود 3 ماه پیش‌ این طرح آماده شده، ادامه داد: همان زمان نیز با علی لاریجانی رئیس مجلس گفت وگوهای در این زمینه داشتیم و قرار شد که چند ماهی دست نگه‌ داریم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: در جلسه‌ای که با رئیس مجلس داشتیم مقرر شد تا نمایندگان رئیس‌جمهور با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس توضیحاتی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به نمایندگان ارائه کنند.

نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه طرحی که حدود 3 ماه پیش تدوین شده بود قبل از آغاز موج گرانی‌ها در کشور بود، اظهار داشت:پس از گرانی ارز و بهم‌ ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح اولیه اضافه شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس با اعلام اینکه در چند روز آینده امضاهای این طرح را جمع‌آوری می‌کنیم، افزود: با توجه به اینکه روند استیضاح رئیس‌جمهور قدری پیچیده است و نیاز به رای دو سوم نمایندگان نیاز دارد در حال رایزنی با روسای سه فراکسیون مجلس(امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی) هستیم تا این طرح را پیش ببریم.

محمودزاده با بیان اینکه در گفت‌وگوهای که با برخی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس داشته‌ایم آنها نیز موافق این طرح بوده اند، گفت: حتی در طرح اولیه‌ای که حدود 3 ماه پیش تدوین شده بود 12 نماینده نیز آن را امضا کرده بودند، 7 نفر از امضا کنندگان اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید بودند.

به گزارش تسنیم، طرح تدوین شده برای استیضاح و اعلام عدم کفایت رئیس جمهور که توسط اصلاح‌طلبان مجلس طراحی شده، به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

با عنایت به اصل 89 قانون اساسی و ماده 228 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و به دلیل ضعف گسترده در مدیریت قوه مجریه و عدم توانایی رئیس محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی در اداره امور اجرایی کشور این جانبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای عدم کفایت و استیضاح رئیس جمهور محترم را به دلایل ذیل داریم. خواهشمند است دستور فرمایید اقدام قانونی صورت گیرد.

1.عدم وجود شرایط کامل مفاد اصل 115 قانون اساسی در رئیس جمهور از جمله نبود تدبیر و ضعف شدید در مدیریت.

2.نبود شرایط لازم در رئیس جمهور مطابق اصل 113 قانون اساسی و عدم توانایی در تنظیم روابط قوای سه گانه.

3.بی احترامی و مخالفت با نهادهای قانونی و انقلابی، اجرا نکردن مصوبات قانونی مجلس، کتمان ضعف قوه مجریه و متهم کردن سایر قوا.

4.پیروکردن سیاست‌بازی به جای حقیقت‌گرایی و عدم هم‌خوانی شعارهای انتخاباتی ایشان با عمل.

5.عدم صداقت در اظهارات و عمل در حالی که صداقت یکی از اصول اخلاقی اسلام و مصداق بازار امانت و جزو صلاحیت‌های رئیس جمهور است.

6.وجود مشکلات مالی افراد نزدیک رئیس‌جمهور که منجر به تشکیل پرونده و دستگیری شده است.

7.ضعف گسترده در سیاست خارجی و برجام و بهره‌گیری از افراد مشکوک با سابقه نامناسب در حلقه مشاوران، همراهان و اطرافیان.

8.افشای اسرار اقتصادی کشور و چراغ سبز به غربی‌ها در رابطه با فعالیت‌های قانونی، موشکی و نظامی کشور.

9.کم کاری، غرور و نخوت فراوان رئیس‌جمهور که یکی از عوامل عدم صلاحیت ایشان است.

10.ضعف گسترده در برنامه‌های اولویت در اقتصاد مقاومتی از جمله فریب خوداتکایی محصولات راهبردی و عدم توانایی مدیریت اقتصاد کشور، بازار سکه و ارز و نرخ تورم و  رکود اقتصادی موسسات مالی و بنگاه‌های اقتصادی.

11.ارائه آمارهای نادرست از نرخ تورم، رکود اقتصادی، اشتغال و ... کشور که منجر به بحران‌هایی در کشور شده است.

12. تعطیل نمودن بازارچه‌ها و مبادلات قانونی مرزی و کوله‌بری.

13. عدم رعایت تعدادی از قوانین و مقررات مصوب مجلس از جمله مفاد قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه قانون بودجه و ...

14. عدم انتخاب کابینه و مدیران ارشد و اجرایی کشور براساس شایستگی.

15. عدم مدیریت صحیح منابع آب کشور و رکود طرح‌های عمرانی.