1403/01/09 21:07


213513
تاریخ انتشار: 1397/04/13 00:34
با وجود روابط نسبتا خوب دولت ترامپ با تمام دولتهای عربی خلیج فارس، این دولت تا کنون در مورد درگیریهای منطقه ای نقش متناقضی را ایفا کرده است. برای پایان دادن به این نزاع، واشنگتن باید برای مهار بحران خلیج فارس وارد عمل شود؛ چرا که اگر این نزاع رها شود تا شدت یابد، منجر به هدر رفتن تمام

اندیشکده  واشنگتن در تحلیلی به قلم محمد سلیمان نوشت: با وجود روابط نسبتا خوب دولت ترامپ با تمام دولتهای عربی خلیج فارس، این دولت تا کنون در مورد درگیریهای منطقه ای نقش متناقضی را ایفا کرده است. برای پایان دادن به این نزاع، واشنگتن باید برای مهار بحران خلیج فارس وارد عمل شود؛ چرا که اگر این نزاع رها شود تا شدت یابد، منجر به هدر رفتن تمام تلاشهای استراتژیک آمریکا برای کنترل ایران می شود و ایالات متحده نمی تواند با تهدید ایران مقابله کند.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این تحلیل آمده است: با توجه به اینکه ایران در استراتژی سیاست خارجی ترامپ جایگاهی مرکزی دارد، بحران خلیج فارس تنها یک نگرانی منطقه ای نیست، بلکه مساله ای است که مستقیما بر منافع آمریکا تاثیر می گذارد. تلاشهای دولت ترامپ برای میانجی گری در بحران خلیج فارس به دلیل گرایش ترامپ به محور سعودی اماراتی، پیچیده شد؛ آنچه که از اثرگذاری مذاکراتی که تیلرسون در حال انجام آن با قطری ها بود، کاست.

اخیرا دولت امریکا بر وخامت بحران و ضرورت در نظر گرفتن هر دو طرف بحران، واقف شده؛ همانطور که ترامپ وزیر خارجه خود مایک پومپئو را برای اظهار نگرانی های آمریکا در مورد بحران خلیج فارس به این منطقه فرستاد و پومپئو در این سفر ضمن گفتگو با عادل الجبیر، وحدت خلیج فارس را ضروری دانست. این در حالی است که ترامپ نیز در تماس تلفنی با پادشاه قطر این پیام را به او منتقل کرده و بر وحدت خلیج فارس برای مقابله با تهدیدات امنیتی منطقه ای و تضمین شکوفایی اقتصادی در منطقه، تاکید کرد.

در این میان، ترامپ در مکالمه تلفنی اخیر خود با پادشاه سعودی شدید اللحن بود اما این مکالمه نتوانست سعودیها را در مورد پایان دادن به بحران تلخ بین عربستان و قطر قانع کند. اینگونه اقدامات دلالت بر آن دارد که مسئولان دولت آمریکا به دنبال تلاش های بیشتری برای حل این بحران هستند.

در کنار دیپلماسی تلفنی که ترامپ برای حل این مساله در پیش گرفته است، باید به سران دولتهای خلیج فارس برای حضور در نشست کمپ دیوید فشار بیشتری وارد کند؛ تا رهبران کشورهای عربی شخصا برای حرکت به سمت مصالحه اقدام کنند. ترامپ می تواند از تکیه دولتهای خلیج فارس به نقش ایالات متحده ، بعنوان ضامن اصلی امنیت منطقه ای برای وساطت بین انها استفاده کند.

دولت ترامپ همچنان می تواند دینامیکهای خلیج فارس را برای مقابله با ایران به خدمت بگیرد؛ اما این ادامه بحران خلیج فارس است که تا حد زیادی بر تلاشهای ایالات متحده و دولتهای خلیج برای متوقف نمودن گسترش نفوذ ایران تاثیر منفی دارد.




Copy Right 2013 Artmis.ORG